آخرین اخبار

عوامل اصلي زانو درد را بشناسيد بيماري ها و پيشگيري

عوامل اصلي زانو درد را بشناسيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - علل اصلي درد زانو

زانوها بزرگترين مفاصل در بدن انسان هستند و دليل خوبي براي اين اندازه بزرگ وجود دارد زيرا تقريبا براي هر چيزي به آنها نياز داريد. زانوها ممکن است بيش از حد مورد استفاده قرار بگيرند و فشار زيادي را تحمل کنند. در همين راستا، زانودرد شرايطي شايع بين مردم در سنين مختلف است.

آشنايي با برخي از مقصران اصلي زانودرد

زانودرد مي تواند با تورم، بي ثباتي، صداهاي غير معمول، دررفتگي ها و يا اگر بد شانس باشيد با ترکيبي از آنها همراه باشد. اگر نمي توانيد وزن خود را روي پاي تحت تاثير قرار گرفته حمل کنيد يا با تغيير شکل در ناحيه زانو مواجه هستيد، اين که چه علائمي را به همراه زانودرد تجربه مي کنيد، چندان اهميت ندارد زيرا بايد براي بررسي دقيق شرايط به پزشک مراجعه کنيد. همچنين، در صورت مشاهده قرمزي و تورم که با تب همراهي مي شود بايد به پزشک مراجعه کنيد زيرا اين نشانه اي از مقابله بدن با عفونت است.
بزرگترين عامل خطرآفرين براي زانودرد ناتواني و انعطاف ناپذيري عضلات اطراف مفصل است که فشار مضاعفي را بر زانوها وارد مي کند.
دنبال کردن يک روتين ورزشي و انجام تمرينات قدرتي مي تواند به محافظت از زانوها کمک کند، اما تنها نبايد بر عضلات چهارسر و همسترينگ ها متمرکز شويد. عضلات مرکزي و مفاصل ران نيز بايد مورد توجه قرار بگيرند زيرا به پيشگيري از هر گونه بي ثباتي بيشتر در بدن کمک خواهد کرد و ديگر نيازي نيست تا زانوها براي حفظ ثبات بدن به سختي کار کنند.
موارد بسياري مي توانند موجب زانودرد شوند که اغلب با سن و اين که چه ميزان ورزش مي کنيد مرتبط هستند. در ادامه با برخي مقصران اصلي بيشتر آشنا مي شويم.

درد زير زانو يا در سراسر کاسه زانو احساس مي شود ، ممکن است تاندونيت باشد

اگر به خوبي از زانوهاي خود محافظت نکنيد، گاهي اوقات يک سبک زندگي فعال مي تواند عامل مشکل آفرين براي آنها باشد. دوچرخه سواران، دونده ها و افرادي که در ورزش هايي که پريدن در آنها زياد انجام مي شود، مانند بسکتبال، مستعد ابتلا به تاندونيت پاتلا هستند که به طور معمول موجب درد زير قسمت جلويي يا سراسر کاسه زانو مي شود. اين آسيب ناشي از استعمال مفرط موجب التهاب در تاندون پاتلا مي شود که عضله چهار سر را به استخوان ساق پا متصل مي کند. اگر بدن از آمادگي کافي برخوردار نباشد، فشاري که روي آن وارد مي شود مي تواند خيلي زود از حد توان شما فراتر رفته و به آسيب هاي ناشي از استعمال مفرط منجر شود.

زانوي شما حساس، متورم و هنگام لمس گرم است ، ممکن است بورسيت باشد

knee pain.jpg

بورس ها کيسه هاي کوچک حاوي مايع هستند که اطراف مفصل زانو قرار دارند. آنها به محافظت هرچه بيشتر از زانوها کمک مي کنند، نقاط فشار بين استخوان ها در زانوها را کاهش مي دهند و مفصل را روانسازي مي کنند که موجب کاهش اصطکاک هنگام حرکت مي شود. زماني که اين کيسه ها متورم و ملتهب شده و اصطکاک بين بافت هاي مجاور افزايش مي يابد نتيجه اي جز درد را نمي توان انتظار داشت.
برخي دلايل اصلي بورسيت زانو شامل تروماي ناشي از زمين خوردن يا اصابت يک ضربه به اين قسمت از بدن، فشار طولاني مدت بر اين قسمت، مانند قرار گرفتن روي زانوها براي چند ساعت، استفاده بيش از حد يا فشار تکراري و عفونت مي شوند.
بورسيت حاد يک فرايند تدريجي است و پس از آن احساس بهتري خواهيد داشت و کمک يک فيزيوتراپيست با ارائه يک برنامه ورزشي اختصاصي با توجه به نيازهاي شما مي تواند در روند بهبودي بسيار موثر باشد. با اين وجود، بهترين کاري که در ابتدا مي توانيد انجام دهيد استراحت بيشتر، محدود کردن فعاليت هايي که زانوها را تحت فشار قرار مي دهند و هر چند ساعت يک بار ماساژ زانو با يخ به مدت 10 تا 15 دقيقه است.

زانو درد زماني که با تورم، سفتي، دررفتگي و صدا همراه است ممکن است پارگي منيسک باشد

يکي از شايع‌ترين آسيب ديدگي هاي زانو، پارگي منيسک است. در افراد جوان، اين شرايط بيشتر به دليل برخي انواع تروما يا چرحش بيش از حد زانو مانند ورزشکاراني که بسکتبال يا تنيس بازي مي کنند، رخ مي دهد.
با افزايش سن، دلايل پارگي منيسک بيشتر به سمت فرسايش عادي اندام متمايل مي شوند. بسياري از افراد بالاي 30 سال با فرسايش منيسک مواجه هستند.
اگرچه بيشتر پس از پارگي تروماتيک انجام عمل جراحي شايع است، افرادي که احساس مي کنند زانوي آنها قفل مي کند نيز ممکن است نيازمند عمل جراحي باشند.

دررفتگي ناگهاني زانو که با درد، تورم و ناتواني در تحمل وزن همراه است ممکن است پارگي رباط صليبي جلويي باشد

پارگي رباط صليبي جلويي بيشتر بين ورزشکاران شايع است. رباط صليبي جلويي يکي از رباط هاي پايدارکننده کليدي زانو است. اين رباط از چرخش و خم شدن بيش از اندازه به جلو زانو پيشگيري مي کند. پارگي رباط صليبي جلويي به طور معمول مصدوميتي فراتر از آسيب ديدن تنها اين رباط است. بيش از 50 درصد پارگي هاي رباط صليبي جلويي با پارگي منيسک نيز همراه هستند.
زنان بيشتر از مردان در معرض خطر پارگي رباط صليبي جلويي قرار دارند. دامنه اين آسيب ديدگي از يک پيچ خوردگي که در آن رباط پاره نمي شود تا پارگي کامل را در بر مي گيرد. در شرايطي که فيزيوتراپي مي تواند به کاهش درد کمک کند، اما عمل جراحي اغلب بهترين راه حل محسوب مي شود.
راه رفتن و دويدن بدون يک رباط صليبي جلويي ممکن است، از اين رو برخي افراد توجهي به درمان آسيب ديدگي خود نمي کنند، اما در اين شرايط زانو از نظر چرخش با ثبات نيست و بر همين اساس افرادي که قصد دارند به ورزش هاي سنگين و پر برخورد باز گردند بايد عمل جراحي براي ترميم آسيب را انجام دهند.

زانوهاي حساس و سفت که تق تق کرده و متورم هستند ممکن است آرتريت باشد

استئوآرتريت يا آرتروز يک نوع از آرتريت است و اغلب زانوها را تحت تاثير قرار مي دهد. شايع‌ترين نوع آرتريت به طور معمول از دهه سوم زندگي انسان آغاز مي شود و به واسطه انحطاط بافت ضربه گير در زانو شکل مي گيرد. درست همانند سفيد شدن موها با افزايش سن، فرسايش غضروف و منيسک در زانوها را نيز تجربه مي کنيد. علائم آرتريت شامل سفتي، تورم، دامنه حرکت کم، و سايش مفصل مي شوند.
انواع ديگر آرتريت نيز مي توانند زانو را تحت تاثير قرار دهند که شامل آرتريت روماتوئيد و نقرس مي شوند.
درد در بخش خارجي زانو که به کفل گسترش مي يابد ممکن است سندرم نوار آي‌تي باشد
سندرم نوار آي‌تي به راحتي قابل درمان است. نوار ايليوتيبيال يک بافت نواري طولاني است که از کنار کفل به سمت پايين حرکت کرده و به کنار زانو متصل مي شود. دونده ها، دوچرخه سوارها و هر فردي که به طور مکرر زانوهاي خود را خم و راست مي کند، احتمال بيشتري دارد تا از عضلات متصل به نوار آي‌تي بيش از حد استفاده کند. اين سفتي مي تواند موجب مالش نوار روي بخش کناري زانو شود و التهاب و درد را به همراه داشته باشد.
به دليل اين که نوار آي‌تي به طور محکم و يکپارچه به استخوان ران متصل شده است، ايجاد کشش اگر غير ممکن نباشد بسيار دشوار است. با اين وجود، استراحت کافي و استفاده از غلتک هاي فومي روي بخش خارجي پا و زانو مي تواند به بهبود شرايط کمک کند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : چه ورزشي براي زانو درد خوب است ؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : درمان آرتروز زانو با روش هاي غيردارويي

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : درمان پارگي منيسک زانو بدون عمل جراحي با 3 تمرين +فيلم تمرينات درماني

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : ماست و دوغ ترش زانو درد را افزايش مي دهد


گردآوري : گروه سلامت سيمرغ
منبع : asriran.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي