آخرین اخبار

تشديد اختلافات بعد از جلسه روحاني، خاتمي و ناطق نوري سياسي

تشديد اختلافات بعد از جلسه روحاني، خاتمي و ناطق نوري

  بزرگنمايي:

چه خبر - درخواست خاتمي از روحاني براي رفع حصر کروبي، موسوي و رهنورد

بالا گرفتن اختلافات بر سر حضور محسن هاشمي در شهرداري تهران و کش و قوس‌هاي دنباله‌دار بر سر آن را از همين زاويه بايد ارزيابي کرد؛ جايي که پاستورنشينان بر شهرداري فرزند ارشد آيت‌الله هاشمي رفسنجاني اصرار دارند و اطرافيان خاتمي با سرهم کردن انواع و اقسام استدلال‌ها در تلاشند مانع آن شوند.
به گزارش «فرهيختگان آنلاين»، طي روزهاي اخير خبرهايي از دورهمي نوروزي سران اعتدال و اصلاحات منتشر شد. يک عيدديدني کاملا سياسي که با حضور حسن روحاني، اسحاق جهانگيري، علي‌اکبر ناطق نوري و سيدمحمد خاتمي در منزل رئيس‌جمهور برگزار و وضعيت کشور و مشکلات دولت و جامعه در آن به بحث گذاشته شد. روزنامه سازندگي اولين رسانه‌اي بود که از برگزاري اين نشست اطلاع داد، اما از جزئيات آن چيزي ننوشت. روز گذشته اما يکي از رسانه‌ها در گفت‌وگويي که مدعي شده بود با يکي از اعضاي شوراي مشورتي رئيس دولت اصلاحات صورت گرفته، اطلاعات جالبي را به نقل از او منتشر کرده است.
آنطور که شنيده شده، گويا مساله حصر هم به‌عنوان يکي از رئوس مشکلات اساسي کشور به بحث گذاشته شده است؛ به‌ويژه در شرايطي که اين تصور قوت گرفته که روحاني چندان از اختياراتش در اين حوزه استفاده نکرده و انگار خيلي هم بدش نمي‌آيد که وضع موجود تا اطلاع ثانوي ادامه داشته باشد.

موضع روحاني در قبال رفع حصر چيست؟

هنگامه شهيدي، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب چندي پيش با بيان اينکه شعار رفع حصر تبديل به يک کاسبي براي اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان شده است تا نارضايتي‌هاي مردم را در قالب اين موضوع کنترل کنند، درباره ادعاي برخي نمايندگان مجلس مبني‌بر رفع حصر کروبي و موسوي قبل از سال جديد و خلف وعده صورت‌گرفته در اين خصوص گفته بود: «در بهمن ١٣٨٩، نفرات اصلي و‌ ثابت شوراي‌عالي امنيت ملي در جلسه‌اي «مصوبه حصر» را امضا کردند که يکي از اين افراد امضاکننده شخص آقاي حسن روحاني بوده است.»
اين روزنامه‌نگار با ابراز تاسف از اينکه روحاني با استفاده از پياده‌نظام تبليغاتي تاکنون درباره امضاي خود پاي مصوبه حصر اظهارنظر نکرده و‌ هميشه به‌عنوان يک موضوع کلي به آن پرداخته تاکيد کرده که اگر امضاي روحاني به‌عنوان رئيس‌جمهور پاي مصوبه حصر باشد که هست، در حال حاضر تنها او مي‌تواند نسبت به تعيين‌تکليف حصر شفاف‌سازي و تصميم‌گيري کند و خودش بايد درخصوص رفع يا تداوم حصر پاسخگو باشد.
به گفته او، اکنون زمان آن فرارسيده تا رئيس‌جمهور، بعد از هشت سال که قاعدتا متن مصوبه حصر از طبقه‎بندي محرمانه خارج شده، به‌عنوان اولين اقدام و صداقت در عمل، آن متن را منتشر کند تا مشخص شود آيا امضاي او از ابتدا پاي مصوبه حصر بوده يا نبوده است.
در همين رابطه حسين کروبي هم گفته بود روساي مجلس و قوه قضائيه در جلسه با کميته رفع حصر مجلس بر حل مساله تاکيد کرده اند اما حسن روحاني هنوز وقت ملاقات هم نداده.
به نظر مي‌رسد همين واقعيت باب گله‌گذاري را در اين ديدار نوروزي باز کرد و فضايي را پديد آورد که خاتمي و ناطق هرچه مي‌خواهد دل تنگ‌شان در اين‌باره بگويند. به گفته عضو شوراي مشورتي رئيس دولت اصلاحات، خاتمي اين پرسش را به‌طور مشخص مطرح کرده که چرا آقاي روحاني اين موضوع (حصر) را به‌عنوان رئيس در شوراي عالي امنيت ملي به‌طور جدي پيگيري نمي‌کند؟
پاسخ روحاني اما ظاهرا خيلي هم غيرقابل پيش‌بيني نبوده؛ «دولت در حال پيگيري موضوع است.» همين!

گلايه‌هاي معنادار

با اين حال صحبت‌هاي معنادار محمد خاتمي در خصوص حصر و گله‌گذاري از کوتاهي صورت‌گرفته براي رفع آن، کمتر از دو هفته بعد از اين ديدار، ناخواسته پرده از واقعيت‌هايي برمي‌دارد که مدت‌هاست به‌رغم کتمان‌شان در رسانه‌هاي حامي دولت، به خارج از اين قبيل جلسات درز کرده است. خاتمي در نشستي که به ميزباني بنياد باران برگزار شد، با بيان اينکه اعتقاد دارد نظام و رهبري مي‌خواهند اين مساله حل شود، از حسن روحاني خواست «فعال» شود و به وعده خود در رفع حصر مهدي کروبي، ميرحسين موسوي و زهرا رهنورد عمل کند. رئيس دولت اصلاحات در اين نشست به صراحت گفته که «وقتي آقاي رئيس‌جمهور وعده‌هايي مي‌دهد که عملي نمي‌شود يا خداي ناکرده خلافش رخ مي‌دهد، مشکل ايجاد مي‌شود. اگر گفته مي‌شود که حصر بايد از بين برود، پس بايد به اين وعده عمل کرد.»
گفته‌ها و شنيده‌ها در اين نشست نوروزي اما انگار به اصرار و انکار درباره حصر محدود نبوده و پاي موضوعات ديگر از جمله عزلت‌نشيني اسحاق جهانگيري در دولت دوازدهم، عمل نکردن رئيس‌جمهور به وعده‌هاي انتخاباتي، بي‌برنامگي اقتصادي دولت و سردرگمي مردم و... هم به ميان آمده است. آنطور که اين عضو شوراي مشورتي خاتمي مي‌گويد، با وجود همه نگراني‌هاي درميان گذاشته‌شده، از حصر گرفته تا عمل به وعده‌ها که ارتباط مستقيمي با نتيجه انتخابات مجلس در سال 98 دارد، آقاي رئيس‌جمهور هيچگونه قول مشخص و صريحي به ناطق نوري و خاتمي نداده و دست آخر آنها را دست خالي بدرقه کرده است. همين باعث شده که خبرهاي مثبت و اميدوارکننده‌اي از اين نشست به بيرون مخابره نشود که اگر چيزي براي گفتن وجود داشت، تا به حال بارها از آنها سخن گفته شده بود.»

تکرار اختلافات

هرچه باشد، موارد اختلافي يکي و دو تا نيست و رسيدن به جمع‌بندي درخصوص هريک از آنها کاري است بسي دشوار. هرچند در برخي از آنها مانند ليست اميد و ترکيب کابينه، طيف نزديک به دولت بعد از چانه‌زني و لابي سنگين، مطلوب خود را به کرسي نشانده، اما نتيجه چيزي نبوده که اصلاح‌طلبان از پس هزينه‌هايش برآيند و به تعبيري هم به آن تن دهند و هم براي حفظ آبرو زبان به کام گيرند.
بالا گرفتن اختلافات بر سر حضور محسن هاشمي در شهرداري تهران و کش و قوس‌هاي دنباله‌دار بر سر آن را از همين زاويه بايد ارزيابي کرد؛ جايي که پاستورنشينان بر شهرداري فرزند ارشد آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني اصرار دارند و اطرافيان خاتمي با سرهم کردن انواع و اقسام استدلال‌ها در تلاشند مانع آن شوند؛ استدلال‌هايي که پايبندي به رأي مردم و پشت نکردن به آنها، جلوگيري از ورود سرليست اصولگرايان به جمع اعضاي شورا و... بخش‌هايي از آن است.
به هر ترتيب از منظر سياسيون که به صحنه فعل و انفعالات داخلي بنگريم، متوجه مي‌شويم چيز زيادي به انتخابات 1400 نمانده و هرچه سريع‌تر بايد فکري براي آن کرد. بر همين اساس در شرايطي که شهردار تهران همواره يکي از کانديداهاي بالقوه انتخابات رياست‌جمهوري به شمار مي‌آيد، هر دو طرف کوتاه آمدن در اين يک مورد را بر خود حرام کرده‌اند و تمام‌قد، تحقق شهرداري گزينه ايده‌آل خود را دنبال مي‌کنند. اين موضوع البته براي دولتي‌ها قدري حياتي‌تر به نظر مي‌رسد. به‌ويژه آنکه به حکم قاعده «احتياط شرط عقل است»، براي شرايط احتمالي فاصله‌گذاري لاريجاني با روحاني، کنار گذاشتن يک گزينه براي روز مبادا امري منطقي است.


منبع: fdn.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد