آخرین اخبار

فشار حساب شده و بي‌سابقه بر وزير ارتباطات سياسي

فشار حساب شده و بي‌سابقه بر وزير ارتباطات

  بزرگنمايي:

چه خبر - جهرمي: فيلترينگ موفق شود يا نشود محکوميم

روز سه‌شنبه و در حاشيه آئين بهره‌برداري از افتتاحات شرکت همراه اول مقارن با روز جهاني مخابرات، خبرنگاري با طرح سئوالي در خصوص علت دستور رئيس جمهور براي انسداد فيلترشکنها و نيز علت اجراي اين کار توسط شرکت زيرساخت از وزير ارتباطات، وي را با چالش بزرگي مواجه کرد.
آذري جهرمي، در پاسخ اين سئوال و در توجيه دستور رئيس جمهور گفته بود: «يکي از دلايل مخالفت دولت با اعمال فيلتر بر شبکه‌هاي پرکاربرد اجتماعي، همين فراگير شدن فيلتر شکن‌ها بوده است. اگر براي عده‌اي فرضيه‌اي در خصوص ارتباط تلگرام با سرويسهاي اطلاعاتي بود، اما در خصوص برخي فيلترشکن‌ها مثل سايفون، ارتباط با دولت آمريکا روشن و رسمي است. برخي ديگر از فيلترشکنها نيز باج افزار مجازي‌اند و امنيت فضاي مجازي را با چالش مواجه کرده‌اند. اگر اقدامي در خصوص انسداد فيلترشکن‌ها با دستور رئيس جمهور و در چهارچوب مصوبات شورايعالي فضاي مجازي آغاز شده ، به اين دليل بوده است».
اشاره خبرنگار مزبور به نامه‌اي خيلي محرمانه بود که در ديماه 96 و در 6 ماده از سوي رئيس جمهور به وزير ارتباطات ابلاغ شده بود و بر اساس آن رئيس جمهور به وي دستور داده بود تا اقدامات لازم را براي برخورد جدي با فيلترشکن‌ها به عمل آورد.
در اقدامي عجيب، برخي خبرگزاريها که وابستگي به دولت دارند، اين خبر را با تيتر: «وزير ارتباطات: مقابله با فيلترشکن‌ها را آغاز کرده‌ايم» به صورت گسترده پخش کردند، موج منفي شديدي عليه وزير ارتباطات آغاز شد که شامل اظهار نظرهاي چندتن از نمايندگان مجلس و نيز جو سنگين هشتگ سازي توئيتري با عنوان #جهرمي_جلاد_سايبري و حمله کاربران به صفحه اينستاگرام وزير ارتباطات ادامه يافت. رسانه‌هاي بيگانه نيز در اين ميان به پوشش کامل اين اتفاق و تشويق نيمه آشکار کاربران براي بلاک و ريپورت کردن شناسه کاربري وزير ارتباطات در توئيتر و اينستاگرام نمودند.
هر چند وزير جوان تلاش کرد با انتشار پستي در صفحه اينستاگرام خود عليه اين تيترسازي رسانه‌اي شفاف سازي کند و يا در توئيتر با پاسخ به دو کاربر ابتدا توضيح داد که فضاي مجازي کشوراز چاله فرضي تلگرام به چاه واقعي فيلتر شکن افتاده است و يا در پاسخ کارآفريني معلول اظهار کرد با فيلترينگ غيرکارشناسي مخالف است و تلاشهاي او را ستود، اما افکار عمومي مسير ديگري را آغاز کرده بود.
در اين ميان از سوي جريانهاي مخالف دولت نيز موضع‌گيريهاي بسيار عجيبي شکل گرفت؛ از علي قلهکي سردبير افکار نيوز و حسين دهباشي که با انتشار مطالبي در توئيتر جهرمي را گزينه‌اي مستعد براي رياست جمهوري خواندند و به نوعي گام در تخريب سياسي وي برداشتند.
هر چند خبرگزاري‌ها و پايگاههاي خبري وابسته به جريان اصولگرايي طبق روند معمول، دستور رئيس جمهور براي انسداد فيلترشکن‌ها را پررنگ جلوه دادند. موضع ديگر در اين ميان فعاليت دوباره و تمام قد کانال خبري مشهور که در زمان راي اعتماد مجلس با وي مخالفتي تمام عيار راه انداخته بود، عليه وزير ارتباطات نمايان مي‌نمود. يادمان نمي رود که در سندي که از نفوذ گروه هکر سايبري به اکانت تلگرامي يکي از مديران اين کانال منتشر شده بود، ناخرسندي شديد مديران اين کانال از انتخاب آذري جهرمي به عنوان وزير ارتباطات بيان شده بود.
اما به واقع چه گروههايي در اين ميان نقش داشتند؟ شايد بتوان به ليست زير رسيد و به دلايل آن پرداخت:
1. گروههاي خارج نشين با محوريت گروه اصل 19 و گروه تواناتک که پروژه معروف آنها همان فيلترشکن سايفون است. پروژه‌اي که با حمايت مالي مستقيم وزارت خارجه آمريکا در حال راهبري است و شرکت ارتباطات زيرساخت توانسته فعاليت اين فيلترشکن عليرغم ادعاي انسدادناپذيري آنها متوقف کند.
امين ثابتي از تواناتک و نريمان قريب فعال رسانه‌اي من و تو که از فعالين گروه اصل 19 هستند، سرگروه اين فعاليتها و سازنده هشتگ #جهرمي_جلاد_سايبري بودند. پوشش رسانه‌هايي چون VOA و BBC فارسي از اين فعاليتها به خوبي آشکار بود. در کنار اينها گروه فعالين حقوق بشر ايران نيز به اين طيف پيوستند و فعاليت گسترده‌اي را در فضاي مجازي آغاز کردند. به نظر مي‌رسد مسدودسازي دو فيلترشکن معروف سايفون و لنترن و نيز نسخه مقاومت ديجيتالي تلگرام يا همان TelegramDR در ايران عامل اصلي فعاليت اين گروهها عليه وزير ارتباطات بود.
2. برخي از نمايندگان يز در اين ميان و مطابق روالي که در مخالفت با معرفي جهرمي به عنوان وزير ارتباطات داشتند، سوار بر اين موج شده و با معرفي #فيلترشکن به عنوان دستاورد وزارت ارتباطات، جريان سازي داخلي شديدي را عليه وزير ارتباطات به راه انداختند. در اين ميان سلبريتيها نيز بيکار نماندند و يکي از آنها در توئيتر با تمسخر وزير ارتباطات به او يادآوري کرد که وي در متوقف کردن فيلترشکن‌ها موفق نخواهد بود؛ اظهار نظري که توسط برخي سياسيون بازنشر داده شد. يکي از هنرمندان نيز در صفحه اينستاگرام خود با انتشار پستي با همان تيتر منحرف شده خبرگزاريها از وزير ارتباطات انتقاد کرد.
3. گروههاي فکري نزديک به برخي نهادهاي امنيتي که براي بدنه رسانه‌اي جريان اصولگرايي فعالند؛ در ابتداي مطلب موضع يکي از چهره هاي نزديک به آنها بيان شد. به نظر مي‌رسد دليل مخالفت اين طيف با جهرمي به عضويت او (طي سالهاي پيش) در وزارت اطلاعات و برخي رقابت هاي روز افزون بين سازمان هاي اطلاعاتي باز مي گردد.
4. جريان اصولگرايي که به هر دليلي از برجام و IPC و تلگرام و ... همواره براي فشار افکار عمومي به دولت بهره برده است؛ به نظر مي‌رسد هدف آنها کليت دولت است نه شخص جهرمي.
5. و بالاخره عموم مردم که به شدت از فيلترينگ تلگرام ناراحتند و بي توجه به متن خبر با هر تيتري که به نوعي نمايانگر محدوديت در فضاي مجازي باشد، معترض مي‌شوند و اکنون نيز 4 گروه اشاره شده فوق علاوه بر تيتر، جريان سازي سنگيني را براي آنها آغاز کرده‌ بودند.
وزير جوان البته در برابر اين جريان سازيها تلاش کرد روال شفاف سازي را پيش رو بگيرد و با بيان اينکه به عنوان وزير بايد واقعيات را بگويد هر چند تلخ باشد، به مواردي اشاره کرد.
اينکه فيلتر و فيلترشکن معلول است و علت اصلي عدم وجود سياست شفاف و روشن در مواجهه با رسانه‌ها دانست.
وي در صحبتي گفت با تلاش زياد شاخص جايگاه امنيتي فضاي مجازي ايران را از 80 به 60 ارتقا داده و اکنون نمي‌داند با رواج فيلترشکنها چه بلايي بر سر امنيت فضاي مجازي خواهد آمد. او با طرح مثالي واقعيتي تلخ را بازگو کرد:«مردم به نمايندگان راي مي‌دهند، همين نمايندگان به نمايندگي از مردم قانون ممنوعيت ماهواره را تصويب مي‌کنند، قاضي بر اساس اين قانون حکم به جمع آوري ماهواره مي‌دهد و جالبترين موضع اين است که همان نماينده و مردم نيز به اجراي حکم معترض مي‌شوند و پليس را در مواجهه با افکار عمومي قرار مي‌دهند».
او قانون فيلترينگ را مصوب مجلس خواند. البته با جسارت پرده از واقعيتهايي نيز برداشت: اينکه تا کنون 6/5 ميليون نفر تا کنون به پيام رسان‌هاي داخلي اعتماد کرده‌اند و اين پيام رسانها اکنون 10 ميليون کاربر فعال دارند و اين در مقايسه با تلگرام 45 ميليون نفري ناچيز است. «مردم در مقابل دستور قضايي مقاومت کرده‌اند و متاسفانه فيلترشکنها در حال ترويج و امنيت فضاي مجازي کشور با چالش جدي مواجه است».
او گفت البته رفع انحصار از پيان رسانها سياست کلي ابلاغي است و محلي سازي نيز موضوعي است که در دنيا در بسياري از کشورها پيگيري مي‌شود.
البته او در اشاره‌اي بار ديگر گفت که فعاليت در پيام رسانها با اجبار امکان پذير نيست و بايد مردم انتخاب آخر را کنند. او در بخشي از صحبتها گفت: «شرايط بسيار دشواري براي وزارت ارتباطات پيش آمده، اگر پيام رسانهاي داخلي شکست بخورند محکوميم، فيلترينگ موفق نشود محکوميم و اگر هم موفق شود اينبار از سوي مردم محکوميم».
بايد ديد آيا با اين حجم فشار حساب شده و بي‌سابقه بر وزير ارتباطات آيا نماينده دهه شصتي‌ها تاب آوري مي‌کند يا دوباره عنصري جوان از سيستم مديريتي پيچيده کشور حذف خواهد شد؟


منبع: jamaran.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد