آخرین اخبار

سايه پررنگ خاموشي بر سر کشور اقتصادي

سايه پررنگ خاموشي بر سر کشور

  بزرگنمايي:

چه خبر - رشد بي سابقه مصرف برق در سال 96

دغدغه خاموشي در دوره اوج مصرف درآستانه فرارسيدن هر تابستان قوت مي‌گيرد، بر اساس پيش‌بيني هاي صورت گرفته در تابستان 1397 شاهد رشد پنج درصدي مصرف نسبت به سال قبل هستيم که همين مساله سايه خاموشي را پررنگ‌تر مي‌کند.
سال گذشته در زمان پيک بار 9300 مگاوات از ظرفيت نيروگاه‌هاي برق آبي استفاده شد که با بارش‌هاي اخير به حدود 6000 مگاوات رسيد اين مساله بدين معناست که کشور در اين بخش با 3300 مگاوات کمبود توليد مواجه است؛ البته بر اساس گفته‌هاي مقامات وزارت نيرو بخش نيروگاهي تعهدات لازم در اين بخش را انجام داده و از آبان ماه سال گذشته تاکنون حدود 7.3 ميليارد کيلووات ساعت ذخيره انرژي داشته است و با توجه به پيش‌بيني‌هايي که سال قبل مبني بر کاهش بارندگي و توليد نيروگاه‌هاي برق آبي وجود داشت، بخش توليد با هماهنگي بين نيروگاه‌هاي بادي و حرارتي بسياري از اين کمبودها را جبران کرد و انرژي مورد نيازي که بايد از نيروگاه‌هاي برق آبي دريافت مي‌شد از نيروگاه‌هاي حرارتي اخذ شد.
همچنين بر اساس آخرين آمار، ميزان افزايش توليد در نيروگاه‌هاي حرارتي از ابتداي سال جاري تاکنون نسبت به سال گذشته حدود 14 درصد بوده است که اين موضوع نشان مي‌دهد در اين واحدها تعميرات لازم انجام شده و جهت فصل تابستان آمادگي کامل دارند. البته بايد به اين مساله نيز توجه کرد که پيش بيني ها بيانگر آن است که مدت زمان پيک کشور امسال از 300 ساعت در سال‌هاي گذشته به 500 ساعت افزايش خواهد يافت.
اين در شرايطي است که رشد مصرف انرژي برق کشور در سال 1396 به ميزان 6.88 درصد رسيده که در 10 سال اخير بي سابقه بوده همچنين پيک شبکه سراسري در سال گذشته به عدد 55 هزار و 443 مگاوات رسيد که براساس پيش‌بيني‌ها امسال با رشد ميانگين پنج درصد، به بيش از 58 هزار مگاوات خواهد رسيد.
از سوي ديگر با توجه به برآوردهاي انجام شده در تابستان 1397 در چهار شرکت برق منطقه‌اي خوزستان، تهران، مازندران و سيستان و بلوچستان شرايط خاصي براي وضعيت برق پيش‌بيني شده است که طبق اعلام مسوولان برقي کشور امسال با رشد هفت درصدي مصرف برق روبرو بوديم و پيش‌بيني مي‌شود که سال آينده نيز حدود هشت درصد افزايش مصرف برق را شاهد باشيم. همچنين با توجه به اينکه سال 1396 از نظر افزايش اوج مصرف سالي ويژه بود؛ لازم است علاوه بر افزايش ميزان ظرفيت در تجهيزات صنعت برق، ظرفيت نيروگاه‌ها نيز 5 تا 5.5 برابر افزايش يابد تا بتوان بار شبکه را پشت سر گذاشت.
در مجموع سالانه بايد پنج درصد ميزان توليد برق افزايش يابد که براي گذر از اوج مصرف سال آينده نيازمند افزايش 3000 مگاوات توليد شبکه برق هستيم که قرار شده قسمت عمده اين افزايش توليد در بخش بخار نيروگاه‌هاي موجود سراسر کشور صورت بگيرد. همچنين در بخش انتقال و فوق توزيع تدابير لازم براي افزايش ظرفيت توليد برق در نظر گرفته شده به طوري که طرح‌هاي ويژه عبور از اوج مصرف تدوين شده تا بتوان نقص‌ها و مشکلات موجود در شبکه انتقال و فوق توزيع را برطرف کرد.
در اين ميان همايون حائري، معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با اشاره به اجراي طرح ذخيره عملياتي در سال گذشته و مديريت مصرف حدود هزار مگاواتي از اين طريق اظهار اميدواري کرد امسال نيز با شدت بيشتري اجراي اين طرح ادامه يابد و تمامي مشترکان ديماندي در اين طرح مشارکت داشته باشند و در بخش مديريت چاه‌هاي کشاورزي و مصارف عمومي نيز از ظرفيت‌هاي موجود در اين زمينه استفاده شود.
وي بر استفاده حداکثري از ظرفيت توليد نيروگاه‌هاي توليد پراکنده (DG) و مولدهاي خودتامين از طريق ديسپاچينگ‌هاي توزيع، ديسپاچينگ شرکت مديريت شبکه برق ايران و برق‌هاي منطقه‌اي تاکيد و اظهار کرد: در اين زمينه بايد پايش انجام شود تا از اثرگذاري نيروگاه‌هاي توليد پراکنده در پيک بار مطمئن شويم.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي امسال را با توجه به شرايط ويژه‌اي که دارد فرصت مناسبي جهت تغيير در رويه‌ها و اصلاح بدمصرفي دانست و افزود: مصرف انرژي کشور با استانداردهاي جهاني قابل انطباق نيست و بايد از اين فرصت براي ايجاد فضايي جهت کنترل بدمصرفي‌ها استفاده کرد.
ايران در مصرف برق رتبه 15 جهان را به خود اختصاص داده و طبق آمارهاي سال 96-95 ميزان متوسط خاموشي در کل کشور به ازاي هر مشترک 2.5 دقيقه در روز است که اگر سالي 3000 ميليارد تومان براي اصلاح شبکه فرسوده برق اختصاص داده شود، مي‌توان ميزان خاموشي را به زير 2.5 دقيقه رساند.
آنچه در حوزه صنعت برق بديهي و قابل اجرا خوانده مي‌شود مديريت مصرف است موضوعي که محور اصلي سياست وزارت نيرو را تشکيل داده و اصلي‌ترين راه‌کار دور زدن خاموشي در کشور نيز شناخته مي‌شود.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي