آخرین اخبار

هشدار عبدي درباره مقابله با شادي‌ مردم اجتماعي

هشدار عبدي درباره مقابله با شادي‌ مردم

  بزرگنمايي:

چه خبر - صداوسيما با عدم پخش مسابقات زنان، جز بدبيني چيز ديگري نصيبش نمي‌شود

تقريبا اتفاق نظر وجود دارد که موقعيت‌هاي شادي‌بخش در ايران چندان زياد و در دسترس نيست و اگر مواردي هم هست يا کم است يا نگاه رسمي آن را تاييد نمي‌کند. به‌طوري که حضور مردم در چنين موقعيت‌هاي شادي‌بخش که مورد تاييد ديدگاه رسمي نيست، به نوعي تقابل با نگاه رسمي تلقي مي‌شود، درحالي‌که مردم مطلقا چنين قصدي را ندارند و در پي شادي‌کردن و ابراز احساسات خود هستند.
عباس عبدي در ادامه يادداشت خود نوشت: نمونه بسيار مشهور آن که همه را دچار حيرت کرد، صعود تيم ملي ايران به جام جهاني ١٩٩٨ و پس از پيروزي بر استراليا بود که مردم خارج از برنامه و به صورت کاملا خودجوش جشني خياباني را رقم زدند که مزه شادي آن لحظات هنوز زير دندان بسياري از جوانان و حتي ميانسالان و سالمندان آن دوره وجود دارد.
مسأله موقعيت‌هاي شادي‌آفرين يک سو، مهم‌تر اينکه ما با کمبود موقعيت‌هاي هويت‌بخش ملي نيز مواجه هستيم؛ موقعيت‌هايي که هر کشوري درصدد است تا آنها را زياد و زيادتر کند تا حس تعلق مردم و جوانان را به ميهن و آب و خاک و جامعه خود برانگيزاند و همبستگي و وحدت اجتماعي را بيشتر کند. ترکيب اين دو موقعيت بيش از هر جاي ديگري فعلا در ورزش متبلور مي‌شود.
در گذشته، از طريق جنگ موقعيت‌هاي هيجاني و همبستگي‌آفرين را ايجاد مي‌کردند ولي شادي آن تبديل به ماتم و عزا مي‌شد. اکنون ورزش توانسته است جايگزين مثبتي براي ستيزه‌هاي ويرانگر گذشته باشد و رقابت سالم و فرح‌بخش ورزشي را جايگزين آن کند. به همين دليل همه حکومت‌ها در پي فرصت هستند تا از موفقيت‌هاي ورزشي به‌ويژه آنها که در سطح ملي است، نهايت بهره‌برداري را کنند و اجازه دهند مردم به لحاظ روحي و رواني تمديد قوا کنند و اگر پيروز هم شوند که چه بهتر، شادي و انسجام را با يکديگر به جامعه تزريق مي‌کنند.
در ميان ورزش‌ها، در عموم کشورها، فوتبال جايگاه ويژه‌اي دارد. هيچ ورزشي به اندازه آن ايجاد حساسيت نمي‌کند. پولي که در اين ورزش جريان دارد، ارقام بسيار بالايي است و هر کشوري حداکثر توان خود را به کار مي‌گيرد تا در اين ورزش موفق شود و مردم خود را به پاي ثابت حاميان اين ورزش و نشاط و شادي ناشي از پيروزي‌هاي آن تبديل کند. نمونه آن را در تأثير محمد صلاح، بازيکن برجسته مصري تيم انگليسي ليورپول در حيات اجتماعي مصر مي‌توان ديد.
هيچ رويداد ورزشي به اهميت جام‌جهاني فوتبال نيست. شايد از المپيک نيز مهم‌تر است. زمان يک‌ماهه مرحله نهايي اين مسابقات فرصت مناسبي است که مردم خارج از مسائل ديگر حول‌وحوش فوتبال گرد هم آيند و مسابقات را به صورت جمعي تماشا کنند. در خانه يا ميادين شهر يا قهوه‌خانه‌ها يا حتي سينماها. اين فرصت شادي را نبايد از مردم دريغ داشت، به‌ويژه براي مردمي که تيم فوتبال آنها با شايستگي از قاره آسيا صعود کرده است و احتمال دارد با وجود مربي سرشناس و بازيکنان خوبي که دارد، نتايج اميدوارکننده‌اي نيز به دست آورد و در اين فضاي يأس و نااميدي، شادي و نشاط را به جامعه تزريق کند.
ولي متاسفانه يکي از فرماندهان محترم نيروي انتظامي در اظهارنظري رسمي اعلام کرده‌ است که «کافي‌شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها مجاز به پخش مسابقات فوتبال نيستند. پخش مسابقات فوتبال در اماکن عمومي و اصناف خاص نيازمند اخذ مجوزهاي لازم از نيروي انتظامي است.» معلوم نيست که معيار اين‌گونه تصميمات چيست؟ اين اقدام چه ربطي به نظم و امنيت شهر دارد؟ چرا مردم را بايد از کنار يکديگر بودن محروم کرد؟ حتي اگر اين کار مشکلاتي هم داشته باشد، آيا وجود مشکلات موجب پاک کردن صورت مسأله مي‌شود يا بايد آنها را حل کرد؟ مگر نه اينکه هر چيز بايد در خدمت و براي آسايش و شادي مردم باشد؟ چگونه در اين موارد خلاف آن عمل مي‌کنيم؟
چند روز پيش يکي از مسئولان عالي‌رتبه نيروي انتظامي به‌درستي اشاره کرد که «پليس درصدد برون‌سپاري وظايف غيرضرور به بخش خصوصي است.» اتفاقا يکي از جاهايي که بايد برون‌سپاري شود و حتي ورودي هم به آن صورت نگيرد، مسائل غير انتظامي فعاليت‌هاي صنفي است که بايد در حيطه اتحاديه‌هاي صنفي به سرانجام برسد. اين حد از دخالت در امر جزئي، جز اينکه موجب يأس و بدبيني مردم مي‌شود و نيرو را مستهلک مي‌کند، نتيجه ديگري ندارد. به‌طور قطع حضور مردم در سينماها يا کافه‌ها، عوارض و تبعاتي هم دارد که گريزناپذير است، ولي کاري است که همه جاي جهان مي‌شود و مردم با حضور در اين اماکن در کنار يکديگر به شادي و ابراز احساسات مي‌پردازند. اين رفتار بهتر است يا اينکه ده‌ها نفر در خانه‌هاي کوچک جمع شوند و به ديدن مشترک اين مسابقات بپردازند؟
در شادي مردم نبايد خست به خرج داد. صداوسيما که از پخش مسابقات فوتسال زنان پرهيز مي‌کند، جز بدبيني و بي‌اعتمادي چيز ديگري نصيب آن نمي‌شود. نيروي انتظامي جايگاه به مراتب بهتري از صداوسيما دارد. حيف است که اين جايگاه ارزشمند با چنين تصميماتي دچار ابهام يا خدشه‌ شود. بگذاريد مردم شادي کنند و از کنار يکديگر بودن لذت ببرند.


منبع: shahrvand-newspaper.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد