آخرین اخبار

شمخاني: تسليم ياوه‌گويي‌هاي آمريکا نمي‌شويم سياسي

شمخاني: تسليم ياوه‌گويي‌هاي آمريکا نمي‌شويم

  بزرگنمايي:

چه خبر - تا دولت دمشق بخواهد در سوريه مي‌مانيم

بخش‌هايي از مصاحبه علي شمخاني با الجزيره روز چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد و شبکه قطري مشروح آن را امشب پخش کرد که به شرح زير است:
خبرنگار الجزيره: سوال اول را با استراتژي جديد آمريکا شروع مي کنم اخيراً آمريکا استراتژي جديدي که شروطي را به ايران تحميل ميکند اعلام کرده و گفته که اين استراتژي اساس تعامل با ايران در آينده است اين استراتژي را چگونه ارزيابي ميکنيد؟
شمخاني: بسم الله الرحمن الرحيم با عرض سلام و تبريک ماه مبارک رمضان به روزه داران اين ماه شريف و مخاطبين شما، نامگذاري اين طرح به عنوان استراتژي جديد درست نيست چرا که اين نه استراتژي است و نه جديد است اين روزها گنده گويي و ياوه گويي مقامات آمريکايي کمي زياد شده و فکر مي کنند با اين اظهارات واقدامات مي توانند موانع زياده خواهي شان را کنار بزنند و حرف ناحق خودشان را اعمال کنند. جمهوري اسلامي ايران در طول سال هاي بعد از پيروزي انقلاب به کرات ثابت کرده که هرگز تسليم اين نوع ياوه گويي ها و زياده طلبي ها نمي شود. اصولا اگر به ريشه بيان اين حرفها وحتي دلايل خروج آمريکا از برجام توجه کنيم خواهيم ديد که همه اين اقدامات به تسليم نشدن ايران در برابر خواست آمريکا بر مي گردد. اين گونه رفتار صرفا مربوط به رييس جمهور فعلي آمريکا نيست، اوباما هم همين حرفها را مي زد؛ اوباما هم براي توجيه افکار عمومي آمريکا به دروغ مي گفت که بدون شليک يک گلوله ايران را به مسير مورد نظر آمريکا هدايت کرديم. ترامپ وقتي از برجام خارج شد انتظار داشت که 3 رخداد به وقوع بپيوندد. يکي اينکه اروپايي ها به سرعت با آمريکا همراهي کنند دوم اينکه بقيه کشورها هم به آمريکا بپيوندند و درنهايت مردم آمريکا از اقدامات او حمايت کنند. اما شرايط پديد آمده پس از خروج آمريکا از برجام باعث شد که ترامپ در سه برآورد مورد نظرش ناکام شده و با شکست مواجه شود. البته اين که رخدادهاي ذکر شده تا چه زماني ادامه پيدا کند موضوع ديگري است که گذشت زمان تعيين کننده آن است. ولي واقعيت امروز اين است که اروپايي ها با ترامپ همراهي نکردند و با اين استدلال که برجام يک سند مشترک جهاني است و تاثير اساسي روي عدم اشاعه داشته و قسمتي از امنيت منطقه است به آن وفادار ماندند. اروپا معتقد است در صورت نابودي برجام در وهله اول اتحاديه اروپا زيان خواهد ديد. اروپا سند برجام را حاصل تلاش مشترک اتحاديه اروپا مي‌داند و به آن به عنوان تنها دستاورد موفق اين اتحاديه در عرصه بين المللي وابستگي اعتباري و حقوقي دارد. در ميان سايرکشورهاي جهان هم بجز رژيم صهيونيستي و تابعينش مثل سعودي و امارات و بحرين، کشورهاي ديگر حاضر به همراهي با امريکا نشدند. بر اساس نظر سنجي هاي انجام شده از سوي موسسات معتبر آمريکايي، نزديک به 70 درصد مردم آمريکاهم مخالفت خود را با خروج آمريکا از برجام اعلام کردند. بنابر اين ترامپ در اين مرحله با شکست خرد کننده اي روبرو شد. واقعيت غير قابل انکار اين است که آمريکا بدليل اطمينان از ناکارامد بودن ابزارهاي تحريم و حمله نظامي براي متوقف سازي رشد ايران در فناوري هاي صلح آميز هسته اي و بر اساس يک نياز وارد مذاکره با کشورمان در مورد پرونده هسته اي شد. امريکايي ها با تحليل عملکرد ايران در 8 سال دفاع مقدس بخوبي مي دانند با اهرم حمله نظامي امکان محدود سازي ايران وجود ندارد علاوه بر اين توان هسته اي صلح آميز ايران نيز که کاملا بومي است قابل انهدام نيست. تحريم هم نه تنها به محدود سازي توان هسته اي ايران منجر نشد بلکه شتاب توسعه ان را شدت بخشيد لذا به اين نتيجه رسيدند چاره آنان جنگ و تحريم نيست و از اين رو به مذاکره رو آوردند.

سوال دوم:

درباره بعضي از شروط که در استراتژي جديد آمريکا بوده که مربوط به سياست هاي ايران در منطقه است مثلاً مي بينيم که آمريکا در اين استراتژي مي گويد که ايران بايد از سوريه خارج شود و خاک سوريه را ترک کند و حمله به اسراييل از خاک سوريه را متوقف کند آيا ايران آمادگي خروج از سوريه طبق شروط آمريکا را دارد؟
حضور ايران در سوريه به دعوت دولت قانوني سوريه و صرفا براي مبارزه با تروريسم بوده است. شکست داعش هيچ ارتباطي با ائتلاف باصطلاح ضد تروريسم با محوريت امريکا ندارد بلکه همکاري ايران، روسيه و سوريه موجب شکست و نابودي مجموعه گروه هاي تروريستي از جمله داعش در سوريه شد. تا زماني که تهديد تروريسم در سوريه وجود داشته باشد و دولت قانوني اين کشوربر حضور مستشاري ايران در سوريه تاکيد نمايد ما در سوريه حضور خواهيم داشت. اين راهبرد غير قابل تغيير جمهوري اسلامي است وصرفا مربوط به سوريه هم نيست. فقط در موضوع سوريه نيست. دفاع ما از فلسطين در برابر تجاوز رژيم صهيونيستي، حمايت ما از کويت در برابر تهاجم صدام حسين و حضور مستشاري در عراق براي کمک به سرکوب داعش نيز با همين رويکرد انجام شد. ما بر اساس پيگيري اين سياست، اولين کشوري بوديم که از قطر در برابر محاصره نابحق و ظالمانه سعودي دفاع کرديم ومجموعه امکانات خود را براي مقابله اين کشور در برابر زورگويي هاي سعودي در اختيار دوحه قرار داديم. سياست اصولي ما ايجاد منطقه اي عاري از تنش و ناامني ومشارکت براي تحقق صلح و ثبات و امنيت پايدار براي رفاه و توسعه مجموعه کشورهاي منطقه است.

سوال سوم:

درباره محور مقاومت چه ميگوييد وزارت خارجه آمريکا حماس و جهاد اسلامي و حزب الله لبنان را گروه‌هاي تروريستي مي‌نامد و از تهران ميخواهد که حمايت از اين گروه ها را متوقف کند آيا ايران آماده اجراي خواسته آمريکا هست يا اينکه سياستهاي خود درمورد اين گروه ها و محور مقاومت را تغيير ميدهد يا خير؟
ما دفاع از فلسطين را دفاع از عزت اسلامي مي دانيم. حماس تشکيلات مورد تائيد مردم فلسطين است حزب الله اخيرا در انتخابات لبنان به اتفاق همپيمانانش مقام اول را کسب کردند. حشد الشعبي بر اساس قانون مصوب پارلمان منتخب مردم عراق بخشي از نيروهاي مسلح اين کشور است. آمريکا همانطور که با قلدري و بي توجهي به همه هنجارهاي حقوقي از يک توافق بين المللي خارج مي شود راي مردم کشورها را هم قبول ندارد. راي و نگاه بين المللي درمورد فلسطين راهم قبول ندارد. امريکا برخلاف مصوبات سازمان ملل سفارت خود را به قدس شريف منتقل کرد وزمينه کشتار دهها نفر از مردم بيگناه فلسطين توسط رژيم کودک کش اسراييل را مهيا نمود. اين رفتارها خلاف مقررات و مصوبات بين المللي است. به طور قطع کشوري که بايد سياست هايش را بر مبناي خواست و اراده مردم کشورها تغيير دهد امريکاست و نه ايران. براين اساس ما هيچگاه از سياستهاي اصولي خود در موضوع فلسطين و نفي تجاوز گري رژيم صهيونيستي عقب نشيني نخواهيم کرد .

سوال چهارم:

آمريکا از ايران ميخواهد درباره برنامه موشکي اش و همينطور سياست هاي منطقه اي اش مذاکره کند آيا ايران آماده مذاکره درباره اين موارد با آمريکا و يا حتي بعضي از کشورهاي اروپايي هست يا اينکه ايران فقط در برنامه هسته اي خود مذاکره کرده و هيچ مذاکره ديگري در هيچ موردي نخواهد کرد؟
دليلي عقلاني براي مذاکره با کشوري که به تعهدات خود پايبند نيست وجود ندارد. آمريکا با خروج از برجام عملا اين توافق نامه بين المللي را پاره کرد. البته اين کشور از ابتداي شکل گيري برجام هم با نقض هاي مکرر در مسير بي تعهدي گام برداشت و در انتها نيز به صورت يک جانبه از آن خارج شد. آيا به اين کشور ميتوان اعتماد کرد؟ آمريکا به هيچ وجه براي مذاکره قابل اعتماد نيست. توان موشکي ايران کاملا بومي ودفاعي است. ما براي توسعه توان دفاعي متعارف از هيچ کس اجازه نمي گيريم و حاضر به مذاکره در اين حوزه نيستيم. در طول 40 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي ما آغازگر هيچ تهاجمي نبوديم و به دنبال توسعه سرزميني هم نيستيم. اما در مقابل رژيم صهيونيستي از سوي امريکا به جنگنده هاي دور پرواز اف35 و انواع موشکها و سلاح هاي پيشرفته مجهز مي شود. علاوه بر اين کشورهاي منطقه بويژه سعودي و امارات عربي متحده نيز با خريدهاي تسليحاتي سر سام آور به بزرگترين زرادخانه سلاح هاي غربي تبديل شده اند. بر اين اساس درخواست ايجاد محدوديت در توانمندي هاي دفاعي ايران چه پيامي بغير از تلاش براي از ميان بردن قدرت بازدارندگي ايران مي تواند داشته باشد؟

سوال پنجم:

اسراييل ميگويد در ماه‌هاي گذشته مواضع ايران و حزب الله را در سوريه هدف قرار داده که بعضي از اين مواضع انبارهاي موشکي بوده وگفته که با حضور ايران در سوريه بصورت مستقيم و رأساً برخورد خواهد کرد و شما در سفر به روسيه گفتيد که اسرائيل بايد منتظر پاسخ سخت و قاطع ايران باشد آيا اين معادله همچنان پابرجاست؟
ايران به دعوت دولت سوريه براي مبارزه با تروريسم در اين کشور حضور دارد. ما ميهمان دولت سوريه هستيم و طبيعتا اين کشور همان گونه که در برابر تجاوز به کشورش حساس مي باشد در قبال دفاع از مستشاران ايراني حاضر در اين کشور نيز احساس مسئوليت مي کند. به طور قطع در چارچوب معادله ذکر شده هرگونه تعرض و تجاوز مشابهي نيز با قاطعيت و شدت عمل پاسخ داده مي شود. رژيم صهيونيستي با هدف قراردادن مستشاران نظامي ايران دچار خطاي راهبردي شد و هزينه اشتباهش را نيز پرداخت کرد. اين معادله غير قابل تغيير است.

سوال ششم:

الان بين ايران و اروپا درباره توافق هسته اي مذاکراتي در جريان است ايران ميگويد که ضمانت اجرايي ميخواهد ماهيت اين ضمانت‌هايي که ايران ميخواهد چيست و آيا به نظر شما اروپا در حال حاضر قادر است در مقابل آمريکا و تحريمهايش بايستد و از برجام دفاع کند؟
ما تجربه کار با اروپايي ها را قبلا داشتيم مذاکرات اوليه ايران در دهه هشتاد شمسي با تروئيکاي اروپايي انجام شد. ما معتقديم اروپايي ها مي بايست در محکوم سازي و متوقف کردن اقدامات اوليه امريکا در نقض برجام جدي تر و قاطع تر عمل مي کردند. اروپايي ها قبل از خروج امريکا از برجام سکوت کردند و اين يک نوع پيام همراهي با آمريکا را تداعي مي کرد. البته در آستانه خروج امريکا از برجام اروپايي ها خيلي تلاش کردند که آمريکا، يعني ترامپ از برجام خارج نشود اما موفق نشدند لذا اين عقبه را ما مي بينيم (من جرب المجرب حلت به ندامه) ماعلاقه مند نيستيم تجربيات قبلي را تکرار کنيم. به نظر من آمريکا يعني ترامپ در عدم اجراي تعهداتش در برجام نقض هاي مکرر را تکرار کرده و با خروجش از برجام ان را دچار فروپاشي کرده. اگر اروپا قصد دارد به برجام حيات تازه ببخشد بايد تعهدات کاملي که در برجام به ايران داده شده است تضمين نمايد. اما اگر نتواند و يا نخواهد در اين مسير گام بردارد طبيعتا ما نيز سياست هاي مستقل خودمان را دنبال خواهيم کرد.

سوال هفتم:

اگر توافق هسته اي شکست بخورد چه خواهد شد؟ الان ايران و اروپا و برخي از کشورهاي جهان در تلاش هستند که توافق هسته اي پابرجا بماند اما اگر بر فرض مثال به مرحله اي برسيم که ادامه توافق امکانپذير نباشد ايران سياست‌هاي خودش در منطقه را کمافي السابق ادامه ميدهد يا اينکه شاهد تغييراتي در سياست هاي ايران خواهيم بود؟
آمريکا قبل از برجام و بعد از برجام سياست هايش تغيير نکرده است. سياست هاي امريکا در قبال ايران همواره خصمانه بوده است. ايران هرگز در سياست هاي منطقه اي خودش تا زماني که تامين کننده مصالح مردم منطقه است و مردم خواهان آن هستند و حکومت هايي مثل عراق و سوريه خواهان آن هستند تجديد نظر نخواهد کرد حتما به اين سياست ها ادامه خواهد داد و دليلي بر تغيير نمي بينيم.

سوال هشتم:

آمريکا مي گويد در حال تشکيل يک ائتلاف بين المللي عليه ايران است آيا شما معتقديد که امکان ايجاد چنين ائتلافي هست و آيا ايران شروع به اعمال سياست هاي پيشگيرانه با اروپا و کشورهاي آسيايي و منطقه اي کرده تا بتواند جلوي هرگونه ائتلاف احتمالي به رهبري آمريکا عليه ايران را بگيرد؟
اين ائتلاف بر مبناي حقه بازي طراحي شده و هدفش دوشيدن ثروت هاي منطقه است. ترامپ در اولين سفر خارجي به رياض رفت که اين ائتلاف را شکل بدهد ولي حضور او منجر به فروپاشي شوراي همکاري خليج فارس شد چون اين ائتلاف مباني غلطي داشت. دوم اينکه اين ائتلاف که از قبل وجود داشته بايد بتواند کارنامه قابل دفاعي ارايه دهد يعني اثبات کند که در عراق ويا در سوريه در مبارزه با تروريسم عملکرد موفقي داشته است. يا بتواند عملکرد مثبتي در ايجاد ثبات و امنيت در افغانستان ارايه کند و يا حتي قدم مثبتي در فلسطين برداشته باشد. متاسفانه نه تنها حقي در فلسطين به مردم داده نشد بلکه جرات و جسارت اين را پيدا کردند که سفارتشان را به قدس شريف منتقل کنند. اين ثمره ائتلافشان براي مسلمان ها است ثمره دوم آن در سوريه است آمريکا به دليل واهي بکارگيري سلاح هاي شيميايي دولت مستقر را با هدف تقويت جريان تروريسم مورد حمله قرار داد. به طور قطع راهبرد اين ائتلاف تجزيه سوريه است. امريکايي ها درشرق فرات مستقر شده اند تا در زمان مناسب نقشه تجزيه سوريه را اجرا کنند.

سوال نهم:

اما اين کشورها مي گويند که ايران براي آنها خطر است مثلاً عربستان و امارات و بحرين و بعضي ديگر از کشورها معتقدند که سياست هاي منطقه اي ايران براي امنيت ملي آنها ايجاد خطر ميکند ( در همين ماه رمضان فعلي)؟
ايران هيچگاه به عربستان سعودي تعدي نکرده است. بارها در موضوع بحران يمن به عربستان سعودي گفته شد که جريان غالب يک جريان مردمي است و بايد همه تلاشها براي تحقق اراده مردم يمن بسيج شود اما حکام جوان و بي تجربه سعودي مسير حمله نظامي و کشتار مردم بيگناه را براي تحميل اراده خود برگزيدند. اخيرا با درخواست برخي کشورهاي اروپايي گفتگوهاي فشرده اي در موضوع بحران يمن انجام شد و با موافقت انصارالله مقرر گرديد که در ماه مبارک رمضان آتش بس اعلام شود اما سعودي‌ها قبول نکردند. سعودي‌ها با طرح اتهامات واهي بدنبال فرافکني و بهانه جويي هستند. مثل بهانه اي که اخيرا مراکش آورد واعلام کرد که ايران و حزب الله لبنان جبهه پليساريو را تقويت مي کنند هيچ سندي هم ارايه نشد .مشخص است که آمريکا و سعودي ها به آنها براي بيان اين اتهامات فشار وارد کردند .

سوال دهم:

روابط با عربستان را چطور مي‌بينيد؟ ما ميدانيم که به هر حال عربستان کشوري مهم در منطقه است و شايد خيلي از مشکلات در منطقه به اعتقاد بعضي ها بدون دخالت عربستان حل نخواهد شد الان به نظر شما روابط ايران با عربستان رابطه اي قطع شده کامل است يا اينکه اين قطع رابطه مقطعي است و امکان ترميم و بهبود روابط هست روابط ايران و عربستان را چطور مي بينيد؟
اين متاثر از خواست آمريکا و رژيم صهيونيستي است. اگر ايران و عربستان با هم تصميم مي گرفتند اين روند به سرعت ترميم مي شد ولي به دليل دخالت هاي ديگران شکل نگرفت. ايران هميشه دنبال عادي شدن روابط با عربستان بوده البته نه از موضع ضعف بلکه از موضع عزت و جلوگيري از اتلاف منابع مالي ملت هاي منطقه. عربستان حجم انبوه سلاح غربي را بر اساس کدام تهديد مي‌خرد؟ چرا اين کشور منابع گسترده مالي و تجهيزات نظامي را در اختيار تروريست هاي تکفيري قرار داد؟ چرا در قبال جنايت هاي رژيم صهيونيستي سکوت مي کند؟ اينها سوالات مهمي هستند که حکومت سعودي بايد در برابر افکارعمومي جهان اسلام به آنها پاسخ بدهد. چرا قطر را محاصره مي کند ؟ اساسا تعارض قطر و سعودي به چه دليل است؟ قطعا تعارض قطر و سعودي مثل تعارض يمن و سعودي است. عربستان مي گويد من بايد بگويم چه کسي رئيس جمهور يمن شود مي گويد من بايد بگويم که در قطر چه کسي حاکم باشد اينها منشاء تعارض عربستان در يمن و قطر است .

سوال يازدهم:

آمريکا ميگويد که تحرکات و سياستهاي ايران در خليج فارس را رصد ميکند و ما ميدانيم که منطقه خليج فارس و آبهاي خليج فارس منطقه اي حساس براي جهان، ايران و منطقه از نظر اقتصادي و امنيتي و همينطور از نظر آب راه‌هاي بين المللي است آيا ايران در مقابل اين رصدهاي آمريکا و سياست آمريکا در خليج فارس سياست جديدي دارد يا اينکه ايران سياست هاي خود را در خليج فارس بر حسب رييس جمهور آمريکا تغيير ميدهد مثلا در زمان اوباما ايران يک گروه از تفنگداران دريايي آمريکا را بازداشت کرد اما الان آمريکا ميگويد ايران سياستش را در خليج فارس تغيير داده و جرأت تکرار چنين کاري را ندارد؟ سياست ايران در خليج فارس چطور است؟
نظاميان آمريکائي وقتي مي خواهند وارد خليج فارس بشوند در بيسيم به يکديگر اعلام مي کنند که در حال ورود به دره وحشت هستيم. امريکايي‌ها از خليج فارس به دليل حضور ايراني ها به شدت هراس دارند. ولي واقعيت اين است که راهبرد ما در خليج فارس، دفاع از آب هاي سرزمينيمان است. کار خاصي نمي کنيم هيچوقت نمي کرديم اگر کسي تعدي به آبهاي سرزميني ما بکند حتما با او مقابله مي کنيم اما سياست ما تغيير نکرده است. سياست دفاع و مقابله با تجاوز از قبل بوده و هنوز ادامه دارد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد