بزرگنمايي:
چه خبر - رونق فرودگاه هاي کوچک ايران در پي خريد هواپيماهاي جديد
به نقل از وزارت راه و شهرسازي، پس از اجراي برجام، در مسير نوسازي و گسترش ناوگان هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران، خريد 20 فروند هواپيماي منطقهاي کوچک با حق گزينش 20 فروند ديگر نيز در دستور کار قرار گرفت.
هدف از خريد اين هواپيماها که از نوع ATR72-600 بودند، گسترش پروازهاي منطقهاي ايران و راهاندازي فرودگاههاي کوچک کشور بود.
پيش از خريد اين هواپيماها، تعداد کمي هواپيماي منطقهاي و کوتاهبرد در ناوگان شرکتهاي هواپيمايي کشور حضور داشت که هر چند برخي پروازهاي محلي را انجام ميدادند، اما توان تامين تقاضاي موجود در بازار پروازهاي منطقهاي ايران را نداشتند.
ارديبهشت سال گذشته چهار فرونداي. تي. آر براي نخستين بار به ناوگان ايران اير پيوستند. بعد از آن و به تدريج چهار فروند ديگر نيز وارد کشور شدند تا اين هواپيماها صنعت هوانوردي داخلي ايران را رونق دهند.
ايراناير با استفاده از اين هواپيماها توانست مسيرهاي جديد پروازي راهاندازي کرده، مقاصد جديدي را به فهرست مقاصد خود اضافه کند. سنندج، ابوموسي، ساري، جهرم، خوي، پارسآباد مغان، بندرلنگه، ابوموسي و کلاله از جمله اين مقاصد بودند.
همچنين مسيرهاي استاني ايراناير نيز با وروداي. تي. آرها رونق بيشتري گرفتند. بندرعباس به عنوان قطب جنوب کشور ايراناير انتخاب شد و دو فرونداي. تي. آر در اين فرودگاه مستقر شدند.
پرواز ميان شهرهايي چون رشت، تبريز. اروميه، اصفهان، شيراز، مشهد، کرمان و زاهدان نيز افزايش يافت.
*رشد فرودگاههاي کوچک
با مراجعه به آمار نشست و برخاست هواپيماها در سال 1396 که توسط شرکت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران منتشر شده، ميتوان دريافت که عمليات پروازي در بسياري از فرودگاههاي کوچک بعد از ورود هواپيماهاي جديد هواپپيمايي جمهوري اسلامي ايران رشد قابل ملاحظهاي داشته است.
به عنوان مثال، پس از آغاز پروازهاي ايراناير به پارسآباد مغان در تاريخ 13 بهمن 24 سورتي پرواز در سال 96 از اين فرودگاه انجام شد و باعث شد که فعاليت فرودگاه پس از 5 سال از سر گرفته شود. با آغاز پرواز به فرودگاه جهرم، تعداد نشست و برخاست هواپيماها در اين فرودگاه از 2 سورتي در سال 95 به 58 سورتي در سال 96 افزايش پيدا کرد.
همچنين نشست و برخاست اين هواپيماها در فرودگاه اراک، تعداد نشست و برخاست را از 224 سورتي در سال 95 به 300 سورتي در سال 96 رساند و با رشد 34 درصدي مواجه کرد.
همچنين ايراناير با استفاده از اين هواپيماها، پرواز به فرودگاههاي شمالي کشور را گسترش داد. تعداد پروازهاي هفتگي به فرودگاههاي رشت و گرگان افزايش پيدا کرد و پرواز به فرودگاههاي رامسر، دشت ناز ساري و نوشهر مجددا از سر گرفته شد.
سال گذشته نشست و برخاست در فرودگاه سردار جنگل رشت 18 درصد و در فرودگاه گرگان 48 درصد رشد داشته است. اين ارقام براي فرودگاههاي ساري و نوشهر به ترتيب 9 درصد و 68 درصد بودهاند. نشست و برخاست در فرودگاه رامسر نيز 92 درصد رشد داشته است.
وروداي. تي. آرها براي مناطق جنوبي کشور نيز خوش يمن بوده است. در سالي که گذشت، نشست و برخاست در فرودگاه بندرعباس 14 درصد نسبت به سال پيش از آن رشد داشته است و اين رشد را ميتوان ناشي ازز تبديل شدن اين فرودگاه به قطب جنوب کشور دانست.
دو فرونداي. تي. آر که در اين فرودگاه مستقر هستند، پروازهاي منظمي را به مقاصدي چون کيش، شيراز، بوشهر، ابوموسي، بندرلنگه، کرمان، چابهار و زاهدان انجام دادند.
در اين ميان فرودگاههاي کوچک بيش از ساير فرودگاهها منتفع شدند. به عنوان مثال فرودگاه ابوموسي رشد 92 درصدي و فرودگاه چابهار رشد 10 درصدي را در تعداد نشست و برخاست هواپيماها تجربه کردند.
فرودگاههاي زاهدان، کرمان و بوشهر نيز به ترتيب به رشد 7، 28 و 28 درصدي در تعداد نشست و برخاست دست يافتند.
هم اکنون 55 فرودگاه عملياتي در کشور وجود دارد، اما ناوگان هوايي کشور براي خدمت رساني به همه اين فرودگاهها کافي نيست.
ورود هشت فرونداي. تي. آر تاکنون گام بزرگي براي بهرهبرداري از اين فرودگاهها محسوب ميشود. بيشک با ورود باقي هواپيماهاي خريداري شده از اين نوع، ميتوان به رونق پروازهاي محلي و منطقهاي اميدوار بود.
منبع: ilna.ir