آخرین اخبار

در فصل امتحانات و کنکور چي بخوريم، چي نخوريم؟ تناسب و زيبايي

در فصل امتحانات و کنکور چي بخوريم، چي نخوريم؟

  بزرگنمايي:

چه خبر - نکات تغذيه اي مهم در فصل امتحانات

سال کنکور يکي از سال هاي مهم و فراموش نشدني خيلي ها است. اغلب دانش آموزان بالاخره با اين روز سرنوشت ساز روبرو خواهند شد. بيشتر ما به اشتباه فکر مي کنيم رمز موفقيت در اين امتحان به يک جا نشستن و خواندن مکرر درس ها محدود مي شود. اما اشتباه نکنيد اين، تنها بخشي از رمز موفقيت است و بخش ديگر مربوط به عوامل جانبي نظير تغذيه مي شود.
خوب است بدانيد که با يک تغذيه درست و مناسب مي توانيد هم حافظه خود را تقويت کنيد و هم از ميزان استرس و اضطراب خود بکاهيد و مهم تر از آن با اندامي متناسب پا به دانشگاه بگذاريد. فراموش نکنيد که تغذيه مناسب در موفقيت شما بي تآثير نخواهد بود.دکتر محمد هاشمي دبير انجمن پيشگيري از چاقي، در آخرين مطالب خود در سايت شخصي اش به کنکوري ها توصيه هاي تغذيه اي مي کند که بدين شرح است.

اين خوراکي ها به تقويت حافظه شما کمک مي کند

پيروي از يک الگوي صحيح تغذيه اي بر بهبود عملکرد تمام ارگان هاي بدن تأثير به سزايي دارد. با نزديک شدن به زمان امتحانات به ويژه کنکور، عملکرد سيستم مغزي و تقويت حافظه از يک سو و کاهش اضطراب از سوي ديگر اهميت مضاعفي پيدا مي کند.
صبحانه خوردن، همانند تمام روزهاي سال، اثر قابل ملاحظه اي بر روي حافظه و فراگيري دارد. گنجاندن کربوهيدارت هاي پيچيده نظير نان و غلات به ويژه انواع سبوس دار آنها در وعده صبحانه موجب آزادسازي تدريجي قند خون و ثبات نسبي آن در طول روز مي شود و کارايي سامانه حافظه اي را ارتقاء مي دهد.
همچنين وجود پروتيين در اين وعده مانند شير و پنير مي تواند فراگيري فرد را افزايش دهد. مصرف مغزها (مانند مغز گردو) و آب ميوه نيز در وعده صبحانه مي تواند در اين امر مؤثر باشد.
اساسا فرد بايد در همه زمان ها تغذيه مناسب داشته باشد تا در زمان هاي خاص نيازي نباشد که عادات غذاي خود را تغيير دهد.
رعايت هرم غذايي استاندارد و استفاده از همه گروه هاي غذايي متنوع و متناسب به شکل متعادل، مي تواند تمام نيازهاي بدن را تامين کند. يعني با استفاده از گروه نان، غلات، گوشت و جانشين هاي آن، لبنيات، ميوه جات و سبزيجات به ميزان کافي ،تمام نيازهاي فيزيولوژيک افراد برآورده مي شود.
اما يک روش بسيار رايج و در عين حال اشتباهي که در بين افراد وجود دارد استفاده از مکمل ها است. اغلب اين مکمل ها نه تنها سودي براي افراد در پي ندارد که در برخي موارد مواد نگه دارنده بکار رفته در اين مواد مي تواند اثرات سوء مستقيم و غيرمستقيم در فرآيند يادگيري و تمرکز افراد داشته باشد.

براي داشتن تمرکز بالا نيازي به خوردن بيشتر نيست

مبحث ديگري که بايد به آن پرداخت باور غلطي است که در ذهن بيشتر خانواده هاي کنکوري وجود دارد و آن اينکه براي داشتن تمرکز بالا به خوردن بيشتر نياز است. اين، يک باور غلط و رايج است زيرا براي فراگيري، نيازي به دريافت کالري بيشتر نيست. حتي بالعکس، دريافت غذاهاي سنگين و پر چرب مي تواند اختلالات گوارشي و سوء هاضمه را در فرد ايجاد کند که بروز اين مشکل،تمرکز فرد را نه تنها بيشتر که کمتر مي کند.

به وعده هاي غذايي تان بيشتر توجه کنيد

مطلب حائز اهميت ديگر در اين زمينه تقسيم وعده هاي غذايي به سه وعده اصلي و دو يا سه ميان وعده است تا بدن فرد به صورت تدريجي مواد غذايي مورد نياز خود را دريافت کند. ماست، ميوه جات و سبزيجات به همراه وعده هاي اصلي و يا در ميان وعده ها به لحاظ دارا بودن درشت مغذي ها و ريز مغذي هاي ضروري براي عملکرد مغزي، بسيار مفيد هستند.

در ايام امتحانات از خوردن اين مواد غذايي پرهيز کنيد

پرهيز در استفاده از قندهاي ساده نظير قند، شکر، مربا، نوشابه، شکلات نيز در حفظ آرامش و تمرکز افراد تأثير دارد. مصرف اين گونه مواد، سبب بالا رفتن ناگهاني قند خون مي شود که با بالا رفتن سطح انسولين، متعاقب آن افت قند خون و خستگي و بي حوصلگي و سردرد را در پي خواهد داشت که براي دانش آموزان و دانشجويان در ايام امتحانات و همچنين داوطبان کنکور مصرف آن ها توصيه نمي شود و به جاي آن مواد حاوي فيبر مانند خرما به عنوان منبعي مناسب تأمين قند خون ،توصيه مي شود.
البته ممکن است در مورد شکلات تلخ براي افراد سوالاتي ايجاد شود. توضيح لازم در اين مورد اين است که خوردن شکلات تلخ در صورتي که شخص در خوردن آن زيادي روي نکند به اندازه مصرف ساير انواع شکلات مشکل ساز نيست. نکته حائز اهميت در اين مورد اين است که اولا اين نوع شکلات، عاري از مواد قندي نيست و در ثاني مانند ساير انواع شکلات در تهيه آن از کره و انواع چربي ها استفاده شده است .
پس اين تفکر غلط را از ذهن خود دور کنيد که شکلات تلخ فاقد کالري است يا حتي کالري کم تري دارد زيرا اگر نگاهي به جدول کالري ها بياندازيد ،متوجه مي شويد اين شکلات ها نسبت به شکلات هاي ديگر کالري چندان کم تري ندارند .بنابراين هنگامي که مصرف شکلات تلخ زياد شود ،شخص را با مشکل چاقي و اضافه وزن روبرو مي کند.
با اين حال خوردن متعادل اين شکلات نسبت به شکلات هاي ديگر بهتر است و تا حدي مي تواند انرژي، شادابي و قدرت تمرکز را در افراد بالا ببرد. اما بازهم تاکيد مي شود اين امر به شرطي است که خوردن آن متعادل و به اندازه باشد و از افراط در مصرف آن پرهيزشود.

خواب خوب تاثير زيادي در کاهش استرس دارد

خواب خوب و مناسب تأثير قابل ملاحظه اي در کاهش اضطراب، افزايش تمرکز و بهبود فراگيري دارد. نکته خيلي مهم شب قبل از امتحان است. براي اينکه فرد در روز امتحان از تمرکز، شادابي و انرژي بيشتري بهره مند شود، لازم است شب قبل از امتحان خواب کافي داشته باشد. به همين خاطر براي داشتن خواب خوب به همراه آرامش، بهتر است قبل از خواب يک ليوان شير بنوشيد؛ زيرا نوشيدن شير تا حد قابل توجهي آرامش فرد را تامين مي کند.
به طور کلي، لحاظ کردن مصرف شير و لبنيات در برنامه روزانه افراد توصيه مي شود چرا که اين مواد به دليل دار بودن کلسيم، اثر مطلوبي روي کارکرد سلول هاي عصبي دارد. بدين ترتيب که باعث ايجاد آرامش در افراد مي شود و واضح است که وجود آرامش در بالا بردن قدرت تمرکز تاثير بسزايي دارد.
براي اين منظور خوردن شير در ميان وعده قبل از خواب توصيه مي شود. به علاوه برخي از خوراکي ها در کاهش اضطراب مؤثرند که در اين ميان مي توان از تخم مرغ، ماهي، خشکبار، حبوبات، سويا و مشتقات آن نام برد و مناسب است تا مقاديري متناسب از آن ها در رژيم غذايي روزانه فرد گنجانده شود.

کم خون ها توجه کنيد

يکي ديگر از عواملي که موجب خستگي و عدم تمرکز مي شود کم خوني است که براي پيشگيري از اين عارضه مصرف مواد غذايي حاوي آهن مانند گوشت، حبوبات، خشکبار و انواع مغزها توصيه مي شود.

خودتان را با اين باورهاي غلط چاق مي کنيد

نکته قابل توجه ديگر به ويژه در مورد کنکوري ها، باورهاي غلط است. نياز به انرژي بيشتر در زمان مطالعه و فعاليت ذهني يکي از اين باورها است. گر چه ميزان نياز به گلوکز به عنوان تنها منبع انرژي سلول هاي مغزي در زمان مطالعه بالا مي رود اما اين نياز به حدي نيست که در باور عمومي جا افتاده است. متأسفانه داوطلبان کنکور و خانواده هاي آنها با اين تصور غلط در دوران مطالعه رو به پرخوري مي آورند که اين امر در کنار بي تحرکي اين دوران اضافه وزن و چاقي را براي آنها به ارمغان خواهد آورد که مي تواند براي ايشان دردسرساز شود.
همچنين بي تحرکي در اين ايام مي تواند مشکلات گوارشي از جمله يبوست را در افراد ايجاد مي کند. وجود اين مشکلات مي تواند دغدغه ذهني جديدي براي فرد ايجاد کند و تمرکز وي را برهم زند و در نتيجه در فراگيري اين افراد تاثير گذار باشد.
براي همين توصيه اکيد به دانش آموزان و کنکوري ها براي پيشگيري از ايجاد اين گونه مشکلات در اين ايام اين است که پياده روي را در برنامه روزانه خود جاي دهند و علاوه بر اين روزانه به مقدار مناسب يعني بين پنج تا هشت ليوان آب بنوشند و از ميوه و سبزيجات حاوي فيبر در طول روز استفاده کنند.

تغذيه سالم باعث شادابي شما مي شود

در مجموع بايد خاطر نشان کرد که رعايت اصول تغذيه زمان و مکان خاصي ندارد و پيوستگي آن منجر به بهبود عملکرد تمام اعضا از جمله سيستم مغز و حافظه مي شود لذا بهتر است افراد براي هميشه از يک الگوي صحيح تغذيه اي پيروي کنند تا با ارتقا سطح سلامتي، زندگي شاداب تري را نيز داشته باشند و در مواقع خاص ناچار به تغيير عادات نادرست خود نباشند.

توصيه در خوردن قهوه و نسکافه

يکي از روش هايي که بيشتر دانش آموزان و افراد در ايام امتحانات براي افزايش سطح هوشياري به آن روي مي آورند مصرف قهوه و مواد حاوي کافيين است. اين افراد بايد توجه داشته باشند که گرچه مصرف اين مواد در کوتاه مدت سطح هوشياري را بيشتر و خواب آلودگي را کم تر مي کند اما مصرف مدوام و دراز مدت کافئين اثر معکوسي دارد ،يعني بعد از مدتي نه تنها از اضطراب و استرس فرد کم نمي کند که باعث افزايش تحريک پذيري مي شود و به مرور از ميزان تمرکز فرد مي کاهد.
در نهايت مصرف بيش از اندازه و بلند مدت قهوه به ويژه براي افرادي که کنکور را پيش رو دارند و مدت زيادي را صرف مطالعه مي کنند ،مي تواند اثرات نامطلوب بر سطح فراگيري ايشان داشته باشد.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : خطاهاي تغذيه در فصل امتحانات!

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : رژيمي مخصوص فصل امتحانات

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : مفيدترين چيزهايي که دانش آموزان بايد در فصل امتحانات بخورند؟


منبع : irna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

مدل مويي مناسب براي شما که جلوي موهايتان کم پشت و خاليست!!

چگونه تيرگي لب هايمان را از بين ببريم؟

با تخم مرغ به راحتي لاغر شويد

2 روزه بدن تان را سم زدايي کنيد

پلينگ يا پاکسازي پوست در منزل

چگونه چشم هاي زيبا و جذابي داشته باشيم؟

چه کنيم تا کمر باريک و خوش اندام شويم!

هنگام اتو کشيدن مو بايد خشک، خيس يا نمناک باشه ؟

چربي سوزي و کاهش وزن بعد از نوروز با چند پيشنهاد ساده و آسان!

چگونه در خانه خودمان خوش اندام شويم ؟

رژيم غذايي سنگ شکن براي مبتلايان به سنگ کليه

شما که پوستي مختلط داريد بدانيد!

چگونه بعد از 30 سالگي جوان بمانيم؟

چطور ميتونم موهاي بلندم را خودم رنگ کنم ؟!

با اين غذاها به جنگ خواب آلودگي برويد

6 ماده غذايي ممنوعه قبل از خواب!!

سم زدايي بدن با چند پيشنهاد ساده!!

شامپو رنگ مو، معايب و مزاياي آن از زبان متخصص پوست و مو

طراحي ناخن با رنگ قرمز، جديدترين مدل طراحي ناخن براي بهار امسال

تشخيص روغن سالم از روغن ناسالم با چند روش کاربردي

کاهش ريزش مو با 5 روش طبيعي

بدترين عادت هاي غذايي ايرانيان که مريض شان مي کند!!

مدل مو جمع اي که مي توانيد 5 دقيقه اي درست کنيد + آموزش تصويري

صاف کردن مو بدون اتوي مو با 4 ترکيب طبيعي!!

کاهش روند پيري با 10 روش طبيعي

مدل طراحي ناخن براي فروردين 97

بهترين آرايش صورت در اسکار 2019 براي چه سلبريتي هايي بود؟

پوست تان را براي فصل بهار آماده کنيد، 3 نکته مهم که خانمها بايد بدانند

فوايد نوشيدن آب گرم در اول صبح، چرا بايد صبح ناشتا آب گرم بخوريم؟

ماسک ضد جوش خانگي را با اين دستورات درست کنيد

کوچک کردن شکم در 15 روز با 10 توصيه ساده

ورزش هاي چربي سوز مخصوص افراد مبتدي

سيب و دارچين براي لاغري، يک ترکيب چربي سوز عالي

افزايش رشد مژه با 4 روش طبيعي و موثر

بهترين رنگ براي پوشش موهاي سفيد کدام است؟

7 نوشيدني چربي سوز عالي براي کاهش وزن

جلوگيري از چاقي در نوروز با چند پيشنهاد ساده!!

13 ماده خوراکي براي داشتن شکمي تخت

كدام حالت دهنده مو بهتر است؟

بهترين مدل آرايش در مراسم اسکار از 1948 تا 2015

يک راه ساده براي لاغر کردن شکم

5 راهکار موثر و سريع براي لاغري

با خيار و آلوئه ورا يک ماسک ضد چروک درست کنيد

چگونه تن نارنجي موهاي رنگ شده را از بين ببريم؟

امگا3 را هم بخوريد هم به پوستتان بزنيد!!

چگونه لاک ناخن مان را سريع خشک کنيم؟

رنگهاي فانتزي چه مدت زمان بر روي موها دوام مي آورند ؟

براي لاغر شدن چگونه اشتهاي مان را کم کنيم؟

10 راه براي داشتن پوستي براق و خيره کننده!!

اگر معده تان ترش مي کند اينها را بخوريد