آخرین اخبار

سحري و افطاري چي بخوريم؟ تغذيه

سحري و افطاري چي بخوريم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - غذاهاي مناسب براي سحري و افطاريغذاهاي مناسب براي افطاري

وقتي که روزه خود را باز مي کنيد، مقدار زيادي ميوه، غذاي کم چرب و سرشار از آب و غذاهايي حاوي قند طبيعي براي انرژي رساني به بدن ، بخوريد.از خوردن غذاها و نوشيدني هاي حاوي قند اضافه اجتناب کنيد. در ادامه به چند نمونه غذا و نوشيدني مفيد براي افطار اشاره مي کنيم.

نوشيدني هاي مناسب براي افطار

سحري و افطاري چي بخوريم؟

آب، شير، آبميوه و اسموتي نوشيدني هاي مناسب براي زمان افطار هستند، نوشيدني هايي که به بدن آبرساني مي کنند و هيچ کالري اضافه يا قند اضافه اي ندارند. نوشيدني هايي که بر مبناي شير و آبميوه هستند، بدن را با قندهاي طبيعي و مواد مغذي تامين مي کنند. مي توانيد روزه خود را با يکي از اين نوشيدني ها باز کنيد. اما از نوشيدن نوشيدني ها و خوراکي هاي حاوي قند اضافه بعد از افطار جدا خودداري کنيد چرا که کالري و قند زيادي به بدن خود وارد مي کنيد.

خرما

از زمان هاي خيلي دور خرما يکي از خوراکي هاي محبوب و پر مصرف در ماه رمضان و در زمان افطار بوده است که به بدن انرژي رساني مي کند و حاوي مواد معدني مانند پتاسيم، مس و منيزيم است و سرشار از فيبر مي باشد. به علاوه مي توانيد بعد از افطار از ميوه هاي خشک ديگر مانند زردآلو، انجير، کشمش يا آلو استفاده کنيد که حاوي فيبر و مواد مغذي هستند.

ميوه

در آسياي جنوبي خوردن ميوه در هنگام افطار به شکل يک سنت در آمده است. ميوه ها حاوي مواد مغذي و فيبر فراوان هستند و مواد معدني و ويتامين هاي مختلفي به بدن ارائه مي دهند.

سوپ

در بين بسياري از مردم مسلمان آبرساني به بدن در هنگام افطار و خوردن غذاهاي حاوي آب بسيار رايج است. سوپ هاي سنتي حاوي گوشت و حبوباتي مانند لوبيا و عدس و مواد نشاسته اي مانند ماکاروني و غلات هستند که براي افطار بسيار موثر هستند و به بدن انرژي و مواد مغذي ارائه مي دهند.
بعد از افطار غذاها متفاوت است، اما سعي کنيد غذايي که مي خوريد حاوي مقدار زيادي چربي يا قند و نشاسته نباشد. به ياد داشته باشيد که هر روز زمان خيلي کمي داريد تا مواد ضروري و مغذي را به بدن خود برسانيد و نيازهاي آن را براي سالم ماندن براورده کنيد، بنابراين رژيم غذايي شما در طول دوره ماه رمضان بسيار مهم است.
در صورت امکان بعد از خوردن افطاري و براي اينکه فرصتي به هضم غذاي خود بدهيد، کمي ورزش سبک انجام دهيد، به عنوان مثال کمي پياده روي کنيد.

غذاهاي مناسب براي سحري

سحري و افطاري چي بخوريم؟

در هنگام سحر بهتر است مقدار زيادي مايعات بنوشيد، غذاهايي بر مبناي مايعات انتخاب کنيد تا مطمئن شويد به بدن خود آبرساني کرده ايد. براي داشتن انرژي غذاهاي حاوي نشاسته انتخاب کنيد، غلات سبوس دار و خوراکي هاي سرشار از فيبر بخوريد چرا که اين مواد غذايي به آهستگي هضم مي شوند. در ادامه به چند غذاي مفيد براي سحر اشاره مي کنيم.

جو دو سر

جو دو سر از جمله غلاتي است که مي توانيد در فرني خود از آن استفاده کنيد. فرني آب زيادي دارد و همچنين حاوي مواد مفيد ديگري مانند شير و آب و ماست است. مي توانيد فرني خود را با ميوه هاي تازه و خشک و آجيل ها و دانه هاي مختلف بخوريد.

غلات حاوي فيبر بالا

اين غلات حاوي فيبر زيادي هستند و اغلب با مواد معدني و ويتامين ها غني مي شوند و مواد مغذي زيادي به بدن ارائه مي کنند. به علاوه غلات معمولا با شير مصرف مي شوند که به اين ترتيب هم به بدن آبرساني مي شود و هم کلسيم، يد و ويتامين B از شير دريافت مي کنيد.

غذاهاي نشاسته اي مانند برنج

مي توانيد پودينگ برنج را با ميوه يا شير بخوريد. غذايي که براي سحر انتخاب مي کنيد نبايد نمک زيادي داشته باشد زيرا نمک باعث تحريک تشنگي مي شود.

ماست

ماست غذاي خيلي خوبي براي سحري است چرا که مواد مغذي زيادي مانند پروتئين، کلسيم، يد و ويتامين B وارد بدن مي کند و همچنين حاوي آب است. مي توانيد ماست را با غلات و ميوه ترکيب کرده و مصرف کنيد.

نان

بهتر است نان سبوس دار بخوريد چرا که نان سبوس دار حاوي فيبر زيادي است. از ترکيب نان با پنير يا گوشت قرمه اجتناب کنيد. از آنجايي که نان کمي خشک است و تشنگي را تحريک مي کند، حتما آب زيادي بنوشيد يا همراه آن ميوه بخوريد يا مي توانيد نان را همراه با غذاهاي حاوي آب، مانند سوپ، بخوريد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : براي افطار چه غذايي مناسب است؟

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : روزه را با چه غذايي افطار کنيم؟


منبع: سيمرغ



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

رژيم غذايي جنرال موتورز چيست و چطور باعث کاهش وزن مي شود؟

درمان کم خوني با مصرف تخم مرغ

بهبود سريعتر علايم سرماخوردگي و آنفلوآنزا با اين نوشيدني ها

مغذي ترين مواد خوراکي روي زمين

ديابت، 20 غذايي كه دشمن ديابت هستند

مهم ترين علل نفخ کردن چيست؟

رژيم غذايي ديابتي ها براي کنترل قند خون

عوارض گياهخواري براي عضله سازي و ورزشکاران

تسکين التهاب روده با مصرف انبه

5 غذايي که باعث کاهش وزن مي شوند

کدام غذاها باعث تنگ شدن رگ ها مي شوند؟

خواص غذايي و سلامتي کاهو

چربي اشباع شده کدام خوراکي ها بيشتر است؟ از بستني تا ران مرغ

تغذيه مناسب براي ورزشکاران حرفه اي

نياز كودكان به ويتامين D

همه چيز درباره مصرف امگا 3 و تاثير آن بر سلامت بدن

غذاهاي مفيد در ناراحتي هاي پوستي

خواص بادمجان براي مقابله با بيماري ها از درمان کم خوني تا کاهش وزن

نوشيدني هايي که منبع پروتئين هستند

شربتي براي کمک به ترک سيگار و تقويت استخوان ها

خواص خرما از ديدگاه طب سنتي براي بيماري ها

يبوست و درمان آن با تغذيه مناسب

رژيم غذايي براي چربي خون بالا

ضررهاي نوشيدن شير گاو! در مورد شير کمي تجديد نظر کنيد

خواص غذايي و درماني خيار

تغذيه مناسب براي کودکان

چگونه مي توان کبد چرب را با پروتئين درمان کرد؟

توصيه‌هاي لازم جهت دوران شيردهي

بدترين غذاها براي دستگاه گوارش چه غذاهايي هستند؟

شلغم

خواص انواع گوشت + مضرات مصرف مرغ ماشيني

چه کساني نبايد سير بخورند؟

خواص عنبر نسارا براي سرماخوردگي و آنفولانزا و ساير بيماري ها

ليموشيرين بهترين منبع ويتامين ث در مرکبات + ساير خواص ليمو شيرين

اين ميوه يلدا را بيشتر بشناسيد

خواص انار

اگر روزانه يک موز بخوريد، چه اتفاقاتي در بدن شما مي افتد؟

اگر روزانه يک حبه سير بخوريد اين اتفاقات خوب در بدن شما مي افتد

خواص کدو براي کاهش وزن و کلسترول

خواص سنجد از نظر طب سنتي براي سلامت

چه غذاهايي به کاهش اشتها کمک مي کنند؟

رژيم غذايي 20 - 80 يا رژيم آخر هفته چيست؟

چرا يک ساعت بعد از غذا خوردن گرسنه مي شوم؟

نكاتي در مورد حفظ رژيم غذايي

مناسب ترين غذاها براي فصول سرد سال

لاغري سريع و آسان با رژيم تخم مرغ

نقش منيزيم در بدن + منابع منيزيم

براي لاغر ماندن آجيل بخوريد

مواد غذايي استرس زا

ميگرن و تغذيه