آخرین اخبار

تقويت مفاصل با اين مواد خوراکي بيماري ها و پيشگيري

تقويت مفاصل با اين مواد خوراکي

  بزرگنمايي:

چه خبر - بهترين مواد غذايي براي تقويت مفاصل

مفاصل ما اساسا کيسه هايي پر شده با يک مايع به نام مايع سينوويال هستند که محافظت و تغذيه غضروف را بر عهده دارد، و به استخوان هاي ما اجازه حرکت راحت و آزادانه در طول زندگي را مي دهد. به واسطه عواملي مانند سن، ژنتيک، و رژيم غذايي، امکان فرسايش غضروف مي و انسداد مايع سينوويال وجود دارد، که اين شرايط التهاب و درد مفصل را به همراه دارد. خوشبختانه مي توانيد با مصرف برخي مواد غذايي اثرات اين عوامل را کاهش دهيد.

تقويت مفاصل با گيلاس

گيلاس ميوه اي خوشمزه و مفيد است. رنگ قرمز اين ميوه از آنتوسيانين ها، مواد شيميايي گياهي طبيعي که توانايي کاهش التهاب را دارند، سرچشمه مي گيرد. به جاي مصرف ميوه گيلاس مي توانيد نوشيدن آب گيلاس را نيز مد نظر قرار دهيد. نتايج مطالعه اي که در سال 2012 توسط دانشگاه سلامت و علوم اُرگان انجام شد، نشان داد که نوشيدن روزانه دو فنجان آب گيلاس ترش مي تواند التهاب بدن را کاهش دهد و به تسکين علائم استئوآرتريت (آرتروز) کمک کند.

تقويت مفاصل با فلفل قرمز

ويتامين C يک ماده مغذي مهم براي سلامت مفاصل است و فلفل قرمز منبعي عالي براي اين ويتامين محسوب مي شود. در شرايطي که همه فلفل دلمه اي ها حاوي ويتامين C هستند، اما نوع قرمز آنها بهترين گزينه براي دريافت اين ماده مغذي است. ويتامين C براي ساخت کلاژن که بخشي از غضروف، تاندون، و رباط ها محسوب مي شود و مفاصل براي ارائه عملکرد درست به آنها وابسته هستند، نياز است.
همچنين مشخص شده است که ويتامين C، همانند کپسايسين، مي تواند به کاهش درد کمک کند و فلفل قرمز منبع خوبي براي اين مواد مغذي و همچنين ويتامين هاي A و K، و مواد مغذي گياهي ديگري است که به عنوان آنتي اکسيدان عمل مي کنند.

تقويت مفاصل با ماهي چرب

ماهي هاي چرب مانند سالمون، خالمخالي و ساردين به طور ويژه براي سلامت مفاصل خوب هستند، زيرا سرشار از اسيدهاي چرب امگا-3 هستند که اين چربي هاي مفيد به کاهش درد و خشکي مفاصل از طريق کمک به توليد آنزيم ها و پروتئين هايي که التهاب را کاهش مي دهند، کمک مي کند.به طور ويژه، ماهي سالمون منبع عالي براي کلسيم و ويتامين D نيز است که اين مواد مغذي به حفظ استحکام استخوان ها کمک مي کنند.

تقويت مفاصل با زردچوبه

زماني که موضوع سلامت مفاصل مطرح مي شود، زردچوبه به واسطه محتواي کورکومين خود که يک ضد التهاب طبيعي قوي است به عنوان يک ابرماده غذايي شناخته مي شود.نتايج يک مطالعه نشان داد که عصاره کورکومين مي تواند در تسکين درد زانو به خوبي ايبوپروفن، داروي ضد درد، عمل کند.

تقويت مفاصل با مغزهاي خوراکي

همانند ماهي هاي چرب، مغزهاي خوراکي نيز منبعي عالي براي اسيدهاي چرب امگا-3 ضد التهاب هستند. به عنوان مثال، بادام افزون بر چربي هاي مفيد، حاوي ويتامين E و منگنز نيز است. ويتامين E يک آنتي اکسيدان است که از بدن در برابر آسيب راديکال هاي آزاد و شکل گيري التهاب محافظت مي کند، در شرايطي که منگنز به عملکرد سريع‌تر و کارآمدتر گلوکوزامين در ترميم مفاصل کمک مي کند.

تقويت مفاصل با دانه هاي چيا

دانه هاي چيا افزون بر اين که منبعي عالي براي اسيدهاي چرب امگا-3 هستند، که براي کاهش درد و التهاب در مفاصل مفيد هستند، از محتواي اسيد آمينه هاي اساسي مورد نياز بدن براي ترميم عضلات، رباط ها، تاندون ها، و غضروف نيز سود مي برند.فوايد دانه هاي چيا به همين جا ختم نشده و آنها سرشار از مواد مغذي ديگر مانند فيبر و پروتئين نيز هستند.

تقويت مفاصل با سبزيجات برگدار

مصرف سبزيجات برگدار براي حفظ سلامت مفاصل اهميت ويژه اي دارد. محصولاتي مانند اسفناج، کيل، برگ کولارد، يا بوک چوي از بهترين انتخاب ها هستند. آنها منبع خوبي براي برخي مواد مغذي کليدي مانند ويتامين C، کلسيم و سلنيم هستند.
ويتامين C به واسطه کمک به حفظ عملکرد درست غضروف ها از مفاصل محافظت مي کند. سلنيم نيز به واسطه خواص آنتي اکسيداني خود که به محافظت در برابر آسيب کمک مي کند و نقش کليدي در توليد سلول هاي جديد ايفا مي کند، به مفاصل کمک مي کند.

تقويت مفاصل با توت ها

وقتي صحبت از آنتي اکسيدان ها مي شود، توت ها، مانند توت فرنگي، بلوبري، تمشک و شاه توت از بهترين منابع براي آنها محسوب مي شوند. به طور ويژه، آنتوسيانين ها توانايي مقابله با التهاب را دارند. همچنين، توت ها حاوي اسيد الاجيک، آنتي اکسيداني ديگر، هستند که به کاهش التهاب و پيشگيري از افزايش درد مفاصل کمک مي کند.

تقويت مفاصل با سيب قرمز

تقويت مفاصل با اين مواد خوراکي

آنتوسيانين ها، مواد شيميايي گياهي که پيش‌تر نيز به آنها اشاره شد، در پوست سيب قرمز نيز يافت مي شوند و مبارزي قدرتمند در برابر التهاب هستند. همچنين، سيب قرمز حاوي آنتي اکسيدان ديگري به نام کوئرستين است، که در توليد کلاژن نقش دارد. افزون بر اين، سيب منبع خوبي براي منيزيم است که اين ماده مغذي به توليد اسيد هيالورونيک، ترکيبي مهم در مايع سينوويال موجود در مفاصل، کمک مي کند.

تقويت مفاصل با سير و پياز

سير و پياز حاوي ترکيب گوگردي قدرتمندي هستند که با التهاب و درد مبارزه مي کند. از آنجايي که اين مواد غذايي به بهبود عطر و طعم غذا کمک مي کنند مي توانند در کاهش مصرف سديم نيز نقش داشته باشند. مصرف بيش از حد سديم با فشار خون بالا و آرتريت پيوند خورده است.
به طور ويژه، پياز، منبع خوبي براي کوئرستين و همچنين فيبر پري‌بيوتيک نيز است.

تقويت مفاصل با ريحان

ريحان دير زمانيست که در هند و اروپا براي درمان التهاب و درد مفاصل استفاده مي شود. ريحان حاوي آنزيمي به نام اوژنول است که هم عامل عطر ريحان است و هم ضد التهابي قوي محسوب مي شود که فعاليت سيکلواکسيژناز - آنزيمي که موجب التهاب در بدن مي شود - را سرکوب مي کند.

تقويت مفاصل با روغن زيتون فوق بکر

روغن زيتون فوق بکر براي سلامت مفاصل فوق العاده مفيد است. اين محصول حاوي مقدار قابل توجهي لوبريسين است که اين پروتئين توانايي مايع سينوويال را براي محافظت از غضروف افزايش داده و به عنوان يک روان کننده نيز عمل مي کند.
همچنين، روغن زيتون فوق بکر سرشار از آنتي اکسيدان ها، اسيدهاي چرب امگا-3 و اولئوکانتال، يک ترکيب فنولي طبيعي که اثرات مشابه با برخي داروهاي ضد التهابي ارائه مي کند، است.

تقويت مفاصل با زنجبيل

همانند ريحان، زنجبيل دير زمانيست که به عنوان يک ماده ضد التهاب مورد استفاده قرار مي گيرد. اگرچه به صورت سنتي از زنجبيل براي درمان معده درد و مشکلات گوارشي استفاده مي شود، اين ماده غذايي مسدود کردن چندين ژن و آنزيم که موجب التهاب و ناراحتي مي شوند به کاهش درد مفاصل کمک مي کند.
از آنجايي که زنجبيل و زردچوبه با يکديگر مرتبط هستند، هر دو آنها ويژگي هاي ضد التهاب و ضد درد مشابه بسياري را ارائه مي کنند.

تقويت مفاصل با سويا

افزون بر اين که منبع عالي براي پروتئين گياهي است، سويا محصولي خوب براي تقويت سلامت مفاصل محسوب مي شود. سويا حاوي استروژن است که بر توليد اسيد هيالورونيک، يکي از ترکيبات کليدي مايع سينوويال، اثرگذار است.
همچنين، سويا حاوي اسيدهاي چرب امگا-3 است که براي کاهش درد و التهاب مفصلي مفيد هستند.


گردآوري : گروه سلامت سيمرغ
منبع : asriran.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي