آخرین اخبار

همه اعتراضات کازرون از يک شايعه بي اساس شروع شد اجتماعي

همه اعتراضات کازرون از يک شايعه بي اساس شروع شد

  بزرگنمايي:

چه خبر - جزئيات حوادث کازرون در گفت‌وگو با امام جمعه اين شهر

پس از مطرح‌شدن طرح تقسيم شهرستان کازرون و اعتراض برخي از مردم اين شهرستان به اين طرح، تجمعاتي در شهر کازرون به وقوع پيوست که در مورد علل اين حوادث و سوءتدبير برخي مسؤولان در ايجاد آن، حرف‌وحديث‌هاي فراواني گفته شد. واکاوي دقيق موضوع با توجه به هجمه رسانه‌هاي معاند و عدم پاسخگويي به‌موقع مسؤولان استان، نيازمند حضور در متن ماجرا و شهر کازرون و گفت‌وگوي چهره‌به‌چهره با مسؤولان اين شهر جهت شفاف‌سازي موضوع بود.
در بحبوحه هجمه رسانه‌هاي معاند که همچون موارد مشابه در وقوع يک اعتراض مردمي، قصد ماهي‌گيري از آب گل‌آلود داشته و مسير اعتراض صنفي مردم را رنگ‌ولعاب سياسي و نارضايتي از نظام مي‌زنند، دفتر خبرگزاري فارس در شيراز با اعزام گروه‌هاي فيلم، عکس و سياسي خود به کازرون سعي کرد از نزديک وقايع اين شهرستان را رصد کرده و ضمن مصاحبه با مردم و شنيدن حرف آنان، واقعيات را آن‌طور که هست منعکس کند.
در اين بين، بي‌شک حجت‌الاسلام خرسند امام‌جمعه شهرستان کازرون نخستين فردي است که در متن ماجرا حضور داشته است. وارد دفتر او شديم و مصاحبه خود را اينگونه آغاز کرديم: «مي‌گويند شما عامل تحريک مردم بوده‌ايد، شما بوديد؟» در پاسخ، خنده‌اي مليح بر لبان خرسند نقش بست و ناگفته‌هايي بر زبان رانده شد. مشروح سخنان حجت‌الاسلام محمد خرسند که اکنون قريب به 10 سال است امامت‌جمعه کازرون را برعهده دارد، در ذيل بخوانيد.

طرح بي‌سروصدا

وي در ابتداي اين گفتگوي تفصيلي با بيان اينکه طرح تجزيه کازرون نه قانوني بوده و نه روال طبيعي آن طي شده است، اظهار داشت: در اين طرح به حساسيت‌هاي منطقه توجه نشد؛ چراکه اگر اين‌گونه بود اين اتفاقات ناگوار به وجود نمي‌آمد.
زماني که طرحي را بي‌سروصدا تا کميسيون امنيتي و دفاعي دولت براي تصويب مي‌برند و هيچ روشنگري در اين خصوص انجام نمي‌شود، شايعه آن يک شهر را به هم خواهد ريخت؛ خب اگر صداوسيما اعلام مي‌کرد که اين تقسيمات قرار است در کازرون اتفاق بيفتد، چه اتفاقي مي‌افتاد؟ آيا بازهم شاهد آشوب و اعتراض بوديم؟ معلوم است که نه.
امام‌جمعه کازرون ادامه داد: مردم به روند تصويب طرح تقسيم کازرون اعتراض داشتند و اعتراضات نيز از مردادماه سال 96 شروع شد، اما آن توجهي که آقايان در وزارت کشور به اين اعتراضات بايد مبذول مي‌داشتند، انجام ندادند و بنده خبر دارم بسياري از طومارها و اعتراض‌ها به مرکز استان و حتي تهران ارسال نمي‌شد.

ديوار کوتاه امام‌جمعه

خرسند با بيان اينکه اشتباهي صورت گرفته و بالاخره بايد کسي را در اين غائله مقصر بدانند و ديواري کوتاه‌تر از امام‌جمعه پيدا نکرده‌اند، تأکيد کرد: براي نظام حاضريم هر هزينه‌اي را بپردازيم و هر تهمت ناروايي را بشنويم و بنده چون مطالبه مردم را به‌حق مي‌دانستم، حضورم در اجتماعات با توصيه مسؤولان شهر و شوراي تأمين بوده است؛ مسؤولان استان نيز مکرراً با بنده تماس گرفتند که اجازه ندهم اين جمعيت معترض 15 هزارنفري که تا روز پنجم به 30 هزار نفر رسيد و احتياج به کنترل داشت، تجمعشان به آشوب کشيده شود.
بنده به اجتماع مردم رفته تا به آنان بگويم که کسي هست که مطالبات شما را بشنود و اجازه ندهد جريانات مسئله‌دار، برانداز و ضدانقلاب يکه‌تاز اين ميدان شوند و به ياري خدا در اين عرصه نيز موفق بوديم، چراکه 5 روز در اين شهر کلّ بازار تعطيل و تجمع بود، اما هيچ اتفاقي نيفتاد. حتي يک نفر از مسؤولان عالي‌رتبه از استان و تهران اينجا نيامدند؛ به‌جز يک مصاحبه ناقص که معاون سياسي و امنيتي استاندار انجام داد و آن مصاحبه خودش آرام‌بخش که نبود هيچ، بلکه با گفتن اين جمله که «نمي‌دانيم دلايل اجتماعات چيست، باوجودي که ما واقعيات را به امام‌جمعه و... گفته‌ايم اما آن‌ها واقعيات را به مردم نگفته‌اند»، خودش تحريک‌کننده نيز بود.

حتي يک گُل پايمال نشد

اجتماعات کازرون در ابتدا هيچ صدمه‌اي به کسي وارد نکرد و با وجود اجتماع حدود 30 هزار نفري مردم در ميدان شهدا، حتي يک گل در اين ميدان پايمال نشد و با آرامش قضايا به پايان رفت. ما منتظر بوديم در آن مقطع زماني يک روشنگري در اين مورد صورت بگيرد؛ چراکه نبايد هميشه مردم را بدهکار بدانيم، مگر مردم بيکار بودند که اعتراض کنند؟ حتماً يک دليلي داشته است و مسؤولان بايد بيايند آن دلايل را کشف کنند؛ بنابراين ايراد از جايي ديگر بود، چرا يک شهر را متهم مي‌کنيم؟
خرسند با بيان اينکه امام‌جمعه وظيفه دارد حرف مردم را شنيده و آن‌ها را آرام کند، تصريح کرد: بعد از تجمعات 5 روز‌ه‌اي که از 27 فروردين‌ماه تا روز جمعه 31 فروردين برگزار شد و چند ده هزار نفر در کمال آرامش حرف خود را زدند و رفتند، بدنبال تقاضاي من از مردم در نمازجمعه براي حفظ آرامش، ديگر از اول ارديبهشت هيچ تجمعي صورت نگرفت. تا اينکه صبح چهارشنبه 26 ارديبهشت‌ماه که از قضا من در مشهد بودم، به بنده اطلاع دادند که يک شايعه منتشر شده که طرح تقسيم کازرون تصويب شده است و بدنبال آن تجمعي کوچک در کازرون صورت گرفته است. پيگيري کرديم و ديديم بي‌اساس و کذب است و هم در اين تجمع اتفاق خاصي صورت نگرفته، اما دستگيري‌هاي بعدازظهر چهارشنبه، مردم را تحريک کرده بود و آن‌ها مقابل پاسگاه آمده و براي آزادي عزيزان خود جواب مثبتي نگرفته‌ بودند. لازم بود در اين زمان، مسؤولان شهرستان و شوراي تأمين تدبير مناسب‌تري به خرج مي‌دادند.
بنده براي آرام کردن جوّ شهر و صحبت با مسؤولان، چون خودم در مشهد بودم علماي شهر را بسيج کردم، اما جالب است در فرمانداري راهشان ندادند که به نظر بنده مي‌شد با يک مقدار تعامل، مشکل را حل کرد.

حمله به پاسگاه نيروي انتظامي هيچ توجيهي ندارد

در تجمعات قبلي، اين جمعيت از 4 بعدازظهر تا 11 شب در ميدان امام رضا (ع) جمع شدند، اما هيچ اتفاقي نيفتاد؛ نه کسي سنگي زد و نه کسي کار ديگري کرد که اگر با آنان جور ديگري برخورد مي‌شد، اين وقايع نيز پيش نمي‌آمد؛ البته حمله به پاسگاه نيروي انتظامي هيچ توجيهي ندارد اما بايد ديد چه عاملي منجر به اين حمله شده است؟

مدعيان امام‌جمعه دلايل خود را بيان کنند

وي با بيان اينکه برخي ادعا مي‌کنند که امام‌جمعه در اين اعتراضات نقش دارد، اضافه کرد: خب بيايند و استدلال خود را اعلام کرده و ادعاي خود را ثابت کنند. بنده اگر در اين وقايع صحبتي کردم، استنادات و عکس‌هاي آن موجود است و بيانيه‌هايي که دادم همه براي آرام کردن مردم بوده است؛ يک مورد ارائه دهند که امام‌جمعه مردم را دعوت به تجمع کرده است.
اينکه از حق مردم دفاع کرده و خواسته آنان را ابراز و تقصيرها را بيان مي‌کنم خوشايند برخي از مسؤولان نيست؛ چراکه برخي فقط عادت دارند تعريف و تمجيد بشنوند و هر اشتباهي کردند، بايد به آنان بگوييم که کار شما درست است.
بنده به دنبال انجام‌وظيفه هستم و نمي‌خواهم بگويم که اشتباه ندارم و يا نکردم، چراکه بشر جايزالخطاست؛ اما عده‌اي که مي‌خواهند امام‌جمعه را در وقايع کازرون مقصر نشان دهند، بايد براي ادعاي خود مدرک بياورند که البته بايد مقداري از اين مسائل را به قيامت واگذار کرد چراکه حقايق آنجا کشف خواهد شد.
بنده به مسؤولان استان بارها گفته‌ام که حرفشان به‌خوبي به مرکز انتقال پيدا نمي‌کند و همين موجب يک عقده بين مردم شده است؛ چراکه حس مي‌کنند مطالباتشان شنيده نمي‌شود. ضمن اينکه مسؤولان تأثيرگذار کازرون نيز اکثراً غيربومي هستند، درصورتي‌که اين شهر نيروهاي نخبه کم ندارد.
بارها گفته‌ام که مشکلات کازرون را ريشه‌يابي کنيد که متأسفانه ذره‌اي به عرض بنده توجه نشد. براي نمونه استاندار پيشين فارس 11 ماه استاندار بود و پس‌ازاين مدت به کازرون آمد، درحالي‌که کازرون شهري بزرگ در فارس است و حتي استاندار فعلي نيز 7 ماه بعد از انتصابش به کازرون آمد.
خرسند با اشاره به مشکلات عديده کازرون که در به وجود آمدن رويدادهاي اخير بي‌تأثير نبوده است، گفت: صادق‌ عابدين استاندار اسبق فارس به بنده گفت اولويت نخست ما براي ايجاد فرمانداري ويژه، شهرستان کازرون است. اما مي‌بينيم که متأسفانه کازرون از قلم مي‌افتد و فسا و جهرم در اولويت فرمانداري ويژه قرار مي‌گيرد. در مثالي ديگر بايد بگويم آخوندي وزير راه 2 بار به کازرون آمد و براي تونلي در اين شهرستان در سال 94، 10 ميليارد بودجه گذاشتند اما تخصيصش صفر شد! در سال 95 حدود 4 ميليارد گذاشتند که نمي‌دانم چقدر تخصيص پيدا کرد و يا جاده‌هاي کازرون که بيشترين تلفات را در استان فارس دارد و هيچ فکري براي آن نمي‌شود. خلاصه اينکه آن توجهي که بايد به شهر نشده، خب اين‌ها بي‌تأثير نيست و در اين وضعيت زمزمه مي‌شود که شهرستان مي‌خواهد 2 تکه شود؛ معلوم است که اين مسئله موجب اعتراض خواهد شد.

نماينده کازرون حضوري کم‌رنگ در شهرستان دارد

نماينده مجلسي که 2 سال نماينده اين شهرستان است، به‌جز اينکه در شوراي اداري حضور يافته و يا همراه وزيري آمده باشد، در اين شهر حضوري نداشته؛ در هيچ نمازجمعه‌اي، راهپيمايي، يادواره شهدايي و... حضور ندارد، درحالي‌که وظيفه شرعي دارد که مشکلات شهرستان را پيگيري کند.
امام‌جمعه کازرون با بيان اينکه برخي مناطق جزو هويت شهرستان کازرون است و منطقه انارستان جزو بافت تاريخي کازرون به شمار مي‌رود، خاطرنشان کرد: درست است که بيشابور جزو شهرستان جديد نيست، اما روستاهاي اطراف آن را جدا کرده‌اند و يا دشت‌بَرم که هويت طبيعي و زيست‌محيطي کازرون است و به‌ اين‌ترتيب شرق تا غرب کازرون را مي‌خواهند به شهرستاني ديگر بدهند. خب اين مسائل را در کنار بي‌توجهي مسؤولان بگذاريد موجب بغض و عصبانيت مردم مي‌شود، اما اين عصبانيت از نظام نيست.
تنها کارخانه‌ بزرگ کازرون از 10 سال پيش با 300 کارگر تعطيل‌ شده و هنوز نتوانسته‌اند آن را احياء کنند و خشک‌سالي نيز تأثيرات بسياري گذاشته و درصد بيکاري هم بالاست، آيا در چنين شرايطي اولويت نخست کازرون تقسيمات کشوري است؟ البته ما مي‌گوييم قانون بايد رعايت شود، اما مثل‌ اينکه تصميمي براي کازرون گرفته‌اند که مي‌خواهند قانون را بر آن تصميم جفت‌وجور کنند و زماني که بنده اعتراض مي‌کنم مي‌گويند که اين تصميم حاکميت است.

طرح تقسيم کازرون تصميم نظام نيست

بنده مي‌گويم طرح تقسيم کازرون، تصميم وزارت کشور و استانداري بوده است نه تصميم نظام. چرا مي‌خواهيد مردم را مقابل نظام قرار دهيد؟ بگوييد تصميمي گرفته‌ايم و مي‌خواهيم اجرا کنيم. فقط به حساسيت‌هاي مردم و بافت تاريخي و مذهبي کازرون توجه کنيد و محروميت‌هاي شهرستان را ببينيد؛ وقتي از تريبون اين حرف‌ها را مي‌زنيم مي‌گويند امام‌جمعه در حال تحريک مردم است.
آيا اينکه مي‌گوييم چند وزير به کازرون آمده و قول حفر يک تونل داده‌اند و کاري صورت نگرفته است، اين تحريک مردم است؟ چرا بايد مردم کازرون با اين جمعيت بسيار براي بيماري‌ها به شيراز بروند؟ ما با پيشرفت يک منطقه ديگر مخالف نيستيم، اما حرف ما اين است که چرا به کازرون رسيدگي نمي‌شود؟مردمي که در انقلاب و دفاع مقدس پيشتاز بودند و 1300 شهيد تقديم کردند و حتي رهبر معظم انقلاب در سفر سال 87 خود به اين شهرستان، مفصل در مورد سوابق انقلابي و تاريخي کازرون فرمايشاتي داشتند، حقشان اين بي‌توجهي‌ها نيست.

مگر مردم کازرون بيکار هستند که تجمع کنند؟

مسؤولان به‌جاي آنکه مشکلات را بپذيرند، مردم کازرون را متهم مي‌کنند چرا اعتراض داشته‌اند. آخر مگر مردم بيکار هستند که 5 روز کار و کسب خود را تعطيل و تجمع کنند؟
وقتي مردم در اعتراض به تقسيمات در مردادماه سال گذشته اجتماع کردند، به‌جاي اينکه پيام را درست تحليل کنند، مي‌گفتند خب تقسيماتي انجام مي‌شود و طبيعي است که 500 نفر يا هزار نفر مخالف اين تقسيم باشند و اجتماع کنند؛ اما وقتي با جمعيت چند هزارنفري مواجه شدند بازهم پيام حضور مردم را نگرفتند. البته پس‌از آن اعلام کردند که طرح متوقف‌ شده است و کارشناسان آمدند و گفتند مردم راضي به طرح تقسيم هستند، درصورتي‌که در اکثر جاهايي که ما رفتيم مردم به اين مسئله راضي نبودند.

دليل خشم مردم

آنچه خشم مردم را برافروخت اين بود که هنوز هيات کارشناسي به تهران نرفته بود و گزارش کار خود را به وزير کشور نداده بود که اين طرح را مي‌خواستند به دولت برده و تصويب کنند که همين مسئله موجب اعتراض و اجتماع مردم کازرون شد، البته استاندار اين مسئله را پيگيري کرد و کار متوقف شد، اما از وزارت کشور توقع داشتيم از همان ابتدا موضع‌گيري شفاف داشته باشد.
مردم به بنده به‌عنوان خادم خود محبت دارند و بنده نيز هيچ وعده‌ووعيدي خارج از ضابطه به آنان نداده‌ام و تنها واسطه‌اي بين آنان و مسؤولان بوده‌ام و هيچ‌گاه عقايد شخصي خود را در اين مسائل دخيل نکردم، اما به‌هرحال تحريکاتي از سوي برخي مسؤولان و نماينده کازرون صورت گرفت که طرح تقسيم کازرون قطعي است و به‌زودي انجام خواهد شد.

تجمع غيرقانوني با فراخوان مشکوک

تجمع قابل دفاع نيست و نبايد برگزار مي‌شد، زيرا فراخواني که زده بودند مشکوک بود و افرادي که در اين تجمعات آمده بودند يا افراد مغرض بودند يا افراد احساسي فريب‌خورده، درحالي‌که هيچ مسئله‌اي اتفاق نيفتاده و بررسي‌هاي وزارت کشور به پايان نرسيده بود و بنده نيز از روند پرونده مطلع بودم.
بنده به برخي رسانه‌ها و افرادي که در فضاي مجازي مطلب مي‌نوشتند تذکر دادم که دست از تحريک مردم بردارند چراکه پشيماني به بار خواهد آورد که متأسفانه توجه نشد و اشتباه بعدي دستگيري‌ها و برخوردها بود.
خرسند با بيان اينکه طرح تقسيم کازرون با لحاظ خواسته‌هاي مردم کازرون بايد متوقف شود، تأکيد کرد: ما بايد به مسؤولان و دولت‌مردان خود اعتماد کرده و فراتر از بحث تقسيمات بايد با کمک مردم و نخبگان، شهرستان را آرام کنيم.

نياز به بررسي دقيق حادثه کازرون

وي با بيان اينکه بايد يک هيات بررسي و کارشناسي به‌سرعت وارد شهرستان شده و مسائل را بررسي کنند تا اگر مسؤولي کار خود را درست انجام نداده است با او برخورد شود، افزود: عده‌اي دستگير شدند و اعتراض مردم به همين خاطر بود که بنده از مسؤولان استان خواستم که در آزادسازي آنان تسريع کنند تا فضا آرام شود، چراکه نمي‌توان آنان را معاند خواند.
خرسند با اشاره به تجمعات مصالحت‌آميز پيشين کازرون نيز گفت: به مدت 5 روز از 27 فروردين مردم تجمع کردند و بنده در نمازجمعه به آنان گفتم که مطالباتشان را پيگيري مي‌کنم و اگر نتوانستم استعفا مي‌دهم. آن‌ها نيز اعتماد کردند و ديگر از اول ارديبهشت تجمعي نداشتيم. من هم صبح شنبه عازم تهران شدم و طي سفريک هفته‌اي به تهران حدود 22 ملاقات‌ با مسؤولان مختلف ازجمله وزير اطلاعات، رئيس مجلس، معاون وزير کشور، دادستان کل کشور و ... انجام داده و با مسؤولان تقسيمات کشوري نيز جلسات مفيدي برگزار کرديم.
بدون تعارف بايد بگويم که نماينده کازرون به وظايف نمايندگي خود عمل‌ نکرده است و بايد اين کم‌کاري جبران شود و عصبانيت مردم نيز با توجه به شعارهايشان مربوط به نماينده است که ما به آن‌ها گفتيم شعار ندهند، اما خب آن‌ها کار خودشان را مي‌کنند.
به‌هرحال در سفر تهران، تمام حساسيت‌هاي طرح تقسيم کازرون را با مسؤولان در ميان گذاشتيم و خواست مردم کازرون را نيز مطرح کرديم، چراکه براي آنان شفاف بيان‌ نشده بود و در نمازجمعه هفته بعد هم گزارش سفر خود را به مردم دادم و آنان راضي شدند. حتي در 13 ارديبهشت نيز استاندار به کازرون آمد که استقبال بي‌سابقه‌اي از او شد. اما اين حوادث تلخ بعد از سفر استاندار و بر اثر يک شايعه و بي‌تدبيري برخي مسؤولان بوجود آمد.

دعوت مردم به آرامش

خرسند در پايان با دعوت مردم به حفظ آرامش اظهار داشت: ضمن قدرداني از تلاش نيروي انتظامي بايد اين نکته را مدنظر داشت که فضا را نبايد امنيتي و پليسي کرد و براي ايجاد امنيت بايد به مردم تکيه کنيم، چراکه مردم انتظار دارند خودشان براي ايجاد آرامش در شهرستان اثرگذار باشند.


منبع: farsnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد