آخرین اخبار

شايع ترين سرطان در زنان و مردان ايران+ کانون سرطان در ايران بيماري ها و پيشگيري

شايع ترين سرطان در زنان و مردان ايران+ کانون سرطان در ايران

  بزرگنمايي:

چه خبر - شايع ترين سرطان در زنان و مردان ايران

دكتر رشيد رمضاني رئيس اداره سرطان وزارت بهداشت ايران مي گويد: براساس گزارشهاي نظام ثبت سرطان در ايران ، سرطان پستان شايع‌ترين و اولين سرطان در اين کشور است.
سرطان معده شايع‌ترين سرطان در مردان ايران است و پس از آن سرطان‌هاي مثانه، پروستات، روده بزرگ، دستگاه خونساز، ريه، مري، اعصاب مرکزي، غدد لنفاوري و پوست، ده سرطان شايع مردان در ايران است.
شايع‌ترين سرطان‌ها در ميان زنان شامل پستان، پوست، روده، راست روده، معده، مري، دستگاه خونساز، تيروئيد، تخم‌دان و رحم مي باشند.
سرطان معده در مردان و سرطان سينه در زنان شايع‌ترين سرطان‌هاي كشور ايران هستند.
به دنبال افزايش آگاهي و سطح فرهنگ تغذيه‌اي مردم، ميزان بروز سرطان‌هاي مري و معده به عنوان سرطان‌هاي شايع مردان كشور كاهش يافته و اين نويد وجود دارد كه طي سال‌هاي آتي ميزان بروز اين دو سرطان كم و كمتر شود.
پس از سرطان معده، سرطان‌هاي مثانه، پروستات، روده بزرگ، دستگاه خونساز، ريه، مري، دستگاه اعصاب مركزي و غدد لنفاوي پس از سرطان پوست به ترتيب 10 سرطان شايع مردان كشور هستند.
در جمعيت زنان كشور نيز شايع‌ترين سرطان‌ها شامل سرطان سينه، پوست، روده و راست‌روده، معده و مري، دستگاه خونساز، تيروئيد، تخمدان و رحم مي‌شود. اين اطلاعات دستاورد نظام ثبت سرطان در كشور است. براي ديگر سرطان‌ها در كشور نيز آمار دقيق وجود دارد و اكنون مشخص است در چه استان‌هايي كدام سرطان‌ها شايع‌ترند.
با توجه به تغيير نگرش، تغيير فرهنگ تغذيه‌اي مردم و توجه به شيوه زندگي سالم، مقايسه آمار سرطان در كشور طي سال‌هاي 86 و 87 حاكي از آن است كه ميزان بروز سرطان مري كاهش يافته است. همچنين سرطان معده با وجود آن كه شايع‌ترين سرطان مردان است، اما ميزان بروز آن به طور كلي در كشور كاهش يافته است.
بر اين اساس آنچه باعث كاهش ميزان بروز سرطان‌هاي دستگاه گوارش مي‌شود به عوامل خطر و سطح آگاهي مردم از اين عوامل بازمي‌گردد.
به عنوان مثال مصرف مايعات داغ نوعي عامل تخريبي براي سرطان‌هاي دستگاه گوارش فوقاني به شمار مي‌رود. كاهش استعمال دخانيات نيز به كاهش بروز سرطان‌هاي دستگاه‌هاي گوارش منجر مي‌شود.
همچنين استفاده عمومي از يخچال سبب مي‌شود انواعي از سرطان‌هاي معده كه با ميكروب هليكوباكترپيلوري ارتباط دارد، كاهش ‌يابد. در مجموع اكنون نوع خاصي از سرطان معده در كشور كاهش يافته است كه در كل اثر خود را در ميزان كل بروز اين سرطان گذاشته است. اين نويد وجود دارد كه ميزان سرطان‌هاي معده و مري در سال‌هاي آتي كم و كمتر شود .
هر چند سرطان‌هاي مري و معده متد تشخيص زودرس ندارند، اما با تغيير نگرش و تغيير فرهنگ تغذيه‌اي مردم مي‌توان اين دو سرطان را نسبتا كنترل كرد.

سرطان معده شايع ترين سرطان مردان ايران

شايع ترين سرطان در زنان و مردان ايران+ کانون سرطان در ايران

مرگ و مير ناشي از سرطان معده در مردان به يكي از مشكلات مهم بهداشتي -درماني كشور ايران تبديل شده است و عفونت هليكوباكترپيلوري مهم ترين عامل خطر ابتلا به اين بيماري محسوب مي شود.

مهم ترين عوامل ابتلا به سرطان معده

مهم ترين عوامل ابتلا به سرطان معده عبارتند از:

مصرف غذاهاي حاوي نيترات بالا به ويژه در فست فودها
مصرف غذاهاي نمك سود و دودي شده
آماده سازي نامناسب غذا
استفاده از غذاهاي مانده
مصرف آب ناسالم و غيربهداشتي
مصرف ناكافي ويتامين هاي گروه اي و سي در رژيم غذايي
سابقه خانوادگي مثبت ابتلا به اين بيماري و در نهايت استعمال دخانيات از محسوب مي شود.

هر چند در برخي از كشورهاي جهان از جمله ژاپن از شيوه غربالگري به روش اندوسكوپي براي افراد پرخطر استفاده مي شود اما هنوز هيچ روش علمي و استانداردي براي غربالگري و شناسايي زودرس بيماري در مراحل ابتدايي آن وجود ندارد و اين امر لزوم آموزش مردم در مورد روش هاي پيشگيري از اين بيماري را دو چندان مي كند.
ضروري است افراد به محض مشاهده علايم و نشانه هاي مشكوك گوارشي به پزشك متخصص گوارش مراجعه كنند تا تحت بررسي لازم و تخصصي قرار گيرند و از خود درماني در اين زمينه پرهيز كنند. از جمله اين نشانه هاي مشکوک عبارتند از:

بلع سخت
سيري زودرس
كاهش وزن
سوء هاضمه طولاني مدت
سرطان معده در ايران دوبرابر ميانگين جهاني

طبق آمارهاي منتشر شده از طرف وزارت بهداشت ايران ، سرطان معده در کشور يکي از علل عمده مرگ و مير شناخته شده است. بروز سرطان برحسب جمعيت دنيا 10 در هر 100 هزار نفر است اما در تهران و در ميان مردان، از هر 100 هزار نفر 20 نفر به اين بيماري مبتلا مي شوند.

اردبيل مرکز سرطان معده در کشور

با توجه به شيوع بسيار زياد بيماري‌هاي گوارشي در اردبيل، اين استان كانون سرطان معده در كشور به حساب مي‌آيد و به احتمال زياد عللي چون شرايط اكولوژيكي، مسائل تغذيه‌اي و ژنتيكي در پديد آمدن و شيوع اين سرطان نقش موثري دارند.
منطقه آذربايجان و اردبيل يکي از مركز اصلي سرطان مري و معده در دنيا به شمار مي رود است و هر چه از طرف اردبيل به مركز و جنوب ايران پيش مي‌رويم از شدت اين بيماري كاسته مي‌شود.
شيوع اين بيماري در مردان به ازاي هر 100 هزار نفر، 50 نفر است و در خانم‌ها نيز به ازاي 100 هزار نفر، 25 نفر است.
علت اصلي شيوع سرطان گوارش در اين منطقه به نحوه زندگي، تغذيه مردم و شيوع احتمالي ميكروبي به نام ليگماتو پروي كه در منطقه تركيه، آذربايجان و كشورهاي آسياي ميانه است برمي‌گردد.
اين سرطان قابل پيشگيري است و در تمام دنيا براي آن درمان قطعي پيدا شده است كه اميدواريم با مطالعات تحقيقاتي متخصصان ايراني بتوان در اين منطقه هم سرطان‌هاي گوارشي را كنترل کرد.

سرطان پستان، شايع‌ترين سرطان در ميان زنان ايران

شايع ترين سرطان در زنان و مردان ايران+ کانون سرطان در ايران

سابق بر اين سرطان معده شايع‌ترين و پرتعدادترين سرطان در ميان زنان و مردان بود اما در حال حاضر آمار سرطان سينه در زنان به حدي بالا رفته است كه سبب شده بالاترين تعداد بيماران سرطان را در زنان به خود اختصاص دهد.
با اينكه سرطان پستان بسيار شايع است اما با انجام آزمايشات مداوم و توجه به موقع به علائم آن از رسيدن اين سرطان به مرحله پيشرفته ممانعت كرده و مي‌توان آن را در مراحل اوليه تحت كنترل درآورد.
هر زني كه سنش از 20 سال بالا مي‌رود بايد شخصا به صورت ماهيانه معايناتي بر موضع سينه داشته باشد و در صورت مشاهده مسئله غيرعادي به پزشك متخصص مراجعه كند. زنان بايد به صورت مستمر هر 3 سال يكبار براي معاينه دقيق به متخصص زنان مراجعه كرده و اينكار را تا سن 40 سالگي ادامه دهند.
البته پيشگيري و درمان سرطان وابستگي زيادي به برنامه‌هاي غربالگري و پيشگيري و پيگيري سرطان دارد كه در ايران برنامه غربالگري مدون دولتي در اين زمينه وجود ندارد. هر چه برنامه غربالگري در ايران گسترده‌تر و كاملتر انجام شود، سرطان‌ها در مراحل زودتري مشخص شده و درمان آنها كم هزينه‌تر، ساده‌تر و قطعي‌تر مي‌شود.
بيماري سرطان بيماري بسيار پرهزينه و وقت‌گيري است به همين دليل نيازمند كمك سازمان‌هاي دولتي است. همچنين داروهاي مورد نياز بيماران سرطاني و همچنين دوره‌هاي شيمي درماني و راديوتراپي هزينه‌هاي بالايي دارند و گاها بيماران به خاطر مشكلات مالي و پرهزينه بودن درمان، درمان را قطع كرده و بيماري آنها پيشرفت مي‌كند.
بيماران سرطاني با هزينه‌هاي بالاي درمان مشكل دارند كه اين مسئله بايد مورد توجه سازمان‌ها و ارگان‌هاي مختلف قرار گيرد. لازم است بيماري سرطان نيز به عنوان يك بيماري خاص جزو دسته بيماري‌هاي خاص قرار گرفته و بيمار هزينه‌هاي درماني كمتري را پرداخت كرده تا بتواند به اين صورت طول عمر خود را بالا ببرند.

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : سرطان هاي رايج در بين خانم ها را بشناسيد

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : سرطان هاي شايع زنان و مردان را جدي بگيريم

اگر مي خواهيد بيشتر بدانيد : شايع ترين سرطان زنانه در ايران


منبع : pezeshk.us



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

علايم سوء هاضمه و روش هاي پيشگيري از سوء هاضمه

دچار تنگي دريچه قلب هستم براي درمان چه کاري انجام دهم؟

روش خانگي براي تشخيص کبد چرب

درد پهلو نشانه چيست

فشار خون پايين چيست؟ + دلايل فشار خون پايين

تکنيک هاي طلايي براي درمان سريع سردرد ساده

فيبروز کبدي چيست؟ آيا فيبروز درمان مي شود؟

تدابير طب سنتي براي درمان آلرژي بهاره

مراقب مصرف مکمل ويتامين D باشيد

فشار خون در هر سني چند است و براي درمان فشار خون چه کنيم؟

چه عواملي خطر بروز سرطان روده بزرگ را افزايش مي دهند؟

درمان آمبولي ريه با چه روش هايي امکان پذير است؟

سکته مغزي و آنوريسم مغزي چه تفاوتي با هم دارند؟

کلسترول چيست و براي درمان کلسترول خون چه بايد کرد؟

درمان گلودرد با غرغره هاي طبيعي

عواملي که خطر ابتلا به سندرم روده تحريک پذير را افزايش مي دهند

بيماري قلبي که باعث سکته مغزي مي شود

روشهاي پيشگيري از ماشين گرفتگي

علت وجود خون در ادرار

تضمين سلامت قلب با رعايت اين نکات

روش هاي پيشيگيري و درمان عرق سوز شدن

تاثير سير و پياز بر پيشگيري از سرطان روده بزرگ

نکات بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا هاري

علت و درمان رماتيسم مفصلي از ديدگاه طب سنتي

آشنايي با دلايل اصلي سکته قلبي

هشدارهاي بدن براي مراحل اوليه ابتلا به سرطان

کاهش علايم آلرژي با اين خوراکي ها

با مصرف اين خوراکي ها کبد چرب را از خود دور کنيد

کاهش علايم آلرژي در بهار با توصيه هاي طب سنتي

کلسترول را با اين ورزش ها مغلوب کنيد

دلايل سرفه و سرفه هاي خطرناک را تشخيص دهيد

فتق ديسک چرا ايجاد مي شود و چطور از فتق ديسک پيشگيري کنيم

آترواسکلروز atherosclerosis يا تصلب شرايين چيست؟

ورم معده يا گاستريت Gastritis چيست و چطور درمان مي شود؟

تشخيص سرطان مقعد و روش هاي درمان سرطان مقعد

9 راه حل طبيعي براي کنترل فشار خون

هر آنچه بايد درباره انحراف شصت پا بدانيد

چرا ديدتان تار شده ؟

چرا سرم درد مي کند؟

علت تکان هاي شديد پا در خواب يا سندروم پاي بيقرار چيست؟

با زير بغلي که زياد عرق مي کند و هميشه خيس است چکار کنم؟

چند روش خانگي براي درمان درد سياتيک

پيشگيري از شايع ترين سرطان دنيا با مصرف سير و پيار

عواملي که خطر لخته شدن خون را افزايش مي دهند

کمر درد : حقايق و باورهاي غلطي که بايد بدانيد

نشانه هاي عجيب بيماري قلبي

اين بيماري ها باعث چاقي تان مي شوند

علائم کم کاري تيروئيد و هرآنچه بايد در مورد ان بدانيد

درمان سر درد با ماساژ نقاط فشاري در سر

درمان عفونت سينوس با روش هاي خانگي