آخرین اخبار

نوبخت: تاريخ دکتر روحاني را به خاطر شجاعت و خدمت به مردم تکريم مي کند سياسي

نوبخت: تاريخ دکتر روحاني را به خاطر شجاعت و خدمت به مردم تکريم مي کند

  بزرگنمايي:

چه خبر - برجام تصميم درستي بود/وقت آن نيست که ذهن ديپلمات‌ها را مشغول کنيد

محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت در نشست خبري اين هفته خود درباره حمله به دولت به بهانه برجام، اظهار کرد: اکنون وقت آن نيست که ذهن مسئولان ديپلماسي کشور که درگير سياست‌هاي جهاني هستند را با بيان اين مطالب مشغول کرد. ما نبايد جز به منافع ملي به چيز ديگري فکر کنيم.
بايد بررسي کنيم که آيا اساسا برجام براي اجرا شدن تمامي مجاري حقوقي و قانوني خود را در داخل کشور طي کرده است و آيا براساس اجماع داخلي به اجرا درآمده است؟ و آيا اصلا برجام درست بوده است يا خير؟ برجام تمام مراحل قانوني و حقوقي خود را در داخل کشور طي کرد؛ چه در مجلس و چه نکاتي که رهبري مطرح کردند نيز رعايت شد.براي ارزيابي از درستي اجراي برجام بايد شرايط سال 92 را ببنيم. در سال 92 ما در شرايطي بوديم که با يک اتهام واهي از سوي رژيم صهيونيستي کشور ما تحريم شد و حتي کشورهاي دوست ايران نيز از ما دفاع نکردند.
نوبخت با بيان اينکه براساس يک اتهام واهي کشور دچار محاصره اقتصادي شد تصريح کرد: آيا در آن مقطع دولت بايد اين محاصره اقتصادي را تاييد مي کرد يا در جهت رفع اتهامات وارده اقدام مي کرد. اگر دولت هيچ اقدامي نمي کرد قطعا تاريخ ما را نمي بخشيد. ما بايد اثبات مي کرديم که فعاليت هسته‌اي ما نظامي نيست و اين تاييد را از آژانس گرفتيم. با برجام تحريم‌ها عليه ما رفع شد هرچند مشکلاتي از قبيل ارتباطات بانکي باقي ماند. اما ايران از محاصره اقتصادي خارج شد.
وي با تاکيد بر اينکه برجام اقدام درستي بود که از سوي دولت انجام گرفت خاطر نشان کرد: در شرايط تحريم اين ملت بود که بايد هزينه سنگيني مي پرداخت. دولت را وادار نکنيد برخي مسائل را بيان کند، چرا ما را وادار مي کنيد که حرفهايي بزنيم که موجب سوءاستفاده دشمن شود.
نوبخت در ادامه با بيان اينکه برجام اجماع جهاني عليه ايران از بين رفت، بيان کرد: عدم همراهي اروپا با ترامپ آيا ارزش ندارد؟ نوع مقابله اتحاديه اروپا و از جمله فرانسه و انگليس با آمريکا از دستاوردهاي برجام بوده است. اکنون مردم جهان مي دانند مواضع آمريکا درست نيست و اين بزرگترين دستاورد ما است.
البته اگر منافع ما ايجاب کند حتما از برجام خارج مي شويم. بازگشت به گذشته براي ما مشکل نيست. غني سازي را درآن شرايط با هر درصدي که تشخيص دهيم انجام مي دهيم و وقتي هم از برجام خارج شديم هيچ نيازي نيست که فعاليت هاي هسته‌اي ما تحت نظر طرف مقابل انجام شود. با از بين رفتن برجام آنها هستند که ضرر مي کنند و ما براي بازگشت به شرايط سال 92 مشکل نداريم البته اگر تحريم براي عده‌اي منافعي دارد ، براي مردم زيان خواهد داشت بنابراين ما در دولت تلاش مي کنيم زورگويي هاي آمريکا به نتيجه نرسد.
رهبري بارها از رهبران ديپلماسي ما به نيک نامي ياد کرده اند. ما در برجام چيزي از دست نداديم بلکه منافع زيادي به دست آورده‌ايم. تاريخ هم دکتر روحاني را تکريم مي‌کند به خاطر شجاعت و خدمت به مردم. رهبر انقلاب هم به عنوان يک رهبر زيرک و بصير هميشه مورد احترام جامعه و تاريخ خواهد بود.
نوبخت همچنين با بيان اينکه اگر اروپا تضمين دهد که بدون هراس از تحريم‌هاي ثانويه آمريکا، از برجام پشتيباني کرده و منافع ما در برجام تامين مي شود، ما مي توانيم برجام را ادامه دهيم، اما اگر منافع ما تامين نشود، ضرورتي نمي بينيم که برجام را ادامه دهيم. ما براي شرايط فعلي و حتي شرايط همراهي اروپا با آمريکا و خروج آنها از برجام، سناريو و برنامه داريم. مصارف و مخارج کشور، نحوه هزينه‌کردها و وظايف هر دستگاه را مشخص کرديم و امسال با مديريت تخصيص بدون کسري بودجه سال را به پايان مي بريم.
وي در پاسخ به سوالي درباره تاثير تحريم‌هاي احتمالي آمريکا بر کشور گفت: با وضع مجدد تحريم‌ها، ممکن است سختي‌هايي در کشور ايجاد شود ولي اين تحريمها موجب تسليم يا فلج شدن کشور نمي شود و دولت شرايط را مديريت مي‌کند.
وي همچنين در پاسخ به اين پرسش که تضمين هاي عملي ايران از اروپا براي ادامه برجام چه خواهد بود تصريح کرد: ما جلسات متعددي داشته‌ايم در داخل کشور که تضمين‌ها را تعريف عملياتي کنيم. تا مشخص شود تيم مذاکره کننده ما در مذاکرات چه اقداماتي بايد انجام دهند.
نوبخت در ادامه در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه آيا در مذاکرات برجام نکات مدنظر رهبري مورد توجه ديپلمات‌ها قرار گفت، اظهار کرد: برجام در شوراي عالي امنيت ملي مطرح و براي تصويب آن هم راي گيري شد. تمام تلاش ما هم اين بودکه نظرات رهبري در برجام رعايت شود. رهبري هميشه براساس بصيرت وشناخت دقيقي که از ماهيت غيرانساني رژيم آمريکا دارد ما را متوجه مي کردند که اآها پيمان شکن هستند ما هم براساس اطمينان به آمريکا مذاکره نکرديم. برجام سند ايده‌آلي براي ما نبود شايد براي اروپا هم ايده آل نبود. آمريکا هم که برجام را بدترين سند مي‌داند و ترامپ هم اشاره کرده بود که وزير خارجه وقت‌آمريکا در مذاکرات برجام حريف ظريف نمي شود.
وي با اشاره به اينکه برجام براساس اعتماد به طرف مقابل امضا نشد، تصريح کرد: تصويب برجام کار سختي بود. اين سند بايد به امضاي هفت کشور ميرسيد. ما هر آنچه که توانستيم در برجام انجام داديم و آن را در مذاکرات گنجانديم.
خبرنگاري از نوبخت پرسيد که آيا رئيس‌جمهور به موگريني براي ماندن در برجام تضمين داده است که سخنگوي دولت در پاسخ گفت: رئيس‌جمهور رسما و صريحا نظر خود را درباره برجام اعلام کردند. موضع دولت هم کاملا مشخص است. آمريکا مي خواست ما بلافاصله از برجام خارج شويم تا اجماع جهاني عليه ما ايجاد کند اما اکنون اين اجماع جهاني عليه آمريکا ايجاد شده است.
در ادامه اين نشست خبري خبرنگاري با اشاره به تخريب هايي که عليه دولت به بهانه برجام انجام مي‌شود پرسيد که آيا اين مسائل در شوراي عالي امنيت ملي مطرح مي شود که وي در پاسخ گفت: اين مسائل در حوزه شوراي عالي امنيت ملي نيست. افکار عمومي ما به رغم تخريب‌هايي که انجام مي شود به خوبي در انتخابات سال گذشته خادمين خود را تشخيص داد و مردم پشت رئيس‌جمهور خود هستند.آنقدر مشکلات وجود دارد و ما خود را بايد براي هر شرايطي آماده کنيم و ديگر وقتي نداريم از يکسو با دشمنان برخورد کنيم و از سويي به دوستان خود نگاه داشته باشيم تا از پشت به ما خنجر نزنند.
وي در پاسخ به اين پرسش که در صورت لغو قرارداد با شرکتهاي خارجي از اين شرکتها غرامت دريافت خواهد شد، اظهار کرد: بايد قرارداد به قرارداد و شرکت به شرکت بررسي کنيم. همه تلاش ما در زمان عقد اين قراردادها اين بود که اين قراردادها به گونه‌اي تنظيم شود که اگر تحريم‌ها بازگشت، متضرر نشويم.
سخنگوي دولت همچنين در پاسخ به پرسشي درباره اقدام دولت در مقابل احتمال تحريم نفت و تاثير آن در بودجه کشور خاطر نشان کرد: ما بودجه در سايه و بودجه اضطراري هم داريم و اگر نياز به مصوبه جديدي باشد، از مجلس اخذ مي کنيم.
نوبخت در ادامه در پاسخ به اين پرسش که آيا با خروج آمريکا از برجام، FATF نيز متوقف خواهدشد بيان کرد: در اين زمينه بايد موضع آمريکا و اتحاديه اروپا را از هم جدا کنيم. FATF فقط مختص آمريکا نيست. قانون مبارزه با پولشويي ايجاب مي کند که ما مسيري را طي کنيم و اين مسير را نبايد را رفتار آمريکا گره بزنيم. در اين مرحله لازم است FATF را به پايان برسانيم.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد