بزرگنمايي:
چه خبر - بيوگرافي و مروري بر آثار درخشان کيت بلانشت
بلانشت در سال 1969 با پدري امريکايي و مادري استراليايي در آيونهو در حومهي شهر ملبورن بهدنيا آمد. پدرش افسر نيروي دريايي امريکا بود و زمانيکه کشتيشان در ملبورن دچار مشکل شده بود با مادر کيت آشنا شد. وقتي کيت 10ساله بود، پدرش بر اثر حملهي قلبي درگذشت تا مادرش بهتنهايي او و خواهر و برادرش را بزرگ کند. کيت در کودکي علاقهي زيادي به پوشيدن لباسهاي پسرانه داشت و حتي يک بار در نوجواني سرش را کاملاً تراشيد. همزمان با تحصيلش در رشتههاي اقتصاد و هنرهاي زيبا در دانشگاه ملبورن در يک آسايشگاه سالمندان مشغول به کار شد. اما بعد از يک سال از دانشگاه اخراج شد و تصميم گرفت به سفر برود.
عکس کيت بلانشت در جواني
در مصر به او پيشنهاد شد در نقشي فرعي در يک فيلم مصري بازي کند و او چون به پول نياز داشت پذيرفت. اين تجربه چنان برايش جذاب بود که در بازگشت به استراليا به سيدني رفت و در انستيتو ملي هنرهاي دراماتيک ثبتنام کرد تا حرفهي بازيگري را پي بگيرد.
همزمان با فارغالتحصيلي در سال 1992 نخستين نقش اصلي تئاترياش را در برابر جفري راش در نمايش «اوليانا» اثر ديويد ممت و براي کمپاني تئاتر سيدني بازي کرد. همان سال قرار شد در نمايش «الکترا» اثر سوفوکل نقش «کلوتايمنسترا» همسر «آگاممنون» را بازي کند که چند هفته بعد از شروع تمرين بازيگر نقش اصلي (الکترا) از کار کنار کشيد و کارگردان بلانشت را جايگزين او کرد تا او در فرصتي منحصربهفرد بهچشم بيايد. سال بعد براي بازي در دو نمايش «کافکا ميرقصد» و «اوليانا» دو جايزهي بهترين بازيگر تازهوارد و بهترين بازيگر زن انجمن منتقدان تئاتر سيدني را گرفت تا اولين بازيگري باشد که در يک سال در هر دو رشته جايزه ميگيرد.
کيت بلانشت
آينده اي درخشان با شتابي باورنکردني در انتظار او بود. بعد از بازي در دو مينيسريال، سال 1997 در نخستين فيلمش «جادهي بهشت» با گلن کلوز و فرانسيس مکدورمند همبازي شد. در همان سال نخستين نقش اصلياش را در فيلم «اسکار و لوسيندا» در برابر ريف فاينز بازي کرد.
بلانشت تا اينجا در کشور خودش استراليا به شهرت دست يافته بود، اما اين برايش کافي نبود. بازي در نقش ملکه اليزابت اول در فيلم «اليزابت» (1998) بهکارگرداني شکهار کاپور هندي، او را بدل به يک ستارهي واقعي کرد. او براي اين فيلم جوايز گلدنگلوب و بفتا را بهدست آورد و نامزد اسکار شد، اما اسکار را در رقابتي نزديک به گوئينت پالترو بازيگر «شکسپير عاشق» باخت که در بفتا بر او غلبه کرده بود، اما در گلدنگلوب هر دو جايزه گرفته بودند.
کيت بلانشت 2
اينگونه کسي که 10 سال پيشتر به بازيگري فقط در رؤياهايش ميانديشيد بهعنوان يک ستارهي تمامعيار سينما پا به قرن بيستويکم گذاشت.
بلانشت در طول دو دهه 151 جايزهي بازيگري برده و نامزد 184 جايزهي ديگر شده است که از مهمترين آنها ميتوان به دو اسکار از مجموع هفت نامزدي، سه گلدنگلوب از مجموع 9 نامزدي، سه بفتا از مجموع هفت نامزدي و يک جايزهي بازيگري از جشنوارهي ونيز، اشاره کرد.
/ جشنواره کن 2018
چهار فيلم برتر اين بازيگر موفق را مرور ميکنيم:
من آنجا نيستم (I’m Not There) (2007)
کيت بلانشت در فيلم من آنجا نيستم
کيت بلانشت در اين درام زندگينامهاي بهکارگرداني تاد هينز، در کنار کريستين بيل، مارکوس کارل فرنکلين، ريچارد گيير، هيث لجر و بن ويشاو، شش چهره از باب ديلن، خواننده و آهنگساز امريکايي را بهنمايش ميگذارند. بلانشت در اين فيلم در نقش «جود کوئين» بازي ميکند، يک خوانندهي موسيقي فولک که نمايندهي يکي از اين وجوه شخصيتي ديلن است. کوئين تجسم ديلن در سالهاي 1965 تا 1966 است، وقتي که در جشنوارهي موسيقي فولک نيوپورت از گيتار الکتريک استفاده کرد و هو شد.
شاخصترين وجه فيلم را با تمام پيچيدگيهاي روايياش ميتوان بازي درخشان کيت بلانشت دانست که در جشنوارهي ونيز تکجايزهي اين فيلم يعني جام ولپي بازيگري را بهدست آورد و يکصدا مورد ستايش منتقدان قرار گرفت. بلانشت تقريباً باقي مهمترين افتخارات اين فيلم را هم خودش يکتنه کسب کرد: جايزهي گلدنگلوب و نامزدي بفتا و اسکار. در سالي که بلانشت براي دو فيلم «اليزابت: عصر طلايي» و «من آنجا نيستم» هم براي اسکار بازيگر زن نقش اصلي و هم نقش مکمل نامزد بود، دستخالي مراسم را ترک کرد تا ماريون کوتيار براي بازي بهيادماندنياش در «زندگي گلگون» و تيلدا سوئينتن براي «مايکل کليتون» با اسکارهاي بازيگري عکس بگيرند.
هوانورد (The Aviator) (2004)
کيت بلانشت در فيلم هوانورد
بلانشت و يک درام تاريخي و زندگينامهاي ديگر؛ اين بار بازي در نقش کاترين هپبورن ستارهي بينظير سينماي کلاسيک ـ که دو روز پيش تولدش بود ـ در فيلمي از مارتين اسکورسيزي دربارهي جاهطلبيهاي هوارد هيوز با بازي لئوناردو ديکاپريو. کيت بکينسيل هم در اين فيلم در نقش اوا گاردنر بازي ميکند. اين فيلم موفق اسکورسيزي بالغبر 214ميليون دلار فروش کرد و در 11 رشته نامزد اسکار شد و به پنج جايزه رسيد. ازجمله کيت بلانشت در دومين نامزدي اسکارش، شش سال پس از «اليزابت» بالاخره توانست اين جايزه را بهدست آورد. بلانشت با اين جايزه به تنها بازيگري بدل شد که براي ايفاي نقش بازيگر ديگري که خودش برندهي اسکار بود، اسکار ميگيرد.
جاسمين غمگين (Blue Jasmine) (2013)
کيت بلانشت در فيلم جاسمين غمگين
بلانشت در اين کمدي سياه وودي آلن در نقش زني بهنام «جاسمين» بازي ميکند که در منهتن نيويورک زندگي مرفهي داشته و حالا با از دست دادن ثروت هنگفتش ناچار شده به خانهي خواهرش «جينجر» که از طبقهي کارگر است و آپارتماني محقر در سانفراسيسکو دارد نقلمکان کند. فيلم بيش از هرچيز ما را بهياد نمايشنامهي «اتوبوسي بهنام هوس» تنسي ويليامز مياندازد و بازي بلانشت در «جاسمين» همان پيچيدگيهاي نقش «بلانش» در آن نمايشنامه را دارد. بلانشت در سال 2008 اين نقش را در سيدني روي صحنهي تئاتر برده بود و با ظرافتها و چالشهاي آن بهخوبي آشنا بود و از همين رو بازي بسيار تحسينبرانگيزي را در «جاسمين غمگين» بهنمايش گذاشت و شش سال پس از ناکامي بزرگ در اسکار 2008، دومين اسکارش را اين بار در نقش اصلي بهدست آورد و بر رقباي قدري مثل مريل استريپ (آگوست: اوسيجکانتي)، جودي دنچ (فيلومنا)، ساندرا بولاک (جاذبه) و ايمي آدامز (حقهبازي امريکايي) چيره شد. بلانشت بعد از اين فيلم يک بار ديگر براي فيلم «کارول» (2015) نامزد اسکار شد که جايزه را به بري لارسن بازيگر «اتاق» واگذار کرد.
اليزابت (Elizabeth) (1998)
کيت بلانشت در فيلم اليزابت
نقطهي عزيمت شگفتانگيز کيت بلانشت را شايد بتوان مهمترين فيلمش تا به امروز هم دانست. ايفاي نقش ملکه اليزابت اول، راه را براي او گشود تا در ايفاي نقشهاي زندگينامهاي و تاريخي بدل به چهرهاي موفق شود. او حتي در دنبالهي اين فيلم هم با عنوان «اليزابت: عصر طلايي» هم بازي کرد و براي اين فيلم هم نامزد اسکار شد تا تنها زني باشد که در کنار پنج بازيگر مرد، براي ايفاي يک نقش در دو فيلم دو بار نامزد اسکار ميشود. فيلم «اليزابت» نخستين سالهاي حکمراني ملکه اليزابت اول را بهنمايش ميگذارد که پس از مرگ خواهر ناتنياش مري اول که را زنداني کرده بود به قدرت ميرسد. کاپور کارگردان فيلم در ابتدا قصد داشت از اميلي واتسون انگليسي براي ايفاي نقش ملکه استفاده کند که با رد شدن اين پيشنهاد، کيت بلانشت استراليايي تاجگذاري کرد.
منبع: filmnetnews.com