آخرین اخبار

پرداخت وام 50 ميليوني ساخت با سود 9 درصد اقتصادي

پرداخت وام 50 ميليوني ساخت با سود 9 درصد

  بزرگنمايي:

چه خبر - برجام بازآفريني شهري آمد

هوشنگ عشايري معاون وزير راه در نشست خبري اظهار کرد: اولين و اساسي ترين موضوع تبديل شرکت عمران و بهسازي شهري ايران از تصدي‌گري به يک شرکت سياستگذار و برنامه‌ريزي و راهبر بازآفريني شهري بود. اين موضوع رسما دو روز پيش از سوي معاون اول رئيس‌جمهوري اين تبديل ابلاغ شد و نام شرکت به شرکت بازآفريني شهري ايران تغيير کرد.
وي با بيان اين‌که در پنج بخش بافت‌هاي مياني، بافت فرسوده، سکونتگاه‌هاي غيررسمي، حاشيه شهرها با پيشينه روستايي و نقاط همگون شهري برنامه‌ريزي توسط شرکت بازآفريني شهري انجام مي‌شود، تصريح کرد: يکي از ابزارهاي عملياتي کردن برنامه‌ها اصلاح ساختار تشکيلاتي بود که خوسبختانه اتفاق افتاد.
وي با اشاره به اصلاح به ساختار تشکيلاتي شرکت به عنوان يک ضرورت، افزود: برنامه ملي بازآفريني شهر 9 بعد دارد که سه بعد آن کالبدي و شش بعد آن غيرکالبدي است. توجه به روح اين برنامه نشان مي‌دهد دو سوم قالب ابعاد اين برنامه غيرکالبدي (اجتماعي، فرهنگي، قالبي و...) است.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به تشکيل مرکز مطالعات و اطلاعات کاربردي در شرکت بازآفريني شهر، گفت: اين حوزه کمک مي‌کند بازآفريني شهر عملياتي شود. برنامه‌اي که در 1334 محله در 523 شهر که 10 ميليون نفر در آن ساکن بوده و دچار بد مسکني هستند. کيفيت اين افراد در 66 هزار هکتار اراضي شهري از ميانگين کيفيت شهري که در آن زندگي مي‌کنند، پايين تر است. اين 10 ميليون نفر در يک پروسه زماني 10 تا 12 ساله کيفيت زندگي را به سطح ميانگين شهري برسانند.
عشايري با بيان اين‌که حدود 90 ميليارد تومان منابع براي يک محله جهت ارتقاي زندگي به ميانگين شهري نياز است، اظهار کرد: سالانه بايد 100 هزار واحد مسکوني در محله‌هاي هدف بازآفريني شهر بازسازي شود. در مجموع براي 1334 محله بالغ بر 123 هزار ميليارد تومان در طول برنامه بازآفريني شهري اعتبار نياز دارد.
وي در خصوص نحوه تامين اين ميزان منابع مالي افزود:‌ قبلا برنامه احياي و بهسازي محلات را مبتني بر سه رکن دولت ، شهرداري و بخش خصوصي اجرايي مي‌شد. در اين طرح با پول دولت خانه‌اي خريداري و تخريب مي‌شد و پس از 8 سال که اجرا نمي‌شد، در نهايت محله نه تنها بهتر نمي‌شد که بدتر هم مي‌شد.
وي با يادآوري اين‌که رويکرد احيا از بالا به پايين بود و در تهران براي همه جا تصميم‌گيري مي‌کرديم، ادامه داد: اين در حالي است که در طرح جديد روند بازآفريني شهري از پايين به بالاست به طوريکه خواسته‌هاي مردم در احيا و بازسازي در اولويت قرار دارد. براي اين کار تسهيل گر برنامه جامع شهرسازي در آن است، جامعه شناس و مردم شناس نهاد مردم شناس تشکيل مي‌َشود که معتمدين و ريش‌سفيدان در اين نهاد هستند و برنامه‌ريزي محلي شهري را انجام مي‌دهند.
مديرعامل شرکت بازآفريني شهري ايران با بيان اين‌که رکن دوم توسعه‌گر بوده که مجري طرح‌هاي بازآفريني شهري است، گفت: توسعه‌گر هم سرمايه‌گذار و هم سازنده را براي احياي بافت‌هاي ناکارآمد شهري را مي‌آرود.
عشايري با بيان اين‌که سالانه بايد 25 هزار ميليارد تومان براي بازآفريني شهري هزينه شود،‌گفت: از اين مبلغ 8000 ميليارد تومان توسط دولت، 7000 ميليارد تومان شهرداري و 10 هزار ميليارد توان بخش خصوصي تامين مي‌شود.
وي با يادآوري اين‌که ارگان‌ها و دستگاه‌هاي دولتي در سال 96 حدود 4000 ميليارد تومان را در محله‌هاي هدف بدون اطلاع از برنامه‌هاي يکديگر هزينه کرد است، اظهار کرد: نياز است براي احياي بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد برنامه جامع اقدام مشترک بازآفريني شهري محله (برجام بازآفريني شهري) داشته باشيم.
به دولت پيشنهاد داديم 1500 ميليارد تومان براي ارتقاي خدمات زيربنايي و روبنايي به شرکت بازافريني پرداخت کند، همچنين پيشنهاد داده‌ايم 2500 ميليارد تومان به عنوان وجوه اداره شده از محل منابع صندوق توسعه ملي براي حمايت از سازندگان مسکن با سود حدود 9 تا 11 درصدي پرداخت شود.
وي با بيان اين‌که بر اين اساس وام 50 ميليون توماني دو ساله مشارکت ساخت به سازندگان پرداخت خواهد شد در پاسخ به پرسش تسنيم که در حال حاضر اين پشنهاد در چه مرحله‌اي قرار دارد، اظهار کرد: بانک مرکزي با اين پيشنهاد موافقت کرده و هم‌اکنون در دستور کار مجلس شوراي اسلامي قرار دارد. هم‌اکنون اين پيشنهاد در کميسيون عمران مجلس در حال بررسي است و پس از تصويب هيئت امناي صندوق توسعه ملي، تخصيص مي‌يابد.
با توجه به تاکيد رهبر معظم انقلاب تاکيد رئيس‌جمهوري پيش بيني مي‌کنيم اين 2500 ميليارد تومان براي برجام بازآفريني شهري اختصاص مي‌يابد.
معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه با اشاره به اين‌که بودجه مصوب شهرداري‌ها در سال 96 در 543 شهر 55 هزار ميليارد تومان بودجه مصوب بود، گفت: فرض مي‌کنيم 60 درصد از اين مبلغ مربوط به هزينه جاري و 40 درصد حوزه عمراني. اگر شهرداري 30 درصد از اين 40 درصد به حوزه بازآفريني شهري تخصيص دهند حدود 12 هزار ميليارد تومان مي شود. بنابراين تحقق پذيري عدد شهرداري‌ها (8000 ميليارد تومان) ناپخته‌اي نبوده است.
عشايري با اشاره به اين‌که تمام اراضي چسبيده در بافت و در داخل بافت‌ها بر اساس قانون در اختيار شرکت بازآفريني شهري قرار گيرد، تصريح کرد: در اين راستا تمامي اراضي متعلق به وزارت راه و شهرسازي براي اجراي طرح برجام بازآفريني شهري تخصيص يافته است. در گام اول 30 هکتار در سراسر کشور به جز شهر تهران به اين طرح اختصاص يافته است.
وي ابزارهاي مالي و حقوقي تحقق اين برنامه در 23 ماده تدوين و به هيئت دولت ارائه شده است، بيان کرد:‌ اين ابزارها مقدمات ورود سريع توسعه‌گران به بافت‌هاي ناکارآمد و فرسوده شهري فراهم مي‌کند.
وي اين را هم گفت که برجام بازآفريني شهري محله فقط با مشارکت با مردم، ساکنان، مالکان واقع در محله هاي هدف، اقدام مشترک بين همه شهرداري‌ها، دستگاه هاي دولتي و تسهيل‌گران و توسعه‌گران محقق مي‌شود.


منبع: tasnimnnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي