آخرین اخبار

طرح رجيستري آخرين مرحله اش را فردا پشت سر مي گذارد اجتماعي

طرح رجيستري آخرين مرحله اش را فردا پشت سر مي گذارد

  بزرگنمايي:

چه خبر - پرونده بسته مي‌شود؛ اجراي آخرين مرحله رجيستري از فردا

در حالي که فرآيند طرح احراز اصالت تجهيزات داراي سيم‌کارت (رجيستري) از سال گذشته با برندهاي مطرح گوشي‌هاي موبايل و تجهيزات سيم‌کارت‌خور آغاز شده و تکميل آن به امسال موکول شد، مقرر شد با اجراي آخرين مرحله طرح احراز اصالت تجهيزات داراي سيم‌کارت (رجيستري)، تمامي نشان‌هاي گوشي تلفن همراه موجود در بازار از جمله سامسونگ از پايان فروردين ماه مشمول اين طرح ‌شوند.
اولين فاز اجرايي رجيستري با گوشي‌ها و تجهيزات سيم‌کارت خور براي برند اپل از تاريخ 14 آذر سال 1396 آغاز شد. همان زمان اعلام شد کساني که قصد خريد گوشي‌ و تبلت اپل را دارند، هنگام خريد بايد از اصالت گوشي تلفن همراه و تجهيزات داراي سيم‌کارت مطمئن شوند و به همين منظور لازم است شناسه 15 رقمي (IMEI) را -که روي جعبه دستگاه قابل مشاهده است- به شماره 7777 پيامک کنند تا از اصالت گوشي اطمينان حاصل کنند.
پس از آن و در ادامه‌ي مرحله دوم طرح رجيستري و فاز اجرايي آن، نوبت به برندهاي موتورولا، گوگل، بلک بري رسيد که از تاريخ 8 دي ماه مشمول رجيستري قرار بگيرند. اگرچه شايد اين برندها برخلاف اپل، در بازار کاربران زيادي نداشته باشند، اما يکي از دلايلي که رجيستري به سراغ آن‌ها رفت، اين بود که در ايران نمايندگي رسمي نداشتند.
پس از اين برندها و در حالي که بنا بر شايعات و حدس و گمان‌هاي موجود انتظار مي‌رفت طرح رجيستري سراغ يکي از برندهاي سامسونگ و هوآوي برود، اعلام شد که از تاريخ 28 بهمن ماه سال 1396، ال‌جي مشمول رجيستري خواهد شد و به خريداران اين برند هشدار داده شد، در صورتي که قصد خريد دارند، مراحل ثبت و فعال‌سازي آن را انجام دهند تا بتوانند از خدمات شبکه تلفن همراه براي اين گوشي استفاده کنند.
پس از ال‌جي، نوبت به برندهاي نوکيا و هوآوي رسيد که از تاريخ 19 اسفندماه و يک هفته پس از آن از تاريخ 26 اسفندماه نيز برندهاي سوني، تکنو و شيائومي مشمول رجيستري قرار گرفتند. از طرفي در حالي که انتظار مي‌رفت برند سامسونگ هم با سهم بالايي که در بازار دارد، طبق وعده‌اي که درباره اجراي رجيستري تا پايان سال 1396 داده شده بود، برند بعدي اعلام شود، رجيستري آن به سال 97 موکول شد.
البته محمدجواد آذري جهرمي- وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات - درباره علت تاخير در رجيستري گوشي‌هاي سامسونگ اعلام کرد که به دليل سهم 50 درصدي سامسونگ در بازار و لزوم تثبيت شرايط در روزهاي پاياني سال و جلوگيري از تاثيرات منفي بر مصرف‌کننده نهايي، اعلام طرح براي اين نشان تجاري به بعد از تعطيلات نوروزي موکول شده است.
در نهايت حسين فلاح جوشقاني - رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي - از اجراي آخرين مرحله رجيستري از 31 فروردين خبر داد و گفت: در راستاي حفظ حقوق مشترکان و جلوگيري از فروش گوشي‌هاي قاچاق به جاي گوشي‌هاي قانوني به مردم، با اجراي آخرين مرحله طرح احراز اصالت تجهيزات داراي سيم‌کارت (رجيستري)، تمامي نشان‌هاي گوشي تلفن همراه موجود در بازار از جمله سامسونگ مشمول اين طرح مي‌شوند.
انجام کليه فرآيندهاي مربوط به طرح رجيستري براي برندهاي مشمول از تاريخ‌هاي اعلام شده الزامي است و گوشي غيرقانوني تنها يک ماه مهلت استفاده از شبکه اپراتورهاي تلفن همراه را خواهد داشت. همچنين گوشي‌هايي که تا قبل از تاريخ‌هاي اعلام‌شده در شبکه فعال بوده‌اند، نياز به ثبت ندارند و هيچ جاي نگراني براي دارندگان آن‌ها وجود ندارد. اما درصورت عدم انجام فرآيند فعال‌سازي براي گوشي‌هاي جديد مشمول طرح، گوشي درصورت استفاده پس از سه روز قطع سرويس خواهد شد.
در اين خصوص حميدرضا دهقاني‌نيا -سخنگوي طرح رجيستري موبايل- نيز تاکيد کرده است: لازم است تمامي خريداران و صاحبان گوشي‌هاي سامسونگ و تمامي برندهاي تلفن همراه حتي برندهاي داخلي مانند جي‌ال‌ايکس قبل از فرا رسيدن ارديبهشت ماه گوشي و تبلت‌هاي خود را با سيم کارتي که به نام آنها صادر شده يک بار روشن و امتحان کرده و از طريق آن حداقل يک بار تماس حاصل کنند.
همچنين انجام فرآيند فعال‌سازي (با استفاده از کد فعال‌سازي موجود در جعبه گوشي) از 15 بهمن ماه، براي گوشي‌هاي نو مشمول طرح و انجام فرآيند انتقال مالکيت براي گوشي‌هاي کارکرده (در زمان فروش) الزامي است و در عين حال، مصرف‌کننده نبايد هيچ هزينه‌اي براي رجيستري پرداخت کند و در صورتي‌که فروشنده به اسم رجيستري قصد دريافت هزينه‌اي داشته باشد، خريدار بايد فروشگاه را ترک کند.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد