بزرگنمايي:
چه خبر - مسئوليت جديد شهرداري؛ احراز هويت خبرنگاران!
از قصه از جايي شروع شد که مديران چند چند روزه شهرداري تهران تصميم گرفتند به يک باره رويه مديريتي را تغيير و شهر را جور ديگر و بدون کار کارشناسي اداره کنند.
در ابتداي امر چند مدير تازه کار تصميم گرفتند طرح ترافيک 35 ساله تهران را بدون کار کارشناسي حذف و يک طرح نوپا را بدون انجام پايلوت اجرايي کنند.
هر ساله طرح ترافيک از ابتداي سال آغاز مي شد و مردم بدون بلاتکليفي در اين محدوده تردد مي کردند اما امسال با تدبير مديران تازه کار هنوز شهروندان در بلاتکليفي هستند و نمي دادنند سرنوشتشان در اين زمينه چه ميشود.
در طرح جديد ابتدا مديران تصميم گرفتد سهميهها قطع کنند بعد دوباره نظرشان عوض و قرار شد پولهاي هنگفتي به جاي حذف سهميهها بگيرند.
ابتدا پاي خود را رو گلوي آژانسها، وانت بارها، تاکسي و غيره گذاشتند افرادي که نان شبشان از اين راه تامين مي شود اما شهرداري هزينهها آنها را به ميزان چشمگيري افزايش داد البته با وساطت شورا بخشي از هزينهها براي برخي اقشار حذف شد.
در اين بين شهرداري تهران به خبرنگاران که براي پوشش برنامههاي خبري نيازمند طرح ترافيک بودند نيز خرده گرفت و برخي از مسئولان شهرداري گفتند خبرنگاران يک مشت رانت خوار و لابي گر هستند و بايد سر ساماني به آنها بدهيم.
ابتدا شهرداري از خبرنگاران خواست که در سايت ثبت نام کنند،اکثر خبرنگاراني که نياز به طرح داشتند ثبت نام کردند.
سپس شهرداري اعلام کرد که بايد خبرنگاران هويتشان شناسايي شود پس بايد 10 اثر چاپ شده در 6 ماه گذشته با معرفي نامه يا تصويري از بيمه نامه از رسانه در سايت بارگذاري کنند. خبرنگاران براي اينکه شائبه اي پيش نيايد در اين زمينه شفاف عمل کردند و تمام مدارک را الصاق کردند. شهرداري سپس اعلام کرد صلاحيت شما را بررسي خواهم کرد. (البته به خاطر وجود اشکلاتي در سايت داشت، آدرس پستي و ايميل هم داده شد.)
با اين وجود و در زمان مشخص بسياري از خبرنگاراني که به آدرس پستي اعلام شده از سوي معاونت مدارک خود را ارسال کرده اند، به دليل عدم بررسي مدارک از سهيمه محروم شده اند. اين اخلال در فرآيند ثبت نام در حاليست که محمد عليخاني؛ عضو کميسيون حمل و نقل شوراي شهر اعلام کرده است:« آييننامهاي که براي آرم طرح ترافيک خبرنگاران ارسال کرده بودند به شکلي بود که کسي نتواند طرح بگيرد که اعضاي شورا آن را اصلاح کردند و شهرداري مسئول آزار و اذيت مردم نيست و وظيفه خدمترساني به مردم را دارد. اينکه چشممان را ببنديم سختگيرانه و غيراصولانه برخورد کنيم آسيب ميبينيم.»
چند روزي گذشت بالاخره شهرداري تهران خبرنگاران واقعي را به زعم خود کشف کرد. يک ليستي از سوي شهرداري به رسانهها اعلام شد و افرادي را هم که تاييد کرده بودند باز گفتند همه اين افراد مجاز به دريافت طرح نيستند، خود رسانه چند نفر را انتخاب و به ما اعلام کند. به عنوان مثال به يک رسانه با بيش از 50 خبرنگار فقط 6 سهميه دادند و .....
اصلا معلوم نيست که معترضان بايد به کجا مراجعه کنند و چطور حق واقعي خود را بگيرند و معاون شهردار تهران همچنان به قول يکي از اعضا شورا در حال مخالفت با همه کارهاست.
طرح جديد ترافيک که دستپخت شهرداري تهران است تا به امروز وارد فاز اجرايي نشده است و در آخرين برآوردي که از سوي معاون حمل و نقل و ترافيک اعلام شده، 15 ارديبهشت زمان اجراي آن خواهد بود. تاخيري که در اين زمينه براي اجراي طرح جديد ترافيک به وقوع پيوسته نتيجه عدم وجود زيرساختهاي لازم از يکسو و از سوي ديگر عجله زياد پورسيدآقايي در تصويب اين طرح در شوراي شهر و شوراي ترافيک بود.
پس از کش و قوسهاي فراوان و تعيين سهميه براي برخي از اقشار هنوز تکليف برخي از ثبت نامها مشخص نيست. سهميه رايگان معلولان حرکتي نه از سوي معاونت حمل و نقل شهرداري تعيين تکليف شده و نه سازمان بهزيستي معرفي نامه اي جهت ثبت نام اين قشر ارائه کرده است.
به هر حال در اين روند نوعي آشفتگي در اجراي طرح و ثبت نامها ديده مي شود که مي تواند اجراي دقيق طرح جديد ترافيک را با مشکلاتي روبه رو سازد.
در همين رابطه در حاليکه رئيس پليس تهران از شروع طرح از 15 ارديبهشت و اجراي ارشادي آن به مدت دو هفته سخن گفته بود؛ معاونت حمل و نقل و ترافيک در اعلاميه اي عنوان کرده است که طرح قطعا از 15 ارديبهشت به صورت کامل اجرا مي شود. عدم شفاف سازي و اطلاع رساني دقيق در اين موضوع مي تواند باعث سرگرداني بيشتر شهروندان تهراني شود که مشخص نيست آيا دو هفته طرح قرار است ارشادي اجرا شود يا خير؟
منبع: farsnews.com