آخرین اخبار

سحري و افطاري چي بخوريم؟ تغذيه

سحري و افطاري چي بخوريم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - غذاهاي مناسب براي سحري و افطاريغذاهاي مناسب براي افطاري

وقتي که روزه خود را باز مي کنيد، مقدار زيادي ميوه، غذاي کم چرب و سرشار از آب و غذاهايي حاوي قند طبيعي براي انرژي رساني به بدن ، بخوريد.از خوردن غذاها و نوشيدني هاي حاوي قند اضافه اجتناب کنيد. در ادامه به چند نمونه غذا و نوشيدني مفيد براي افطار اشاره مي کنيم.

نوشيدني هاي مناسب براي افطار

سحري و افطاري چي بخوريم؟

آب، شير، آبميوه و اسموتي نوشيدني هاي مناسب براي زمان افطار هستند، نوشيدني هايي که به بدن آبرساني مي کنند و هيچ کالري اضافه يا قند اضافه اي ندارند. نوشيدني هايي که بر مبناي شير و آبميوه هستند، بدن را با قندهاي طبيعي و مواد مغذي تامين مي کنند. مي توانيد روزه خود را با يکي از اين نوشيدني ها باز کنيد. اما از نوشيدن نوشيدني ها و خوراکي هاي حاوي قند اضافه بعد از افطار جدا خودداري کنيد چرا که کالري و قند زيادي به بدن خود وارد مي کنيد.

خرما

از زمان هاي خيلي دور خرما يکي از خوراکي هاي محبوب و پر مصرف در ماه رمضان و در زمان افطار بوده است که به بدن انرژي رساني مي کند و حاوي مواد معدني مانند پتاسيم، مس و منيزيم است و سرشار از فيبر مي باشد. به علاوه مي توانيد بعد از افطار از ميوه هاي خشک ديگر مانند زردآلو، انجير، کشمش يا آلو استفاده کنيد که حاوي فيبر و مواد مغذي هستند.

ميوه

در آسياي جنوبي خوردن ميوه در هنگام افطار به شکل يک سنت در آمده است. ميوه ها حاوي مواد مغذي و فيبر فراوان هستند و مواد معدني و ويتامين هاي مختلفي به بدن ارائه مي دهند.

سوپ

در بين بسياري از مردم مسلمان آبرساني به بدن در هنگام افطار و خوردن غذاهاي حاوي آب بسيار رايج است. سوپ هاي سنتي حاوي گوشت و حبوباتي مانند لوبيا و عدس و مواد نشاسته اي مانند ماکاروني و غلات هستند که براي افطار بسيار موثر هستند و به بدن انرژي و مواد مغذي ارائه مي دهند.
بعد از افطار غذاها متفاوت است، اما سعي کنيد غذايي که مي خوريد حاوي مقدار زيادي چربي يا قند و نشاسته نباشد. به ياد داشته باشيد که هر روز زمان خيلي کمي داريد تا مواد ضروري و مغذي را به بدن خود برسانيد و نيازهاي آن را براي سالم ماندن براورده کنيد، بنابراين رژيم غذايي شما در طول دوره ماه رمضان بسيار مهم است.
در صورت امکان بعد از خوردن افطاري و براي اينکه فرصتي به هضم غذاي خود بدهيد، کمي ورزش سبک انجام دهيد، به عنوان مثال کمي پياده روي کنيد.

غذاهاي مناسب براي سحري

سحري و افطاري چي بخوريم؟

در هنگام سحر بهتر است مقدار زيادي مايعات بنوشيد، غذاهايي بر مبناي مايعات انتخاب کنيد تا مطمئن شويد به بدن خود آبرساني کرده ايد. براي داشتن انرژي غذاهاي حاوي نشاسته انتخاب کنيد، غلات سبوس دار و خوراکي هاي سرشار از فيبر بخوريد چرا که اين مواد غذايي به آهستگي هضم مي شوند. در ادامه به چند غذاي مفيد براي سحر اشاره مي کنيم.

جو دو سر

جو دو سر از جمله غلاتي است که مي توانيد در فرني خود از آن استفاده کنيد. فرني آب زيادي دارد و همچنين حاوي مواد مفيد ديگري مانند شير و آب و ماست است. مي توانيد فرني خود را با ميوه هاي تازه و خشک و آجيل ها و دانه هاي مختلف بخوريد.

غلات حاوي فيبر بالا

اين غلات حاوي فيبر زيادي هستند و اغلب با مواد معدني و ويتامين ها غني مي شوند و مواد مغذي زيادي به بدن ارائه مي کنند. به علاوه غلات معمولا با شير مصرف مي شوند که به اين ترتيب هم به بدن آبرساني مي شود و هم کلسيم، يد و ويتامين B از شير دريافت مي کنيد.

غذاهاي نشاسته اي مانند برنج

مي توانيد پودينگ برنج را با ميوه يا شير بخوريد. غذايي که براي سحر انتخاب مي کنيد نبايد نمک زيادي داشته باشد زيرا نمک باعث تحريک تشنگي مي شود.

ماست

ماست غذاي خيلي خوبي براي سحري است چرا که مواد مغذي زيادي مانند پروتئين، کلسيم، يد و ويتامين B وارد بدن مي کند و همچنين حاوي آب است. مي توانيد ماست را با غلات و ميوه ترکيب کرده و مصرف کنيد.

نان

بهتر است نان سبوس دار بخوريد چرا که نان سبوس دار حاوي فيبر زيادي است. از ترکيب نان با پنير يا گوشت قرمه اجتناب کنيد. از آنجايي که نان کمي خشک است و تشنگي را تحريک مي کند، حتما آب زيادي بنوشيد يا همراه آن ميوه بخوريد يا مي توانيد نان را همراه با غذاهاي حاوي آب، مانند سوپ، بخوريد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : براي افطار چه غذايي مناسب است؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : روزه را با چه غذايي افطار کنيم؟


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

دمنوشي براي درمان کبد چرب و چربي خون

بهبود سلامت سالمندان با اين نکات تغذيه اي

خوراکي هايي که خطر سرطان سينه را بالا مي برند

اگر يکي از اين بيماريها را داريد به جاي قرص آب ليمو ترش بخوريد

ويتامين K چيست؟ | عوارض کمبود ويتامين K در بدن را بدانيد

مبتلايان به بيماري ام اس چي بخورند؟

سوزاندن چربي شکم با چند غذاي خوشمزه و سالم

آيا مي توان بخش سالم نان و پنير کپک زده را مصرف کرد؟

دانستي هاي تغذيه در مورد تخم مرغ و اثرات آن ها بر سلامت بدن

عوارض زياده روي مصرف ويتامين A

رژيم غذايي سالم براي بارداري

نارنگي و ديابت | چطور مي توان ديابت را با نارنگي و پرتقال درمان کرد؟

در ايران چه کساني بيشتر افسرده مي شوند و چرا؟

خواص برنج قهوه اي و تفاوت آن با برنج سفيد

عضله سازي بعد از ورزش با اين خوراکي ها

تغييرات لازم براي رژيم غذايي بعد از 40 سالگي

4 ترکيب خوراکي که کاهش وزنتان را ساده تر مي کند

10 گياهي که از مشکلات کليوي پيشگيري مي کنند

کربوهيدرات چيست و چه نقشي در سلامت دارد؟

آرژنين Arginine چيست و چه غذاهاي داراي آرژنين هستند؟

مقابله با بيماري هاي مزمن با خوراکي هاي رنگارنگ

درماني خوشمزه براي سرماخوردگي + خواص نارنگي براي زمستان

تاثير شکر و شيرين کننده ها بر احتمال ابتلا به ديابت چقدر است

چرا آجيل ها بهترين ميان وعده هاي سالم براي شما هستند

رژيم غذايي مناسب بيماران هپاتيت C

مصرف قند زياد با بدن شما چه مي کند؟

ويتامين A چه فوايدي براي بدن دارد؟

نکاتي مهم در مورد ويتامين D+ چه کساني نبايد ويتامين D مصرف کنند

علايم مسموميت غذايي + عوامل مسموميت غذايي

فوايد نخود فرنگي چيست؟ +نخود فرنگي را چطور و چه اندازه مصرف کنيم؟

به اين دلايل مهم گاهي غذاي تلخ بخوريد

موز براي اين افراد ممنوع !

عضله سازي و ريکاوري سريع تر بعد از ورزش با اين خوراکي ها

چرا بعد از عمل جراحي بايد آناناس بخوريم

رژيم کتوژنيک چيست؟ + تاثير رژيم کتوژنيک روي پوست

درمان نقرس در طب سنتي

منابع غذايي روي (زينک)

زمان مناسب براي نوشيدن چاي

پيشگيري از سکته مغزي با تغذيه چگونه امکانپذير است؟

عوامل موثر بر پوکي استخوان که کمي عجيب به نظر مي رسند

کمبود فولات چه نشانه هايي دارد؟

با خواص شنبليله و تاثير شگفت انگيز آن بر سلامت بدن آشنا شويد

مبارزه با ابرباکتري ها به کمک سير

ميوه اي براي درمان چاقي

بهترين دمنوش ها براي کاهش کلسترول

سالاد و بايدها و نبايدهاي آن براي افراد با مزاج هاي مختلف

کمبود ويتامين B6 چه نشانه ها و پيامدهايي دارد؟

علايم هشدار دهنده کمبود چربي سالم در بدن

بعد از حمله قلبي خوردن اين غذاها ممنوع

اگر استرس داريد از اين خوردني ها اجتناب کند