آخرین اخبار

روزگار در جازموريان سخت مي گذرد اجتماعي

روزگار در جازموريان سخت مي گذرد

  بزرگنمايي:

چه خبر - بي‌شناسنامه‌ها در جازموريان

با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامي و با وجود تلاش‌هايي که براي سازندگي و رفع محروميت صورت گرفته، اما هنوز وسعت فقر و محروميت در جنوب استان کرمان زياد است.
بارها و بارها درباره محروميت و فقر در جنوب استان شنيده بودم اما در سفرهاي مکرري که به همراه استاندار (آقاي رزم حسيني) به شهرستان هاي جنوبي داشتيم، اين مسئله را به چشم خود ديدم.
به عنوان نمونه در يکي از اين سفرها که در منطقه زهکلوت رودبار انجام شد، پس از طي کردن مسير 70 کيلومتري جاده خاکي به روستايي رسيديم که مردم به جز يارانه 45 هزار توماني درآمد ديگري نداشتند و به علت خشکسالي، کشاورزي و دامداري خود را از دست داده بودند. (در اين سفر استاندار قول داد طرح جابه جايي روستا را بررسي و با در نظر گرفتن همه جوانب، کار را انجام دهد).
و حالا بار ديگر تلاشي آغاز شده تا توجه را به اين منطقه جلب کند که اميدواريم اين صدا به جايي رسيده و بخشي از مشکلات منطقه جازموريان حل شود.
"سروش صلواتيان" فعال اجتماعي است که کار خود را با شعار "جازموريان تنها نيست" آغاز کرده و از حدود پنج ماه قبل در جنوب کرمان کار مي‌کند.
وي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار کرد: در ابتدا يک هفته براي کمک آمدم اما تا حالا ماندم و باورم نمي‌شد در ايران هنوز جايي باشد که مردم از امکانات اوليه زندگي برخوردار نباشند.
صلواتيان گفت: در اين منطقه روستاهاي کنار جاده برق دارند و دولت قبل براي آنها منزل مسکوني ساخته، اما بسياري از اين خانه‌ها سرويس بهداشتي ندارند.
انتقال بيماران به تهران براي درمان
وي تصريح کرد: بنده از حدود 5 ماه قبل در اين منطقه حضور دارم و يکي از کارهايي که انجام مي‌دهيم، بيماران بحراني را براي درمان به تهران مي‌بريم و با ارتباطي که با يکسري از پزشکان در تهران گرفتيم، درمان اين افراد رايگان انجام مي‌شود و 4 نفر را تاکنون براي درمان برده‌ايم، البته در بيماران زير 18 سال دست‌مان بازتر است و حتي اگر شناسنامه نداشته باشند، درمان آنها رايگان انجام مي‌شود.
اين فعال اجتماعي تاکيد کرد: براي عيد نوروز بسته‌هاي غذايي به مبلغ حدود 250 هزار تومان، 500 دست لباس نو و کمک‌هاي مادي در بين خانواده‌هاي ضعيف که با کمک دهياران شناسايي کرديم، توزيع شد.
وي افزود: کار ديگر ما که محور اصلي فعاليت بود، دريافت شناسنامه براي کساني است که شناسامه ندارند.
بي‌شناسنامگي دروغ نيست
صلواتيان با تاکيد بر اين‌که بي‌شناسنامگي دروغ نيست، گفت: خيلي از رسانه‌ها به خاطر کتمان کردن اين مسئله اخباري درج کردند که کذب است و به اعتقاد من اين اقدامات حاصل بدفهمي است.
وي با اشاره به اين‌که بي‌شناسنامگي در اين منطقه دو مقوله دارد، اظهار کرد: يکسري از افراد فاقد هر گونه سند ثبتي هستند و هيچ مدرکي ندارند و اين‌ها فرزند افرادي هستند که شناسنامه نداشته‌اند.
گروه ديگر کساني هستند که سند ثبتي و يا شناسنامه زمان پهلوي داشته و نرفته‌اند آن را عوض کنند و برخي ديگر نيز شناسنامه شان را گم کرده و يا در کپر آتش گرفته و سوخته است.
وي با اشاره به اين‌که 35 نفر در روستاي توريگ بدون شناسنامه هستند، بيان کرد: حتي يکسري به اين افراد تهمت زده مي‌زنند که بيزينس شناسنامه مي‌کنند اما در واقع همين شناسنامه براي آنها، يارانه است و مي‌توانند با آن يارانه نقدي بگيرند.
اين فعال اجتماعي گفت: براي دريافت شناسنامه نامه‌اي به همسر وزير کشور داديم و ايشان به آقاي وزير رساندند و وزير به سازمان ثبت احوال کشور نامه زده و از آنجا به ثبت احوال استان و شهرستان‌هاي قلعه گنج و رودبار نامه زده شده که با ما همکاري مي‌کنند و براي پنج نفر داريم شناسنامه مي‌گيريم که شناسنامه سه نفر از اين افراد گم شده بود و سند ثبتي دارند.
وي در ادامه با اشاره به برخي مشکلات در منطقه جازموريان گفت: اگر قرار است کسي به اين منطقه خدمت کند، بايد در حوزه آموزش تلاش کند و آموزش درست به مردم بدهد.
وي افزود: معلمان اين منطقه قراردادي و با حقوق‌هاي پايين هستند.
جازموريان تنها نيست
صلواتيان گفت: منظور ما از "جازموريان تنها نيست" اين است که تالاب جازموريان و مردم حاشيه تالاب تنها نيستند و تلاش مي‌کنيم توجهات را به اين منطقه جلب کنيم تا مشکلات کمتر شود.
راه‌هاي اين منطقه مشکل دارد، آسفالت ندارد و يک روستا در اين منطقه کاملا کپرنشين است و برق ندارد و آب از فاصله دو کيلومتري با موتورپمپ از چاه کشيده مي‌شود.
هم‌چنين "محمد خوبياري" دهيار روستاي توريگ از توابع شهرستان قلعه گنج در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، گفت: منطقه توريگ و سولان حدود 2 هزار نفر جمعيت دارد که در جنوب تالاب جازموريان واقع شده و شغل مردم کشاورزي و دامداري است.
وي افزود: چند خانوار ساربان در اين منطقه مشکل شناسنامه دارند و اين افراد در ريگزارهاي جازموريان زندگي مي‌کنند و از امکانات اوليه زندگي برخوردار نيستند.
خوبياري که از معلمان اين منطقه است، در ادامه بيان کرد: يکي از مشکلاتي که دامنگير مردم منطقه است، سند اراضي مسکوني و کشاورزي است و شايد بيش از 50 سال سکونت و کشاورزي در اينجا دارند، اما از سوي منابع طبيعي اراضي، ملي اعلام شده و مردم دچار مشکل شده‌اند.
مردم در آبياري مزارع کشاورزي نيز به روش‌هاي سنتي عمل مي‌کنند و اگر آبياري تحت فشار اجرا شود، صرفه‌جويي شده و موجب رونق کشاورزي مي‌شود. البته اين مسئله نيز به مشکل سند اراضي برمي‌گردد و زماني که مردم سند ندارند، خيلي از کارها را نمي‌توانند انجام بدهند.
خوبياري با اشاره به ديگر مشکلات منطقه اظهار کرد: مدارس امکانات سرمايشي و گرمايشي ندارند و کمبود فضاي آموزشي داريم و با توجه به اين‌که کلاس‌ها چند پايه است، دانش آموزان دچار افت تحصيلي مي‌شوند.
گفتني است در پي تماس‌هاي مکرر با فرماندار قلعه گنج، موفق به گفت‌وگو با ايشان نشديم.
گزارش از: "فاطمه افضلي" خبرنگار ايسنا منطقه کوير


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بارش‌ها تا سه روز آينده ادامه دارد

استان‌هايي که دماي آن‌ها به زير صفر مي‌رسد

سامانه بارشي فردا سراسر ايران را فرا مي‌گيرد

بازداشت زني که در مترو کشف حجاب کرد

کشف قرص‌هاي غيرمجاز جنسي

تعطيلي مدارس کشور در روز شنبه تکذيب شد

فرمانده ناجا: طرح «گشت ارشاد» ادامه مي‌يابد

اينستاگرام تعداد لايک‌ها را مخفي مي‌کند

برخورد بدون اغماض با رانندگان متخلف در نوروز

توزيع روزانه 126 تن گوشت قرمز در تهران

گوشت يخي در فست فود برج ميلاد!

شر چيني‌ها از سر خليج فارس کم شد

کلانتري: تحريم‌ها بيشتر از 10 ماه دوام ندارد

تکذيب وجود مخدر جديدي به نام توت‌فرنگي

شيطنت خبرنگاران در زمينه دريافت طرح ترافيک

هوا سردتر مي‌شود

وقوع سيل، برف و کولاک در 17 استان

اجاره ساعتي اتاق به معتادان در شوش و مولوي

فياض: ايراني‌ها براي فحشا به «پاتايا» مي‌روند

خواستگاري در ملأ عام جرم است؟

سازمان تبليغات: کم‌حجابي و بدحجابي جرم نيست

لزوم نامگذاري معابر با نام زنان

راه‌اندازي گشت ضدسرقت پليس و بسيج در نوروز

ميزان مرخصي زايمان 9 ماه مي‌شود

سامانه بارشي جديد پنجشنبه وارد کشور مي‌شود

خيلي نوبرانه؛ آجيل دزدي در کرج و مازندران!

جزئيات لايحه تعيين حداقل سن ازدواج

روز‌هاي کاري ميادين ميوه و تره‌بار در ايام نوروز

تمهيدات پليس براي پنج‌شنبه و جمعه آخر سال

کشف محموله گوشت الاغ در بندرعباس

بازنشستگي همسران شهدا با 25 سال سابقه

مصباح: خوردن گوشت هم مي‌تواند حرام باشد

پيشنهاد برگزاري امتحانات نهايي از ارديبهشت‌ماه

ادعاي من و تو؛ کمک کميته‌امداد به زنان عراقي

دفاتر خدمات الکترونيک در نوروز فعال هستند

مهلت يک هفته‌اي تا اتمام اعتبار کارت ملي قديمي

توقيف دو کشتي صيد ترال توسط سپاه

پاکسازي خيابان انقلاب از دستفروشان کتاب

گردش مالي 50 ميلياردي در چهارشنبه‌سوري

آغاز عرضه نوروزي سيب و پرتقال با نرخ دولتي

توزيع آب بسته‌بندي در شهر‌هاي بحراني

«سفر ارزان» در تهران کليد خورد

عاشقان شمال نشتابيد؛ مازندران را آب برد!

کارت تبريک نوروز 43؛ زماني که امام در زندان بود

چهارشنبه‌سوري تا ساعت 12 به موزه برويد

کشف 30 کاميون لباس قاچاق در کرج

برف و باران، کشور را غافلگير کرد

بارش برف و باران در جاده‌هاي 6 استان

تغيير ساعت رسمي کشور از فردا شب

نوروز در عراق تعطيل رسمي اعلام شد