آخرین اخبار

جان بولتون: ادامه شرايط کنوني براي ايران بسيار دشوار است سياسي

جان بولتون: ادامه شرايط کنوني براي ايران بسيار دشوار است

  بزرگنمايي:

چه خبر - ويژگي مشخص دوره رياست جمهوري ترامپ از نظر بوتون

جان بولتون مشاور امنيت ملي آمريکا در گفت‌وگو با شبکه صداي آمريکا درباره دوره رياست جمهوري دونالد ترامپ در مقايسه با روساي جمهور قبلي، گفت: رئيس جمهور ترامپ در مبارزات انتخاباتي‌اش همواره تاکيد مي‌کرد که قصد دارد منافع ملي آمريکا را در راس اولويت‌هاي کاري‌اش قرار دهد و من فکر مي‌کنم اين ويژگي مشخص دوره رياست جمهوري او در بيش از يک سالي است که سر کار بوده است.
بولتون ادامه داد: ترامپ مشکلات فراواني، از جمله ايران، کره شمالي و خاورميانه به ارث برده است. دولت اوباما يا به اين مشکلات رسيدگي نکرده، يا به صورت اشتباه به اين مشکلات پرداخته بود. اين بخش بزرگي از مسئوليت‌هاي ترامپ بوده است. دولت بوش نيز زماني که روي کار آمد، چنين ايده‌اي وجود داشت که ديگر مشکلات جهان حل شده و جنگ سرد نيز به پايان رسيده است و تنها موضوع مهم، رشد اقتصادي است ولي ناگهان واقعه يازدهم سپتامبر رخ داد.
وي همچنين درباره انتقال سفارت آمريکا از تل آويو به قدس گفت: اين مسئله به اعتبار آمريکا، به ويژه اعتبار رئيس جمهور آمريکا باز مي‌گردد. تمام نامزدهاي موفق رياست جمهوري تاکنون در مبارزات انتخاباتي خود قول داده بودند که سفارت آمريکا را به قدس منتقل خواهند کرد ولي اين کار را نکردند. اين به جهان مي‌فهماند که وقتي او حرفي مي‌زند آن را انجام مي‌دهد.
مشاور امنيت ملي آمريکا افزود: تصميم اخير وي (ترامپ) براي خروج از توافق هسته‌اي با ايران نيز به همين شکل بوده است، زيرا او در جريان مبارزات انتخاباتي همواره مي‌گفت که اين توافقي بسيار بد است. ترامپ با خروجش از برجام، تنها به صحبت‌هايي که نزديک به دو سال به طور مستمر درباره اين توافق گفته بود، عمل کرده است.
بولتون در پاسخ به اين سوال که آيا وي انتظار دارد ايران به ميز مذاکره بازگردد يا اين مسئله به نوعي به رويارويي ميان دو کشور تبديل شود، بيان کرد: من فکر نمي کنم هيچ رويارويي رخ دهد، بلکه به صورت اجتناب ناپذير وقتي تحريم‌هاي آمريکا به اجرا درآيند، بر اروپا تاثيرگذار خواهد بود و ميزان تجارت و سرمايه گذاري‌هاي کشورهاي اروپايي را در ايران کاهش خواهد داد، سپس ايران با انتخابي بسيار دشوار مواجه خواهد شد.
البته آنها خيلي دوست دارند اين توافق را ادامه دهند، زيرا تمامي منافع اقتصادي توافق در جهت ايران بود. اين در حالي است که اکنون آن منافع در معرض قطع شدن قرار گرفته‌اند.
بولتون ادعا کرد: حتي پس از لغو تحريم‌ها اقتصاد ايران در شرايط بدي قرار دارد. من فکر مي‌کنم ادامه شرايط کنوني براي ايران بسيار دشوار باشد.
اين مقام آمريکايي که همواره مواضع کاملا ضد ايراني داشته است، در پاسخ به سوالي درباره مواضعش درقبال تغيير نظام در ايران مدعي شد: اين هدف دولت آمريکا نيست. هدف اين است که مانع از آن شويم که آنها حتي بتوانند به سلاح هسته‌اي نزديک شوند. از نظر من، با از بين رفتن منافع اقتصادي که رئيس جمهور اوباما براساس اين توافق به ايران اعطا کرده بود، ايرانيان خواهند گفت - همان‌طور که تصور مي‌کنم شايد مقامات کره شمالي نيز به همين دليل گفته باشند - ما ديگر اين را نمي‌توانيم تحمل کنيم زيرا هزينه‌هايي که بايد براي تسليحات هسته‌اي بپردازيم، بيش از حد زياد است.
بولتون در ادامه ادعاهايش گفت: روش اوباما براي مذاکره درباره اين توافق به گونه‌اي بود که منافع آن پيشاپيش به ايران مي‌رسيد و اين يکي از اشتباهات اساسي اين توافق بود. اين در حالي است که به سادگي بايد گفت اين توافق در کانون اصلي خود، يعني در راستاي منافع راهبردي آمريکا نبود. اين توافق به شکلي مؤثر ايران را مهار نکرده بود تا اين کشور نتواند کماکان به دنبال دستيابي به سلاح هسته‌اي قابل حمل با موشک باشد. اين توافق فاقد ساز و کارهاي مؤثر راستي آزمايي بود.
وي تلويحا با بي‌اعتبار دانستن آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريکا همچنين مدعي شد: ما در حالي وارد اين توافق شديم که هيچ نوع اطلاعاتي به غير از آنچه سرويس‌هاي اطلاعاتي‌مان به ما داده بودند، درباره برنامه نظامي ايران نداشتيم و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز به سادگي تدابير و آمادگي کافي براي انجام بازرسي‌ها نداشت. از اين‌رو، ما مي‌دانيم که در قلب اين توافق، دروغي درباره اهداف نظامي (هسته‌اي) ايران وجود داشت و اطلاعاتي که به تازگي اسرائيل فاش کرده است، کاملا نشان دهنده همين مسئله است.
بولتون در پاسخ به اين سوال که آيا آمريکا نبايد به هر توافقي که امضا کرده، عمل کند و آيا خروج آمريکا از برجام، مانع حصول توافق ميان آمريکا و کره شمالي نخواهد شد، در اظهاراتي متناقض بيان کرد: به نظر من، هر توافقي که بر پايه دروغ نهاده شده باشد، معتبر نيست و همين امر باعث تضعيف آن شده است. در هر صورت، رئيس جمهور بايد منافع راهبردي آمريکا را در نظر بگيرد. به عنوان مثال، وقتي جورج دبليو بوش، رئيس جمهور اسبق آمريکا، از معاهده ضد موشک‌هاي بالستيک خارج شد، به اين دليل نبود که روسيه در حال نقض آن پيمان بود، ولي دليل خروج آمريکا اين بود که جهان تغيير کرده بود. فکر مي‌کنم درخصوص توافق با ايران نيز اين توافق هرگز در راستاي منافع آمريکا نبوده و با گذر زمان نيز اوضاع در حال بهبود نبوده است.
مشاور امنيت ملي آمريکا به علاوه گفت: من واقعاً فکر مي‌کنم که خروج آمريکا از برجام احتمال دستيابي به توافق با کره شمالي را تحت تاثير قرار ‌دهد، زيرا مقامات کره شمالي به خودشان خواهند گفت اين کاملا واضح است که ما نمي‌توانيم توافقي مانند ايران به دست آوريم که آنقدر براي ما مساعد و مطلوب باشد. بنابراين، اگر ما خواستار هر توافقي با آمريکا هستيم، بايد به مراتب بيشتر از برجام طبق شرايط و خواسته‌هاي آمريکا باشد.
مقامات آمريکايي در حالي ادعاهاي واهي و تکراري خود عليه کشورمان را مطرح مي‌کنند که ايران همواره در گذشته و اکنون تاکيد مي‌کند که هيچ‌گاه به دنبال دستيابي به سلاح هسته‌اي نبوده و تنها براي تعامل با جامعه بين‌الملل پذيرفت تا وارد مذاکرات هسته‌اي شود.
همچنين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در آخرين ارزيابي خود از مسائل باقيمانده درخصوص برنامه هسته‌اي ايران که پيش از اجراي برجام منتشر شد، تائيد کرد که هيچ شواهدي دال بر وجود جنبه‌هاي نظامي در فعاليت‌هاي هسته‌اي يران وجود ندارد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد