آخرین اخبار

مغازه هاي بسته شده بانه در انتظار تعيين تکليف اقتصادي

مغازه هاي بسته شده بانه در انتظار تعيين تکليف

  بزرگنمايي:

چه خبر - مرزنشينان بانه در انتظار تعيين تکليف

اعتراضاتي در پي بسته شدن مرزهاي استان و تصميم اجراي طرح ساماندهي مرزهاي استان از سوي دولت، صورت گرفته است که به گفته کسبه و بازاريان، متضرر شدن مرزنشينان و از جمله کولبراني که تنها منبع درآمدشان، ورود کالا از مرزهاست را در پي داشته است.
درپي اعتراضات مردم شهرستان بانه که بعضا بيش از 20 روز است اقدام به بستن مغازه‌ها و بازارهاي خود کرده‌اند، وعده‌هايي از سوي استاندار، فرمانداران و نمايندگان مجلس در اين خصوص عنوان شده که هنوز دربرگيرنده مطالبات تجار و بازاريان اين شهرستان نيست.
يک فعال اقتصادي، در اين باره اظهار کرد: در راستاي تصويب و اجراي طرح ساماندهي مبادلات مرزي، بازاريان بانه اقدام به وارد کردن کالاهاي خارجي از طريق مرز کردند، اما تنها عده‌اي از آنان توانسته‌اند کالاهاي خود را وارد کشور کنند.
هيرش صالحزاده افزود: با اجراي اين طرح، نرخ گمرک کالاهاي خارجي افزايش يافته و خريد و فروش آن مقرون به صرفه نيست اين درحالي است که در سفر اخير استاندار کردستان به بانه، بازاريان درخواست پايين آمدن نرخ گمرکات به حالت عادي خود را مطرح کرده بودند.
صالحزاده عنوان کرد: اصل قابل توجه اين است که بايد زير ساخت‌هايي براي ساماندهي مبادلات مرزي فراهم و بعد اقدام به تصويب طرح مي‌شد.
اين فعال اقتصادي در بانه بيان کرد: 95 درصد از کالاهاي قاچاق از طريق ديگر مرزهاي سطح کشور وارد مي‌شود اما همچنان بانه به عنوان قطب قاچاق شناخته شده و اين در حالي است که مردم اين شهر تنها جهت کسب درآمد نه‌چندان زياد خود به ناچار دست به دامان کوله‌بري مي‌شوند.
طي جلسات صورت گرفته با فرماندار و نماينده مردم سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي، گفته شد طرح ساماندهي مبادلات مرزي جهت حفظ کرامت انساني و حذف کوله بري است که بازاريان نيز آن را تصديق و با آن موافقت کرده‌اند، اما اين درحالتي ممکن است که نرخ گمرکات قبلي همچنان به قوت خود باقي بماند.
اين فعال اقتصادي در بانه يادآور شد: مردم شهرستان بانه همچنان چشم انتظار و اميدوار به بازگشايي مرزها براي امرار معاش خود هستند که اين مهم عنايت بيشتر مسئولان را مي‌طلبد.
از سوي ديگر فرماندار بانه در اين ارتباط مي‌گويد: اجراي طرح مبادلات مرزي تأمين کننده منافع همه فعالان اقتصادي شامل صاحبان بار و کالا، بازاريان مغازه دار و ساکنان مناطق روستايي است و يکي از مهم‌ترين اهداف و رويکردهاي اجراي اين طرح، حذف کوله‌بري و ارتقاي شأن و کرامت مرزنشينان و روستائيان است.
محمد فلاحي عنوان کرد: اين مزايا تنها براي ساکنان اين شهرستان است و از هرگونه خروج تجميعي کالاي وارداتي به شيوه کانتينري جلوگيري خواهد شد؛ به عبارت ديگر کالاهايي که از طريق پيله وري وارد مي‌شود، تنها در بانه و به منظور رونق و پويايي بازار اين شهرستان عرضه مي‌شود .
فرماندار بانه با بيان اينکه رفع مشکلات بازاريان، دغدغه مشترک همه مسئولان استان است، ابراز اميدواري کرد با برنامه ريزي‌هاي انجام شده و در چارچوب قوانين مربوط به مبادلات مرزي، شاهد واردات بيشتر کالا و رونق اقتصادي از طريق بازارچه سيرانبند باشيم .
همچنين نماينده مردم سقز و بانه پيش از اين در تذکر شفاهي در جلسه علني مجلس گفته بود: آقاي روحاني صداي بنده صداي مردمان مرزنشين محروم اما نجيبي است که در هشت سال دفاع مقدس اجازه ندادند يک وجب خاک ايران به دست دشمنان بيفتد ولي اکنون کمترين امکانات را به ويژه در اشتغال دارند.
محسن بيگلري افزود: آقاي روحاني حق و هديه‌اي را که مقام معظم رهبري به کولبران دادند از آنها نگيريد. ايشان در بحث کولبران و بازارچه‌هاي مرزي تکليف را بر همگان روشن کردند. فرمودند منظورم از برخورد با قاچاق، قاچاق سازمان يافته و ترانزيتي است نه آن کولبري که براي امرار و معاش روزانه خود در بازارچه‌هاي مرزي چند کيلو کالا جابجا مي‌کند.
نماينده مردم سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: جاي تعجب است که فقط کالاي کولبران به عنوان قاچاق ديده مي‌شود و دستور بسته شدن بازارچه‌هاي مرزي داده مي‌شود، و در حال حاضر بازارچه‌هاي کردستان، سيستان و بلوچستان و آذربايجان غربي مسدود است اما با قاچاق سازمان يافته و واردات غيرقانوني خودروهاي لوکس برخوردي نمي‌شود.
بيگلري خطاب به رييس‌جمهور، گفت: آيا کارخانه‌اي در مناطق مرزي ايجاد کرده‌ايد که بازارچه‌ها را مي‌بنديد؟ من بيش از هر کسي در خصوص حادثه پلاسکو متاثر شدم اما دولت براي پلاسکو جديت به خرج داد و براي کسبه جايگزين ايجاد کرد. با بستن اين مرزها 500 پلاسکو در سقز، بانه و مريوان به زودي ويران مي‌شود، آن پلاسکو غيرعمدي بود ولي ويراني پلاسکوي مناطق مرزي عمدي است.
همچنين در پي تداوم اعتراضات بازاريان بانه، نماينده مردم سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي در اين رابطه به ايسنا گفت: با توجه به اينکه هيچ گونه عزم جدي از سوي وزارت کشور براي ساماندهي به اين اوضاع وجود ندارد، شخصا نامه استيضاح وزير کشور را امضا خواهم کرد.
محسن بيگلري ضمن ابراز تاسف و گله‌مندي از وعده‌هاي مسئولان در خصوص بازگشايي مرزهاي استان اظهار کرد: در راستاي پيگيري مشکلات و بازگشايي مجدد مرزها، رايزني‌هاي زيادي با مسئولان کشوري صورت گرفته که متاسفانه بي نتيجه مانده است.
در اين خصوص دستور معاون اول رييس جمهور، رييس گمرک کشور و معاون وزير صنعت براي بازگشايي مجدد مرزها گرفته شده، اما متاسفانه اقدامي عملي در اين راستا تا کنون صورت نگرفته است.
پيش از اين استاندار کردستان روز سوم ارديبهشت و پس از حضور در تهران، با بيان اينکه جلسات مستمر و مفيدي با مقامات تصميم گيرنده و مسئولان مرتبط با مسايل مرزي در تهران برگزار شده است، گفت: در اين ديدارها همه تلاش مسئولان بر اين بوده است که يک راهکار دائمي و قانوني براي مبادلات مرزي پيدا شود.
بهمن مرادنيا تاکيد کرد: همه در اين مسئله متفق القول هستند که تجويز مسکن‌هاي مقطعي و کوتاه مدت دردي از مرزنشينان غيرتمند و شريف استان دوا نمي‌کند و بر همين اساس بايد يک راه حل اساسي و هميشگي براي ساماندهي مبادلات مرزي پيدا کرد.
وي با بيان اينکه به زودي و در چند روز آينده خبرهاي مثبت و دلگرم کننده‌اي براي فعاليت اقتصادي مرزنشينان در نقاط مرزي اعلام خواهد شد از همه کسبه، بازاريان و فعالان اقتصادي خواست فعاليت عادي و روزمره خود با پرهيز از هرگونه حاشيه‌اي از سر بگيرند.
مرادنيا اضافه کرد: يقين دارم تصميمات اتخاذ شده توسط مسئولان باعث تحرک، پويايي و افزايش درآمد مرزنشينان خواهد بود.
وي در سخنان ديگري نيز در واکنش به اعتراض کسبه و بازاريان بانه، از مردم خواسته بود تا سعه صدر داشته و از حرکت‌هاي احساسي که امکان دارد مورد سوءاستفاده عوامل منحرف قرار گرفته و به زيان مردم باشد، خودداري کنند تا مسئولين به جاي تمرکز بر داخل استان، توان خود را بر حل موضوع در مرکز متمرکز کنند.
استاندار کردستان خاطرنشان کرده بود: اساساً دولت مخالف کولبري و کسر شأن مردم کردستان است و مي‌خواهد مراودات مرزي را به نحوي ساماندهي کند که مردم کردستان به عنوان بازرگانان و پيله‌وران قانوني و مورد احترام شناخته شوند نه کولبر. مطمئناً اين مژده را خواهيم داد که طرح‌هاي دولت به نفع مردم خواهد بود اما اجرا و روند قانوني آن نيازمند زمان و صبر و همکاري مردم است و با شکيبايي مردم، منافع و ثمره‌ي آن را خواهند ديد.
مديرکل امنيتي و انتظامي کردستان نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، از بازگشايي بازار نيمه تعطيل بانه توسط کسبه و بازاريان اين شهرستان خبر داد و گفت: پاساژها، اصناف و کسبه شهرستان بانه همچون گذشته کار و فعاليت خود را از سر گرفته‌اند.
رضا ميرزايي همچنين عنوان کرد: اصناف، کسبه و بازاريان اين شهرستان پس از برگزاري جلسه‌اي مشترک، به اين نتيجه رسيدند که سياست دولت بايد اجرا شود و مردم به مساعدت دولت در جهت مرتفع شدن مشکلات معيشتي مردم اعم از تجار و پيله وران اميدوارند.
مديرکل امنيتي و انتظامي کردستان از تداوم پيگيري مشکلات مرزنشينان از سوي دولت خبر داد و خاطرنشان کرد: اين موضوع در هيئت دولت مطرح خواهد شد و پيشنهادات مسئولين استان مطرح و مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
پيشنهادات با نگاه تسهيل در تجارت، کسب درآمد براي پيله وران و سودآوري براي تجار در هيئت دولت مطرح مي‌شود که پس از تاييد ابلاغ خواهد شد.
ميرزايي ادامه داد: خواست اکثريت تجار، مردم و پيله وران تعطيلي بازار نبوده اما فشارهايي از جوانب مختلف وارد شده که ناچار به بستن بازار شدند که خوشبختانه امروز با بازگشايي بازار دست رد بر سينه مخلان نظم و انضباط اقتصادي زدند.
وي با اشاره به اينکه مردم با اين اقدام نجابت خود را نشان دادند، گفت: بازگشايي بازار مسئولان را بيشتر مصمم مي‌کند که خواسته‌هاي مردم را از طريق هيئت دولت پيگيري کنند.
مديرکل انتظامي و امنيتي استانداري کردستان پيشتر نيز در خصوص خواسته مردم بانه مبني بر افزايش تخفيفات گمرکي، گفته بود: تجار بانه خواستار تخفيف 50 درصدي گمرک هستند اما اين خواسته به هيچ عنوان ممکن نيست و بازرگانان بانه بايد با تخفيف 20 درصد وارد کار شوند تا در ادامه کار بتوانيم اخذ تخفيفات بيشتر را پيگيري کنيم.
ميرزايي در خصوص دلايل نارضايتي بازاريان شهرستان بانه، خاطرنشان کرد: خواسته اين افراد افزايش تخفيف گمرکي به 50 درصد است و اين درحاليست که بيشترين تخفيفات گمرکي کشور در بنادر هم 25 درصد است و در کردستان امکان اخذ تخفيف 50 درصدي گمرک غيرممکن و به نفع کشور نخواهد بود.
نکته قابل توجه پس از گذشت 22 روز از اعتراضات در شهرستان بانه، وعده‌هاي عملي نشده به مرزنشينانه بانه‌اي است و حالا پس از اين مدت، مديرکل امنيتي و انتظامي استانداري کردستان از مطرح شدن مشکلات مرزنشينان و پيشنهادات مسئولان استان در هيئت دولت طي هفته جاري خبر مي‌دهد.
طرح ساماندهي مبادلات مرزي مرداد سال گذشته با رايزني‌هاي مسئولان استاني و تصميم شوراي ملي تصويب و به دنبال اجراي اين طرح معابر موقت مرزي به دستور دولت مرکزي عراق بسته شد.
با اجراي طرح مبادلات مرزي که با سفر مديرکل دفتر گمرک ايران به بازارچه سيرانبند بانه، افتتاح شد، فعالان اقتصادي مي‌توانستند کالاهايي را که در ايران نمايندگي ندارد و يا مشابه داخلي آنها توليد نمي‌شود را وارد کشور کنند اما عده‌اي از فعالان اقتصادي بانه به اين دليل که نرخ گمرک تعيين شده زياد است به ندرت از اين طريق اقدام به واردات کالا کرده‌اند.
شهرستان بانه داراي معابر موقت مرزي "هنگه ژاله و گله سوره و بازارچه سيرانبند بانه" است‌، بازارچه سيرانبند اولين بازارچه مرزي در کشور بوده که واردات کالاهاي آنسوي مرز به مدت 11 روز از طريق اين مرز تمديد شد و در ايام تعطيلات نوروز امسال، رونق مضاعفي هم به بازار و هم به وضعيت معيشت مرزنشينان اين شهرستان بخشيد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي