آخرین اخبار

عده اي به بهانه بيانيه قصد تخريب رئيس مجلس خبرگان را داشتند سياسي

عده اي به بهانه بيانيه قصد تخريب رئيس مجلس خبرگان را داشتند

  بزرگنمايي:

چه خبر - بيانيه منتشر شده در خصوص برجام، بيانيه مجلس خبرگان نيست

آيت‌الله احمد خاتمي در دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري در قم، در خصوص بيانيه منتشر شده در مورد برجام اظهار کرد: اين بيانيه رييس مجلس خبرگان رهبري است نه بيانيه مجلس خبرگان و نه حتي بيانيه هيات رييسه مجلس خبرگان؛ بيانيه با سربرگ رييس مجلس ثبت شده است و ذيل آن نيز امضاي آيت‌الله احمد جنتي قرار دارد، بنابراين اينکه در رسانه‌ها چنين منعکس شد اين بيانيه مجلس خبرگان رهبري است انعکاس درستي نيست.
ابتدا به دليل تعجيلي که صورت گرفت در سايت خبرگان به اشتباه بيانيه مجلس خبرگان رهبري عنوان شد ولي بلافاصله اصلاح شد. در اين بيانيه يک کلمه هم در مورد مجلس خبرگان رهبري نيامده است و رييس مجلس به عنوان يک فقيه صاحب نظر اين بيانيه را صادر کرده است. انتظار مي‌رفت کساني که مي‌خواستند نقد و اظهارنظر در اين خصوص کنند در نظر مي‌گرفتند که اين بيانيه رييس مجلس خبرگان است. احساس مي‌کنم عده‌اي به بهانه اين بيانيه قصد تخريب مجلس خبرگان و نماز جمعه را داشتند که اين کار درستي نيست.
سخنگوي هيات رييسه مجلس خبرگان رهبري تصريح کرد: نکته ديگر در اين خصوص اين است که طبق قانون اساسي کشور، همه افراد حق اظهارنظر در مورد مسائل اجتماعي و سياسي را دارند. رييس مجلس خبرگان نيز مانند ديگران حق اظهارنظر دارد و اينکه گفته مي‌شود که مجلس خبرگان در ديپلماسي خارجي دخالت کرده است اشتباه است. رييس مجلس خبرگان تنها نظر خودش را گفته است و دخالتي صورت نگرفته است. دخالت زماني است که با اعمال قدرت بخواهند نظري را تغيير دهند. آنچه که در اين بيانيه مطرح است توصيه است و توصيه را نمي‌توان دخالت به حساب آورد.
قلم فرسايي شده است که وظيفه مجلس خبرگان رهبري، انتخاب و مراقبت از اعمال رهبري است و حق اظهارنظر در موضوعات سياسي را ندارد. اين موضوع اشتباه است و خبرگان هم به عنوان يک شخصيت حقوقي حق اظهارنظر دارند.
عضو مجلس خبرگان رهبري عنوان کرد: اگر روزي مجلس خبرگان رهبري نيز به اين نتيجه برسد که در موضعي اظهارنظر کند اين حق مجلس خبرگان رهبري است و تمام اعضاي مجلس حق اظهارنظر دارند.
آيت‌الله جنتي سمت‌هاي ديگري نيز مانند دبير شوراي نگهبان دارد و استفاده از عنوان رييس مجلس خبرگان در اين بيانيه بدين معني نيست که اين نظر مجلس خبرگان است. موافقت و مخالفت مجلس خبرگان نيز با موضوع برجام در صحن عمومي مطرح نشده است.
موافقان برجام نيز اعتقاد دارند که آمريکا بدعهدي کرده است و طرف‌هاي اروپايي نيز قابل اعتماد نيستند، همه نيز اين موضوع را مي‌دانند و رهبري نيز به اين مساله تاکيد کرده است و البته مهلت داده‌اند که طرف‌هاي اروپايي تضمين بدهند.
در اين بيانيه آيت‌الله جنتي گفته است که چرا تضمين‌هاي کافي از طرف آمريکايي گرفته نشده است که رييس‌جمهور بعدي آمريکا مجبور به پايبندي به آن باشد و کلمه عذرخواهي نيز براي اين مساله مطرح شده است.
آيت‌الله جنتي به بنده تاکيد کردند که من از جانب ايشان اين موضوع را مطرح کنم که از زحمات طاقت‌فرساي مذاکره‌کنندگان تجليل مي‌کنند؛ در نتيجه آن بيانيه و اين پيام به ايشان بدين معني است که مذاکره‌کنندگان مي‌خواستند تضمين بگيرند ولي نتوانستند.
نکته ديگري که انتظار دارم رعايت شود اين است که دو طرف از مقام معظم رهبري خرج نکنند، اين حرف پنهاني نيست که مجموع فرمايشات رهبري در خصوص برجام شامل تاييد، گله و تذکر است و اينکه گزينشي با اين فرمايشات برخورد شود درست نيست؛ در مسائل سياسي بايد حرف و استدلال خودمان را بيان کنيم.
در اين دو سه روز دو طرف صريح حرف‌هاي خودشان را زده‌اند. آيت‌الله جنتي به صورت شفاف موضع خود را اعلام کردند و ديگران نيز نقدهايي را وارد کردند؛ در اين نقدها دو گونه نقد در اين موضوع وجود داشت؛ يک گونه نقدهاي توهين‌آميز و اهانت‌بار بود که اينگونه نقدها در شان فرهيختگان نبود و نبايد شخصيت آيت‌الله جنتي و مجلس خبرگان تخريب شود، در جايي که استدلال وجود دارد توهين جايز نيست.
نوع دوم نقدها، نقدهاي سازنده و استدلالي بود که بنده به عنوان عضو هيات رييسه مجلس خبرگان از اين نقدها تشکر مي‌کنم؛ نقد بايد منصفانه، با استدلال و مودبانه باشد.
از اصحاب رسانه نيز تقاضا دارم عدالت رسانه‌اي را رعايت کنند و تمام حرف‌ را پوشش دهند، چه حرف‌هايي که با سليقه رسانه هماهنگ است و چه حرف‌هايي با سليقه آنها هماهنگ نيست؛ رسانه‌ها بايد تمام حرف‌ها را منعکس کنند و بگذارند ديگران تحليل کنند و اگر تحليلي نيز دارند پس از آوردن کل متن خبر باشد.
حال که همه حرف‌ها زده شده است بايد به احترام ماه مبارک رمضان بگو و مگوها کنار گذاشته شود و با دلي بدون کينه وارد ضيافت خدا شويم؛ به تک تک مردم اطمينان مي‌دهم که کشور سامان دارد و بزرگي به نام مقام معظم رهبري در راس کشور است، همچنين مسئولان سه قوه نيز بارها ابراز کرده‌اند که همراه با ولايت هستند و نيت‌شان همراهي است؛ مطمئن باشيد در اين مساله کليدي، کشور با عقل جمعي پيش مي‌رود.
اين به مصلحت نظام است که در مسائل مهم کشوري از جمله برجام، فضاي نقد باز باشد و اجازه دهيم فقيهي مانند آيت‌الله جنتي اظهارنظر کند و اگر نقدي بر اين صحبت‌ها وارد است گفته شود؛ خفقان سياسي به مصلحت کشور نيست و تمام سلايق در کشور بايد نقد و اظهارنظر داشته باشند.
هفتادمين سال اشغال فلسطين که بحق روز نکبت نام گرفته است با انتقال سفارت آمريکا به قدس شريف همزمان شده است.
اقدام تحريک ‌برانگيز رييس‌جمهور آمريکا در به رسميت شناختن قدس شريف به عنوان مرکز رژيم صهيونيستي نشانگر يک فتنه جديد و کينه دشمنان نسبت به اسلام و مسلمين و همچنين تضييع حقوق مردم فلسطين است.
در دو سه روز گذشته مردم فلسطين در اعتراض به اين اتفاق به پا خواستند و ده‌ها نفر کشته و بيش از دو هزار نفر مجروح شدند؛ ما مجموع اين جنايات را محکوم مي‌کنيم، هر گامي که اشغالگران در اين عرصه بر مي‌دارند يک گام به نابودي خود نزديک مي‌شوند.
به مردم عراق نيز بابت برگزاري اصل انتخابات تبريک مي‌گويم و نفس اين مردم‌سالاري جاي تبريک دارد؛ مردمي که چند دهه زير سلطه صدام خبيث و مدتي هم گرفتار داعش بودند پاي صندوق‌هاي راي رفتند و سرنوشت خود را رقم زدند؛ اميدواريم که مردم عراق با سازندگي کشورشان بتوانند اين مردم‌سالاري را تقويت و تحکيم ببخشند.
موضوع ديگري که جاي تبريک دارد پيروزي جريان مقاومت در لبنان عليرغم تلاش‌هاي رژيم صهيونيستي، عربستان و آمريکا بود، جريان مقاومت که حزب‌الله بخشي از اين مقاومت است پيروز شد و اين پيروزي را به مردم لبنان، رهبر مجاهد آن سيدحسن نصرالله، رييس‌جمهور و رييس مجلس لبنان تبريک مي‌گوييم.
از نيمه فروردين 97 تاکنون کميسيون‌هاي هيات انديشه‌ورز هفت جلسه را تشکيل داده‌اند؛ هيات انديشه‌ورز دو جلسه با هدف تدوين آيين‌نامه اجرايي و تعيين کارگروه‌ها و موضوعات تشکيل دادند؛ همچنين کميسيون سياسي و اجتماعي نيز چهار جلسه با حضور مسئولان و کارشناسان برگزار کردند. کميسيون آيين‌نامه نيز براي بررسي طرح‌هاي ارجاعي از اجلاس عمومي اسفند ماه تشکيل جلسه دادند.
اينگونه نيست که مجلس خبرگان رهبري تنها سالي دو جلسه داشته باشد، اجلاس رسمي سالي دو بار برگزار مي‌شود ولي کميسيون‌ها همواره جلسات خود را برگزار مي‌کنند.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد