آخرین اخبار

بانک‌ها دست از رباخواري بردارند سياسي

بانک‌ها دست از رباخواري بردارند

  بزرگنمايي:

چه خبر - بعضي بانکها نام ربا خواري را به دروغ، قرض الحسنه مي گذارند

آيت الله ناصر مکارم شيرازي از مراجع عظام تقليد از بانکهاي کشور خواست که به افرادي که وام داده اند، مهلت دهند. وي روز شنبه در ديدار مسئولان حراست بانک سپه کشور افزود: قرآن دستور مي دهد به بدهکاري که نمي تواند بدهي خود را بدهد مهلت دهيد.
چنين افرادي قصد کار داشته اند ولي ورشکست شده اند،بايد مهلت داد، چون اين دستور قرآن کريم است. نه اينکه زندان ببريم. چرا کسي که ندارد، مهلت نمي دهيم و دنبال حساب سود بر سود هستيم. همين براي مردم مشکل ايجاد مي کند.
وي در ادامه يکي از فلسفه هاي تاسيس بانک را حفظ اموال مردم دانست و گفت: اما هدف دوم ازراه اندازي بانک اين است که اموال را درمسير فعاليت مثبت اقتصادي بکارگيرند.مردم سرمايه کمي دارند. وقتي همه درکنارهم در بانک بگذارند، تبديل به سرمايه عظيم مي شود و مي توان براي فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي به کار گرفت.
يک قسم فعاليت اقتصادي بانک اين است که يا خود بانک براي فعاليت اقتصادي، سرمايه را بکاربگيرد يا به مردم بدهد تا آنان در فعاليت هاي خصوصي بکار گيرند، بخش خصوصي گاهي سرمايه کلان و کوچک دارند، اگر اين ها سالم کار کنند، بانک ها به رسالت خود عمل کرده اند.
وي بابيان اينکه شرط سالم کارکردن بانک اين است که ربا حذف شود،گفت: ربا مايه بدبختي جامعه اسلامي و ويراني اقتصادي است و انديشمندان نشستند و فکر کردند مسائلي مانند عقود اسلامي و شرعيه و بانکداري بدون ربا را به وجود آوردند.
عمل به اين معيارها، باعث شکوفايي اقتصادي و درغير اين صورت، تبديل به ربا خواري مخفي که باعث بدبختي مي شود. اگر بانکداري بدون ربا باشد، جامعه مشکلي نخواهد داشت.
بسيار ديده شده وقتي به افراد به عنوان تسهيلات مي خواهند وامي بدهند،تا کارخانه اي راه بياندازد، کشاورزي و دامداري کند، بانک مي گويد، برو فاکتور صوري بياور. اين فاکتور صوري بلاي بانک ها است.
اين فرد اين پول را تبديل به جهيزيه و هزينه هاي ديگر از جمله سفر کربلا و يا خريد اتومبيل مي کند ، بدهي را نمي تواند بپردازد، جريمه هم به آن اضافه مي شود که اين خود عاملي براي بدبختي است.
اگر بيايند تسهيلات را از عقود شرعيه به فاکتورهاي صوري ببرند، يقين داشته باشيد که نتيجه آن منفي است و آن چيزي که ما از بانکها انتظار داريم که همانا شکوفايي اقتصادي است،تبديل به ضد مي شود.
يا خود بانک ها فعاليت هاي اقتصادي مفيد داشته باشد. به اين صورت که سرمايه ها را در مسيري به کار بگيرد که چندان فايده اي براي کشور نداشته باشد، اما تنها پول در بياورد، اين عمل درست نيست، بانکها بايد ضرورتها مثل کشاورزي، آبياري و برق را در نظر بگيرند، اما آنها پولها را در مسيرهايي که باعث اسباب تجمل است، بکار گيرند، کار اشتباهي است.
معتقديم قرض الحسنه کار مزد دارد و بانک هم مخارج دارد و گفتيم تا 4درصد سود به دليل مخارج بانک مشروع است؛ اما غير از آن درست نيست و ربا است. بعضي بانکها قرض الحسنه 28 درصدي مي دهند، يعني چه؟! نام ربا خواري را به دروغ، قرض الحسنه مي گذارند که درست نيست.
گفتيم 4 درصد درکل زمان، اما آن غير از اين تفسير مي کند و مي گويد 4 درصد در هر سال. اگر 5 ساله باشد، سال اول 4 درصد، باقي مانده اش سال دوم، 8 درصد، باقي مانده سال سوم، 12 درصد، سال 5 به 20 درصد مي رسد، در حالي که ما در کل سال 4 درصد گفتيم. نه اينکه در هر سالي يک چهار درصدي اضافه شود که آن باقي مانده سال 5 را 20 درصد بگيرند.
نبايد با شگردهايي، قانون را دور زد و مسائل را مخفي کرد. اين درست نيست. صادقانه با مردم رفتار کنيم.
بانکها مراکز ضروري هستند؛ اما مشکلات و آسيب ها زياد است. يکي از مشکلات بالا بودن سود تسهيلات عقود است. ما معتقديم صنايع بايد با خارج رقابت کند، رقابت در کيفيت و قيمت. اين کار خوبي است. اين چه رقم مي تواند قيمت را پايين بياورد درحالي که 28 درصد به بانک سود مي دهد. کجا مي تواند رقابت کند.
بانکهاي خارجي يک درصد سود مي دهند، اما بانکهاي ما چندين درصد سود از صنايع مي گيرند.اين آدم چه رقم مي تواند رقابت کند؟ اين نوع سودها مشکلات اقتصادي را حل نمي کند.
دراين نوع مسائل بن بست نداريم، مي توان براي حل اين مسائل مانند عقود فکر کرد و راه حل داد. فعلا مشکل اقتصادي کشور از مشکل سياسي بيشتر است و مشکل سياسي ريشه در مشکل اقتصادي دارد که بانک يکي از مراکز اثر گذار در اين عرصه است.
بحث ارز، سودبانکي و فروختن سکه خود مشکلي ديگر است که با دست خودمان داريم عمل مي کنيم. چون پول مردم را از گردش خارج مي کنيم. پول ،تبديل به سکه مي شود و در خانه مي ماند. يا دلار مي فروشيم. اينها مسائلي است که بايد گفت و براي حل آن فکري کرد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه حراست نظارت بر همه مسائل است گفت: در بحث حراست بايد با دوست و دشمن در مسائل يکسان رفتار کنيم.
وي افزود: قرآن مي فرمايد« دشمني با قومي باعث بي عدالتي نشود. اگر از کسي مي خواهيد گزارش دهيد،دوست يا دشمن، بايد صادق باشيد. دشمني باعث بي عدالتي نشود. فرق نگذاشتن، قوانين را يکسان رعايت کردن از جمله مسائل مهم در صدق است.


منبع: irna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد