آخرین اخبار


سحري و افطاري چي بخوريم؟ تغذيه

سحري و افطاري چي بخوريم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - غذاهاي مناسب براي سحري و افطاريغذاهاي مناسب براي افطاري

وقتي که روزه خود را باز مي کنيد، مقدار زيادي ميوه، غذاي کم چرب و سرشار از آب و غذاهايي حاوي قند طبيعي براي انرژي رساني به بدن ، بخوريد.از خوردن غذاها و نوشيدني هاي حاوي قند اضافه اجتناب کنيد. در ادامه به چند نمونه غذا و نوشيدني مفيد براي افطار اشاره مي کنيم.

نوشيدني هاي مناسب براي افطار

سحري و افطاري چي بخوريم؟

آب، شير، آبميوه و اسموتي نوشيدني هاي مناسب براي زمان افطار هستند، نوشيدني هايي که به بدن آبرساني مي کنند و هيچ کالري اضافه يا قند اضافه اي ندارند. نوشيدني هايي که بر مبناي شير و آبميوه هستند، بدن را با قندهاي طبيعي و مواد مغذي تامين مي کنند. مي توانيد روزه خود را با يکي از اين نوشيدني ها باز کنيد. اما از نوشيدن نوشيدني ها و خوراکي هاي حاوي قند اضافه بعد از افطار جدا خودداري کنيد چرا که کالري و قند زيادي به بدن خود وارد مي کنيد.

خرما

از زمان هاي خيلي دور خرما يکي از خوراکي هاي محبوب و پر مصرف در ماه رمضان و در زمان افطار بوده است که به بدن انرژي رساني مي کند و حاوي مواد معدني مانند پتاسيم، مس و منيزيم است و سرشار از فيبر مي باشد. به علاوه مي توانيد بعد از افطار از ميوه هاي خشک ديگر مانند زردآلو، انجير، کشمش يا آلو استفاده کنيد که حاوي فيبر و مواد مغذي هستند.

ميوه

در آسياي جنوبي خوردن ميوه در هنگام افطار به شکل يک سنت در آمده است. ميوه ها حاوي مواد مغذي و فيبر فراوان هستند و مواد معدني و ويتامين هاي مختلفي به بدن ارائه مي دهند.

سوپ

در بين بسياري از مردم مسلمان آبرساني به بدن در هنگام افطار و خوردن غذاهاي حاوي آب بسيار رايج است. سوپ هاي سنتي حاوي گوشت و حبوباتي مانند لوبيا و عدس و مواد نشاسته اي مانند ماکاروني و غلات هستند که براي افطار بسيار موثر هستند و به بدن انرژي و مواد مغذي ارائه مي دهند.
بعد از افطار غذاها متفاوت است، اما سعي کنيد غذايي که مي خوريد حاوي مقدار زيادي چربي يا قند و نشاسته نباشد. به ياد داشته باشيد که هر روز زمان خيلي کمي داريد تا مواد ضروري و مغذي را به بدن خود برسانيد و نيازهاي آن را براي سالم ماندن براورده کنيد، بنابراين رژيم غذايي شما در طول دوره ماه رمضان بسيار مهم است.
در صورت امکان بعد از خوردن افطاري و براي اينکه فرصتي به هضم غذاي خود بدهيد، کمي ورزش سبک انجام دهيد، به عنوان مثال کمي پياده روي کنيد.

غذاهاي مناسب براي سحري

سحري و افطاري چي بخوريم؟

در هنگام سحر بهتر است مقدار زيادي مايعات بنوشيد، غذاهايي بر مبناي مايعات انتخاب کنيد تا مطمئن شويد به بدن خود آبرساني کرده ايد. براي داشتن انرژي غذاهاي حاوي نشاسته انتخاب کنيد، غلات سبوس دار و خوراکي هاي سرشار از فيبر بخوريد چرا که اين مواد غذايي به آهستگي هضم مي شوند. در ادامه به چند غذاي مفيد براي سحر اشاره مي کنيم.

جو دو سر

جو دو سر از جمله غلاتي است که مي توانيد در فرني خود از آن استفاده کنيد. فرني آب زيادي دارد و همچنين حاوي مواد مفيد ديگري مانند شير و آب و ماست است. مي توانيد فرني خود را با ميوه هاي تازه و خشک و آجيل ها و دانه هاي مختلف بخوريد.

غلات حاوي فيبر بالا

اين غلات حاوي فيبر زيادي هستند و اغلب با مواد معدني و ويتامين ها غني مي شوند و مواد مغذي زيادي به بدن ارائه مي کنند. به علاوه غلات معمولا با شير مصرف مي شوند که به اين ترتيب هم به بدن آبرساني مي شود و هم کلسيم، يد و ويتامين B از شير دريافت مي کنيد.

غذاهاي نشاسته اي مانند برنج

مي توانيد پودينگ برنج را با ميوه يا شير بخوريد. غذايي که براي سحر انتخاب مي کنيد نبايد نمک زيادي داشته باشد زيرا نمک باعث تحريک تشنگي مي شود.

ماست

ماست غذاي خيلي خوبي براي سحري است چرا که مواد مغذي زيادي مانند پروتئين، کلسيم، يد و ويتامين B وارد بدن مي کند و همچنين حاوي آب است. مي توانيد ماست را با غلات و ميوه ترکيب کرده و مصرف کنيد.

نان

بهتر است نان سبوس دار بخوريد چرا که نان سبوس دار حاوي فيبر زيادي است. از ترکيب نان با پنير يا گوشت قرمه اجتناب کنيد. از آنجايي که نان کمي خشک است و تشنگي را تحريک مي کند، حتما آب زيادي بنوشيد يا همراه آن ميوه بخوريد يا مي توانيد نان را همراه با غذاهاي حاوي آب، مانند سوپ، بخوريد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : براي افطار چه غذايي مناسب است؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : روزه را با چه غذايي افطار کنيم؟


منبع: سيمرغ




ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بهترين روغن سرخ کردني کدام روغن است؟

براي معده درد چه بخوريم؟

کالري سوزي براي کاهش وزن در طول روز با چند نکته مهم

هر آنچه بايد در مورد تغذيه ماه رمضان بدانيد

نشانه هاي کمبود ويتامين C

سبوس به چه شکل بايد مورد مصرف انسان قرار بگيرد؟

زولبيا و باميه در ماه رمضان نخوريد

خواص گلابي و آب گلابي چيست؟

بهترين مواد غذايي براي پشت ميز نشين ها

چاي سبز براي چه افرادي مضر است ؟

معجوني ضد سرطان با سيب و هويج و لبو بسازيد

کاهش وزن با خوردن صبحانه کليد موفقيت براي لاغري

درمان کلسترول و فشار خون با کرفس + فوايد سلامت کرفت

کله پاچه و حليم براي سحري بخوريم يا نه؟

غذاهاي خوشمزه و وسوسه برانگيز که بايد از رژيم غذايي حذف شوند

براي کنترل فشار خون چه بخوريم؟

سحري و افطاري چي بخوريم؟

خواص دسر آلوئه ورا و طرز تهيه دسر آلوئه ورا

خواص پوست آناناس براي سلامت فوق العاده است

رفلاکس معده با اين خوراکي ها تشديد مي شود

ماه رمضان 97، چند نکته مهم در مورد تغذيه که بايد بدانيد

چاي سبز چاي سياه و چاي اولانگ چه تفاوت هايي دارند؟

تقويت حافظه کوتاه مدت با چند گام موثر

خوردن اين شام به کالري سوزي در خواب کمک مي کند

پيشرفت سرطان را با رژيم غذايي مهار کنيد

علايم رايجي که نشان دهنده کمبود ويتامين و مواد معدني هستند

آروغ زدن و بادگلو شما را کلافه کرده؟ علتش را به راحتي رفع کنيد

فوايد باقالي

صبحانه اي که باعث کالري سوزي در تمام روز مي شود

جگر مرغ و پوست مرغ بخوريم؟

چطور براي ماه رمضان آماده شويم؟

عوارض ماهي تيلا پيا ماهي تيلا پيا بخوريم يا نه؟

مشهورترين رژيم هاي غذايي جهان + مزايا و معايب آنها

خواص دلمه برگ مو + طرز تهيه دلمه برگ مو

فوايد روغن نارگيل براي پوست و مو+ استفاده هاي عجيب روغن نارگيل

مهم ترين مواد غذايي براي حفظ سلامت بعد از 40 سالگي

ميوه هاي کم قند مناسب رژيم لاغري و ديابت

کاهش فشار خون با خوردن کفير

مضرات روغن کانولا براي سلامت

سبزي هايي که نبايد مصرفشان را کنار بگذاريد

خواص کاهو چيست؟

با اين خواص عجيب و جالب سير آشنا شويد

تقويت سلامت بدن با اسموتي رنگين کمان + طرز تهيه اسموتي

شکلات تلخ چه تاثيري بر قوه بينايي مي گذارد؟

ميوه ها و سبزي هاي آبرسان و موثرتر از آب

درمان نفخ براي هميشه با رژيم غذايي ضد نفخ

کنترل اشتها و کاهش وزن با اين ويتامين ها و مواد معدني

منابع ويتامين K را بشناسيد، اهميت ويتامين K براي بدن

کربوهيدرات هايي که چاقتان نمي کند

سرکه سيب اسهال را درمان مي کند؟ + درمان اسهال