آخرین اخبار

قاچاق‌ دلار، بيخ گوش بانک مرکزي اقتصادي

قاچاق‌ دلار، بيخ گوش بانک مرکزي

  بزرگنمايي:

چه خبر - ساختماني در نزديکي بانک مرکزي که کار قاچاق فروش دلار انجام مي دهند

با اعلام دولت از 21 فروردين ماه ارز رسمي کشور با قيمت 4200 تومان براي هر دلار تک‌نرخ شده است. البته دولت ارز يورو را جايگزين دلار در مبادلات رسمي کرده است.
دلار 4200توماني در حالي از سوي دولت به‌عنوان ارز رسمي اعلام شده که بانک مرکزي مدعي است که تمامي نيازهاي واقعي ارز را با اين قيمت پاسخ مي‌دهد ولي اين در حاليست که حتي تجار و بازرگانان بزرگ با نقد به سياست اخير دولت خواستار تعيين راهي براي حل مشکلات به‌وجودآمده در تأمين ارز مورد نيازشان شده‌اند.
در روزهاي اخير به‌دفعات اعضاي اتاق بازرگاني و ساير فعالان اقتصادي کشور تأکيد کرده‌اند که قادر به تأمين ارز مورد نيازشان نيستند و حتي براي تجارت در بيرون مرزها با مشکلاتي روبه‌رو شده‌اند چرا که بانک مرکزي اجازه ورود و خروج بيش از 10 هزار دلار را نمي‌دهد. اتفاقات به‌وجودآمده در بازار ارز طي ماه‌هاي اخير موجب شده تا دلار قاچاق به‌دفعات رکوردهاي نجومي را به‌ثبت برساند، البته اين در حاليست که دولتمردان زير بار اين نرخ‌ها نرفته و مي‌گويند اين قيمت‌ها را به‌رسميت نمي‌شناسند، حتي ديروز اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور علناً اعلام اين قيمت‌ها در برخي از رسانه‌ها را به‌عنوان اخبار نادرست ياد کرد و گفت: اخبار بدون مبنا و بي‌اساس درخصوص خريدوفروش ارز در بازار غيررسمي منتشر مي‌شود که منبع آن، مبهم و نامشخص است و نبايد به اين اطلاعات غيرصحيح اتکا کرد.
در عين حال محمد باقر نوبخت سخنگوي دولت هم اعلام کرده بازار واقعي ارز ايران،‌ بازار فعلي و معاملاتي که در کوچه پس‌کوچه‌ها انجام مي‌شود نيست.

رونق معامله درگوشي دلار قاچاق

خبرنگار تسنيم به‌منظور تهيه گزارش از واقعيت اين روزهاي بازار قاچاق ارز راهي خيابان فرودسي شد؛ خياباني که سال‌هاست نبض بازار ارز است و شاهد اتفاقات گوناگون پيرامون دلار و يورو.
خيابان فردوسي از چند ماه قبل با ورود نيروي انتظامي خالي از گعده‌هاي گسترده دلال‌ها شد؛ پاتوق اصلي دلارفروش‌هاي فردوسي که مقابل پاساژ افشار بود مدتهاست خالي شده و ساکنان آن در نقاط مختلف اين خيابان متواري هستند. اگر گذرتان به خيابان فردوسي بيفتد به‌راحتي مي‌توانيد نظاره‌گر معاملات درگوشي براي خريد و فروش دلار باشيد. البته کنار حضور فعال دلال‌ها، سکوت صرافي‌ها بسيار به‌چشم مي‌خورد چرا که تقريباً تمام صرافي‌هاي خيابان فردوسي به‌اجبار دست از کار کشيده و اطلاعيه «خريد و فروش ارز نداريم» را روي درب مغازه‌هايشان چسبانده‌اند.
اگر وارد اين صرافي‌ها شويد همان ابتدا صراف‌ها مي‌گويند "هيچ ارزي براي خريد و فروش نداريم" و اجازه نمي‌دهند بيشتر از آن در مغازه‌هايشان بايستيد. البته صرافي‌ها که قبلاً کنار خريد و فروش ارز به انجام حواله‌هاي ارزي هم مي‌پرداختند اين روزها بسيار گله دارند و مي‌گويند "با سياست اخير بانک مرکزي رسماً بيکار شده‌ايم و از صبح تا غروب مغازه را باز نگه مي‌داريم تا گرفتار تعزيرات نشويم ولي هيچ چيزي براي خريد و فروش و معامله نداريم".

صرافي‌ها از ترس تعزيرات تعطيل نمي‌کنند

يکي از اين صراف‌ها گفت: بانک مرکزي اجازه نمي‌دهد مغازه‌مان را ببنديم وگرنه اصلاً نمي‌آمديم به بازار.
بسياري از صرافي‌ها در تلاطم‌هاي اخير ارزي به‌کمک بانک مرکزي آمدند اما بانک مرکزي تمام کاسه‌کوزه‌ها را بر سر صرافي‌ها شکست و آنها را بيکار کرد. اين صراف‌ها مي‌گويند "هزينه اجاره مغازه و آب و برق و ... با وجود بيکاري براي ما سنگين است و نهايت يک ماه ديگر با اين وضعيت دوام بياوريم". تعدادي از صرافي‌هايي که در خيابان فردوسي حضور دارند اين روزها مشغول خريد و فروش سکه شده‌اند و مي‌گويند سود سکه فعلاً مشکلي ندارد و به‌صرفه است.
مشاهدات خبرنگار ما از سطح خيابان فردوسي نشان مي‌دهد که تعداد زيادي از مردم که قصد سفر به خارج از کشور را دارند براي تهيه ارز مجبورند با دلال‌ها وارد مذاکره شده و از آنها بخواهند که دلار مورد نيازشان را برايشان تهيه کنند.

معامله دلار 7000توماني مثل آب خوردن

يکي از دلا‌ل‌ها مي‌گويد: اکثراً همکاران ما الآن فروش ندارند و بيشتر خريدار دلار و يورو هستند ولي اگر مشتري خوبي داشته باشيم با جمع‌آوري دلار از يکديگر مشتري را از دست نمي‌دهيم.
او مي‌گويد بعضي از مشتري‌ها حتي تا 7 هزار تومان هم به دلار پول مي‌دهند، چرا که اين افراد مجبورند ارز مورد نيازشان را تأمين کرده و به سفر بروند.
دلال‌ها مي‌گويند مردم عادي و مسافران خريداران اصلي دلار از آنها هستند چرا که با تعطيل شدن صرافي‌ها فقط از طريق دلال‌ها مي‌توان ارز خريد.
يکي از دلال‌ها مي‌گويد، امروز فروشنده در بازار زياد است و همين امر باعث شده تا قيمت دلار قاچاق که ديروز تا 7200 تومان هم رفت به 6800 تومان کاهش پيدا کند.
وي مي‌گويد، روز گذشته همزمان با افزايش خريدار اين ارز هم در بازار بسيار زياد بود.
دلال ديگري مي‌گويد: اين روزها خريد ارز از مسافران خارجي خيلي به‌صرفه است هم براي ما هم براي آنها، چرا که بانک مرکزي يورو را از خارجي‌ها با قيمت 5200 تومان مي‌خرد ولي ما با 7 هزار تومان ارز آنها را مي‌خريم طبيعي است که براي خارجي‌ها فروش ارز به دلال‌ها به‌صرفه‌تر است.

اگر کوچه پس‌کوچه فردوسي بازار ارز نيست پس کجاست؟

اگر مردم مسافران عادي قصد خريد ارز را داشته باشند مجبورند سراغ دلال‌هاي ارز در خيابان فردوسي بروند که پاتوقشان در خيابان‌هاي مجاور چهارراه استانبول است. اکثر اين دلال‌ها دستگاه کارت‌خوان دارند و موقع خريد و فروش با کارتخوان همراهشان به‌راحتي معامله را انجام مي‌دهند. به‌لطف اتفاقات اخير در بازار ارز اکثر دلال‌ها و البته مردم که به فردوسي آمده‌اند تحليل‌گر ارزي شده و هر يک پيش‌بيني خود را از آينده اين بازار مي‌گويند، ولي تقريباً اکثر آنها معتقدند سود اصلي اين وضعيت به جيب دولت رفته و مردم باز هم ضرر مي‌کنند.
تعدادي از مردم که براي خريد ارز به اينجا آمده‌اند در واکنش به صحبت‌هاي اخير دولتي‌ها مبني بر اينکه بازار واقعي ارز ايران در کوچه و پس‌کوچه‌ها نيست مي‌گويند: اگر اينجا بازار ارز نيست پس کجاست؟ ما بايد ارز را کجا بخريم وقتي نه صرافي ارز مي‌فروشد نه بانک؟ آنها مي‌گويند دلار 4200توماني به جيب تعداد محدودي از افراد مي‌رود و همه نمي‌توانند اين ارز را تهيه کنند.
يکي از دلال‌ها مي‌گويد: اگر معامله با کسي قطعي شود معمولاً در داخل شعب بانک‌هاي خيابان فردوسي يا پاساژ در کوچه‌هاي اطراف جنس را تحويل مردم مي‌دهيم.


منبع: tasnimnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي