آخرین اخبار

خطرناک ترين چربي براي سلامت را بشناسيد تغذيه

خطرناک ترين چربي براي سلامت را بشناسيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - با خطرناک‌ترين چربي مصرفي خود بيشتر آشنا شويد

برخلاف آنچه ممکن است شنيده باشيد، همه چربي ها مشابه يکديگر نيستند و شرايطي برابر را ايجاد نمي کنند. بدن انسان به چربي هاي سالم، مانند چربي هاي چند و تک غير اشباع که در مواد غذايي مانند ماهي، آووکادو و مغزهاي خوراکي يافت مي شوند، نياز دارد تا از آنها در توليد هورمون ها، تقويت انرژي و جذب برخي مواد مغذي استفاده کند. در مقابل، مصرف چربي هاي ترانس که به طور عمده در غذاهاي فرآوري شده وجود دارند مي تواند خطر ابتلا به بيماري هايي که جان انسان را در معرض خطر قرار مي دهند، افزايش دهد. بر همين اساس است که سازمان جهاني بهداشت حذف چربي هاي ترانس از تمام غذاها در سراسر جهان تا سال 2023 را برنامه ريزي کرده است.
دانمارک نخستين کشوري بود که در سال 2003 استفاده از چربي هاي ترانس را ممنوع کرد و پس از آن نيز آمريکا اين کار را انجام داد. در سال 2015، سازمان غذا و داروي آمريکا با بازبيني شواهد علمي روغن هاي نيمه هيدروژنه (PHOs) - شايع‌ترين شکل چربي هاي ترانس - را از دسته «به طور کلي بي خطر» براي مصرف خارج کرد. در همين راستا، فرصتي سه ساله به توليدکنندگان غذايي داده شد تا دستورالعمل هاي خود را تغيير داده و تا سال 2018 ديگر هيچ غذايي بيش از 0.5 گرم چربي ترانس در هر وعده نداشته باشد.
اما بسياري از کشورهاي کم درآمد يا با درآمد متوسط همچنان به صورت گسترده از چربي هاي ترانس در غذاهاي خود استفاده مي کنند. بنابر گزارش سازمان جهاني بهداشت، اين شرايط به ثبت بيش از 500 هزار مرگ ناشي از بيماري قلبي‌عروقي در سال منجر مي شود.
به گفته تام فريدن، مدير سابق مراکز کنترل و پيشگيري از بيماري آمريکا، چربي ترانس يک ماده شيميايي سمي غير ضروري است که مي تواند جان انسان را بگيرد و هيچ دليلي براي تداوم استفاده از آن در جهان وجود ندارد.

چربي ترانس چيست؟

دو نوع چربي ترانس وجود دارند که شامل چربي ترانس طبيعي و چربي ترانس مصنوعي مي شوند. حيواناتي که از آنها گوشت و محصولات لبني تهيه مي شود، مانند گاو، به طور طبيعي مقدار کمي چربي ترانس در روده هاي خود توليد مي کنند و اين چربي در محصولاتي که از آنها تهيه مي شود نيز وجود دارد. اما به گفته انجمن قلب آمريکا، پژوهش هاي کافي درباره اين که آيا اين نوع از چربي ترانس مي تواند بر سلامت انسان تاثيرگذار باشد يا خير انجام نشده است.
اما داستان چربي هاي ترانس مصنوعي متفاوت است. اين نوع چربي توسط انسان و طي فرآيندي به نام هيدروژناسيون توليد مي شود که در آن مولکول هاي هيدروژن به چربي هاي مايع (مانند روغن گياهي) افزوده مي شوند تا به شکل چربي هاي جامد درآيند و نتيجه نهايي توليد روغن هاي نيمه هيدروژنه است.
روغن هاي نيمه هيدروژنه شايع‌ترين نوع چربي ترانس مورد استفاده در غذاهاي فرآوري شده مانند کلوچه ها، کراکرها، چيپس هاي سيب زميني، خامه‌ي قهوه، و غذاهاي سرخ شده، مانند سيب زميني سرخ شده و دونات ها هستند. تا پيش از سال 1990، اطلاعات ما درباره اثرات چربي هاي ترانس بر سلامت انسان بسيار کم بود، از اين رو شرکت ها به واسطه قيمت ارزان، راحتي در استفاده و طول عمر بالا و بهتر کردن طعم غذا به صورت گسترده از آنها استفاده مي کردند.

چربي ترانس چگونه بر سلامت انسان اثر مي گذارد؟

خطرناک ترين چربي براي سلامت را بشناسيد

غذاهاي سرشار از چربي ترانس به طور معمول از قند افزوده و کالري بالايي نيز برخوردار هستند، از اين رو مي توانند مسير افزايش وزن و ابتلا به ديابت نوع 2 را هموار کنند.
همچنين، آنها براي سلامت قلب نيز مضر هستند. بررسي و متاآناليزي که در سال 2015 در نشريه British Medical Journal منتشر شد، نشان داد که مصرف چربي هاي ترانس مصنوعي خطر مرگ به هر دليل را به ميزان 34 درصد، خطر مرگ ناشي از بيماري قلبي را به ميزان 28 درصد، و خطر ابتلا به بيماري قلبي را به ميزان 21 درصد افزايش مي دهد. پژوهشگران کانادايي در اين بررسي به تجزيه و تحليل 20 مطالعه مختلف درباره اثرات چربي ترانس بر سلامت انسان که در کشورهاي مختلف جهان انجام شده بودند، اقدام کردند.

چرا چربي ترانس تا اين اندازه مخرب است؟

چربي هاي ترانس سطوح کلسترول بد (LDL) را افزايش مي دهند که مي تواند به مسدود شدن شريان ها منجر شود. به طور همزمان، آنها موجب کاهش سطوح کلسترول خوب (HDL) مي شوند که به معناي آن است کلسترول اضافه نمي تواند به کبد منتقل شود تا از بدن تخليه شود. اين شرايط مي تواند مسير شکل گيري يک لخته خون را هموار کرده و موجب حمله قلبي يا سکته مغزي شود. همچنين، چربي هاي ترانس به پوشش داخلي رگ هاي خوني آسيب وارد مي کنند که توانايي آنها براي ارائه عملکرد درست را کاهش مي دهد.
افزون بر اين، چربي هاي ترانس نشان داده اند که حداقل دو نشانگر التهابي را افزايش مي دهند و در حال حاضر مي دانيم که التهاب يکي از محرک هاي اصلي بسياري از بيماري هاي مزمن، از ديابت تا بيماري قلبي و سندرم متابوليک، محسوب مي شود.

آيا همه انواع چربي براي انسان مضر هستند؟

هنگام خريد محصولات غذايي بايد به برچسب مواد تشکيل دهنده آنها توجه داشته باشيد و در صورت مشاهده روغن هاي نيمه هيدروژنه اگر ممکن است محصول ديگري را انتخاب کنيد. اين چربي ها همچنان در مقادير اندک قابل استفاده هستند، اما اين مقدار اندک نيز مي تواند خطرناک باشد.
چربي هاي ترانس را نبايد با چربي هاي اشباع و غير اشباع اشتباه گرفت. دستورالعمل غذايي براي شهروندان آمريکايي همچنان تامين 25 تا 30 درصد از کالري روزانه از چربي را توصيه مي کند، در شرايطي که نبايد بيش از 10 درصد آن از چربي هاي اشباع سرچشمه بگيرد. اگر روزانه 2,000 کالري مصرف مي کنيد، 500 کالري مي تواند از چربي هاي سالم از مواد غذايي مانند تخم مرغ، مغزهاي خوراکي، آووکادو، و روغن زيتون تامين شود. اگر به کلسترول بالا مبتلا هستيد يا سابقه خانوادگي بيماري قلبي داريد، چربي بايد 5 تا 6 درصد از رژيم غذايي شما را تشکيل دهد.
ممکن است شنيده باشيد که چربي هاي اشباع نيز براي قلب ضرر دارند، اما آنها براي افراد عادي به اندازه چربي هاي ترانس خطرناک نيستند. با اين وجود، غذاهايي با محتواي چربي اشباع بالا به طور معمول فرآوري شده، شور يا شيرين هستند، از اين رو محدود کردن مصرف آنها اهميت دارد. بهترين کاري که مي توانيد انجام دهيد مصرف يک نوع چربي سالم مانند آنچه از آووکادو، مغزهاي خوراکي و روغن زيتون سرچشمه مي گيرد براي بهره مندي از بيشترين فوايد ممکن است.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : کره و مارگارين چه تفاوتي دارند؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : چربي هاي ترانس را مي شناسيد؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : 5 چربي تاييد شده توسط متخصصين براي داشتن پوستي شاداب

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : چربي هاي حيواني مفيد هستند يا مضر؟


منبع : asriran.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خواص شير کاکائو و برخي عوارض شير کاکائو

خواص دارويي زرشک + ميزان مصرف زرشک چقدر است؟

مقدار شير و لبنيات مورد نياز بدن کودکان چقدر است؟

معرفي 22 ميان وعده جديد و کم کالري

کاهش سريع فشار خون با نوشيدني معجزه آساي زنجبيل و سير

پيشگيري از پوکي استخوان با مصرف پروتئين کافي

درمان پوکي استخوان و خستگي زودرس با معجون شير و پودر سنجد

اين 2 عادت غذايي عمرتان را کوتاه مي کند

خواص آب گيلاس از عضله سازي تا بهبود خواب

مزاياي سلامت روغن فلفل سياه از درمان عفونت تا کاهش کلسترول

خواص تخمه کدو تنبل، از افزايش ميل جنسي تا درمان يبوست

مواد غذايي مناسب براي مصرف در فصل بهار

ميزان کالري بيسکويتها چقدر است؟ از بيسکويت مادر تا ساقه طلايي

دم کرده آويشن شيرازي و پونه چه خواصي دارد؟

اگر روزي 2 عدد خرما بخوريد چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

غذاهايي که فکرش را نمي کنيد شما را بي خواب کنند

گردو بر هر درد بي‌درمان دواست!!

بخور نخور هاي وعده شام

خواص نبات در طب سنتي و درمان بيماري ها

بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي است؟

درمان کمر درد و سياتيک در طب سنتي با شربت گل گندم

زنجبيل تقويت کننده نيروي جنسي يا دشمن آن؟

پاکسازي کبد و دفع سنگ کيسه صفرا با سرکه انگبين

هشدار ناخن ها در مورد کمبود هاي رژيم غذاييتان

کاهش وزن با ليمو و زنجبيل

ارتباط نمک يددار با افزايش فشار خون

سم زدايي بدن در هواي آلوده با اين خوراکي ها

اين خوراکي ها بيشتر از تخم مرغ پروتئين دارند

چرا هر چه مي خورم چاق نمي شوم

آلرژي بهاره با اين 7 خوراکي بدتر مي شود

فوايد سير براي کودکان

بهترين سبزي ها براي کاهش وزن

مکمل ها را بهتر است چه زماني مصرف کنيم

کنترل فشار خون با لبو

کاهش التهاب و پيشگيري از ديابت و آرتروز با اين خوراکي ها

خام گياهخواري را به اين 7 دليل ترک کنيد

چطور هوس شديد شيريني خوردن را ترک کنيم؟

تاثير شگفت انگيز آجيل در رژيم غذايي کودکان

کدام سبزيجات از ابتلا به کبد چرب پيشگيري مي کنند

بهترين صبحانه رژيمي براي کاهش وزن

درمان سردرد شديد با پوست موز

مصرف کره بادام زميني مفيد است يا مضر

روش صحيح مصرف دانه چيا براي کاهش وزن و کاهش فشار خون

عوارض رژيم هاي سم زدايي براي سلامت

خواص پوست ليموترش از ميوه اش بيشتر است

نکاتي که هنگام مصرف ميوه ها بايد رعايت کنيد

اصول رژيم غذايي براي کنترل وزن در نوروز

تاثير مصرف گوشت بر ابتلا به کبد چرب

صاف کردن شکم با خوراکي هاي ضد نفخ

پاکسازي ريه ها بعد از خانه تکاني با اين خوراکي ها