آخرین اخبار

اعتراضات کارگران شرکت هپکو به کجا رسيد؟ اجتماعي

اعتراضات کارگران شرکت هپکو به کجا رسيد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - اعتراض کارگران هپکو از سر گرفته شد/خروج سهامدار فعلي کارخانه

منابع خبري در کارخانه هپکو گفتند: حدود 900 کارگر کارخانه هپکو اراک؛ امروز (دوشنبه 31 ارديبهشت ماه) بعد از چهار روز وقفه به نشانه اعتراض به محقق نشدن وعده‌هاي داده شده ازسوي مسئولان بار ديگر اعتراض صنفي خود را از سر گرفتند.
کارگران معترض که مدعي‌اند مشکلات صنفي آنها از زمان خصوصي‌سازي شرکت هپکو و تغيير مديريت آغاز شده است، در ادامه گفتند: خرداد ماه سال 96 مديريت اين شرکت تغيير کرد و از آن زمان به بعد در پرداخت مطالبات مزدي کارگران و مديريت شرکت مشکلاتي ايجاد شد.
از قرار معلوم، پس از آنکه روز (بيست و ششم ارديبهشت ماه) اعتراض صنفي کارگران هپکو اراک براي چهارمين روز به اتمام رسيد، برخي مسئولان شهرستاني با ميانجي‌گري شرايطي را فراهم کردند که به موجب آن ميان کارگران و کارفرما بر سر بازگشت به کار و خاتمه اعتراض، توافق شد.
اين کارگران که نسبت به تاخير در معوقات مزدي و همچنين تعيين تکليف وضعيت کارخانه از روز يکشنبه (23 تا روز 26 ارديبهشت ماه) در مقابل کارخانه دست به اعتراض صنفي زده بودند، گفتند: طبق توافق کتبي که با ميانجي‌گري برخي مسئولان شهرستان بين کارگران و کارفرما انجام شد، قرار است در مورد خواسته‌‌هاي کارگران تصميم‌گيري شود و با عملي نشدن وعده‌هاي داده شده، امروز دوباره کارگران اعتراضات صنفي خود را از سر گرفته‌اند.
در عين حال اين کارگران از خروج سهامدار فعلي شرکت هپکو خبر مي‌دهند.
آنها مي‌گويند: سهام شرکت هپکو که خرداد ماه سال گذشته به شرکت هيدرو اطلس واگذار شده بود، روز گذشته مجددا به شرکت واگن‌سازي کوثر محول شده است.
به گفته يکي از کارگران معترض، مسئولان موقع واگذاري اهليت مالي شرکت هيدرو اطلس را به‌عنوان خريدار جديد هپکو تضمين کرده بودند.
او با بيان اينکه تصور اين بود که سهامدار جديد در مقام کارفرما به تعهدات خود عمل خواهد کرد، مي‌افزايد: وضعيت مالي کارگران مناسب نيست و آنان از تامين معاش خود ناتوان شده‌اند و اين در حالي است که کارفرماي جديد قبل از واگذاري، مرتبا وعده پرداخت تمامي مطالبات را مي‌داد.
کارگران معترض هپکو مي‌گويند: مسئولان بدون درنظر گرفتن شرايط زندگي آنها در مورد واگذاري اين واحد صنعتي تصميماتي را اتخاذ مي‌کنند که کاملا به زيان آنها و خانواده‌هايشان است و براي همين است که آنها با برپايي اجتماعات صنفي پيگير خواسته‌هاي خود مي‌شوند.

مطالبات کارگران هپکو پيگيري مي‌شود

در اين زمينه حسين بختياري (فرماندار اراک) که در جمع امروز کارگران هپکو حضور داشت، با تاييد کناره‌گيري شرکت هيدرو اطلس از هپکو، در تشريح جزئيات اين خبر گفته است: از روز يکشنبه گذشته تا امروز پيگير مطالبات کارگران بوده‌ايم و در جلسه‌اي که با حضور مديرکل صنعت و معدن استان و مسئولان کشوري در تهران برگزار شد، تصميمات خوبي گرفته شد.
وي با اشاره به پيگيري‌هاي استاندار استان مرکزي و ديگر مسئولان استان در اين خصوص، از مطالبات کارگران ازجمله درخصوص تغيير سهامدار ياد کرد و افزود: در پيگيري اين مهم با رييس سازمان خصوصي‌سازي، خواسته کارگران منتقل و عنوان شد که سهامدار فعلي توانايي اداره اين شرکت را ندارد چراکه اعتباري به شرکت وارد نکرده درحاليکه براي راه‌اندازي هپکو نياز است ابتدا حدود 100 ميليارد تومان براي خريد تجهيزات و مواد اوليه و پرداخت حقوق در اين شرکت هزينه شود که وي اين اعتبار را به همراه نداشت و تنها بدهي‌هاي هپکو را قبول کرده بود.
از طرفي سهامدار تيم کاري نيز نداشت درحاليکه برطرف شدن مشکلات هپکو نيازمند تيم تخصصي قوي و کارشناس است تا تصميم‌هاي کارشناسي و قابل اجرايي ارائه شود و سومين مورد اينکه وي برنامه کاري درخصوص را‌ه‌اندازي ارائه نداد و مدعي بود که امنيت وي جهت حضور در هپکو تامين نشده که در اين راستا نيز به وي اعلام کردم تضمين امنيت وي براي کار در اين شرکت توسط بنده انجام مي‌شود ولي عليرغم تامين امنيت و همکاري کارگران در اين خصوص وي بازهم کاري نکرد چراکه برنامه‌اي نداشت.
براساس دفاعيات ما در بحث سهامدار هپکو درنهايت تصميم بر اين شد که وي از مقام خود استعفا دهد که اين کار انجام شد و خصوصي‌سازي رسما استفعا را پذيرفت و اين مهم رسما اطلاع‌رساني شد. در واقع برکناري سهامدار که مطالبه کارکنان اين شرکت بود، اجرايي شد.
وي در خصوص ديگر پيگيري‌هاي انجام شده، گفت: سازمان خصوصي‌سازي به عنوان نماينده دولت براي تشکيل هيات مديره و انتخاب مديرعامل ورود پيدا خواهد کرد و امروز عصر در جلسه‌اي در تهران با حضور وزراي مربوطه و استاندار مرکزي در خصوص ايجاد هيات مديره و مديريت اين واحد صنعتي بحث و بررسي خواهد شد و در واقع مديريت اين واحد صنعتي با هيات مديره‌اي است که همه در تشکيل آن به طريقي نظر مي‌دهند.
براين اساس، تصميم‌گيرنده براي اين واحد صنعتي فرد نيست بلکه هيات مديره‌اي است که دولت در تشکيل آن نظر مي‌دهد و تاکيد کرده‌ايم که کساني در اين هيات مديره باشند که توان کار داشته باشند، در محل حضور پيدا کنند و تنها به حضور در دفتر مرکزي و استفاده از مزاياي اين مهم اکتفا نکنند. در واقع از اين پس تمام تصميماتي که براي هپکو گرفته مي‌شود توسط هيات مديره و مديرعاملي است که مسئولان استاني و کشوري در تعيين آن نقش داشته‌اند و با اين کار نگراني کارگران درخصوص سهامدار بعدي برطرف مي‌شود. هيات مديره کاري به سهامدار اصلي ندارد و براساس اختياراتي که از طرف قانون دريافت کرده؛ براي چرخش چرخ واحد و احياي آن برنامه‌ريزي و اجرا مي‌کند.
وي درخصوص بدهي‌هاي اين شرکت نيز گفت: در هيات دولت مصوب شده که از ابتداي امسال به بدهي‌هاي بانکي شرکت هيچ جريمه‌اي تعلق نگيرد و دولت آن را پرداخت مي‌کند. براين اساس چيزي به بدهي‌هاي شرکت اضافه نمي‌شود و هيات دولت اين آمادگي را دارد که بعد از اين دوسال براي سه سال ديگر اگر شرايط مناسب باشد اين مهم را تمديد کند.
به گفته وي، مبلغ 90 ميليارد تومان تسهيلات نيز تصويب شده که در اختيار هيات مديره جديد قرار بگيرد تا هيات مديره بتواند خريد تجهيزات و مواد اوليه و پرداخت حقوق را به انجام برساند. همچنين امروز استاندار در تهران حاضر مي‌شود و موضوع هيات مديره را با حضور وزرا پيگيري مي‌کند.


منبع: ilna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد