آخرین اخبار

فساد، عاملي موثر بر افزايش بي اعتمادي مردم است سياسي

فساد، عاملي موثر بر افزايش بي اعتمادي مردم است

  بزرگنمايي:

چه خبر - نقش موثر فساد در بي‌اعتمادي شهروندان نسبت به دولت‌ها و نهادهاي دولتي

غلامرضا تاج‌گردون رييس کميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به حضور خود در اجلاس شبکه پارلماني دنيا( شبکه همکار با بانک جهاني و صندوق بين‌المللي پول) که در بانک جهاني در واشنگتن برگزار شد، از مذاکرات خود با برخي از کارشناسان مربوطه در صندوق بين المللي و بانک جهاني خبر داد.
وي کنفرانس جهاني پارلماني که با گروه بانک جهاني (WBG) و صندوق بين المللي پول سازماندهي شده را مهمترين رويداد شبکه مجلس (Parliamentary Network) دانست و يادآور شد: تمرکز بر روي مجموعه مسائل مربوط به مبارزه با نابرابري از طريق ايجاد شغل و رشد، مبارزه با فساد در دولت و بخش خصوصي، چشم اندازهاي رشد و چالش هايي براي کشورهاي جنوب صحراي آفريقا، مبارزه با تغييرات اقليمي، حذف يارانه هاي انرژي و ايجاد نهادهاي فراگير است و بحث هاي پارلماني در مورد چگونگي تقويت مشارکت پارلماني به ويژه در روند پياده سازي اهداف توسعه پايدار در درازمدت خواهد بود.
تاج‌گردون در ادامه ارائه يک پلت فرم همکاري در زمينه ماليات بين‌المللي را از موضوعات طرح شده در نشست عنوان و خاطرنشان کرد: پلت‌فرم همکاري در ماليات (The Platform for Collaboration on Tax)، تلاش مشترکي است که در ماه آوريل سال 2016 توسط صندوق بين المللي پول، OECD، سازمان ملل متحد و گروه بانک جهاني آغاز شده است. اين طرح براي تشديد همکاري بين اين سازمان ها در مورد مسائل مالياتي و بحث در مورد طراحي و اجراي استانداردهاي مالياتي بين المللي و همچنين ارائه پشتيباني از ظرفيت سازي در کشورهاي در حال توسعه است. اين پلت فرم با کمک به کشورهاي در حال توسعه، اقدامات توسعه يافته تحت پروژه EPO و پروژه سود جابجايي (Base Erosion and Profit Shifting Project (BEPS).) را اجرا مي‌کند. در اين جلسه، نمايندگان صندوق بين المللي پول و بانک جهاني يک بروزرساني در مورد کار پلت‌فرم را به همراه مراحل بعدي براي طرح هاي مالي بين‌المللي ارائه دادند.
رييس کميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينکه طبق گزارش جديد صندوق بين‌المللي پول بدهي‌هاي دولتي در برخي از فقيرترين کشورهاي جهان به شدت افزايش يافته، اضافه کرد: اين گزارش به چشم انداز توسعه اقتصادي در کشورهاي کم درآمد در جهان اشاره دارد که اين کشورها يک پنجم جمعيت جهان را تشکيل مي‌دهند، اما تنها 4 درصد از توليد جهاني را به خود اختصاص داده‌اند. عوامل ايجاد بدهي‌ها در کشورهاي مختلف متفاوت هستند. از جمله اين عوامل ميتوان به شوکها؛ افت شديد قيمت کالاها در سال 2014، بلاياي طبيعي، درگيري‌هاي مدني و همچنين ميزان بالايي از هزينه‌هاي عمومي که با سرمايه‌گذاري عمومي تناسب ندارند اشاره کرد. در اين جلسه نمايندگان کشورها برخي از ديدگاه‌ها در مورد مسأله افزايش بدهي‌ها و همچنين توصيه‌هاي عملي در مورد اقداماتي که مي‌توانند انجام دهند را ارائه دادند.
وي با اشاره به ارائه گزارشي در خصوص عدالت جنسيتي و رفع نيازهاي زنان در بودجه در اين اجلاس، گفت: سياست‌هايي براي تقويت نقش زنان و دختران مدنظر است. از جمله توانمندسازي اقتصادي زنان از موضوعات مهم در دنياست و اين قشر نقش مهمي در اقتصاد کشورها دارند، عليرغم اين اهميت وجود شکاف هاي جهاني در بازار کار، سهم کم زنان در نمايندگي سياسي و فرصت‌هاي اقتصادي همچنان ادامه دارد. اما توجه به مشارکت مالي و فناوري قدرتمند زنان مي‌تواند ابزار مهمي براي پيشبرد کارآفريني زنان باشد. همچنين بودجه بندي متناسب با جنسيت و ساير سياست‌هاي کلان اقتصادي نيز مي‌تواند برابري جنسيتي را محقق کند و در نتيجه منجر به تقويت اقتصادي شود.
تاجگردون درباره چشم انداز اقتصاد جهاني نيز گفت: فعاليت و رشد اقتصاد جهاني عليرغم وجود مشکلات خاص خودش روبه جلو در حال رشد است. رشد و تحول در سال 2017 به طور گسترده‌اي با شگفتي‌هاي قابل ملاحظه‌اي در اروپا و آسيا شکل گرفت. در ماه ژانويه، صندوق بين‌المللي پول، پيش بيني‌هاي رشد جهاني خود را در سال 2018 و 2019 به سمت بالا ارائه داد، که نشان دهنده افزايش رشد اقتصادي جهاني و تاثيرات احتمالي تغييرات سياست مالياتي ايالات متحده است. در اين جلسه يک ديد کلي از وضعيت کنوني اقتصاد جهاني و چشم انداز بهبود مستمر ارائه شد.
همچنين در اين جلسه ساير عواملي که بر اقتصاد جهاني اثر مي‌گذارند، از جمله اينکه چگونه از رشد بهره‌وري مي‌توان در يک اقتصاد جهاني کمک گرفت و به اشتراک گذاشت، اينکه چگونه
تغييرات در فعاليت‌هاي توليد جهاني ممکن است جريان‌هاي تجارت جهاني را تحت تاثير قرار دهد و همچنين اينکه چگونه مشارکت نيروي کار در سال‌هاي آينده تغيير مي‌کند، مورد بحث قرار گرفت.
نماينده مردم گچساران در مجلس با اشاره به روش‌هاي گسترش و افزايش منابع براي کشورهاي در حال توسعه به منظور خارج کردن مردم از فقر و کاهش بار بدهي عمومي، ادامه داد: مجلس نمايندگان نقش مهمي در سياست‌هاي مناسب براي سرمايه‌گذاري بيشتر بخش خصوصي ايفا مي‌کند. علاوه بر اين، آنها مي‌توانند قوانين را براي تسهيل ايجاد بازار براي سرمايه گذاران آماده کنند. نمايندگان بايد تلاش کنند دولت‌ها با شرکاي توسعه يعني بخش خصوصي کار کنند و آنان مي‌توانند بودجه، تخصص و ابزارهاي مالي لازم را براي پروژه‌ها و بخش‌هاي مربوطه با حداقل ريسک فراهم کنند.
رييس کميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينکه درگيري‌هاي خشونت‌آميز از سال 2010 به طور چشمگيري افزايش يافته و چشم‌انداز اين وضع پيچيده‌تر و نگران‌کننده‌تر شده، گفت: تغييرات اقليمي، افزايش نابرابري، تغييرات جمعيتي، فن‌آوري‌هاي جديد، جريان‌هاي مالي غيرقانوني و ساير روندهاي جهاني نيز ممکن است خطرهاي شکست در نظام‌هاي اجرائي را بيشتر کنند.
تاجگردون با بيان اينکه کشورهاي داراي درآمد پايين و متوسط با خطرات شکست مواجه هستند، اضافه کرد: همکاري قوي‌تر با شرکاي صلح، امنيت، انسان‌دوستي و توسعه، براي رهايي از محيط‌هاي چالش برانگيز بسيار ضروريست. در اين جلسه، به نظر مي‌رسيد که نمايندگان مجلس مي‌توانند براي مقابله با درگيري و خشونت نقش مهمي ايفاء کنند و بخشي از راه حل هاي موثر در روند بازسازي و اصلاح را ارائه دهند.
وي با اشاره به بي‌اعتمادي رو به رشد شهروندان را نسبت به دولت ها و نهادهاي دولتي در سال‌هاي اخير، تاکيد کرد: فساد يک عامل کليدي بوده که بر اين پديده تاثير بسزايي گذاشته است. براي مبارزه با فساد، ابتکاراتي که سبب شفافيت بيشتر، مسئوليت پذيري و مشارکت شهروندان مي‌شود بايد افزايش يابد. عليرغم حضور بسياري از بازيگران بين‌المللي، ملي، عمومي، خصوصي و ديگران براي حل اين مشکل نتايج فعاليت‌ها در اين زمينه مشخص نيست. در اين جلسه چشم اندازهاي جهاني در مورد فساد ارائه شد و اينکه نقش نمايندگان مجلس در ارتقاي شفافيت و حکمراني چگونه افزايش يابد بحث شد.
اين نماينده مجلس در ادامه اظهار کرد: با امضاي اهداف توسعه پايدار، اعضاي سازمان ملل در 8 هدف کلي، 5 هدف عملي، براي رسيدن به "اشتغال کامل تا سال 2030" متعهد شدند. راه اندازي يک کمپين جديد براي اقدام فوري در زمينه اشتغال جوانان اين اجازه را مي‌دهد تا متخصصان با شنيدن صداي جوانان، فرصت‌هاي شغلي جديد را براي جوانان مهيا کنند و جوانان پرسش‌هاي خود را به صورت يک به يک با متوليان، در مورد موانعي که براي دستيابي به اهداف توسعه پايدار مواجه هستند مطرح کنند.
وي با طرح اين سوال که آيا حکومت اقتصادي جهاني امروزه، مناسب جهاني است که چالش‌هاي آن همگي جهاني شده‌اند، افزود: عليرغم تغييرات مهمي که حتي با وجود بحران مالي جهاني و بحران‌هاي اقتصادي و سياسي اروپا و جاهاي ديگر انجام گرفته، برخي اعتقاد دارند که با وجود گام‌هاي مهم و قابل توجه، حکومت جهاني اقتصادي هنوز در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات جدي قرار دارد. همچنين برخي ديگر اعتقاد دارند که سيستم حکومتي اقتصاد جهاني هنوز غيرمردمي است و در دستان برخي از بازيکنان سنتي قرار دارد. از طرف ديگر برخي اعتقاد دارند با وجود تغييرات زياد در تعادل قدرت در صحنه اقتصادي جهاني، ملاحظات ملي برخي از کشورها موجب شده همچنان فعاليت مؤسساتي که قصد دارند يک سيستم اقتصادي جهاني را اداره کنند، به عقب رانده شود .
تاجگردون با بيان اينکه جريان‌هاي مالي غيرقانوني به جابجايي غير قانوني پول از يک کشور به ديگري اشاره مي‌کند، گفت: اين جريان مي‌تواند اشکال مختلفي داشته باشد؛ از جمله معاملات تجاري بين شرکت‌هاي مختلف در کشورهاي مختلف که متعلق به يک گروه باشند براي جلوگيري از پرداخت ماليات در حوزه هاي ماليات بالاتر. ديگر استفاده از شرکت‌هاي محافظ (پوششي)مواد مخدر و قاچاق انسان. در همين راستا، نمايندگان مجلس در هر دو کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه بايد براي خشکاندن ريشه جريان‌هاي مالي غير قانوني بيشتر تلاش کنند.
رييس کميسيون برنامه و بودجه مجلس، خاطر نشان کرد: درک مفصل فني و ديگر مفاهيم جريان‌هاي مالي غيرقانوني نيازمند نظارت بر پيشرفت در اجراي گزارش‌ها و طرح‌هاي بين کشورها و نيز گزارش‌گيري خودکار از اطلاعات موجود، تضمين اجراي دستورالعمل هاي مبارزه با پولشويي و حصول اطمينان از بالاترين سطح بررسي توسط سازمان‌هاي گمرکي از معاملات تجاري که شامل پروانه‌هاي مالياتي نيز هستند و ساير اطلاعات براي دستيابي به استانداردهاي جديد شفافيت و در آخر همکاري نزديک با سازمان‌هاي جامعه مدنياست.
وي بااشاره به اجراي توافقنامه پاريس در 4 نوامبر سال 2016 اضافه کرد: با کنار گذاشتن اختلافات سياسي و اقتصادي خود١٩٣ گروه و کشور موافقت کردند که گازهاي خود را براي محدود کردن گرم شدن کره زمين در محدوده 2 درجه سانتيگراد کاهش دهند و تلاش‌هاي خود را براي محدود کردن افزايش دما تا 1.5 درجه سانتيگراد ادامه دهند. به منظور برآورده کردن تعهدات خود، دولت‌ها مجبور به همکاري با جامعه مدني و همکاري با بخش عمومي و خصوصي شدند. سوال اساسي اين است در قالب اين تلاش مشترک، نقش پارلمان‌ها چگونه است؟
اين نماينده مجلس با تاکيد بر اينکه قانونگذاران مي‌توانند تصويب توافقنامه پاريس را در دستور کارخود قرار دهند، گفت: اعضاي پارلمان بايد به طور جمعي و جداگانه هدف اصلي توافقنامه پاريس را تأييد کنند و فراموش نکنند اين موضوع يک مساله مهم عليه تغييرات اقليمي است. همچنين در سطح ملي، کميته هاي پارلماني بايد زمان و منابع را براي ارزيابي و تحقيق درباره سياست‌هاي انرژي و محيط زيست اعمال شده توسط دولت اختصاص دهند.
تاجگردون همچنين با اشاره به تاثير محدوديت‌هاي تجارت آزاد بين کشورها بر حمايت از رشد داخلي، يادآور شد: توجه به اين موضوع مهم به رشد اقتصاد جهاني و کاهش نابرابري‌ها کمک زيادي کرده است. اين محدوديت‌ها شامل تعرفه‌هاي کالاهاي وارداتي، مقررات محدود کننده و ساير مقرراتي است که به دنبال محافظت از صنايع داخلي کشور نسبت به رقابت خارجي صورت گرفته است. از سال 2008، در سراسر جهان حمايت از رشد داخلي به صورت خزنده وجود داشته است و اين امر در سال هاي اخير مشهود بوده است، به خصوص با سياست جديد رئيس جمهور دونالد ترومپ به نام "اول آمريکا و ظهور احزاب حمايت از سياست هاي حمايت از رشد داخلي در انتخابات در اروپا و ساير نقاط اين موضوع شکل جديدي به خود گرفته است.
وي‌ در پايان با بيان اينکه پاسخ نمايندگان مجالس کشورها به موضوع حمايت از رشد داخلي چگونه بايد باشد، گفت: در ميان موضوعاتي که ما به آن مي‌پردازيم بايد دقت کنيم تجارت را به عنوان بخشي جدايي‌ناپذير از اقتصاد قرار داده و با اقدامات حمايت‌گرانه که موجب مي‌شود تجارت ناهموار و پيچيده‌تر شود با احتياط رو به رو شويم و اطمينان حاصل کنيم که همواره حکومت به تجارت جهاني پايبند باشد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد