آخرین اخبار

آمارهاي نگران کننده از کارگران جنسي در ايران اجتماعي

آمارهاي نگران کننده از کارگران جنسي در ايران

  بزرگنمايي:

چه خبر - چرا با آنهايي که تقاضاي خدمات جنسي دارند برخورد نمي‌شود؟

حبيب‌الله فريد (معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي) در رابطه با "سکس ورکرها" گفت: به اين افراد در کل دنيا سکس ورکر گفته مي‌شود که ما معادل فارسي آن را بکار مي‌بريم، پژوهش خاصي در رابطه با تعداد کارگران جنسي در کشور انجام نشده است و اگر هم آماري باشد؛ اعلام آن مربوط به قوه قضائيه و نيروي انتظامي است، چراکه اين کار جرم محسوب مي‌شود و در صورت بازداشت تعداد اين زنان يا مردان مشخص مي‌شود.
وي افزود: آخرين آمار در دهه 80 اعلام شد که برآورد بوده است و براي اين کار بايد شيوع‌شناسي انجام شود. پديده‌هايي که قبح دارد و مخفي است در بسياري از مواقع بسياري از افراد آن را اعلام نمي‌کنند و مطالعه و شيوع‌شناسي نمي‌شود به همين خاطر آماري که اعلام مي‌شود، ادله‌اي ندارد، اما موضوع مهم اين است که بايد در رابطه با پيشگيري از آن و مداخله به هنگام و بازتواني افرادي که دچار اين مشکل مي‌شوند، فعاليت‌هايي انجام شود تا اين افراد به روند طبيعي زندگي بازگردند. اين اصلي است که بايد پذيرفته و در رابطه با آن فعاليت انجام شود.

زنان در معرض آسيب بايد تحت سازمان‌هاي حمايتي قرار گيرند

فريد در ادامه گفت: عوامل خطر نيز در اين بين وجود دارد که شامل عواملي مي‌شود که منجر به فرار افراد از خانه، اعتياد و خشونت مي‌شود مثلا اعتياد در بين خانم‌ها مي‌تواند موجب فرار از خانه و بي‌خانماني شود که ارتباط زيادي با آسيب و توسعه آن دارد. در رابطه با اين مسائل نيز مي‌توان کار کرد و نظام‌هاي حمايتي مثل کميته امداد و بهزيستي بايد حمايت را از زناني داشته باشد که به هر دليلي از خانه بيرون مي‌آيند و شب به خانه باز نمي‌گردند. اصلا به درست يا غلط بودن اين کاري نداريم، اما در هر صورت بايد فضايي آماده شود که زنان به مراکز مراجعه کرده و قبل از اينکه دچار آسيب شوند با سيستم‌هاي حمايتي ارتباط داده شوند تا مشکل آن‌ها منجر به آسيب‌هاي بيشتر نشود. در چند سال اخير روي اين موضوعات تمرکز کرده‌ايم که نمود آن توسعه اورژانس اجتماعي در شهرهاي بالاي 50 هزار نفر جمعيت بوده است.
رويکرد توانمندسازي همه‌جانبه با اولويت اوليه جسمي، رواني و معنوي و سپس توانمندسازي اقتصادي مدنظر بوده است، يعني کاري کرده‌ايم که سلامت روان و سلامت جسمي و عزت نفس انسان‌ها افزايش پيدا کند و بعد از اينکه ثبات جسمي - رواني حاصل شد به بحث اشتغال آن‌ها و همچنين بازگشت اين افراد به خانه‌هاي خود کمک کنيم.
او در ادامه با اشاره به اينکه بازگشت به خانواده يکي از مراحل سخت حمايتي از اين افراد است، بيان داشت: افرادي که از خانواده بيرون مي‌آيند بازگشت سختي دارند و مددکاران اجتماعي با سختي اين کار را انجام مي‌دهند.

کارگران جنسي لوازم پيشگيري دريافت نمي‌کنند

فريد بيان داشت: در حوزه اعتياد مراکزي وجود دارد که افراد به مراکز گذري مراجعه مي‌کنند و در آنجا خدمات کاهش آسيب دريافت مي‌کنند که شامل سرنگ و وسيله پيشگيري مي‌شود و حتي آموزش‌هايي به افراد داده مي‌شود تا مراقب باشند دچار HIV يا هپاتيت نشوند و يا اگر مبتلا هستند آن را به افراد ديگري منتقل نکنند، اما براي اينکه اين اقدامات را براي کارگران جنسي انجام دهيم با توجه به اينکه اين موضوع جرم است بايد يکسري رويکردهاي فرهنگي هم در اين خصوص داشته باشيم.
فريد در رابطه با زنان و مرداني که جزو طبقه متوسط هستند و به دليل اعتياد به اين کار دست به تن‌فروشي مي‌زنند، گفت: برخي کار‌ها براي دستيابي به وضعيت اقتصادي بهتر پذيرفته نيست و بسياري از مواقع افرادي خيلي جدي به عاقبت اين موضوع فکر نکرده‌اند و بعد که وارد شدند؛ عوارض مختلف جسمي، جنسي و خشونت را تجربه کردند يا حتي درگير اعتياد شدند و به نوعي دچار آسيب‌هاي جسمي شده‌اند و فکر مي‌کردند که راه برگشتي وجود ندارد.اين افراد با تماس با خط 1480 از مددکاران ما کمک گرفتند و همچنين با تماس با خط 123 نيز کمک‌هايي دريافت کردند. البته اغلب افرادي که در بهزيستي پذيرش مي‌شوند وضعيت مالي بدي دارند و به همين خاطر به اين راه کشيده شده اند.
او در ادامه گفت: ساليانه در مراکز بهزيستي که تعداد آن 24 مرکز است 950 زن پذيرش مي‌شوند که عمدتا از طبقات فوق العاده پايين هستند و فقر و مشکلات شديد از جمله اعتياد دارند. بايد با رويکردهاي پيشگيرانه و همچنين آموزش مهارت‌هاي زندگي نگاه انسان‌ها را به زندگي عوض کنيم و همچنين براي همه افراد فرصت‌هايي برابر به وجود بياوريم تا بتوانند دسترسي به تسهيلات بانکي و اشتغال برابر داشته باشند تا عامه مردم نسبت به آينده خود اميدوار شوند شايد اين مساله بتواند در اين حوزه کمک کند؛ از طرفي برخي از اختلالات رواني مي‌تواند به عنوان عامل خطر براي اقدام به رفتارهاي جنسي پرخطر باشد. اختلالات دوقطبي و مانيا و اختلالات شخصيتي مي‌تواند همراه با ريسک بالا در اين زمينه باشد که بايد دقيق بررسي شود.

5 درصد زنان ويژ‌ه مراجعه‌کننده به بهزيستي متاهل بودند

فريد گفت: در سال 90 آماري توسط بهزيستي منتشر شد مبني بر اينکه 50 درصد زنان متاهل تن‌فروشي مي‌کنند که اين آماري کاملا اشتباه بود، چراکه در کشوري مانند آمريکا اين رقم يک درصد است و اين عدد براي اين دسته بسيار دور از ذهن اعلام شد و اين اشتباه رسانه بود. مشخص نيست که در حال حاضر در اين رابطه مطالعه صورت گرفته است يا خير. اما در بين افرادي که در آن زمان به بهزيستي مراجعه کرده بودند، پنج درصد متاهل بودند.
وي در واکنش به فعاليت مراکزي با عنوان ماساژ که در آن خدمات جنسي ارائه مي‌شود، بيان داشت: دادستان به وضوح اعلام کرده است؛ وجود مراکزي به اسم ماساژ و خدمات زنان را صيغه مي‌کنند؛ اما در حقيقت خدمات جنسي ارائه مي‌دهند که غيرقانوني است و فتا اين مراکز را در فضاي مجازي رصد مي‌کند تا از فعاليت آن‌ها جلوگيري کند.
فريد ادامه داد: هم دادستاني و هم ناجا به همراه پليس فتا پيگير اين مسائل هستند، اما کاري که بايد انجام دهيم اين است که بايد پسران و دختران را با مهارت زندگي بزرگ کنيم چراکه افراد از ابتدا دچار آسيب نمي‌شوند. افراد در معرض خطر قرار مي‌گيرند مثلا يکبار مواد مصرف مي‌کنند و چون کنترل خود را از دست مي‌دهند؛ ممکن است اقدام به کارهاي ديگري کنند. بنابراين تاکيد مي‌کنم که در بحث آموزش و اطلاع‌رساني بايد به مردم اقدامات جدي انجام شود و در کلاس‌هاي مدارس که در آن دختران و پسران جدا هستند راجع به مهارت و مشکلاتي که منجر به آسيب‌هاي اجتماعي مي‌شود صحبت شود.

با زنان و مرداني که تقاضاي خدمات جنسي دارند برخورد شود

وي تاکيد کرد که بايد با زنان و مرداني که تقاضاي اين کار را دارند برخورد شود؛ يعني بايد برخورد با اين افراد محکمتر باشد.
فريد گفت: در بسياري از نقاط دنيا با افرادي که مطالبه جنسي دارند؛ برخورد شديد مي‌شود؛ اما در حال حاضر يک خانم اگر در خيابان منتظر تاکسي باشد پنج ماشين براي او بوق مي‌زند، بايد با اين افراد هم به دليل برهم زدن امنيت رواني مردم و خانواده آن‌ها و هم براي زنان آسيب‌ديده که منجر به شکسته شدن حلقه ارتباطي مي‌شود، اقدام کنند. البته سيستم‌هاي حمايتي مثل بهزيستي بايد از اين افراد حمايت کند و البته بايد اعتبار حوزه‌هاي حمايتي افزايش پيدا کند تا بتوانند عوامل خطر و پس از آن آسيب را کاهش دهند.
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي گفت: بايد اقدامات قضائي براي افرادي که با اسمي جعلي اقدامي سودجويانه دارند نيز بايد انجام شود. اين افراد نياز به مداخله قضائي دارند و البته در رابطه با گردانندگان مراکزي که اقدام به اين کار مي‌کنند نيز بايد اقدامات جدي‌تري صورت گيرد البته قوه قضائيه و وزارت اطلاعات حساسيت ويژه‌اي بر روي اين مساله دارد. از طرفي بايد مشکلات روان‌شناختي افراد تن‌فروش بررسي شود. در حال حاضر دسترسي به اين گروه‌ها سخت است و نمي‌توان به راحتي پژوهش خاصي را در خصوص اين افراد انجام داد.


منبع: ilnanews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد