آخرین اخبار

روحاني: با گرفتن يقه مردم و جنگ و دعوا که امر به معروف نمي‌شود سياسي

روحاني: با گرفتن يقه مردم و جنگ و دعوا که امر به معروف نمي‌شود

  بزرگنمايي:

چه خبر - تصميم اخير ارزي دولت پيشرفتانه و تودهني به آمريکا بود

حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحانيصبح امروز در نشست هم انديشي مديران ارشد دولت تدبير و اميد با اشاره به اينکه من از سيستم ارزي کشور ناراضي بودم و از سيستم فعلي هم خيلي خشنود نيستم، اظهار کرد: ما بايد به سيستم سومي برسيم.
در گذشته ما دلار را با هواپيما وارد کشور مي‌کرديم و آن را به بانک مرکزي مي‌داديم و هر روز بانک مرکزي پول‌ها را با گوني به صرافي‌ها مي‌داد و معلوم نبود صرافي‌ها ارز را به چه کساني مي‌دادند. بانک‌ها هم تماشا مي‌کردند و گاهي هم خودشان از صرافي‌ها يا دلال‌ها ارز تهيه مي‌کردند. اکنون ارز بايد با حواله داده شود. حداکثر کار هم بر عهده بانک‌هاست. صرافي‌هاي غيرمجاز و دلال‌ها هم بايد کنار گذاشته شوند. در شرايط قبلي به نيازمند واقعي ارز نمي‌رسيد و ناچار مي‌شد با صرافي يک جور ديگري ببندد تا ارز خود را بگيرد و توليد راه بياندازد يا واردات داشته باشد.
ما بايد نرخ واحدي براي ارز مي‌داشتيم و اين کار ضروري بود. گرگ‌هاي خارجي يا برخي افراد سودجو شرايطي بوجود آوردند و آرامش بازار ارز را متزلزل کردند که بايد بررسي شود چه مقدار فشار خارجي، چه مقدار تبليغات و چه مقدار عوامل ديگري که من نمي‌توانم بگويم در اين تزلزل بازار ارز نقش داشتند. من نمي‌خواهم بگويم شرايط امروز ارز بهترين شرايط است و من هم دنبال شيوه ديگري هستم، ولي در شرايط فعلي تصميمي که گرفته شد کاملا درست بود. اين تصميم به اجماع همه دوستان اقتصادي و کارشناسان اتخاذ شده است. اين تصميم براي اين بود که واردات کالاهاي مورد نياز کشور راحت انجام شود.
رئيس جمهور با بيان اينکه واردکنندگان و توليدکننده بايد خيالش راحت باشد، خاطر نشان کرد: همه مردم هم بدانند کسي که بهانه ارزي مي‌آورد، بهانه او نادرست است. واردکننده با سقف سفارش مي‌تواند ارز دريافت کند. به توليد کننده هم ارز لازم داده مي‌شود و تا پايان سال حداکثر 5 درصد نرخ ارز تغيير خواهد کرد.
روحاني با بيان اينکه حمايت از کالاي ايراني يعني تأمين مواد اوليه براي توليد کالا در کشور گفت: ما تأمين مواد اوليه توليد کالاها را تضمين مي‌کنيم.
رئيس جمهور همچنين گفت:‌ ما در توليد برخي کالاها اشکال داريم و بايد کالايي توليد کنيم که هم کيفيت بالايي داشته باشد و هم قيمت مناسب، که در اين زمينه بانک‌ها اولين مسئول هستند. آمار ارائه تسهيلات به بانک‌ها در سال 96، خوشحال‌کننده نيست. بانک‌ها بايد در سريع‌ترين زمان ممکن به توليدکنندگان وام بدهند. ماليات توليدکننده را هم نبايد بالا برد بلکه بايد از آن‌هايي ماليات گرفت که تاکنون ماليات نداده‌اند. کساني هم که ماليات نمي‌دهند بايد به مردم معرفي شوند تا مردم از آن‌ها کالا نخرند.
تصميم اخير ارزي کار را براي قاچاق سخت کرده است. آن‌ها هم که مي‌خواهند پول از کشور خارج کنند دچار مشکل شده‌اند. ما متعهد نيستيم که پول تهيه کنيم تا عده‌اي خارج از کشور خانه يا ويلا بخرند. تصميم ما براي 80 ميليون نفر مناسب است، شايد براي بعضي هم خوب نباشد ولي ما به فکر اکثريت هستيم. اين تصميم در مقطع فعلي لازم بود. البته ممکن است در آينده شيوه ديگري اجرا شود. از سويي اين تصميم پيشاپيش تودهني براي تصميم آمريکا در روز 22 ارديبهشت است. تمام اميد آن‌ها اين بود که عليه ملت قدم بردارند تا بازار داخلي بهم بريزد. من به مردم قول مي‌دهم توطئه دشمن نقش بر آب شده و چه برجام باشد چه نباشد ما مشکلي نخواهيم داشت.
رئيس دولت تدبير و اميد تأکيد کرد: خود نظام آمريکا هم نمي‌داند در 22 ارديبهشت مي‌خواهد چه بکند. آن‌ها نمي‌دانند ساعت بعد رئيس جمهورشان چه مي‌خواهد بکند. اين شده زندگي مردم آمريکا و اين يکي از نقاط بسيار عجيب در تاريخ آمريکاست. ما هم براي برجام برنامه‌هاي لازم را تهيه کرديم. دستورات لازم به سازمان انرژي اتمي هم داده شده است. مردم هم بدانند زندگي و تجارت آن‌ها دچار مشکل نمي‌شود.
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينکه مسئولان در نظام جمهوري اسلامي ايران خادم و نوکر مردم هستند، گفت: ما بايد به فکر مردم باشيم و براي خدمت به آن‌ها تلاش کنيم. اگر مدير يا کارمندي به مردم احترام نگذاشت او نمي‌تواند صاحب آن صندلي و ميز باشد زيرا او غاصب است. در گزينش‌ها از غسل و وضو يا آبا و اجداد و همسايگان سوال مي‌پرسيم اما يک کلمه نمي‌پرسيم که آيا تو به خدمت به مردم متعهد هستي؟اگر از سال 58 تاکنون رفتار ما با مردم بهتر شده است پس مسير انقلاب درست است. اساس انقلاب اين است که ما به مردم احترام بگذاريم و مشکل مردم را حل کنيم. اگر دولت مشکل مردم را کم کند معلوم است ما انقلاب را فهميده‌ام اما اگر گره‌ها را بيشتر کرديم معلوم مي‌شود در مسير انقلاب نيستيم. اگر در نظرسنجي‌ها فهميديم مردم از مسئولان به خاطر رفتارشان راضي‌تر شده‌اند پس ما موفق هستيم. ما دشمن و بدخواه داريم اما بايد خودمان را اصلاح کنيم.
من مي‌فهمم در کشور کم آبي داريم، مي‌دانم مردم نگران برخي رفتارهاي دشمنان هستند. مي‌دانم مشکل محيط زيست و بيکاري داريم اما اين مشکلات با برنامه‌ريزي و همکاري حل مي‌شود. ما براي حل اين مشکلات بايد از مردم کمک بگيريم. آن‌ها را قانع کرده و با خود همراه کنيم تا مردم پشتيبان ما شوند.
ما بايد به مردم توضيح بدهيم مشکل چيست. اگر مردم اطلاع کافي نداشته باشند ديگران مي‌توانند مردم را تحريک کنند. ما با مردم کم حرف مي‌زنيم.مديران دولتي ما روزه سکوت گرفته‌اند. نمي‌دانم از چه مي‌ترسند. هر کس درپست مديريتي خود بايد بداند طبق قانون اساسي و وظيفه شرعي، داراي توانمندي بالايي است و بايد به وظيفه خود عمل کند و اگر مي‌ترسد و از اخم اين و آن هراس دارد، بايد کنار برود. واجب نيست اين افراد تا پايان چهار سال بر صندلي خود بنشينند.

روحاني با اشاره به اينکه مديران بايد از اختيارات خود استفاده کنند،بيان کرد: وقتي کسي از تلفن يا اخم يک نفر مي‌ترسد و عقب‌نشيني مي‌کند اين صندلي مديريت بر او حرام مي‌شود، بنابراين بايد صندلي را رها کند و کنار برود. ما بر صندلي قانون نشسته‌ايم، بالاترين قدرت در کشور قدرت اجرايي و بالاترين بار، بار مسئوليت نيز بر دوش بخش اجرايي است، پس ما بايد محکم و قاطع راه خود را طي کنيم.
هيچ دستگاه نظارتي حق ندارد در کار اجرايي دخالت کند. اعلام نظر اشکالي ندارد ولي مدير بايد کار خود را انجام دهد. يک دستگاه نظارتي نوشته بود بايد فلان مدل هواپيما خريداري شود، من نوشتم به تو چه ربطي دارد، تو چه کاره‌اي؟ دستگاه نظراتي هم بايد طبق قانون عمل کند نه بر مبناي عقل ناقص خود. عقل ناقص که مبناي عملکرد دستگاه نظارتي نيست بلکه بايد در چارچوب قانون حرف زد. مديران دولتي به تهديدات اعتنا نکنند و اگر مي‌ترسند به آن‌ها جواب بدهند به من بگويند که جواب آن‌ها را بدهم.
عده‌اي کنار گود نشسته‌اند و پيشنهاد مي‌دهند ولي نمي‌دانند در گود چه خبر است. ما رسالت سنگيني بر دوش داريم و بايد بدانيم بدون حمايت و اقناي مردم نمي‌توانيم پيش برويم.
روحاني با اشاره به اينکه مديران دولتي بايد با بيان و منطق درست مردم را قانع کنند، تصريح کرد: مردم بهتر از ما مي‌دانند که در کشور کم آبي وجود دارد. دولت هم در جايگاهي نيست که به مردم بگويد که خشکسالي داريم. نصيحت کار دولت نيست. علما و ائمه جمعه بلدند نصيحت کنند. مدير اجرايي بايد برنامه داشته باشد. وزير نيرو، کشاورزي، صنعت و رئيس سازمان محيط زيست بايد برنامه بدهند. به من گزارش داده‌اند که کشور در کم آبي است، مگر من نمي‌دانم؟ چرا توضيح واضحات مي‌دهيد؟ بايد برنامه ارائه کنيد. توقع مردم از ما نصيحت و موعظه نيست.
براي مقابله با فساد هم بايد برنامه داشته باشيم. مثلا راه‌اندازي دولت الکترونيک فساد را کمتر مي‌کند. ما بايد با برنامه ‌ريزي درست و نظارت درست کاري کنيم که فساد ناممکن يا بسيار سخت شود. يکي از کارهاي ممکن که انجام داديم اين بود که بر مبناي عملکرد به دستگاه‌ها پول بدهيم. به وزارت اقتصاد هم گفته‌ام پول‌هايي که به دستگاه‌ها مي‌دهد بايد منتشر شود تا مردم بدانند. مردم بايد ناظر بر پول خودشان باشند.
فضاي مجازي براي همين است، براي نظارت عامه مردم است. فضاي مجازي يعني امر به معروف و نهي از منکر. با گرفتن يقه مردم و جنگ و دعوا که امر به معروف نمي‌شود. موبايل راه امر به معروف و نهي از منکر است. نمي‌دانم چرا بعضي‌ها از موبايل بدشان مي‌آيد. از شبکه‌هاي اجتماعي بدشان مي‌آيد. از اينکه مردم اطلاعات داشته باشند خوششان نمي‌آيد. ما بايد بر مبناي حقوق شهروندي عمل کنيم. اطلاع، نظارت و انتقاد حق مردم است. مردم از ما انتقاد کنند. ما دل نازک يا زودرنج نيستيم که با يک انتقاد آسمان و زمين را به هم ريزيم. ظاهرا هم غير از دولت مردم نمي‌توانند از جاي ديگري انتقاد کنند. مردم از رئيس جمهور هم انتقاد کنند که بعضي ها از انتقاد از رئيس جمهور خوشحال مي‌شوند. ما بايد فضا را براي اطلاع مردم فراهم کنيم. حالا اينکه شبکه‌اي در کشور انحصار نداشته باشد حرف درستي است ولي بگذاريد مردم زندگي کنند.
رئيس جمهور با بيان اينکه تصميم دولت در سال 97 ايجاد تحرک خوب در اشتغال است، يادآور شد: من از سازمان برنامه و بودجه مي‌خواهم که تبصره 19 را همين هفته آماده کند. از وزير کار مي‌خواهم وام اشتغال روستايي را سريع‌تر پرداخت کند. همچنين کساني که در اسناد و واحدهاي کوچک وارد بخش آموزش حين کار مي‌شوند از آن‌ها بيمه دريافت نشود. دولت در احياي بافت فرسوده و نوسازي حمل و نقل عمومي نيز براي ايجاد اشتغال برنامه دارد. از سازمان برنامه و بودجه هم مي‌خواهم براي سلامت و آب و برق در سال جاري اولويت قائل شود. در حوزه بيمه سلامت هم بايد برنامه‌هاي دولت اجرايي شود. البته نبايد اجازه دهيم يک نفر چند دفترچه بيمه داشته باشد.
روحاني در ادامه با اشاره به اينکه يکي از راه‌هاي تأمين اشتغال ما فضاي مجازي است، خاطر نشان کرد: وزير ارتباطات اعلام کرده است که در فضاي مجازي بيش از دو ميليون اشتغال ايجاد شده است و من تأکيد کردم که نبايد به اشتغال مردم آسيب زده شود. ما نبايد بيکاري را اضافه کنيم. راهکارهاي ما هم بايد درست و دقيق انتخاب شود.
رئيس جمهور در بخش پاياني صحبت‌هاي خود با بيان اينکه به آينده کشور، نظام و انقلاب صددرصد مطمئن باشيد، گفت: اين انقلاب به دست اين ملت بزرگ و با عنايت حق به وجود آمده است و ملت پاي کار است و از شعار اول انقلاب يعني «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» دست برنداشته است. تبليغات سايرين نيز در روحيه مردم تأثيري نمي‌گذارد. ما بايد انسجام و وحدت خود را حفظ کنيم و اجازه ندهيم که شکاف‌هاي جامعه بيشتر شود. بايد برادرانه در کنار هم باشيم. سال 97 از 96 بهتر خواهد بود. ما امسال رشد اقتصادي خواهيم داشت و تلاش مي‌کنيم تورم تک نرخي باشد. ما بايد جاذبه‌هاي سرمايه‌گذاري را بيشتر کنيم و با تعامل سازنده با جهان مسير خود را دنبال کنيم.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد