آخرین اخبار

همراه با کيت بلانشت از عصر طلايي ملکه اليزابت تا جاسمين غمگين + تصاوير سينما

همراه با کيت بلانشت از عصر طلايي ملکه اليزابت تا جاسمين غمگين + تصاوير

  بزرگنمايي:

چه خبر - بيوگرافي و مروري بر آثار درخشان کيت بلانشت

بلانشت در سال 1969 با پدري امريکايي و مادري استراليايي در آيونهو در حومه‌ي شهر ملبورن به‌دنيا آمد. پدرش افسر نيروي دريايي امريکا بود و زماني‌که کشتي‌شان در ملبورن دچار مشکل شده بود با مادر کيت آشنا شد. وقتي کيت 10ساله بود، پدرش بر اثر حمله‌ي قلبي درگذشت تا مادرش به‌تنهايي او و خواهر و برادرش را بزرگ کند. کيت در کودکي علاقه‌ي زيادي به پوشيدن لباس‌هاي پسرانه داشت و حتي يک بار در نوجواني سرش را کاملاً تراشيد. هم‌زمان با تحصيلش در رشته‌هاي اقتصاد و هنرهاي زيبا در دانشگاه ملبورن در يک آسايشگاه سالمندان مشغول به کار شد. اما بعد از يک سال از دانشگاه اخراج شد و تصميم گرفت به سفر برود.

عکس کيت بلانشت در جواني

عکس کيت بلانشت در جواني

در مصر به او پيشنهاد شد در نقشي فرعي در يک فيلم مصري بازي کند و او چون به پول نياز داشت پذيرفت. اين تجربه چنان برايش جذاب بود که در بازگشت به استراليا به سيدني رفت و در انستيتو ملي هنرهاي دراماتيک ثبت‌نام کرد تا حرفه‌ي بازيگري را پي بگيرد.
هم‌زمان با فارغ‌التحصيلي در سال 1992 نخستين نقش اصلي تئاتري‌اش را در برابر جفري راش در نمايش «اوليانا» اثر ديويد ممت و براي کمپاني تئاتر سيدني بازي کرد. همان سال قرار شد در نمايش «الکترا» اثر سوفوکل نقش «کلوتايمنسترا» همسر «آگاممنون» را بازي کند که چند هفته بعد از شروع تمرين بازيگر نقش اصلي (الکترا) از کار کنار کشيد و کارگردان بلانشت را جايگزين او کرد تا او در فرصتي منحصربه‌فرد به‌چشم بيايد. سال بعد براي بازي در دو نمايش «کافکا مي‌رقصد» و «اوليانا» دو جايزه‌ي بهترين بازيگر تازه‌وارد و بهترين بازيگر زن انجمن منتقدان تئاتر سيدني را گرفت تا اولين بازيگري باشد که در يک سال در هر دو رشته جايزه مي‌گيرد.

 کيت بلانشت

کيت بلانشت


آينده اي درخشان با شتابي باورنکردني در انتظار او بود. بعد از بازي در دو ميني‌سريال، سال 1997 در نخستين فيلمش «جاده‌ي بهشت» با گلن کلوز و فرانسيس مک‌دورمند هم‌بازي شد. در همان سال نخستين نقش اصلي‌اش را در فيلم «اسکار و لوسيندا» در برابر ريف فاينز بازي کرد.
بلانشت تا اينجا در کشور خودش استراليا به شهرت دست يافته بود، اما اين برايش کافي نبود. بازي در نقش ملکه اليزابت اول در فيلم «اليزابت» (1998) به‌کارگرداني شکهار کاپور هندي، او را بدل به يک ستاره‌ي واقعي کرد. او براي اين فيلم جوايز گلدن‌گلوب و بفتا را به‌دست آورد و نامزد اسکار شد، اما اسکار را در رقابتي نزديک به گوئينت پالترو بازيگر «شکسپير عاشق» باخت که در بفتا بر او غلبه کرده بود، اما در گلدن‌گلوب هر دو جايزه گرفته بودند.

 کيت بلانشت 2

کيت بلانشت 2


اين‌گونه کسي که 10 سال پيش‌تر به بازيگري فقط در رؤياهايش مي‌انديشيد به‌عنوان يک ستاره‌ي تمام‌عيار سينما پا به قرن بيست‌ويکم گذاشت.
بلانشت در طول دو دهه 151 جايزه‌ي بازيگري برده و نامزد 184 جايزه‌ي ديگر شده است که از مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به دو اسکار از مجموع هفت نامزدي، سه گلدن‌گلوب از مجموع 9 نامزدي، سه بفتا از مجموع هفت نامزدي و يک جايزه‌ي بازيگري از جشنواره‌ي ‌ونيز، اشاره کرد.
/ جشنواره کن 2018
چهار فيلم برتر اين بازيگر موفق را مرور مي‌کنيم:

من آنجا نيستم (I’m Not There) (2007)

کيت بلانشت در فيلم من آنجا نيستم

کيت بلانشت در فيلم من آنجا نيستم

کيت بلانشت در اين درام زندگي‌نامه‌اي به‌کارگرداني تاد هينز، در کنار کريستين بيل، مارکوس کارل فرنکلين، ريچارد گي‌ير، هيث لجر و بن ويشاو، شش چهره از باب ديلن، خواننده و آهنگ‌ساز امريکايي را به‌نمايش مي‌گذارند. بلانشت در اين فيلم در نقش «جود کوئين» بازي مي‌کند، يک خواننده‌ي موسيقي فولک که نماينده‌ي يکي از اين وجوه شخصيتي ديلن است. کوئين تجسم ديلن در سال‌هاي 1965 تا 1966 است، وقتي که در جشنواره‌ي موسيقي فولک نيوپورت از گيتار الکتريک استفاده کرد و هو شد.
شاخص‌ترين وجه فيلم را با تمام پيچيدگي‌هاي روايي‌اش مي‌توان بازي درخشان کيت بلانشت دانست که در جشنواره‌ي ونيز تک‌جايزه‌ي اين فيلم يعني جام ولپي بازيگري را به‌دست آورد و يک‌صدا مورد ستايش منتقدان قرار گرفت. بلانشت تقريباً باقي مهم‌ترين افتخارات اين فيلم را هم خودش يک‌تنه کسب کرد: جايزه‌ي گلدن‌گلوب و نامزدي بفتا و اسکار. در سالي که بلانشت براي دو فيلم «اليزابت: عصر طلايي» و «من آنجا نيستم» هم براي اسکار بازيگر زن نقش اصلي و هم نقش مکمل نامزد بود، دست‌خالي مراسم را ترک کرد تا ماريون کوتيار براي بازي به‌يادماندني‌اش در «زندگي گلگون» و تيلدا سوئينتن براي «مايکل کليتون» با اسکارهاي بازيگري عکس بگيرند.

هوانورد (The Aviator) (2004)

کيت بلانشت در فيلم هوانورد

کيت بلانشت در فيلم هوانورد

بلانشت و يک درام تاريخي و زندگي‌نامه‌اي ديگر؛ اين بار بازي در نقش کاترين هپبورن ستاره‌ي بي‌نظير سينماي کلاسيک ـ که دو روز پيش تولدش بود ـ در فيلمي از مارتين اسکورسيزي درباره‌ي جاه‌طلبي‌هاي هوارد هيوز با بازي لئوناردو دي‌کاپريو. کيت بکينسيل هم در اين فيلم در نقش اوا گاردنر بازي مي‌کند. اين فيلم موفق اسکورسيزي بالغ‌بر 214ميليون دلار فروش کرد و در 11 رشته نامزد اسکار شد و به پنج جايزه رسيد. ازجمله کيت بلانشت در دومين نامزدي اسکارش، شش سال پس از «اليزابت» بالاخره توانست اين جايزه را به‌دست آورد. بلانشت با اين جايزه به تنها بازيگري بدل شد که براي ايفاي نقش بازيگر ديگري که خودش برنده‌ي اسکار بود، اسکار مي‌گيرد.

جاسمين غمگين (Blue Jasmine) (2013)

کيت بلانشت در فيلم جاسمين غمگين

کيت بلانشت در فيلم جاسمين غمگين

بلانشت در اين کمدي سياه وودي آلن در نقش زني به‌نام «جاسمين» بازي مي‌کند که در منهتن نيويورک زندگي مرفهي داشته و حالا با از دست دادن ثروت هنگفتش ناچار شده به خانه‌ي خواهرش «جينجر» که از طبقه‌ي کارگر است و آپارتماني محقر در سان‌‌فراسيسکو دارد نقل‌مکان کند. فيلم بيش از هرچيز ما را به‌ياد نمايشنامه‌ي «اتوبوسي به‌نام هوس» تنسي ويليامز مي‌اندازد و بازي بلانشت در «جاسمين» همان پيچيدگي‌هاي نقش «بلانش» در آن نمايشنامه را دارد. بلانشت در سال 2008 اين نقش را در سيدني روي صحنه‌ي تئاتر برده بود و با ظرافت‌ها و چالش‌هاي آن به‌خوبي آشنا بود و از همين رو بازي بسيار تحسين‌برانگيزي را در «جاسمين غمگين» به‌نمايش گذاشت و شش سال پس از ناکامي بزرگ در اسکار 2008، دومين اسکارش را اين بار در نقش اصلي به‌دست آورد و بر رقباي قدري مثل مريل استريپ (آگوست: اوسيج‌کانتي)، جودي دنچ (فيلومنا)، ساندرا بولاک (جاذبه) و ايمي آدامز (حقه‌بازي امريکايي) چيره شد. بلانشت بعد از اين فيلم يک بار ديگر براي فيلم «کارول» (2015) نامزد اسکار شد که جايزه را به بري لارسن بازيگر «اتاق» واگذار کرد.

اليزابت (Elizabeth) (1998)

کيت بلانشت در فيلم اليزابت

کيت بلانشت در فيلم اليزابت

نقطه‌ي عزيمت شگفت‌انگيز کيت بلانشت را شايد بتوان مهم‌ترين فيلمش تا به امروز هم دانست. ايفاي نقش ملکه اليزابت اول، راه را براي او گشود تا در ايفاي نقش‌هاي زندگي‌نامه‌اي و تاريخي بدل به چهره‌اي موفق شود. او حتي در دنباله‌ي اين فيلم هم با عنوان «اليزابت: عصر طلايي» هم بازي کرد و براي اين فيلم هم نامزد اسکار شد تا تنها زني باشد که در کنار پنج بازيگر مرد، براي ايفاي يک نقش در دو فيلم دو بار نامزد اسکار مي‌شود. فيلم «اليزابت» نخستين سال‌هاي حکم‌راني ملکه اليزابت اول را به‌نمايش مي‌گذارد که پس از مرگ خواهر ناتني‌اش مري اول که را زنداني کرده بود به قدرت مي‌رسد. کاپور کارگردان فيلم در ابتدا قصد داشت از اميلي واتسون انگليسي براي ايفاي نقش ملکه استفاده کند که با رد شدن اين پيشنهاد، کيت بلانشت استراليايي تاج‌گذاري کرد.


منبع: filmnetnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بيوگرافي ليام نيسون و مصيبت هايي که پشت سر گذاشته از کودکي تا امروز + عکس

مقايسه دستمزد بازيگران سريال بازي تاج و تخت با بازيگران پردرآمد ديگر

بهترين فيلم هاي سينماي جهان با موضوع جنگ جهاني دوم + عکس

ستاره هاي محبوبتان را قبلا با اين تيپ و ظاهر نديده بوديد!!

حقايق جالب ناشنيده در مورد فيلم هاي تام کروز + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت2)

براي موفق شدن در زندگي اين 10 فيلم را ببينيد + عکس

محبوب ترين شخصيت هاي منفي تاريخ سينما + عکس و ديالوگ هاي برتر

گفتگوي خواندني دو خواهري که با Game of Thrones بزرگ شدند! + عکس

10 فيلم سينمايي ايران براي مخاطبين سخت پسند سينما + عکس

سکانس هاي حذف شده سريال «بازي تاج و تخت» که داستان فيلم را تغيير مي دهند (قسمت1)

بازيگراني که به خاطر دلايل عجيب و غريب بازيگر شدند! + عکس

تاثيرگذارترين شاهکارهاي تاريخ سينما + عکس

12 پوستر ترسناک و خشن سينماي هاليوود که نمايششان ممنوع شد!!

حقايقي که نظرتان را درباره بازيگران «بازي تاج و تخت» تغيير مي دهد + عکس

ستاره هاي معروفي که در پياده روي مشاهير هاليوود صاحب ستاره نشدند!

نکات عجيب و جالب رابطه اورلاندو بلوم و کيتي پري! + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 2)

بازيگري که پس از 50 سالگي مشهور شد! + عکس

سلبريتي هايي که پس از مرگ مبلغ قابل توجهي بدهي به يادگار گذاشتند! + عکس

رحمان 1400 فيلمي با شوخي هاي مستهجن و مبتذل؟!! + عکس

جمشيد مشايخي به روايت جمشيد مشايخي + عکس کودکي

پول سازترين بازيگران سينماي ايران در سال 97/ از رضا عطاران تا سارا بهرامي

جنجال برانگيزترين فيلم‌هاي تاريخ سينما!! (+عکس)

شغل دوم معروف ترين سلبريتي هاي ايراني + عکس

فيلم هايي که تاريخ را با واقعيت و بدون تحريف نشان دادند + عکس

سکانس هاي برتر سينمايي در سال 97 + عکس

مادران متفاوت دهه نود در سينماي ايران + عکس

ستاره هايي که در زمينه عشق خوش شانس نبودند! + عکس

مردان جذاب سينماي ايران در سال 97 + عکس

برترين فيلم هاي تاريخ سينما، تلفيق کمدي و تراژيک + عکس ( قسمت 1)

نگاهي به زندگي هنري سوسن تسليمي، زن تکرار نشدني سينماي ايران + عکس

گزارش تصويري: فيلم برنده اسکار 2018 کتاب سبز (Green Book)

کارگردان هاي مشهوري که هرگز اسکار بهترين کارگرداني نگرفتند + عکس

بيوگرافي پل نيومن، ستاره خوش چهره اي که با موي سفيد هم دوست داشتني است + عکس

آيا مي توانيد اين بازيگران زن را در اولين نقش هايشان تشخيص دهيد؟!

معروف ترين زبان هاي ساختگي در فيلم ها و سريال هاي مطرح

با اين عکس ها معجزه جلوه هاي ويژه در هاليوود را متوجه مي شويد!

فيلم هايي که بر مبناي زندگي شخصيت هاي واقعي ساخته شدند + عکس

ستاره هاي هاليوود که هيچ وقت ازدواج نکردند + عکس

10نکته در مورد فيلم ليدي گاگا A Star Is Born + عکس

10 فيلم برتري که بايد سه بعدي تماشا کنيد! (+عکس)

3 فيلم عاشقانه سال 97 که در يادها مي ماند + عکس

3 فيلم ديدني ايراني با حال و هواي نوروز

آيا در مستند جديد مايکل جکسون Michael Jackson حقايق بيان شده؟! + عکس

خبرسازان سينما در سال 97 چه کساني بودند؟

اکران فيلم هاي سينمايي در نوروز 98 + تصاوير

زيباترين و مشهورترين زنان سياهپوست دنيا + عکس

چرا برخي زوج هاي هاليوودي جدا از هم زندگي مي کنند؟! + عکس

بازيگران پرطرفدار «گرگ و ميش» قبل از معروف شدن!! (+عکس)