آخرین اخبار

جرعه‌نوشي مجري بي‌بي‌سي در رمضان اخبار ويژه

جرعه‌نوشي مجري بي‌بي‌سي در رمضان

  بزرگنمايي:

چه خبر - اين يادداشت در پي انتقاد از مشي بي‌بي‌سي فارسي در پوشش اخبار ايران نيست

چند ماه قبل يادداشتي با عنوان «سخني با بي‌بي‌سي فارسي» در صفحه اول يکي از روزنامه‌هاي کشور چاپ شد. محتواي اين يادداشت وزين و خواندني نقد روش بي‌بي‌سي فارسي در خروج از مسير حرفه‌اي و انتقاد از جهت‌گيري سياسي در انتشار اخبار مرتبط با تحولات ايران بود.
جاويد قربان‌اوغلي ديپلمات ارشد در ادامه يادداشت خود نوشت: عزيزي در آن يادداشت به‌درستي به مصاحبه بي‌بي‌سي فارسي با «پروفسور سميعي»، طبيب حاذق و صاحب‌نام کشورمان، اشاره کرده بود که خبرنگار بي‌بي‌سي فارسي ناشيانه و خارج از روش‌هاي حرفه‌اي رسانه‌اي از او درباره دليل بستري‌شدن آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي سؤال مي‌کرد.
از سطح و ميزان فراگيري اين رسانه و همچنين طيف مخاطبان آن اطلاعي ندارم، ولي بشخصه از مشتريان بخش خبر صبحگاهي آن با عنوان چشم‌انداز بامدادي از راديو و در صورت امکان بيننده خبر عصر آن از طريق تلويزيون هستم. اين را هم قبول ندارم که شنوندگان و بينندگان اين رسانه را فقط طيف منتقدان، مخالفان يا به تعبير سخيف برخي رسانه‌هاي داخلي، ضد انقلاب تشکيل مي‌دهند. بنگاه سخن‌پراکني بي‌بي‌سي يکي از رسانه‌هاي تأثيرگذار در سطح جهان است و بخش فارسي آن نيز همچنان ‌که به ياد داريم، از جذاب‌ترين رسانه‌هاي خبري در آخرين ماه‌هاي پرالتهاب رژيم گذشته براي افرادي حداقل در سن‌وسال نگارنده بود.
صبح روز گذشته (جمعه چهارم خرداد 1397) مانند روزهاي قبل شنونده برنامه چشم‌انداز در تلفن همراهم از طريق يوتيوب بودم. دليل آن هم شرايط خاص زمان خواب در ماه مبارک با توجه به اوقات شرعي در ايران و خواب بعد از «سحر» اين ماه پرفيض و مشحون از خير و برکت براساس اعتقاد مسلمانان است. گوينده خبر چشم‌انداز چهره آشناي اين رسانه «علي همداني» يکي از چند گوينده اين بخش خبري بود. فارغ از اينکه با يادداشت آقاي عزيزي در رويکرد غيرحرفه‌اي بي‌بي‌سي فارسي در مصاحبه با پروفسور سميعي يا روش اين رسانه در پوشش اخبار اعتراض‌هاي دي‌ماه در ايران موافق يا با آن مخالف باشيم، اينها از موارد سياسي در پوشش اخبار است که نمي‌توان انتظار بازخورد يکسان مخاطبان در مواجهه با آن را داشت و نگارنده قصد ورود به آن را ندارد. بر اين باورم که شنونده بي‌بي‌سي اگر حتي از قدرت تحليل رويدادها برخوردار نباشد، به احتمال زياد تشخيص جهت‌گيري سياسي در پوشش اخبار چندان براي بسياري از مخاطبان دشوار نيست.
از اين منظر اين يادداشت در پي انتقاد از روش و مشي بي‌بي‌سي فارسي در پوشش اخبار ايران نيست، سخن در بي‌توجهي، روش غيرموجه و اگر اغراق‌آميز نباشد، بي‌احترامي اين رسانه و گوينده خبر روز گذشته آن به اعتقادات مخاطبان است که به‌طور طبيعي چند کشور فارسي‌زبان و طيفي از اهالي اين کشورهاست که به دلايل مختلف اقامت در اقصانقاط جهان را برگزيده‌اند.
گوينده چشم‌انداز بامدادي روز گذشته بدون توجه به قرارداشتن در ماه مبارک رمضان و احتمالا با اين تصور که برنامه خبري راديويي است و کسي چهره و تصوير او را نمي‌بيند در فاصله پخش خبر و اظهارنظر کارشناسان جرعه‌اي از چاي يا قهوه‌اي را که در کنار ميز کارش داشت،سر مي‌کشيد که در خوش‌بينانه‌ترين حالت بي‌توجهي و در شکل بدبينانه، توهين به مخاطبان اين رسانه بود. براي نگارنده قابل درک است که آقاي «علي همداني»، گوينده خوش‌صدا و حرفه‌اي چشم‌انداز بامدادي روز گذشته، مانند بسياري از مسلمانان به دلايلي که به حکم قرآن تجسس در آن جايز نيست، معذور از روزه‌داري است و قطعا در اين عذر هيچ حرجي بر او و تمامي کساني که شارع آنان را از روزه‌داري معاف و در مواردي منع کرده، نيست. سخن در احترام بي‌بي‌سي و گوينده خبر به مخاطبان اين رسانه است که همچنان‌ که ذکر آن رفت، نوعا کشورهاي مسلمان فارسي‌زبان حوزه تمدني ايران‌زمين هستند که اتفاقا مردم اين کشورها به‌دور از اجبار دولت‌هايشان از اعتقادات محکم در بسياري از احکام اسلام به‌ويژه نماز و روزه برخوردار هستند.
اجازه دهيد اين مختصر را با ذکر خاطره‌اي به پايان ببرم. در ماه مبارک و مأموريت ديپلماتيک در هند که روزگاراني دراز مستعمره صاحبان بي‌بي‌سي بود، فرصت حضور در مراسم افطارهاي متعددي فراهم شد که از سوي مقامات آن کشور برپا مي‌شد. به ياد دارم «راجيو گاندي»، نخست‌وزير وقت هند، در بسياري از اين افطارها در زمره مدعوين بود و در آن حضور مي‌يافت.
از سنت‌هاي زيباي حضور بالاترين مقام کشور «سکولار» هند و بزرگ‌ترين و پرجمعيت‌ترين دموکراسي جهان احترام راجيو گاندي به ميهمانان اکثرا مسلمان صاحب مجلس بود. او مانند ديگران منتظر مي‌ماند و با پخش اذان با نوشيدن يک ليوان شير نشان مي‌داد که حتي در کشور يک‌ ميلياردي و نوعا پيرو آيين هندو نيز مي‌توان به اعتقادات ديگران احترام گذاشت و احساسات آنان را جريحه‌دار نکرد.


منبع: sharghdaily.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ميزان استفاده جوانان از تلگرام و اينستاگرام

ايران يک ميليارد دلار گاز مجاني به ترکيه تحويل داد

آتليه‌اي که عکس‌هاي مستهجن از بچه‌ها مي‌گيرد!

مازني: مديران اينستاگرام عذرخواهي کنند

درز اطلاعات کاربران يک تاکسي اينترنتي تأييد شد

تکذيب اجبار سيل‌زدگان براي بازگشت به خانه

هلال احمر از سردار سعيد قاسمي شکايت مي‌کند

نمايندگان دنبال حاشيه امن براي انتخابات هستند؟

خط و نشان پليس در خصوص برخورد با بدحجابي

دختر ترامپ پشت دستگاه سنتي پارچه بافي+عکس

استاندار خوزستان از 28اسفند تاکنون خانه نرفته!+عکس

کشف فساد جديد در پرونده دکل نفتي گمشده

بازداشت عوامل ترويج فساد و فحشا در شيراز

سقوط 40 درصدي توليد خودرو در ايران

جريمه ميلياردي گران‌فروشان و محتکران موبايل

اقبال خانه اولي‌ها به وام مسکن کم شد

پرايد، نقش اول در تصادفات نوروزي

ماجراي مرده‌اي که از خارج کشور پيامک مي‌فرستاد

چشم‌انداز بازار خودرو و ارز در سال 98

افتتاح خط 6متروي تهران فردا با حضور روحاني

سپاه، درگيري با سيل‌زدگان خوزستان را تکذيب کرد

جهانگيري: کمک‌هاي خوبي براي سيل‌زدگان داريم

تب مهاجرت از ايران به دهه هشتادي‌ها رسيد

تعطيلات مرگبار؛ افزايش 7 درصدي تلفات جاده‌اي

رهاسازي ناگهاني آب سد علت تشديد سيل گلستان

حکم سه قاچاقچي ميلياردي صادر شد

انبارهاي مرغ و گوشت تنظيم بازاري سالم ماندند

قايق حامل مهاجران ايراني در مديترانه غرق شد

دادستان شيراز: شهردار در شيراز نيست

اعاده دادرسي سعيد طوسي در حال بررسي است

بازداشت دو ايراني در آرژانتين با گذرنامه اسرائيل

برخورد متفاوت شهرداري گرگان با پاکبانان

فرح: اميدوارم ايرانيان نوروزِ آزادي را جشن بگيرند!

فرماندار دشستان: به شهردار برازجان تذکر دادم

خريد و فروش گوشي در بازار موبايل نصف شد

قيمت اينترنت، از ساندويچ هم ارزان‌تر است

نه به آجيل؛ راه جديد مبارزه با گراني

ماجراي بازداشت يک استاد بلژيکي در ايران

آستان قدس در دوره رئيسي ماليات مي‌داد؟

تکرار بلاي پرايد بر سر لادا

جزئيات تازه درباره پرونده قتل شرور معروف تهران

هرج و مرج در بازار موبايل

چرا قيمت گوشي دوباره بالا رفت؟

شوراي شهر، فاتحه‌ي باغ‌هاي تهران را خواند!

بازداشت زن دوم در ماجراي مرگ مرد بازنشسته

مزايا و معايب مصوبه پرحرف و حديث مجلس

حمله خمپاره‌اي تروريست‌ها به حومه حلب

ثروت ترامپ چقدر است؟

جزئيات نشت آب از پايه‌هاي برج آزادي

آخرين وضعيت پرونده مرگ رئيس تامين اجتماعي