آخرین اخبار

مسئولاني که از تلگرام خارج شدند را بشناسيد اخبار ويژه

مسئولاني که از تلگرام خارج شدند را بشناسيد

  بزرگنمايي:

چه خبر - کدام مسوولان از تلگرام خارج شدند؟

موضوع مهاجرت از پيام‌رسان‌هاي خارجي و خصوصا خروج از انحصار تلگرام و استفاده از پيام‌رسان‌هاي داخلي، اين روزها به يکي از مهم‌ترين مباحث حوزه ارتباطات تبديل شده و واکنش مسوولان اين حوزه و حتي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و شخص رئيس جمهوري را در پي داشته است.
مرکز مديريت راهبردي افتاي نهاد رياست جمهوري در بخشنامه خود تاکيد کرده که کليه اطلاعات متني، صوتي و تصويري مبادله‌شده در بستر نرم‌افزارهاي پيام‌رسان خارجي در بانک اطلاعاتي شرکت‌هاي ارائه‌کننده، ذخيره مي‌شود و مورد استفاده هدفمند قرار مي‌گيرد. از همين رو با تاکيد بر «ممنوعيت استفاده از نرم‌افزارهاي پيام‌رسان خارجي» براي کليه دستگاه‌هاي اجرايي، تصريح کرده بود کليه مديران و کارکنان دستگاه‌هاي دولتي ضمن عدم استفاده از اين بسترها جهت انتشار و به اشتراک‌گذاري اطلاعات سازماني، از فعاليت‌هاي مربوط به روابط عمومي سازماني از اين طريق خودداري کنند.
در عين حال پس از آن نيز چند بار به لزوم اجرايي شدن اين بخشنامه تاکيد شده و همچنين ممنوعيت استفاده نهادها و موسسات دولتي و عمومي غيردولتي از پيام‌رسان‌هاي اجتماعي برخط خارجي براي مکاتبات و خدمات اداري، در يکي از جلسات شوراي عالي فضاي مجازي در سال گذشته به تصويب رسيد.
پس از تاکيد چندين باره‌ به استفاده خود مسوولان از پيام‌رسان‌هاي داخلي، زماني که در دي ماه پيام‌رسان تلگرام براي چند روز از دسترس کاربران خارج شده بود، با اولين حرکت جدي مهاجرت از اين پيام‌رسان، در پيامي که در صفحه رسمي کانال تلگرامي پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌اللـه خامنه‌اي KHAMENEI.IR در پيام‌رسان‌هاي سروش و آي.گپ آغاز به کار کرده است.
همچنين سيدابولحسن فيروزآبادي - رييس مرکز ملي فضاي مجازي- که اخيرا اظهار کرده بود ضمن استفاده از تلگرام و اينستاگرام، از پيام‌رسان‌هاي داخلي نيز استفاده مي‌کند، گفته بود: اقدامات وسيعي بنا به دستور رييس‌جمهوري در دي ماه 96 انجام شد که فرمودند کشور بايد از پيام‌رسان غالب (تلگرام) خارج شود. به طور جدي در سال 97 در حوزه پيام‌رسان‌ها بايد اولين پيام‌رسان، داخلي باشد. پيام‌رسان‌هاي خارجي هم مي‌توانند فعاليت کنند به شرطي که تابع قوانين جمهوري اسلامي باشند. وزارت آموزش و پرورش در حوزه کوچ پيام‌رسان‌هاي خارجي به داخلي بخشنامه صادر کرده است.
تمام اين اظهارات، موجب شد در روزهاي اخير سازمان‌ها و نهادهاي دولتي عزم جدي در خروج از پيام‌رسان تلگرام يا آغاز حضور در پيام‌رسان‌هاي داخلي نشان دهند. به عنوان نمونه وزارت‌خانه‌هاي متعددي از جمله وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در عين حال که در تلگرام اطلاع‌رساني مي‌کنند، عنوان کرده‌ که از اين پس در پيام‌رسان‌هاي داخلي نيز آغاز به کار کرده‌اند و آدرس کانال‌هاي خود را نيز براي آگاهي افرادي که در اين پيام‌رسان‌ها عضو هستند، اعلام کرده‌اند.
در نهايت پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌اللـه العظمي خامنه‌اي نيز اعلام کرد فعاليت خود را در تلگرام متوقف کرده و از اين پس اطلاع‌رساني درباره اخبار و مطالب مربوطه در پيام‌رسان‌هاي سروش، گپ و آي‌گپ انجام خواهد شد.
در توضيحات کانال تلگرامي‌khamanei.ir همچنين آمده بود: در راستاي پاسداشت منافع ملّي و براي رفع انحصار از پيام‌رسان تلگرام، پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي (KHAMENEI.IR) فعاليت خود را در اين پيام‌رسان، متوقف مي‌کند. اين اقدام که پيش از شروع برنامه‌ي رسمي نهادهاي کشور در توقف استفاده از تلگرام انجام مي‌شود، براي حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي و رفع انحصار فضاي مجازي از پيام‌رسان‌هاي غيرايراني است.
پس از آن نيز در کانال تلگرامي اسحاق جهانگيري -معاون اول رييس جمهوري- اعلام شد: در چارچوب قوانين و مقررات کشور، از اين پس در کانال تلگرامي معاون اول رئيس جمهوري مطلبي منتشر نخواهد شد و از اين پس انتشار اخبار برنامه‌هاي ايشان از طريق پيام‌رسان‌هاي داخلي صورت مي‌گيرد که آدرس اين صفحات به زودي اعلام خواهد شد.
محمود واعظي -رئيس دفتر رئيس جمهوري- نيز با بيان اينکه توصيه ما در حال حاضر اين است که از پيام‌رسان‌هاي داخلي که وابسته به بخش خصوصي هستند، استفاده شود، گفت: قرار شد، کساني که در پيام‌رسان‌هاي خارجي هستند را به پيام‌رسان‌هاي داخلي منتقل کنيم. در سال 93 دستورالعملي را به همه وزارتخانه‌ها ابلاغ کرديم که هيچ فعاليت دولتي را حق ندارند در پيام‌رسان‌هاي خارجي انجام دهند. اين بار علاوه بر اينکه اين موضوع را مجددا ابلاغ کرديم،‌ حتي به خودمان هم توصيه کرديم تا از پيام‌رسان‌هاي داخلي استفاده کنيم.
محمود واعظي هم با انتشار پيامي در صفحه شخصي خود در شبکه اجتماعي اينستاگرام، اعلام کرد: با توجه به تصميم هيات محترم دولت و لزوم رفع انحصار از پيام‌رسان‌هاي خارجي، اينجانب از اين پس در پيام‌رسان تلگرام حضور نخواهم داشت و از پيام‌رسان‌هاي گپ و ويسپي استفاده خواهم کرد.
وي درباره تصميم معاون اول رئيس جمهوري نيز بيان کرد: هنوز تصميمي براي فيلتر شدن شبکه‌هاي مجازي گرفته نشده است. نبايد طوري صحبت کرد که گويي اين تصميم اجرايي شده است. تلگرام يک شبکه از شبکه‌هاي موجود در فضاي مجازي است. آقاي جهانگيري تصميم گرفته است که از تلگرام خارج شوند و اين تصميم خودشان است. براساس حقوق شهروندي الان خودمان تصميم گرفته‌ايم که از فضاي تلگرام خارج شويم.
در عين حال، کانال رسمي رياست جمهوري نيز فعاليت خود را در پيام‌رسان‌هاي داخلي آغاز کرده و با انتشار اطلاعيه‌اي در تلگرام نوشت: پيرو بخشنامه مورخ 29 فروردين 1397 معاون اول محترم رييس‌جمهور و به منظور حمايت از پيام‌رسان‌هاي اجتماعي داخلي، من بعد اطلاع‌رساني برنامه‌هاي رياست محترم جمهوري اسلامي ايران در پيام‌رسان‌هاي داخلي کشورمان (سروش و گپ) ادامه خواهد يافت.
صرف نظر از فيلتر شدن و يا نشدن تلگرام که به نظر مي‌رسد هنوز تصميم قطعي براي آن گرفته نشده يا اگر تصميمي هم گرفته شده، هنوز توسط مراجع رسمي اعلام نشده است، آغاز فعاليت سازمانها و نهادها و برخي مسوولان کشوري در پيام‌رسان هاي داخلي نشان مي‌دهد اين بار همان‌طور که بارها به لزوم آن تاکيد شده، عزم جدي براي خروج از انحصار يک پيام‌رسان خارجي وجود دارد.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ميزان استفاده جوانان از تلگرام و اينستاگرام

ايران يک ميليارد دلار گاز مجاني به ترکيه تحويل داد

آتليه‌اي که عکس‌هاي مستهجن از بچه‌ها مي‌گيرد!

مازني: مديران اينستاگرام عذرخواهي کنند

درز اطلاعات کاربران يک تاکسي اينترنتي تأييد شد

تکذيب اجبار سيل‌زدگان براي بازگشت به خانه

هلال احمر از سردار سعيد قاسمي شکايت مي‌کند

نمايندگان دنبال حاشيه امن براي انتخابات هستند؟

خط و نشان پليس در خصوص برخورد با بدحجابي

دختر ترامپ پشت دستگاه سنتي پارچه بافي+عکس

استاندار خوزستان از 28اسفند تاکنون خانه نرفته!+عکس

کشف فساد جديد در پرونده دکل نفتي گمشده

بازداشت عوامل ترويج فساد و فحشا در شيراز

سقوط 40 درصدي توليد خودرو در ايران

جريمه ميلياردي گران‌فروشان و محتکران موبايل

اقبال خانه اولي‌ها به وام مسکن کم شد

پرايد، نقش اول در تصادفات نوروزي

ماجراي مرده‌اي که از خارج کشور پيامک مي‌فرستاد

چشم‌انداز بازار خودرو و ارز در سال 98

افتتاح خط 6متروي تهران فردا با حضور روحاني

سپاه، درگيري با سيل‌زدگان خوزستان را تکذيب کرد

جهانگيري: کمک‌هاي خوبي براي سيل‌زدگان داريم

تب مهاجرت از ايران به دهه هشتادي‌ها رسيد

تعطيلات مرگبار؛ افزايش 7 درصدي تلفات جاده‌اي

رهاسازي ناگهاني آب سد علت تشديد سيل گلستان

حکم سه قاچاقچي ميلياردي صادر شد

انبارهاي مرغ و گوشت تنظيم بازاري سالم ماندند

قايق حامل مهاجران ايراني در مديترانه غرق شد

دادستان شيراز: شهردار در شيراز نيست

اعاده دادرسي سعيد طوسي در حال بررسي است

بازداشت دو ايراني در آرژانتين با گذرنامه اسرائيل

برخورد متفاوت شهرداري گرگان با پاکبانان

فرح: اميدوارم ايرانيان نوروزِ آزادي را جشن بگيرند!

فرماندار دشستان: به شهردار برازجان تذکر دادم

خريد و فروش گوشي در بازار موبايل نصف شد

قيمت اينترنت، از ساندويچ هم ارزان‌تر است

نه به آجيل؛ راه جديد مبارزه با گراني

ماجراي بازداشت يک استاد بلژيکي در ايران

آستان قدس در دوره رئيسي ماليات مي‌داد؟

تکرار بلاي پرايد بر سر لادا

جزئيات تازه درباره پرونده قتل شرور معروف تهران

هرج و مرج در بازار موبايل

چرا قيمت گوشي دوباره بالا رفت؟

شوراي شهر، فاتحه‌ي باغ‌هاي تهران را خواند!

بازداشت زن دوم در ماجراي مرگ مرد بازنشسته

مزايا و معايب مصوبه پرحرف و حديث مجلس

حمله خمپاره‌اي تروريست‌ها به حومه حلب

ثروت ترامپ چقدر است؟

جزئيات نشت آب از پايه‌هاي برج آزادي

آخرين وضعيت پرونده مرگ رئيس تامين اجتماعي