بزرگنمايي:
چه خبر - چرا اپل در شبکههاي اجتماعي فعال نيست؟
اپل نامي است که همواره در رسانههاي دنياي فناوري و همچنين تجارت و کسبوکار، با خيل عظيمي از اخبار، شايعهها و اتفاقات گوناگون همراه بوده. باارزشترين برند جهان هميشه بخش اعظمي از محتواي توليدشده در رسانهها را به خود اختصاص داده و توجه مشتريان وفادار و حتي رقباي سرسخت و منتقدان آن، هميشه به سمت اين شرکت معطوف بوده است.
نکتهي قابل توجه و تأمل در مورد اين برند آن است که اپل، فعاليتي جدي در شبکههاي اجتماعي ندارد. کافي است جستجويي ساده در شبکههاي اجتماعي همچون فيسبوک و توييتر داشته باشيد تا با صفحههاي سوت و کور اين برند مواجه شويد.
شايد در قدم اول اين اتفاق را اشتباهي در سيستم جستجوي شبکهها بدانيد؛ اما حقيقت همين است. حتي در وبسايت رسمي اين شرکت نيز لينکي به صفحات شبکههاي اجتماعي اين شرکت وجود ندارد.
از طرفي تمامي کارشناسان بازاريابي معتقدند که آيندهي اين علم در شبکههاي اجتماعي و حضور در آنها رقم ميخورد. در اين ميان باارزشترين برند جهان با فعاليت ناچيز در اين رسانهها، تاحدودي نظر کارشناسان را نقض ميکند. همانطور که گفته شد، اپل فعاليتي جدي در فيسبوک و توييتر ندارد و اکانت توييتر اين شرکت حتي يک توييت منتشر نکرده است. از طرفي اکانت يوتيوب اپل، ويديوهاي گاهبهگاهي منتشر ميکند که البته با مسدودسازي نظرات در اين ويديوها، عملا آنها را به تبليغاتي ساده تبديل و ماهيت اجتماعي يوتيوب را نقض ميکند.
نکتهي جالب اينکه اين شرکت تلاشي هم براي در دست گرفتن اکانتهايي با نامهاي اختصاصي محصولاتش انجام نميدهد و اين حسابهاي کاربري به اشخاصي عادي تعلق دارند. تنها حساب کاربري تقريبا فعال اپل در شبکههاي اجتماعي مربوط به اينستاگرام است. البته اين حساب نيز تنها به انتشار عکسهاي ثبتشده با آيفون ميپردازد و بهعنوان يک رسانهي اجتماعي قابل قبول نيست.
برخي از محصولات ديجيتال اپل مانند اپاستور يا اپل موزيک، حسابهاي کاربري فعالي در شبکههاي اجتماعي دارند و کم و بيش ارتباطات مناسبي با مخاطبان برقرار ميکنند. در مورد افراد مهم و مديران اپل نيز تنها تعداد محدودي از آنها از جمله تيم کوک، حسابهاي کاربري فعالي در شبکههاي اجتماعي دارند. البته اين حسابها نيز کمترين محتوا را در مورد شرکت يا محصولات آن منتشر ميکنند و عموما به انتشار محتواي الهامبخش يا آموزشي ميپردازند. در مورد اکانت لينکدين نيز اپل تنها به انتشار موقعيتهاي شغلي بسنده ميکند. به بيان ديگر اين حسابها تنها براي ايجاد ظاهري انساني براي يک شرکت عظيم هستند.
نکتهي جالب اينکه باوجود فعاليت بسيار ضعيف اپل در شبکههاي اجتماعي، حسابهاي کاربري اين شرکت دنبالکنندگان بسيار زيادي دارند. 11 ميليون دنبالکننده در فيسبوک، پنج ميليون دنبالکننده در اينستاگرام و به ترتيب 4 ميليون و يک ميليون دنبالکننده در حسابهاي لينکدين و توييتر که هيچ محتوايي در آنها وجود ندارد. اين آمارها نشان ميدهد که کاربران به اپل علاقه دارند و قطعا به دنبال دريافت اخبار و اطلاعات در شبکههاي اجتماعي اين برند هستند.
در مقابل شرکتهاي بزرگ ديگر در دنياي فناوري، فعاليتي جدي در شبکههاي اجتماعي دارند. سامسونگ، مايکروسافت، آمازون و گوگل همگي فعاليتهايي همهجانبه در فضاي شبکههاي اجتماعي دارند. در اينجا سؤال اصلي مطرح ميشود که چرا اپل دنبالهرو حرکت رقباي خود نيست؟ براي بررسي اين موضوع بايد موارد مختلفي را مد نظر قرار دهيم.
پايداري برند اپل
طبق اعلام وبسايت آماري اينتربرند، اپل در حال حاضر با ارزشي حدود 184 ميليارد دلار، باارزشترين برند جهان است. فراموش نکنيد که اين ارزش تنها به برند اپل تعلق دارد، نه شرکت آن. هيچ برندي در جهان به اندازهي اپل ثبات ندارد. اين برند طرفداران دوآتشه و همچنين منتقدان جدي دارد اما هميشه ثبات خود را حفظ کرده است.
يکي از فاکتورهاي اساسي اپل براي حفظ ثبات، کنترل است. همه ميدانيم که اپل عاشق کنترل کردن است و اين اقدام را در جزئيترين بخشهاي برند خود انجام ميدهد. آنها از تجربهي کاربران وبسايت، تا بازديدکنندگان فروشگاههاي فيزيکي، زمان انتشار آگهيهاي تلويزيوني، زمان نصب بنرهاي خياباني، بستهبندي محصولات و حتي نحوهي چينش اپليکيشنها در گوشيهاي هوشمند و تبلتهاي خود را تحت کنترل دارند. در اين ميان، شبکههاي اجتماعي در مقابل کنترل کردن قرار گرفتهاند و مانند غرب وحشي هستند.
با نگاهي کلي به حسابهاي کاربري برندهاي بزرگ در شبکههاي اجتماعي، متوجه افسارگسيختگي موجود در آنها ميشويم. نظرات انتقادي، توهينآميز و بعضا خرابکارانهي کاربران در تمامي اين صفحات وجود دارند. برخي از اين نظرات انتقاد به خدمات مشتري است، برخي علاقهاي به تبليغات ندارند و برخي ديگر بهطور کلي از يک برند متنفر هستند. حال تصور کنيد اپل با منتقدان دوآتشهي خود در چنين فضايي قرار بگيرد که قطعا تجربهي خوشاندي نخواهد بود. در تعريف ساده اپل دوست دارد تمامي بخشهاي ارتباط با مشتري را تحت کنترل داشته باشد و در نهايت، پيامي که به مخاطب ميرسد از فيلترهاي دقيق بازاريابياش عبور کرده باشند. قطعا فعاليت در شبکههاي اجتماعي نقطهي مقابل اين سياست است.
توانايي ناديده گرفتن شبکههاي اجتماعي
کارشناسان معتقدند اپل تنها برند جهان است که توانايي ناديده گرفتن شبکههاي اجتماعي و دوري از آنها را دارد. به بيان ديگر اين شرکت با سيستم کنترلي به کار گرفته شده و همچنين ساختن برندي پايدار، ميتواند با هزينه کردن روي تبليغات سنتي، باز هم نام خود را بر زبانها بيندازد. اپل ترجيح ميدهد هزينهي بيشتري براي تبليغات انجام دهد اما روي کنترل کردن مجراهاي ارتباط با مشتري متمرکز شود. در نهايت محصول اين شرکت عرضه ميشود و به خاطر همان پايداري برند، افراد در شبکههاي اجتماعي در مورد آن صحبت ميکنند و در اين ميان، خود شرکت نيازي به فعاليت جدي نخواهد داشت.
نکتهي قابل توجه اينکه اپل در سالهاي گذشته تلاشهايي براي توسعهي شبکهي اجتماعي اختصاصي خود نيز داشته است. آنها سرويس Ping را در سال 2010 معرفي کردند. اين شبکهي اجتماعي در دل آيتونز فعال بود و محيطي را براي تبادل نظر در مورد موسيقيها و هنرمندان فراهم ميکرد. سيستم انحصاري اپل در اين شبکهي اجتماعي و همکاري نکردن با ديگر شبکهها باعث شکست آن شد و در سال 2012 اين سرويس تعطيل شد.
فرهنگ محرمانه
فضاي کاري در اپل بهگونهاي است که حتي بسياري از کارمندان، تا پيش از رونمايي از محصولات اطلاعات کاملي در مورد آنها ندارند. افراد تنها به اطلاعاتي مربوط به زمينهي کاري و وظايف خود دسترسي دارند. تيمهاي خلاق طراحي اين شرکت نيز در محيطهايي ايزوله و بدون مزاحمتهاي خارجي فعاليت ميکنند. ارتباطات داخلي شرکت کاملا کنترلشده هستند و نياز به برقراري ارتباط در کمترين ميزان خود حس ميشود.
قطعا شرکتي با چنين فرهنگي توانايي حضور در شبکههاي اجتماعي ندارد. شبکههاي اجتماعي مرکز انتشار اخبار، شفافسازي، ارتباط متقابل و استراتژيهاي مشابه هستند. در نتيجه طبيعي است که اپل علاوه بر کمبود علاقه، توانايي حضور در اين فضاها را نيز نداشته باشد.
منبع: zoomit.ir