آخرین اخبار

کاوه مدني: چطور از روي عکس‌هاي من فهميدند که جاسوس هستم سياسي

کاوه مدني: چطور از روي عکس‌هاي من فهميدند که جاسوس هستم

  بزرگنمايي:

چه خبر - کاوه مدني: اهانت و تحقير خانواده‌ام را به هيچ وجه نمي‌توانم تحمل کنم

معاون سابق آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محيط زيست گفت: برخي زيادي دلواپس هستند و بر همين اساس اين حلقه خودي را آن قدر تنگ مي‌کنند که در نهايت خودشان هم از آن خارج مي‌شوند. مدني همچنين گفت: طي 7 ماهي که در ايران بودم، فشارهاي زيادي را تحمل کردم. بايد تأکيد کنم که براي چهار قطعه عکس استعفا نداده‌ام؛ چرا که من گذشته شفافي دارم.
کاوه مدني درباره علت بازگشتش به ايران گفت: من از همان ابتدا با عشق و براي کمک به کشورم بازگشتم، از آقاي کلانتري، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست هم تشکر مي‌کنم که در اين حوزه يک پنجره جديد براي کشور باز کردند. همچنين از دکتر ستاري که با باز کردن اين فضا، زمينه جذب نخبگان را فراهم کردند تا دانش، انرژي و خون جديدي به مديريت کشور تزريق شود، سپاسگزارم اما برخي زيادي دلواپس هستند و بر همين اساس اين حلقه خودي را آن قدر تنگ مي‌کنند که در نهايت خودشان هم از آن خارج مي‌شوند.
کاوه مدني با بيان اين‌ که طي 7 ماهي که در ايران بودم، فشارهاي زيادي را تحمل کردم، افزود: من در اين مدت هرگونه تخريب و فشاري را تحمل کردم، اما اهانت و تحقير خانواده‌ام را به هيچ وجه نمي‌توانم تحمل کنم.
او درباره اتهام دو تابعيتي بودنش هم گفت: 14 سال خارج از ايران و در کشورهاي مختلف از اروپا گرفته تا آمريکاي شمالي کار و زندگي کردم، اما هرگز تابعيت هيچ يک از اين کشورها را نگرفتم. اين موضوع را بارها در مصاحبه‌هايم و حتي توييترم اعلام کردم اما متأسفانه برخي، علاقه ندارند بخوانند يا بشنوند، حتي در بعضي مواقع، مواردي را به من نسبت مي‌دهند که دقيقاً خلاف گفته‌ها، مصاحبه‌ها و نوشته‌هاي من است. جالب است امروز همان‌ها درباره مشکلات و بحران‌هاي زيست محيطي حرف مي‌زنند و کاسه داغ‌تر از‌ آش شده‌اند. اينها همان‌هايي هستند که نتيجه سال‌ها تحقيقات و پژوهش‌هاي حرفه‌اي من درباره آب را نديده و نشنيده گرفتند اما حالا مي‌گويند کاوه مدني که (در زمان ساخت خيلي از اين سدها و انتقال آب، يک بچه کوچک بوده) در اين حوزه مسئوليت داشته و همه اين کارها را او انجام داده است!
مدني گفت: من به آنها توصيه مي‌کنم به جاي اتهام و تخريب، به مقالات و اخبار رسانه‌ها مراجعه کنند تا ببينند که از چه زماني درباره همه اين مسائل هشدار داده بودم و آنها ناديده گرفتند!
مدني درباره ماجراي استعفايش هم گفت: افرادي که عکس‌هاي خصوصي و قديمي من را در شرايط خاص و بدون مجوز قضايي منتشر کردند، به اعتقاد من، افراد چندان معتقد و با وجداني نيستند. در چنين شرايطي، کار کردن خود را به صلاح نمي‌دانم و ترجيح مي‌دهم از خودم بگذرم. در اين 7 ماه، همه تلاشم را کردم تا براي دوستان جا بيندازم که من عاشق کشورم هستم و صلاح، پيشرفت و آباداني را مي‌خواهم اما نمي‌توانم توهين و تحقير خانواده‌ام را بپذيرم. اصولاً در چنين فضايي چگونه مي‌توانم ممنوع‌الخروج کردن همسرم را بدون هيچ قانون و دليلي قبول کنم.
مدني کار خود در پرديسان را آموزش، کمک به يادگيري مردم و ايجاد حساسيت در مسائل محيط زيستي، بدون کوچک‌ترين منابع مالي و تنها بر پايه حس همدلي دانست و گفت: تيم کاري خوبي هم داشتيم. الان هم کاري که در ايران انجام مي‌دادم را در خارج از کشور مي‌توانم انجام دهم. بر اين اساس اصلاً نمي‌پذيرم کسي بگويد در سيکل اداري ايران نمي‌توان کاري انجام داد. اتفاقاً معاونت من، يکي از معاونت‌هايي بود که در حوزه اداري و گردش کار بسيار موفق ظاهر شد اما اين افراد فکر مي‌کنند، اگر کسي دانشگاهي است نمي‌داند چگونه بودجه بنويسد يا نامه‌نگاري کند! در حالي که اين تصور افرادي است که دنيا را نديده و نمي‌دانند که افراد دانشگاهي در خارج از کشور علاوه بر خواندن کتاب و مقاله مهارت هاي ديگري هم دارند.
او در پاسخ به کساني که مي‌گويند مدني به خاطر ترس‌اش از کشور خارج شد، گفت: به هيچ وجه اين چنين نبوده و اين بهانه را هم نمي‌پذيرم که کشوري من را دعوت کند، بعد مورد توهين قرار بگيرم و اجازه تحقيق و پژوهش نداشته باشم.
مدني درباره اتهام جاسوسي هم گفت: در نوروز براي مأموريت به چهار کشور سفر کردم. به همين دليل پيش از رفتنم همه کارهايم را تا آخرين ساعت کاري انجام دادم، نامه‌هايم را خواندم و حتي برخي از آنها را هم ارجاع دادم و در اين مدت هيچ کار خلافي مرتکب نشدم. بنابراين درباره اتهام مجرم بودن و جاسوسي هم بايد بگويم که در هيچ موردي هرگز تفهيم اتهام نشده‌ام. هيچ قراري براي بنده صادر نشده و با احترام و به ميل خودم از کشور خارج شدم اما متأسفانه کساني مدعي هستند که من تخلف کردم. بايد طبق قانون عمل کنند.
او به اتهام زني برخي از نمايندگان مجلس هم اشاره کرد و دراين باره اين طور توضيح داد: براي برخي از اين افراد متأسفم! آنها نمايندگان مردم و با رأي مردم به مجلس وارد شده‌اند تا قانون وضع کرده و به اجراي آن کمک کنند اما متأسفانه برخي‌هايشان خلاف قانون عمل کردند و به راحتي به افراد توهين و افترا و انگ جاسوسي مي‌زنند. مثلاً يکي از اين نمايندگان مدعي شده بود، که براي مدني حداقل دو تابعيت ثبت شده و او به برخي کشورهاي ممنوعه هم سفر کرده و با اسرائيل ارتباط داشته است! اما من مي‌پرسم که اين ادعاها از کجا پيدا شده و بر اساس چه سندي گفته مي‌شود؟!
او درباره پيامد انگ و افترا به افراد از جمله تحصيل کردگان در خارج گفت: دود اين رفتارها به چشم کشور مي‌رود. اميدوارم اين نمايندگان هر چه سريع‌تر از دولت، مسئولين ذيربط و خانواده‌ام عذرخواهي کنند تا ثابت شود نمايندگان ذي‌صلاح هستند. به هر حال خطا رخ مي‌دهد اما اعتراف به خطا، شهامت و صداقت مي‌خواهد که اميدوارم در آنها پيدا شود.البته بايد از نمايندگان و مسئولاني که به دنبال احقاق حق بوده و شفاف‌سازي کردند، تشکر کنم.
مدني به مستند «صحبت کردن» هم اشاره‌اي کرد و گفت: اگر مصاحبه‌‌هاي روزهاي اول من را بخوانيد، متوجه مي‌شويد يکي از دغدغه‌هاي اساسي من همين مستند صحبت کردن است. من اصرار و آرزو داشتم زماني که از ايران خارج مي‌شوم، مستند صحبت کردن را ترويج داده باشم که متأسفانه اين اتفاق نيفتاد و خودم قرباني اين داستان شدم. بايد تأکيد کنم که براي چهار قطعه عکس استعفا نداده‌ام؛ چرا که من گذشته شفافي دارم و براي اين رفتار‌هاي غير اخلاقي هم ارزشي قائل نيستم.
او درباره پيامدهاي نقض حريم خصوصي افراد هم گفت: مسأله، عکس‌هاي خصوصي من نيست، مشکل نقض حريم خصوصي، قانون شکني و حرمت‌شکني آشکار است؛ آن هم براي فردي که زحمت کشيده است. اگر نمي‌خواهند ما کاري انجام دهيم، حداقل خودشان مسئوليت کارهايي که در حوزه آب و محيط زيست انجام داده‌اند را بپذيرند تا کشور شرايط بدتر از اين را تجربه نکند، يا حداقل تلاش کنند تا وضعيت کشور خراب نشود. قبل از اين‌ که به ما اتهام بزنند، مطالعه کنند و بياموزند؛ چرا که ما دلسوز اين کشور هستيم و دانش و علم مان را در اختيار آنها قرار داديم.
از کسي کينه ندارم
مدني درباره هجمه‌هاي هماهنگ عليه او در فضاي مجازي گفت: فکر مي‌کنم برخي‌ پول و دستمزد مي‌گيرند و شايد براي تأمين زندگي و معيشت اين کار را انجام مي‌دهند و دستشان تنگ است. من اين افراد را مي‌بخشم ولي اميدوارم روزي چشم‌شان را باز کنند و بدانند اين رفتارها و تخريب‌ها چه بر سر کشور مي‌آورد.
او به برخي از نمايندگان که مي‌گويند کاوه مدني اگر تابعيت ندارد چطور در کشور ديگر کار مي کند، اشاره کرد و گفت: از مسئولان وزارت امورخارجه مي خواهم درباره «ويزاي کار» براي آنها توضيحاتي ارائه کند تا در جريان قرار بگيرند که حتماً نبايد تبعه آن کشور باشيد. او درباره استخدام در حوزه دانشگاه هم گفت: آن چه تعيين کننده است صلاحيت است و هر کسي با هر مليتي مي‌تواند در دانشگاه‌ها جذب و استخدام شود براي همين من نه آمريکايي بودم نه سوئدي بودم و نه انگليسي. در حالي که در همه اين کشورها موقعيت داشتم و کار کردم.
اين دانشمند جهاني درباره بازگشت به انگلستان هم گفت: در حال حاضر نمي‌توانم انگلستان بروم چون ويزاي کار من باطل شده و قانون کار انگلستان اجازه نمي‌دهد تا يک سال از زمان باطل شدن ويزا بگذرد. ويزاي مجدد بگيرم ولي مطمئنم هر جاي دنيا که دلم بخواهد مي‌توانم بروم و کار کنم چون درس خوانده‌ام و سابقه دارم، همه جا مي‌توانم دنبال علايق‌‌ام باشم و براي کشورم از راه دور تلاش کنم. اميدوارم دوستاني که اين حرکات را کردند يک روز بفهمند چه کار کرده‌اند!
او درباره جنبه مثبت ماجرا هم گفت: حداقل اثر آمدنم به کشور اين بود که 7 ماه کار کردم. اميدوارم افراد بعد از من طولاني‌تر بتوانند کار کنند. ما در بخش خصوصي شاهد بازگشت سرمايه‌هاي علمي هستيم، اميدوارم در بخش دولتي هم اتفاق خوبي بيفتد.
گاهي اوقات سکوت بهترين جواب است
او درباره برخي بدرفتاري‌ها هشدار داد و گفت: نمي‌شود کسي را دعوت کني اما دست و پايش را ببنديد تا حرکت نکند. اگر قرار بود بنده حرکت نکنم و مثل بعضي از مديران قبلي يا حال حاضر باشند لزومي به حضورم نيست. حس کردم اگر جاي ديگري زندگي و کار کنم از راه دور مي‌توانم مفيد باشم.
او در پاسخ به اين سؤال که چرا درباره عکس‌هايي که به نام مالزي و در زمان تصدي معاونت منتشر شد شفاف‌سازي نمي‌کند هم گفت: گاهي اوقات سکوت بهترين جواب است. وقتي کساني پول مي‌گيرند که نفهمند و نشنوند و نبينند صحبت کردن با آنها بيهوده است.
او درباره زمان خروجش از کشور هم گفت: برخي از خبرگزاري‌هاي کشور در اين يکي دو روز گذشته انواع و اقسام حرف‌هاي عجيب و تيترهاي غريب را زدند. يکي از خبرگزاري‌ها نوشته بود، مدني اوايل اسفند از کشور خارج شده است. اگر به صفحه اينستاگرام و تلگرام من مراجعه مي‌کردند مي‌ديدند که من در آن دوره چند رويداد و ايده را درباره زباله در ايران اجرا کردم.
مدني درباره پيامد انتشار اخبار غير مستند هم گفت: برخي از خبرگزاري‌ها مسئوليتي نمي‌پذيرند و مي‌توانند هر چيزي را چاپ کنند و انواع و اقسام تهمت‌ها را بزنند و پيگيري قانوني وجود نداشته باشد. در نهايت هم براي بي‌گناه پرونده‌سازي مي‌شود. طبق ماده 697 قانون مجازات اسلامي، هر کس به هر وسيله‌اي، به کسي امري را صريحاً نسبت دهد که مطابق قانون آن امر جرم محسوب مي‌شود و نتواند صحت آن را ثابت نمايد جز در مواردي که موجب حد است به يک ماه تا يک سال حبس و تا (74) ضربه شلاق،حسب مورد محکوم خواهد شد.
او بحث را به سمت مانع تراشي برخي از محيط زيستي‌ها برد و گفت: اميدوارم کساني که بهتر از من هستند در سازمان محيط‌ زيست کار کنند و کساني که دنبال مانع تراشي براي من بودند و گزينه‌هاي خوبي زير ميز و روي ميز دارند گزينه‌هايشان را پيشنهاد بدهند.
او نسبت به پيامدهاي اتهام جاسوسي زدن به افراد دانشگاهي هم هشدار داد: اين بزرگ‌ترين جنايت در حق جامعه علمي کشور است و تبعات بسيار دارد.
او خواستار ورود مسئولان ارشد نظام در اين زمينه شد و هشدار داد اين رويه بسيار خطرناکي است: اين توهم است که فکر مي‌کنند اطلاعاتي از کشور خارج مي‌شود. من در خارج از کشور به خيلي از داده‌ها درباره «آب» از طريق ماهواره‌ها دسترسي داشتم که در ايران نداشتم. بنابراين گفتن اين‌ که اطلاعات محرمانه را جمع مي‌کرد گزافه‌گويي بيش نيست. کساني که اين حرف‌ها را مي‌زنند آشنايي با شرح وظايف معاونت آموزش و پژوهش، علم آب و مشکلات و مسائل در اين زمينه ندارند اين حرکات و رفتارهاي خطرناکي است.
او درباره آمدنش به ايران گفت: از آمدن به ايران پشيمان نيستم، خوشحالم کاري کردم و اميدوارم باز هم جا براي جوانان ايران باشد. شعارم اميد بوده و از خودمان شروع کنيم و با ايجاد نااميدي بسيار مخالفم هر گونه نااميدي در تغيير را مي‌بندد و محيط زيست را نابود مي‌کند.
برنده جايزه جهاني درباره برخي محيط زيستي‌ها هم گفت: کساني که امروز بر سر جنازه من گريه مي‌کنند و کاوه کاوه مي‌گويند و مرتب صحبت مي‌کنند، خودشان زماني که سر کار بودم بسيار تلاش کردند که موفق نشوم. نان به روز خور بودن را نمي‌پسندم و اين طرفداري‌ها به دلم نمي‌نشيند.
ملاک ايراني بودن لزوم داشتن پاسپورت ايراني نيست
دانشمند برجسته جوان در علوم زمين (2016) درباره اعتماد به نسل جوان و متخصص خارج از کشور هم گفت: نسل اول انقلاب اکثراً کساني بودند که از خارج به کشور آمدند. تحصيلکرده‌هاي آمريکا در دولت اول روحاني بيشتر از دولت اوباما بودند. ايراني‌هاي بسيار زيادي را ديدم که به خاطر شرايط سخت زندگي در خارج مجبورند پاسپورت دومي داشته باشند اما دلشان بيشتر از کساني که در داخل کشور هستند براي ايران مي‌سوزد. ملاک ايراني بودن لزوم داشتن پاسپورت ايراني نيست.
او هجمه‌ها به خود در فضاي مجازي را هماهنگ شده دانست و گفت: نمي‌دانم چطوري از روي عکس‌هاي من فهميدند که جاسوس هستم. اين فعاليت‌هاي تشکيلاتي براي زدن دولت و نااميدکردن نخبه‌ها براي بازگشت است. اگر من در دوران کارم که چه در زمان کار اداري و چه در حوزه بين‌الملل کار خلافي ‌انجام داده‌ام يا پروتکلي را نقض کردم، خوشحال مي‌شوم محاکمه شوم اما فکر مي‌کنم کساني که گذشته و عکس خصوصي من را منتشر مي‌کنند بايد آنها محاکمه شوند. هيچ بعيد نمي‌دانم اطلاعات ديگري که دارند را استفاده کنند. چند روز است که تهديد کردند عکس‌هاي جذاب و بهتري از من منتشر مي‌کنند اگر کسي از ديدن اين عکس‌ها لذت مي‌برد خوشحال مي‌شوم منتشر کنند اما لطفاً تاريخ دقيق آنها را با کساني که عکس‌ها را در اختيار دارند چک کنند يا از خودم بپرسند.
کاوه مدني در نهايت باز هم نقبي به شعر هوشنگ ابتهاج زد و خطاب به کساني به او حمله کرده بودند، گفت:
دوستان گوش کنيد
مرگ من مرگ شماست
مگذاريد شما را بکشند
مگذاريد که من بار دگر
در شما کشته شوم


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد