بزرگنمايي:
چه خبر - خودروسازها پنج سال را به خاطر هيچ از دست دادند
به همت بسيج دانشجويي دانشگاه تربيت مدرس مستند «چرخ ناکوک» عصر امروز در دانشگاه مدرس اکران شد.
بنابراين گزارش حسن شجاعي فرد رئيس پژوهشکده مهندسي خودرو و مدير طرح کلان پلت فرم ملي، در اين مراسم که با بررسي خصوصي سازي در صنعت خودروي کشور همراه بود، گفت: سال 1382 يک ميليارد تومان به يکي از اقتصاددانان دانشگاه صنعتي شريف پرداخت شد تا او استراتژي صنعت خودرو را بنويسد، اما همين آقا در 25 صفحه آخر نتيجه گيري کرده بود که، چون در ايران دولتها با دلايل مختلف روي کار ميآيند پس نياز به استراتژي خودرو نداريم.
در واقع او يک ميليارد تومان پول گرفت تا بگويد ما نميتوانيم استراتژي بنويسيم با اين وجود 25 نفر از اقتصاددانان همان زمان نسبت به اين قضيه اعتراض کردند که بنده اعتراض اين اساتيد به همراه استراتژي مورد نظر را خدمت وزير صنعت وقت ارسال کردم.
بنده قبلا هم گفتم که معتقدم سايپا و ايران خودرو گاوهاي شيرده دولت هستند و گاو هم چوپان ميخواهد و نياز به مدير عامل ندارد که خودروسازها به من اعتراض کردند با اين وجود به آنها گفتم چوپان عنوان آبرومندي است و اين چوپانها هستند که بايد به من اعتراض کنند، چون آنها حداقل مانع واردات لبنيات و گوشت ميشوند، اما کار شما واردات است.
رئيس پژوهشکده مهندسي خودرو با بيان اينکه در کشورمان بر روي کاغذ صنعت خودرو داراي استراتژي است به گونهاي که اهداف و سياستهاي توسعه اين صنعت که در افق 1404 براي ترقي صنعت خودرو تهيه شده، اما عليه اين استراتژي حرکت ميکنند، گفت: صنعت خودرو يک صنعت مادر، پيچيده و هايتک است و هر کسي به عنوان بخش خصوصي حاضر نيست زير بار آن برود، خودروهايي که از خارج وارد ميشوند زنجيره تامين آنها در خارج است. با اين وجود خودرويي را نيز که در داخل توليد ميکنند بايد زنجيره تامين آن هم در داخل باشد.
اشتباهي که در کشور صورت گرفت اين بود که منتظر نتيجه مذاکرات ماندند و همين باعث شد تا به مدت چهار سال از طراحي و توليد باز بمانيم.
مدير طرح کلان پلت فرم مليبا اشاره به پلت فرم خودروي ملي ساخته شده تصريح کرد: پيشنهاد ما اين است که کميسيون صنايع مجلس شرکتهاي ايران خودرو و سايپا را موظف کند که اين خودرو را مانند ال 90 که در دو پلت فرم ساخته ميشود در چند پلت فرم بسازند و آن را عملياتي کنند. البته پلت فرم ساخته شده توسط ما هم کيفيت آن بيشتر است و شرط صادرات دارد در واقع ما استانداردهاي 85 گانه اروپا را رعايت کردهايم.
وي در بخش ديگري از سخنانش تاکيد کرد: در يکي از قراردادها شرکتهاي دولتي با شرکتهاي خارجي، شرکتهاي ايران خودرو و سايپا در يک ساعت با يک شرکت چيني قرار ملاقات گذاشتند که همين مسئله موجب تعجب مديران اين شرکت شده بود که چرا شرکتهاي ايراني از بين 200 شرکت چيني به طور هم زمان سراغ آنها آمدهاند.
متاسفانه مافياي صنعت خودرو در همه جا اعم از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجلس و ديگر نهادها وجود دارند که البته اين رانت مربوط به همه دولتها است.
شجاعي فرد با تاکيد بر اينکه دانشجويان بايد نسبت به حمايت از توليد خودروي ملي از نمايندگان مجلس و وزارت صنعت، معدن و تجارت و صنعت خودروسازي مطالبه کنند، تصريح کرد: من پيشنهاد ميکنم که در مقابل مجلس بسط بنشينيد تا خودروي ملي در کشور توليد شود.
مدير طرح کلان پلت فرم ملي در ادامه با اشاره به تاثيرگذاري مطالبات دانشجويان گفت: اعتراضات دانشجويي به کميسيون صنايع مجلس و پيگيري کردن قطعا موثر است.
من موافق اين نيستم که بگوييم خودرو نخريد تا وضعيت درست شود در واقع تا خريداران مرفه بي درد را داريم نميتوانيم به مردم بگوييم خودرو نخريد تا وضعيت اصلاح شود.
يک زمان از من خواستند تا شش ماه صحبت نکنم تا قرارداد ال 90 را نهايي کنند، ولي من قرارداد ال 90 را به دست آوردم و تمام عيبهاي آن را شناسايي کردم با اين وجود به آنها تماس گرفتم و گفتم اگر اين عيبها را برطرف نکنيد با رسانهها مصاحبه ميکنم در نهايت در آن زمان با آقاي جهانگيري که وزير صنايع بود توانستيم از 14 ايراد ال 90، 7 عيب آن را برطرف کنيم.
در صنعت خودروسازي چيني ها، کرهايها و فرانسويها به عنوان خودروسازان قالتاق شناخته ميشوند، اما در مقابل خودروسازان آلمان و ژاپن با قاطعيت برخورد ميکنند مثلا وقتي که ما ميخواهيم با آلمانيها قرارداد ببنديم آنها اصلا قرارداد ما را قبول ندارند، ولي فرانسويها ميگويند ما قرارداد ميبنديم در حالي که به تعهدات خود نيز عمل نميکنند.
وي با بيان اينکه آلمانها به اين دليل حاضر به عقد قرارداد نميشوند، چون نميخواهند دانش خود را به کسي بدهند، تصريح کرد:، ولي امسال فرانسوي ها، چون صنعت خودروي آنها ورشکست است حاضر به عقد قرارداد ميشوند. با اين وجود سوال اين است که الان فرانسويها تا چه ميزان در بحث انتقال دانش با ايران همکاري کردهاند.
يکي از اشتباهات خودروسازان ما اين است که به جاي قطعه سازها با خودروسازان قرارداد ميبندند، رنو ميگويد که ما زنجيره تامين ايران را قبول داريم، ولي بعد به آن عمل نميکنند، چون ميدانند ايرانيها هم پيگير نيستند.
ساندرو همان پلت فرم خودروي ال 90 است با اين وجود نبايد خودروسازان ما قرارداد ديگري را با فرانسويها تکرار ميکردند، اگر برجام نبود الان هم پلت فرم ما به يک برند ايراني تبديل شده بود و هم اينکه خودروسازها پلت فرمها و نيمه پلت فرمهاي خودشان را کنار نميگذاشتند.
رئيس پژوهشکده مهندسي خودرو گفت: دو دسته مافياي قطعه ساز در کشور وجو دارد، يک دسته از قطعه سازان، قطعه سازان پولدار و يک دسته نيز قطعه سازان رانتي يا همان بستگان مسئولان و آقازادگان هستند.
در سال 1375، 1200 قطعه ساز در کشور فعاليت ميکردند، اما الان تعداد آنها به 400 قطعه ساز کاهش يافته و 800 قطعه ساز از بين رفتهاند البته معني تعطيلي اين شرکتها به خاطر ضعف آنها نبوده بلکه به خاطر اين بوده که، چون از آنها خريدي صورت نميگرفته و ارتباطاتي نداشتند.
در صنعت داروسازي و واردات دارو هم اين رانتها وجود دارد، متاسفانه تمام مسئولان وزارت بهداشت از صدر تا ذيل مجوز انحصاري براي واردات دارو دارند با اين وجود بايد به خاطر چنين وضعيتي در جمهوري اسلامي خجالت بکشيم.
وي با اشاره به اينکه قطعه سازان رانتي اکثر قطعات را از چين وارد ميکنند، تصريح کرد: به عنوان نمونه همين مافيا يک راديو را از چين به نام محصول ساخت ايران وارد کرده بودند بعد يکي از شرکتها نامه نوشته بود تا اين محصول را از گمرک ترخيص کنند در هر حال اين مافيا باعث شده که قطعه سازي در کشورمان رشد نکند.
خودروسازهاي ما پنج سال را به خاطر هيچ و انتظارات بي جا از دست دادند، وقتي رئيس جمهور فرانسه چشمش به دهان ترامپ باشد پس خودروساز فرانسوي نيز منتظر تصميم ترامپ ميماند. در هر حال رنو و پژو سيتروئن منتظر ماندند تا ببينند ترامپ 22 ارديبهشت در برجام ميماند يا نميماند و يا به طور مشروط به کار ادامه ميدهد.
منبع: farsnews.com