آخرین اخبار

سحري و افطاري چي بخوريم؟ تغذيه

سحري و افطاري چي بخوريم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - غذاهاي مناسب براي سحري و افطاريغذاهاي مناسب براي افطاري

وقتي که روزه خود را باز مي کنيد، مقدار زيادي ميوه، غذاي کم چرب و سرشار از آب و غذاهايي حاوي قند طبيعي براي انرژي رساني به بدن ، بخوريد.از خوردن غذاها و نوشيدني هاي حاوي قند اضافه اجتناب کنيد. در ادامه به چند نمونه غذا و نوشيدني مفيد براي افطار اشاره مي کنيم.

نوشيدني هاي مناسب براي افطار

سحري و افطاري چي بخوريم؟

آب، شير، آبميوه و اسموتي نوشيدني هاي مناسب براي زمان افطار هستند، نوشيدني هايي که به بدن آبرساني مي کنند و هيچ کالري اضافه يا قند اضافه اي ندارند. نوشيدني هايي که بر مبناي شير و آبميوه هستند، بدن را با قندهاي طبيعي و مواد مغذي تامين مي کنند. مي توانيد روزه خود را با يکي از اين نوشيدني ها باز کنيد. اما از نوشيدن نوشيدني ها و خوراکي هاي حاوي قند اضافه بعد از افطار جدا خودداري کنيد چرا که کالري و قند زيادي به بدن خود وارد مي کنيد.

خرما

از زمان هاي خيلي دور خرما يکي از خوراکي هاي محبوب و پر مصرف در ماه رمضان و در زمان افطار بوده است که به بدن انرژي رساني مي کند و حاوي مواد معدني مانند پتاسيم، مس و منيزيم است و سرشار از فيبر مي باشد. به علاوه مي توانيد بعد از افطار از ميوه هاي خشک ديگر مانند زردآلو، انجير، کشمش يا آلو استفاده کنيد که حاوي فيبر و مواد مغذي هستند.

ميوه

در آسياي جنوبي خوردن ميوه در هنگام افطار به شکل يک سنت در آمده است. ميوه ها حاوي مواد مغذي و فيبر فراوان هستند و مواد معدني و ويتامين هاي مختلفي به بدن ارائه مي دهند.

سوپ

در بين بسياري از مردم مسلمان آبرساني به بدن در هنگام افطار و خوردن غذاهاي حاوي آب بسيار رايج است. سوپ هاي سنتي حاوي گوشت و حبوباتي مانند لوبيا و عدس و مواد نشاسته اي مانند ماکاروني و غلات هستند که براي افطار بسيار موثر هستند و به بدن انرژي و مواد مغذي ارائه مي دهند.
بعد از افطار غذاها متفاوت است، اما سعي کنيد غذايي که مي خوريد حاوي مقدار زيادي چربي يا قند و نشاسته نباشد. به ياد داشته باشيد که هر روز زمان خيلي کمي داريد تا مواد ضروري و مغذي را به بدن خود برسانيد و نيازهاي آن را براي سالم ماندن براورده کنيد، بنابراين رژيم غذايي شما در طول دوره ماه رمضان بسيار مهم است.
در صورت امکان بعد از خوردن افطاري و براي اينکه فرصتي به هضم غذاي خود بدهيد، کمي ورزش سبک انجام دهيد، به عنوان مثال کمي پياده روي کنيد.

غذاهاي مناسب براي سحري

سحري و افطاري چي بخوريم؟

در هنگام سحر بهتر است مقدار زيادي مايعات بنوشيد، غذاهايي بر مبناي مايعات انتخاب کنيد تا مطمئن شويد به بدن خود آبرساني کرده ايد. براي داشتن انرژي غذاهاي حاوي نشاسته انتخاب کنيد، غلات سبوس دار و خوراکي هاي سرشار از فيبر بخوريد چرا که اين مواد غذايي به آهستگي هضم مي شوند. در ادامه به چند غذاي مفيد براي سحر اشاره مي کنيم.

جو دو سر

جو دو سر از جمله غلاتي است که مي توانيد در فرني خود از آن استفاده کنيد. فرني آب زيادي دارد و همچنين حاوي مواد مفيد ديگري مانند شير و آب و ماست است. مي توانيد فرني خود را با ميوه هاي تازه و خشک و آجيل ها و دانه هاي مختلف بخوريد.

غلات حاوي فيبر بالا

اين غلات حاوي فيبر زيادي هستند و اغلب با مواد معدني و ويتامين ها غني مي شوند و مواد مغذي زيادي به بدن ارائه مي کنند. به علاوه غلات معمولا با شير مصرف مي شوند که به اين ترتيب هم به بدن آبرساني مي شود و هم کلسيم، يد و ويتامين B از شير دريافت مي کنيد.

غذاهاي نشاسته اي مانند برنج

مي توانيد پودينگ برنج را با ميوه يا شير بخوريد. غذايي که براي سحر انتخاب مي کنيد نبايد نمک زيادي داشته باشد زيرا نمک باعث تحريک تشنگي مي شود.

ماست

ماست غذاي خيلي خوبي براي سحري است چرا که مواد مغذي زيادي مانند پروتئين، کلسيم، يد و ويتامين B وارد بدن مي کند و همچنين حاوي آب است. مي توانيد ماست را با غلات و ميوه ترکيب کرده و مصرف کنيد.

نان

بهتر است نان سبوس دار بخوريد چرا که نان سبوس دار حاوي فيبر زيادي است. از ترکيب نان با پنير يا گوشت قرمه اجتناب کنيد. از آنجايي که نان کمي خشک است و تشنگي را تحريک مي کند، حتما آب زيادي بنوشيد يا همراه آن ميوه بخوريد يا مي توانيد نان را همراه با غذاهاي حاوي آب، مانند سوپ، بخوريد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : براي افطار چه غذايي مناسب است؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : روزه را با چه غذايي افطار کنيم؟


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

رژيم لاغري و اشتباهات رايجي که شما را به هدف نمي رساند

برترين فوايد مصرف هندوانه در تابستان براي سلامت بدن

خواص باورنکردني کنجد براي سلامت و کنترل بيماري ها

تاثير صبحانه قبل از ورزش براي کاهش وزن

اگر اسيد معده کم شود چه مشکلاتي بروز مي کند؟

کمبود پروتئين چه نشانه هايي دارد؟

خواص زردچوبه براي سرطان

مقابله با ديابت نوع 2 با گياهان دارويي

افزايش سوخت و ساز بدن با اين ويتامين ها و مکمل ها

نوشيدني هايي که کالري بيشتر از نوشابه دارند

روغن سياه دانه چه خواصي دارد؟

روده سالم با اين چند اصل مهم

زياده روي در مصرف نمک با اين علايم همراه است

روش هاي کنترل فشار خون بالا با طب سنتي

واريس و رژيم غذايي که براي درمان واريس بايد رعايت کنيد

رژيم غذايي حجمي چيست و چطور به شما کمک مي کند؟

پاکسازي کليه ها به صورت طبيعي

بخور نخور هاي آرتروز

بهترين زمان مصرف ويتامين ها و مکمل ها

جوش خوردن شکستگي استخوان با اين غذاها

منابع گياهي آهن : 10 منبع گياهي که بيشتر از گوشت آهن دارند

خطر کمبود وزن و سالم ترين روش براي افزايش سريع وزن

خواص ويتامين E براي پوست و مو + فوايد مصرف ويتامين E

لوبيا سياه چه خواصي دارد؟

خواص ليمو ترش و اهميت مصرف آن در تابستان

آش خشکبار آشي خونساز و مفيد براي زنان باردار

خواص هندوانه + کالري هندوانه چقدر است؟

ويتامين B1 و اهميت مصرف آن براي زنان و مردان

ارتباط ابتلا به کبد چرب و بي خوابي مزمن با نوشابه انرژي زا

افزايش اختلالات رواني با نيترات گوشت هاي فراوري شده

مصرف امگا3 در پيشگيري از ابتلا به روماتيسم مفصلي موثر است؟

بادرنجبويه گياهي آرامش بخش + خواص بادرنجبويه

درمان کم خوني با شربت هفت عرق خون‌ساز

افزايش پلاکت خون با روش هايي بسيار موثر و طبيعي

کبد با روش هايي آسيب مي بيند که فکرش را هم نمي کنيد

خواص گوشت ها از گوشت گاو تا گوشت بلدرچين،کدام گوشت بهتر است؟

کافئين چه تاثيري بر بدن مي گذارد و چه افرادي نبايدکافئين مصرف کنند

بهبود افسردگي و داشتن حسي خوب با اين مواد غذايي

ميان وعده هايي براي لاغري + تکنيک هاي موثر کاهش وزن

بهبود حافظه سالمندان با افزايش قند خون

رژيم غذايي سالم براي مردها

خواص آناناس براي پوست و مو

خواص عطر قهوه در افزايش قدرت تخيل و بهبود نمرات امتحاني

پيشگيري و درمان ميگرن با آب انگور

پاکسازي خون با گياهان و ميوه ها

سم زدايي بدن با يک نوشيدني اسرار آميز و ساده

خواص قروت، غذايي که ثبت ملي شد + طرز تهيه قروت

کاهش احتمال ابتلا به سرطان با تغيير ساعت شام خوردن

هلو بخوريد تا سالم و زيبا شويد

کاهش چربي خون و پاکسازي عروق با درمان سنتي آلماني