آخرین اخبار

رفتاري مشابه استاد شجريان و اصغر فرهادي را با کاوه مدني انجام داديم سياسي

رفتاري مشابه استاد شجريان و اصغر فرهادي را با کاوه مدني انجام داديم

  بزرگنمايي:

چه خبر - دادستاني نگران ناپديد شدن مرتضوي هم باشد

عبدالکريم حسين‌زاده رييس فراکسيون حقوق شهروندي مجلس با اشاره به همزماني خروج کاوه مدني از کشور و ناپديد شدن سعيد مرتضوي اظهار داشت: کاوه مدني دانشمند برجسته و فعال سرشناس حوزه محيط زيست که اخيراً در اقدامي تحسين‌برانگيز به‌عنوان معاونت سازمان محيط زيست منصوب شده و به کشور آمده بود، به‌دليل رفتار نادرست از کشور خارج شده که اين اتفاق نمونه‌اي از مديريت نادرست منابع انساني و مصداق بارز از دست دادن سرمايه‌هاي انساني به‌عنوان يکي از مهمترين عوامل توسعه درون‌سرزميني بوده و اين سوال را به ذهن متبادر مي‌کند که چرا نمي‌توانيم از اين سرمايه‌ها براي توسعه کشور بهره ببريم.
وي افزود: همزمان با اتفاق ناخوشايند خروج کاوه مدني از کشور، شاهد ناپديد شدن سعيد مرتضوي بوديم که اين اتفاق هم نمونه‌اي از عدم قطعيت در برخورد با کساني است که توسعه را به تعويق انداخته و سرمايه‌هاي کشور را به خطر مي‌اندازند.

بايد درمورد نخبگان ايراني که به کشور بازمي‌گردند، به استراتژي شفاف برسيم

نماينده اصلاح‌طلب مردم نقده و اشنويه در مجلس، همزماني و تقارن اين 2 اتفاق ناخوشايند را حائز اهميت دانست و گفت: در شرايطي که طي يکي، دو دهه اخير شاهد خروج گسترده نخبگان از کشور بوديم، وقتي امثال کاوه مدني به‌خاطر تعلق خاطر سرزميني به کشورشان بازگشته تا به مردم‌شان خدمت کنند و منشاء اثر باشند، قطعاً بايد درموردشان به يک استراتژي شفاف برسيم.
وي با انتقاد به اين رفتار نامناسب که نسبت به بسياري از نخبگان در حوزه‌هاي مختلف انجام مي‌شود، گفت: امروز در حالي با کاوه مدني به‌عنوان يک نخبه علمي در حوزه محيط زيست چنين برخوردي مي‌شود که در حوزه فرهنگ و هنر نيز شاهد تکرار همين برخوردها با هنرمنداني همچون اصغر فرهادي هستيم و در گذشته هم اين رفتار با استاد شجريان مي‌شد. سوال اين است که اساساً چرا بايد فضايي ايجاد شود که سرمايه‌هاي انساني ما در کشور باقي نمانند. آيا واقعاً نياز است که چنين عرصه را براي فعاليت اين نخبگان تنگ کنيم.
چرا سرمايه‌هاي کشور ما در بهترين دانشگاه‌ها و برترين مراکز پژوهشي، تحقيقاتي و اجرايي کشورهاي ديگر استفاده مي‌شوند و ابزار و ارکان توسعه در آن سرزمين‌ها هستند و ما نمي‌توانيم نيروهايمان را به که برايشان هزينه کرده و وقت گذاشتيم، حفظ کنيم و اين نخبگان را به‌راحتي از دست مي‌دهيم. اين نقد جدي به سياست‌گذاري‌هاي ما وارد است.
رييس فراکسيون حقوق شهروندي مجلس دهم با تاکيد بر اين‌که باتوجه به تحريم‌هاي بين‌المللي با مشکلات عديده روبرو هستيم، اظهار داشت: لازم است با يک حساب سر انگشتي، محاسبه کنيم و ببينيم چه تعداد از شهروندان ايراني در خارج کشور هستند و درصورت بازگشت‌شان به کشور، چقدر سرمايه مادي و معنوي به ايران بازمي‌گردد.

سرمايه ايرانيان مقيم خارج در سال 2000 بيش از از 1/3 تريليون دلار بوده است

تنها در سال 2000 جمع سرمايه ايرانيان مقيم خارج بيش از 1/3 تريليون دلار بوده و به نظر مي‌رسد اين رقم در حال حاضر و با گذشت 18 سال از آن زمان، حداقل به بيش از 2 تا 3 برابر رسيده باشد.
اين درحالي است که بنابر همان آمار اوليه، ايرانيان بين 200 تا 400 ميليارد دلار در آمريکا، چين و اروپا سرمايه‌گذاري کرده‌اند؛ ولي رقم اين سرمايه‌گذاري در ايران تقريباً بسيار ناچيز بوده است.
اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس با اشاره به شعار سال جديد و لزوم حمايت از توانايي‌هاي داخلي و بومي، گفت: هم‌اکنون در سال حمايت از کالاي ايراني قرار داريم. چرا بايد اين‌چنين اسباب نارضايتي و بي‌اعتمادي ايجاد کنيم. امثال کاوه مدني محصول فرهنگ ايراني هستند؛ چرا بايد اين‌چنين در آغاز سالي که به‌نام حمايت از کالاي ايراني و اتکا بر توانايي‌هاي داخلي نام‌گذاري شده، آن‌ها را از کشور برانيم و همزمان با متخلفاني همچون مرتضوي با مسامحه برخورد کنيم و در شرايطي که جامعه و افکار عمومي خواستار برخورد با اين افراد است، آن‌ها را رها کنيم.
آيا به‌واقع چنين برخوردي با کاوه مدني به‌نوعي تقابل با شعار سال نيست؟ آيا اين ضديت با شعار سال نيست که اين‌چنين نيروهاي انساني خود را از دست بدهيم و در مقابل افرادي همچون مرتضوي را آزاد بگذاريم.

دادستاني همان‌طور که نگران استعفاي نجفي بود، نگران بدرفتاري با کاوه مدني باشد

رييس فراکسيون حقوق شهروندي مجلس به اظهارات اخير دادستان کل کشور درمورد استعفاي شهردار تهران و انتقاد وي از اعضاي شوراي شهر به‌دليل عدم پذيرش استعفاي نجفي در مرحله نخست اشاره کرد و گفت: دادستان کل کشور اخيراً درخصوص نجفي دلهره و نگراني بسياري داشتند و حتي به اعضاي شوراي شهر تهران متذکر شدند که چرا استعفاي شهردار تهران را نمي‌پذيرد. معتقدم دادستاني بايد حتماً نسبت به رفتن امثال مدني‌ها از کشور هم نگران شده و نسبت به فشارها عليه مدني و فضايي که اسباب خروج اين نخبه علمي از کشور را فراهم آورده، نگران باشد.

دادستاني بايد نگران ناپديد شدن مرتضوي باشد

سازمان محيط زيست و ساير ارکان دولت به‌عنوان دستگاه اجرايي که مقدمات حضور کاوه مدني در کشور را فراهم کرد، بايد بيش از اين، پشت نيروهاي خود بياستد و از او حمايت کند. علاوه بر اين دادستاني بايد دل‌نگراني دستگاه قضايي را نسبت به امثال مرتضوي هم نشان داده و حتماً نسبت به موضوع ناپديد شدن او حساس باشند که ضابطين قضايي با وي برخورد کنند.
ناپديد شدن ناگهاني کسي که هم شاکي دارد و هم ازسوي دستگاه قضا محکوم شده، نه خوشايند جامعه و افکار عمومي است و نه براي وجهه بين‌المللي کشورمان مناسب است.
معتقدم اگر همگي به قانون پايبند باشيم و از قانونگريزي و زيرپا گذاشتن آن خودداري کنيم، هم مدني‌ها مي‌توانند در کشور خود و به ملتشان خدمت کنند و هم با مرتضوي‌ها برخورد قاطعانه صورت مي‌گيرد.


منبع: ilna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد