آخرین اخبار

در کازرون چه مي گذرد؟ سياسي

در کازرون چه مي گذرد؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - اکثر مدارس، اماکن تجاري و اغلب دواير اجرايي در کازرون به حالت نيمه تعطيل درآمده

تجمع‌هاي کازرون، از روزهاي ابتدايي سال 97 در قالب راهپيمايي‌ اعتراضي و تجمع‌هايي که هيچ يک مجوز رسمي و قانوني نداشت شروع شد، اما هيچ يک به درگيري منجر نشد و تنها ابتدا معاون سياسي استانداري و بعد از آن استاندار فارس را به کازرون کشيد.
اگرچه حضور و سخنراني استاندار فارس با استقبال مردم کازرون مواجه شد و همانگونه که "اسماعيل تبادار" نيز در آخرين مصاحبه‌ها و سخنراني‌هايش اعلام کرد، حرف‌هاي مردم را شنيده و تلاش براي اصلاح طرح تقسيم شهرستان کازرون و ايجاد شهرستان کوه‌چنار را در دستور کار قرار داد،‌ اما در عمل، اتفاقاتي رخ داد که منجر شد اعتراض‌ها به درگيري کشيده شود.
اعتراض‌هاي مردم کازرون که از شامگاه چهارشنبه 26 ارديبهشت شروع شد، ريشه در تصميمي مبني بر بازداشت برخي افراد داشت که پاي وابستگان آنان را به مقابل کلانتري شهر، محل بازداشت، کشاند و بعد از آن هم مقابله‌ي سختگيرانه با معترضين و اقدام برخي معترضين در آتش‌زدن کلانتري وضعيت را بدتر کرد.
در اين ميان شهروندان کازرون مي‌گويند که آتش‌زدن بانک و اماکن کار آنان نبوده بلکه عده‌اي با صورت‌هاي پوشيده شده چنين اقدامي را انجام داده‌اند.
"عليرضا- م"، يکي از شهروندان کازرون با بيان جزئياتي از وقايع اين شهر گفت: با انتشار خبر دستگيري چند نفر از معترضان که در روزهاي اخير در تجمعات شرکت کرده بودند و يا در شبکه‌هاي مجازي اقدام به نشر فراخوان حضور گسترده در تجمعات کرده بودند، تعدادي از شهروندان کازروني با مشاهده اسامي بازداشت شدگان که ظاهرا از فاميل‌هاي وابسته آنها بودند به سمت کلانتري روانه شدند.
وي ادامه مي‌دهد: رفته رفته جمعيت زياد شد و به خيابان‌هاي اطراف کشيده شد. در حين افزايش جمعيت معترض، صداي شليک شنيده شد.
اين شهروند کازروني اضافه مي‌کند: جمعيت معترض خواستار آزادي بازداشت شدگان بودند که با صداي تيراندازي متفرق شدند.
عليرضا اضافه مي‌کند: بر اثر اصابت گلوله تعدادي مجروح شده بودند و نيروهاي امنيتي که در محل حاضر شده بودند سريعا با تماس به اورژانس، مجروحان را به بيمارستان و مراکز درماني منتقل کردند.
وي مي‌افزايد: به فاصله زماني بسيار کمي برخي معترضان تعدادي از خودروهاي نيروي انتظامي که وسط خيابان پارک شده بود را شعله‌ور کردند.
اين شهروند مي‌گويد: انتظار داشتيم پس از سفر استاندار و قول ايشان در خصوص رعايت حق مردم اين شهرستان، شاهد مديريت حوادث پيش آمده باشيم.
شهروند ديگري که معتقد است مردم اين شهرستان در طول تاريخ به ويژه در دوران انقلاب نقش تاثيرگذار خود در تصميمات حکومتي را ثابت کرده‌اند، اضافه کرد: امروز هم شايسته بود تا نماينده اين شهرستان به جاي احترام به مردمي که به او راي داده بودند تا پيگير مسائل عمراني، اجتماعي، فرهنگي و ... حوزه انتخابيه باشد، با مردم در مورد مصوبه‌اي که صرفا جنبه راضي نگه داشتن دوستان و قوميت خود را داشت، مشورت مي‌کرد تا شاهد درگيري و تنش‌ها نباشيم.
"محمد- ر" با اين سوال که «چه کسي جوابگوي کشته و مجروح شدن جوانان ما خواهد بود؟» گفت: ابر شهرستان شدن تنها به تعداد جمعيت نيست و به زيرساخت‌هايي بستگي دارد که بايد از قبل فراهم شده باشند. متاسفانه تنها چيزي که در اين سال‌ها با شهرستان شدن يک شهر در استان فارس مشاهده شده، اين است که يک امام جمعه اضافه مي‌شود و بخشدار به فرماندار ارتقا مي‌يابد، در حالي که هيچ کجاي دنيا اينگونه نيست.
اين شهروند يادآور شد: مسائل اقتصادي فشار زيادي بر مردم وارد کرده و بايد به جاي تنش و درگيري ميان مردمي که در همجواري هم زيست مي‌کنند به دنبال مصوباتي براي افزايش رونق اقتصادي و ايجاد اشتغال بود.
همچنين به گفته يک مقام مسوول در استان فارس، در پي برگزاري تجمع غير قانوني در صبح پنجشنبه ٢٧ ارديبهشت عده‌اي که سلاح سرد به همراه داشتند در ميان جمعيت حضور يافتند و ضمن حمله به نيروهاي انتظامي، 2 دستگاه خودروي پليس را به آتش کشيدند.
در شامگاه چهارشنبه ٢٦ ارديبهشت نيز 2 نفر از عوامل نيروي انتظامي و 9 نفر از حمله کنندگان به کلانتري اين شهرستان زخمي شدند که يکي از زخمي‌هاي جمعيت معترضان پس از انتقال به بيمارستان فوت کرد.
اين مقام مطلع از آتش زدن ساختمان يک شعبه بانکي در اين شهرستان خبر داده و گفته است: به دنبال برپايي اين تجمع، نيروي انتظامي همراه با خويشتنداري اقدام به پراکنده کردن جمعيت کرده بود و تعدادي از افرادي که نقش تحريک کننده داشتند و هتاکي مي‌کردند نيز توسط ضابطان قضايي دستگير شدند.
او ادامه داد: در جريان اين تجمعات، عده‌اي فرصت طلب، شايعه تقسيم کازرون و شکل‌گيري شهرستان جديد را بهانه و دستاويزي براي تحريک برخي افراد به برپايي تجمع‌هاي غير قانوني کرده‌اند.
اين منبع آگاه با تصريح بر اين موضوع که حساب مردم کازرون از حساب تجمع کنندگان غيرقانوني جدا است، افزوده است: با وجود تداوم اين تجمع‌ها اما پليس حضور مقتدرانه‌اي در صحنه دارد و مسائل را به دقت رصد و کنترل مي‌کند. در اين ميان، عده اي با دامن زدن به شايعات و دروغ پراکني و تحريک و تهييج مردم زمينه ساز ايجاد چنين شرايطي شده‌اند.
طرح ارتقاي بخش "کوهمره نودان" و "چنارشاهيجان" همچنان توسط کارشناسان وزارت کشور در مرحله مطالعه و بررسي کارشناسي قرار دارد و تاکنون هيج اقدامي صورت نگرفته است و قطعا هر تصميمي که اتخاذ شود در آن خواست مردم شهر کازرون و قائميه نيز لحاظ خواهد شد.
امام جمعه کازرون نيز در خطبه‌هاي نماز جمعه اين شهرستان پيرامون درگيري‌هاي اخير گفت: اولين خواهش من اين است که مردم به شايعات توجهي نکنند، چرا که فضاي مجازي قفل و بستي ندارد و هر روز در آن شايعاتي منتشر مي‌شود.
حجت‌الاسلام محمد خرسند با اشاره به اينکه پيش از اين نيز قول داده بودم مطالبات مردم کازرون را دنبال کنم، افزود: به قول خود عمل و مطالبات و خواسته‌هاي مردم اين شهرستان را دنبال کرده و به مسير خوبي نيز رسيده‌ايم.
وي با بيان اينکه هيچ تغييري در کازرون ايجاد نشده است، اضافه کرد: همان طور که مسئولان نيز گفتند هيچ تغييري در کازرون صورت نگرفته و در رابطه با ايجاد تغييرات نه ابلاغي در کار بوده و نه بخشنامه‌اي، بنابراين اين تجمعات دليلي نداشت.
امام جمعه کازرون با اشاره به اينکه وزارت کشور نيز در بيانيه اخير خود بيان کرده که طرح جديد تا بررسي‌هاي کارشناسي و تامين خواسته‌هاي مردم متوقف شده است، گفت: در بيانيه آمده است که تا وقتي نظر صاحب نظران و دلسوزان شهرستان تامين نشود، هيچ اتفاقي نمي‌افتد.
خرسند با تاکيد بر اينکه نبايد اجازه داد منافقين از اين فضا سوءاستفاده کنند، ادامه داد: وقتي ناامني و شورش شود کسي خواسته‌هاي به حق مردم کازرون را متوجه نمي‌شود، پس بايد با آرامش مطالبات را دنبال کرد. به من گفته شده آنهايي که بانک‌ها را در کازرون آتش زدند لهجه کازروني نداشته و از شهرهاي ديگر بوده‌اند. اجازه دهيم بنده به عنوان خدمتگزار مردم خواسته‌هاي شما را دنبال کنم.
بنابر آخرين گزارشها، شهر کازرون امروز هم مانند دو روز گذشته، شاهد حضور گسترده نيروهاي امنيتي و پليس ضد شورش (نوپو) است و معاون اجتماعي انتظامي فارس هم اعلام کرده که شرايط کازرون تحت کنترل و آرامش نسبي برقرار است.
به گفته شاهدان عيني، امروز، شنبه 29 ارديبهشت، اکثر مدارس، اماکن تجاري و خدماتي و اغلب دواير اجرايي در شهر کازرون به حالت نيمه تعطيل درآمده و کنترل شديدي بر ورود و خروج اين شهر اعمال مي شود.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد