آخرین اخبار

چه مي شود که سامانه هاي همسريابي نيتشان خير است اما عملشان بد؟! اخبار ويژه

چه مي شود که سامانه هاي همسريابي نيتشان خير است اما عملشان بد؟!

  بزرگنمايي:

چه خبر - همسريابي در فضاي مجازي؛ نيت خوب، اجراي بد!

‌طبق آماري که سامانه ارائه مي‌دهد، 5000 متقاضي ازدواج در اين سامانه اقدام به ارائه اطلاعات خود کرده‌اند و هم‌چنين 200 ازدواج از طريق اين سامانه به انجام رسيده است.
با توجه به اهميت موضوع، برآن شديم تا نکات مثبت و ضعف اين اقدام را بررسي کنيم؛ اين که اين طرح تا چه ميزان مي‌تواند روش مناسبي براي همسريابي باشد خود جاي سوال دارد و هم‌چنين بايد امنيت اين سامانه نيز مورد بررسي قرار بگيرد.
بر همين اساس به طور آزمايشي وارد سامانه شديم تا با فرايند و شيوه عملکرد آن آشنا شويم؛ پس از بررسي به نقاط ضعف اين سامانه پي برديم.
سيدمحمد رضايي، عضو هيئت علمي دانشگاه و مدير سامانه در گفت‌وگو با ايسنا درباره تعداد اعضاي سامانه گفت: سامانه پيوند آسماني حدود 20ماه است که فعاليت مي‌کند که 5000 متقاضي در آن ثبت نام کرده اند و 200 نفر در اين طرح موفق به ازدواج شدند.
وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اين که اين سامانه چه کمکي در زمينه ازدواج مي‌تواند انجام دهد؟ افزود: در فضاهاي موجود در جامعه مشکل اصلي ازدواج، توانمندسازي خانواده‌هاست و گاهي جوانان گزينه‌هايي را براي ازدواج انتخاب مي‌کنند و خانواده‌ها مانع مي‌شوند؛ اگر کمک کنيم تا خانواده‌ها به اطلاعات فرد مقابل دسترسي پيدا کنند، مي‌توانند بهترين گزينه را انتخاب کنند. لذا در اين سامانه، اطلاعات دختر و پسر توسط خودشان ثبت مي‌شود و سپس به خانواده‌ها اعلام مي‌شود که فرزندشان در اين سامانه ثبت نام کرده‌اند؛ اين کار به دليل اطمينان حاصل کردن از قصد شخص براي ازدواج است.
رضايي با اشاره به ناظران اين سامانه تاکيد کرد: تمام گروه‌ها يک رابط ناظر دارد تا به روند آشنايي و صحبت‌ها نظارت کند و هرگاه لازم باشد وارد بحث مي‌شود و تذکرات و مشاوره‌هاي لازم را ارائه مي‌دهد؛ در اين سامانه 60 رابط ناظر حضور دارند که همگي از اساتيد دانشگاهي و افراد صاحب نظر انتخاب شده‌اند و آموزش‌هاي لازم براي انجام اين کار را گذرانده‌اند.
وي در پاسخ به اين پرسش که چه تعداد از دختران و پسران در اين سامانه عضو شده‌اند و براي مزاحمت‌هاي احتمالي چه تدبيري انديشيده شده است؟ گفت: در حال حاضر به ازاي هر کاربرگ پسر، سه کاربرگ دختر وجود دارد و اين اتفاق کار را سخت مي‌کند؛ هم‌چنين گاهي مشاهده شده که افراد براي وقت گذراندن وارد سامانه مي‌شوند، به منظور جلوگيري از اين اتفاق، يک رابط براي هر کاربر پسر در نظر گرفته شده است و با او در ارتباط است تا از قصد او براي ازدواج اطمينان حاصل کند و اگر شرايط را نداشته باشد از سامانه اخراج مي‌شود و امکان ورود مجدد را ندارد.
مدير سامانه با اشاره به تعداد ازدواج‌هاي انجام شده از طريق سامانه افزود: در مجموع، 200 نفر از طريق اين سامانه ازدواج کرده‌اند که از اين تعداد، 120 نفر از روش ربات، 40 نفر از طريق انتخاب کاربرگ از کانال و 40 نفر نيز از طريق رابط پشتيبان و معرفي افراد توسط پشتيبان، موفق به ازدواج شده‌اند؛ هم‌چنين 1800نفر نيز وارد گروه‌هاي آشنايي شدند که شرايطشان با هم همخواني نداشت.
وي هم‌چنين در خصوص اين‌که ممکن است افرادي اطلاعات غلط وارد سامانه کنند، آيا راستي آزمايي صورت مي‌گيرد؟ يادآور شد: در اين سامانه راستي‌آزمايي مشخصات صورت نمي‌گيرد و راستي‌آزمايي اطلاعات و تحقيقات بعدي به عهده خانواده‌هاست.
وي با اشاره به مشکل اصلي سامانه گفت: هرماه جلساتي داريم و به اين نتيجه رسيديم که مشکل اصلي اين سامانه، ارتباط دختر و پسر خارج از چارچوب گروه است و درصدد هستيم‌ که تدبيري براي جلوگيري از اين موضوع انديشيده شود.
وي با اشاره به اهدافي که براي ساخت اين سامانه وجود داشت، افزود: با دو طيف مخاطب دهه 60 و دهه 70 رو به رو هستيم که متولدين دهه 60 نمي‌توانند ازدواج کنند و متولدين دهه 70 نمي‌توانند زندگي خود را حفظ کنند و اين يک معضل بسيار بزرگ است؛ بايد فضاي رها و يله فضاي مجازي کنترل شود و ما در اين سامانه، رابطه‌ها را به صورت کنترل شده پيش مي‌بريم.
دکتر محمدعلي جمشيدي روانشناس و مشاور امور خانواده با اشاره به سامانه ازدواج گفت: شخصيت انسان‌ها مانند يک کوه يخي است و دو سوم آن ظاهرا قابل شناسايي نيست؛ اغلب طلاق‌ها نيز به دليل اين است که شخصيت آن زوج با يکديگر تطابق ندارد و به دليل اين‌که قبل از ازدواج مشاوره‌هاي لازم را نگذرانده‌اند و شناخت کافي از يکديگر ندارند، با مشکل روبه‌رو مي‌شوند.
وي افزود: اگر در اين سامانه، پس از آشنايي، مشاوره‌هاي حضوري و دقيق صورت نگيرد، زمينه‌ساز تزلزل خانواده‌ را فراهم مي‌کند؛ در طرح‌هاي اين چنيني، اگر درصدد موفقيت هستند، بايد مشاوره‌هاي حضوري و دقيق براي طرفين انجام شود و هم‌چنين خانواده‌ها نيز کامل در جريان قرار بگيرند تا آسيب‌هاي کمتري متوجه اين طرح باشد و موفقيت آن افزايش يابد.
استاد دانشگاه شهيد بهشتي تصريح کرد: دخترها داراي احساسات بيشتري هستند و احساسي‌تر تصميم مي‌گيرند و به همين دليل آن‌ها در معرض آسيب بيشتري در اين‌گونه طرح ها هستند؛ هم‌چنين اين شيوه معرفي و ازدواج با بافت فرهنگي و مذهبي بسياري از خانواده‌ها همخواني ندارد و اين خودي مشکل ديگر اين سامانه است.
مسئله‌اي که در اين‌گونه طرح‌ها وجود دارد، مکانيزم آشنايي و انتخاب است، اگر مبناي آشنايي بر اساس ربات و چت باشد، آسيب‌هاي بسياري مي‌تواند داشته باشد، اما اگر به صورت تخصصي و تحت نظر يک مشاور و متخصص باشد، مي‌تواند طرح به موفقيت برسد.
يکي ديگر از مشکلات اين سامانه، عدم راستي‌آزمايي درست است، ابزار راستي‌آزمايي درست در اين سامانه وجود ندارد و اين موضوع باعث سوءاستفاده‌ها و مشکلات بسياري مي‌شود.
با توجه به بررسي‌هاي انجام شده، سازندگان و ايده‌پردازان اين سامانه با يک نيت خوب و در جهت رفع موانع ازدواج جوانان، اقدام به راه‌اندازي اين سامانه کرده‌اند، ولي به نظر مي‌رسد که اين ايده، نمي‌تواند شيوه مناسبي براي همسريابي و ازدواج باشد و داراي ايرادات بسياري است.
يکي از ايرادات، عدم کنترل روابط خارج از چارچوب سامانه است، ايجاد مزاحمت‌هاي احتمالي براي دختران، سوءاستفاده از مشخصات طرف مقابل، عدم استعلام و راستي‌آزمايي، عدم نظارت کافي رابطان گروه و معرفي افراد غيرمرتبط با مشخصات افراد توسط ربات، از ديگر ايرادات سامانه است که فکري به حال آن نشده است؛ به نظر مي‌رسد اين طرح در شأن و شخصيت جوانان نيست و شايد تفاوتي با سايت‌هاي همسريابي نداشته باشد.
عدم کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، يکي از دلايلي است که امنيت اين سامانه را زير سوال مي‌برد؛ هم‌چنين با اين شکل از کار، بسياري از جوانان نمي‌توانند به اين سامانه براي در اختيار قرار دادن مشخصات خود، اعتماد کنند.
در اين سامانه، 2 هزار نفر تشکيل گروه دادند و تنها 200 نفر از آن‌ها موفق به ازدواج شدند؛ يعني درصد موفقيت اين طرح، تنها 10 درصد در طول بيست ماه بوده است و اين آمار مناسب به نظر نمي‌رسد.
در هر صورت ايده‌پردازان اين سامانه بايد به اين ضعف‌ها نيز توجه کنند و درصدد رفع آن برآيند و گرنه آسيب‌هاي اين سامانه به مراتب بيش از فايده‌هاي آن خواهد بود.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ميزان استفاده جوانان از تلگرام و اينستاگرام

ايران يک ميليارد دلار گاز مجاني به ترکيه تحويل داد

آتليه‌اي که عکس‌هاي مستهجن از بچه‌ها مي‌گيرد!

مازني: مديران اينستاگرام عذرخواهي کنند

درز اطلاعات کاربران يک تاکسي اينترنتي تأييد شد

تکذيب اجبار سيل‌زدگان براي بازگشت به خانه

هلال احمر از سردار سعيد قاسمي شکايت مي‌کند

نمايندگان دنبال حاشيه امن براي انتخابات هستند؟

خط و نشان پليس در خصوص برخورد با بدحجابي

دختر ترامپ پشت دستگاه سنتي پارچه بافي+عکس

استاندار خوزستان از 28اسفند تاکنون خانه نرفته!+عکس

کشف فساد جديد در پرونده دکل نفتي گمشده

بازداشت عوامل ترويج فساد و فحشا در شيراز

سقوط 40 درصدي توليد خودرو در ايران

جريمه ميلياردي گران‌فروشان و محتکران موبايل

اقبال خانه اولي‌ها به وام مسکن کم شد

پرايد، نقش اول در تصادفات نوروزي

ماجراي مرده‌اي که از خارج کشور پيامک مي‌فرستاد

چشم‌انداز بازار خودرو و ارز در سال 98

افتتاح خط 6متروي تهران فردا با حضور روحاني

سپاه، درگيري با سيل‌زدگان خوزستان را تکذيب کرد

جهانگيري: کمک‌هاي خوبي براي سيل‌زدگان داريم

تب مهاجرت از ايران به دهه هشتادي‌ها رسيد

تعطيلات مرگبار؛ افزايش 7 درصدي تلفات جاده‌اي

رهاسازي ناگهاني آب سد علت تشديد سيل گلستان

حکم سه قاچاقچي ميلياردي صادر شد

انبارهاي مرغ و گوشت تنظيم بازاري سالم ماندند

قايق حامل مهاجران ايراني در مديترانه غرق شد

دادستان شيراز: شهردار در شيراز نيست

اعاده دادرسي سعيد طوسي در حال بررسي است

بازداشت دو ايراني در آرژانتين با گذرنامه اسرائيل

برخورد متفاوت شهرداري گرگان با پاکبانان

فرح: اميدوارم ايرانيان نوروزِ آزادي را جشن بگيرند!

فرماندار دشستان: به شهردار برازجان تذکر دادم

خريد و فروش گوشي در بازار موبايل نصف شد

قيمت اينترنت، از ساندويچ هم ارزان‌تر است

نه به آجيل؛ راه جديد مبارزه با گراني

ماجراي بازداشت يک استاد بلژيکي در ايران

آستان قدس در دوره رئيسي ماليات مي‌داد؟

تکرار بلاي پرايد بر سر لادا

جزئيات تازه درباره پرونده قتل شرور معروف تهران

هرج و مرج در بازار موبايل

چرا قيمت گوشي دوباره بالا رفت؟

شوراي شهر، فاتحه‌ي باغ‌هاي تهران را خواند!

بازداشت زن دوم در ماجراي مرگ مرد بازنشسته

مزايا و معايب مصوبه پرحرف و حديث مجلس

حمله خمپاره‌اي تروريست‌ها به حومه حلب

ثروت ترامپ چقدر است؟

جزئيات نشت آب از پايه‌هاي برج آزادي

آخرين وضعيت پرونده مرگ رئيس تامين اجتماعي