آخرین اخبار

نگراني هاي کانون صرافان ايران اقتصادي

نگراني هاي کانون صرافان ايران

  بزرگنمايي:

چه خبر - جلسه امروز رئيس کل بانک مرکزي با کانون صرافان

سعيد مجتهدي رئيس کانون صرافان ايران، درباره آخرين تحولات بازار ارز و وضعيت صراف‌ها گفت: با توجه به مصوبه دولت که دلار چهار هزار و 200 تومان اعلام شد، عملا کار صرافي‌ها مختل شد و صرافي‌هاي مجاز پس از اين دستورالعمل نتوانستند هيچ نقشي در بازار داشته و به فعاليت خود ادامه دهند.
پيش از اين، ارز مداخله‌اي در بازار کشور نقش مهمي داشت و صرافي‌ها مي‌توانستند روزانه با خريد 50 تا 100 هزار دلار از بانک مرکزي با سود 10 تومان آن را به مصرف‌کننده بفروشند اما پس از ابلاغ دلار چهار هزار و 200 توماني فروش اين نوع ارز قطع شد.
از طرف ديگر هيچ مشتري‌ يا منبعي در بازار وجود نداشت که دلار خود را چهار هزار و 190 تومان به ما بفروشد تا ما آن را چهار هزار و 200 تومان عرضه کنيم و به اين ترتيب بازار سياه و غيرمجاز شکل گرفت و مشتري و دلالان اکنون ارز خود را در رنج قيمتي بالاي پنج هزار خريد و فروش مي‌کنند پس عملا صرافي‌هاي مجاز هيچ نوع فعاليتي نمي‌توانند در اين خصوص داشته باشند.
مجتهدي در خصوص حواله‌هاي ارزي گفت: طبق بخشنامه بانک مرکزي مقرر شد حواله‌جات نيز به بانک‌ها ارجاع داده شوند به اين صورت که تاجران، صادرکنندگان و واردکنندگان به بانک مراجعه و درخواست خود را در آنجا ثبت و سپس بانک‌ها از طريق يک سامانه اين حواله‌ها را به صرافي‌ها ارجاع دهند اما مشکل اينجاست که با توجه به اينکه سامانه هنوز فعال نشده و اگر هم بشود بايستي به صورت سعي و خطا ايرادات آن برطرف شود پس در اين حوزه نيز ما هيچ‌گونه فعاليتي نداشتيم.
با وجود اين وضعيت اين نگراني براي ما پيش آمد که قرار است صرافي‌ها به طور کل از روند تجاري کشور حذف شوند بنابراين شب گذشته در کانون صرافان با حضور اعضا جلسه هم‌انديشي تشکيل شد و دغدغه‌ها و مشکلات همکاران ثبت شد و در نتيجه امروز صبح جلسه‌اي با رئيس کل بانک مرکزي و معاون ارزي ايشان داشتيم که اين جلسه با نتايج خوبي به پايان رسيد.
اين اولين جلسه کانون صرافان با مديران عالي بانک مرکزي پس از ابلاغ دلار چهار هزار و 200 توماني بود. در اين جلسه آقاي دکتر سيف اين اطمينان را به ما دادند که صرافي‌ها به هيچ‌عنوان از روند اقتصادي کشور خارج نمي‌شوند فقط مدتي زمان لازم است تا ساز و کار فعاليت آنها با توجه به ابلاغيه و بخشنامه‌هاي جديد پي‌ريزي شود.
بر همين اساس طي روزهاي آينده ما جلسات متعدد و فشرده‌اي با مديران ارشد بانک مرکزي براي تنظيم اين سازوکار خواهيم داشت که صرافي‌هاي مجاز بتوانند در چهارچوب قوانين کشور و قوانين پولشويي دوباره فعاليت خود را از سر بگيرند.
با توجه به پيشينه‌اي که وجود داشت براي همکاران ما اين نگراني به وجود آمده بود که کسب و کار آنها تعطيل شود اما من به آنها اين اطمينان را مي‌دهم که بنا بر گفته شخص رئيس کل بانک مرکزي کشور هيچ نگراني‌ نداشته باشند و آنها مي توانند همانند گذشته به فعاليت خود ادامه دهند و فقط طي روزهاي آينده صبر پيشه کنند.
کشوري با 80 ميليون جمعيت نياز ارزي بالايي دارد و براي تامين اين نيازها در چهارچوب قوانين نياز به برنامه‌ريزي گسترده‌اي است که دولت محترم اين برنامه را دارد و فقط بايد سرعت آن براي اجرايي شدن بيشتر شود.
حضور صراف‌ها در شرايطي که امکان تشديد تحريم‌ها وجود دارد لازم و ضروري است و عملا حذف آنها امکان ندارد کمااينکه اين صنف در دوران تحريم‌ها وفاداري و تعهد خود را به نظام و مردم نشان داده و عملا در خط مقدم مقابله با تحريم‌‌ها بوده است.
جامعه صرافان همواره منافع ملي را به منافع صنفي خود ترجيح داده است. ما اميدواريم که تحريم‌ها تشديد نشود و حتي گشايش بيشتري در سيستم‌هاي بانکي کشور صورت بگيرد اما به هر حال وجود جامعه صرافان براي تامين نياز افرادي که قصد سفر، تحصيل و يا تجارت دارند لازم است و حذف آنها با هيچ تئوري اقتصادي همخواني ندارد.
مجتهدي با اشاره به سردرگمي مردم در روزهاي اخير تصريح کرد:همانگونه که شاهد بوديم غيبت صرافي ها در روزهاي اخير و عدم فعاليت آنها در روزهاي گذشته نشان داده که چقدر حضور آنها ضروري و لازم است.با توجه به اينکه صرافان مجاز در چهارچوب قوانين کشور و مقررات پولشويي فعاليت خود را انجام مي دهند عدم حضور آنها باعث شده که بازار سياه و غير رسمي در اين روزها رونق خاصي بگيرد و مردم نيز به ناچار براي تامين نياز خود به سمت دلالان و صرافي هاي غير مجاز رفته‌اند و همين امر سبب بروز مشکلاتي براي آنها شده است.


منبع: ilnanews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/03

زمان اعمال افزايش حقوق مستمري‌بگيران

پيش‌بيني بازار اجاره مسکن در سال 98

ثبات بازار مرغ و گوشت در آستانه ماه رمضان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ضامن براي دريافت وام مسکن لازم نيست

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/02/02

جزئيات اختلاس 700ميلياردي در آبفاي تهران

ابلاغ ضرايب حقوقي کارمندان در سال 98

افزايش 18درصدي حقوق بازنشستگان تائيد شد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/31

اختلاف دولت و مجلس بر سر افزايش حقوق 98

پرداخت کمک بلاعوض 5ميليوني به سيل‌زدگان

توصيه به مردم؛ در بازار ارز و طلا ريسک نکنيد

پشت پرده گراني 10برابري پياز

حمايت از اقشار کم‌درآمد با يارانه نقدي يا کوپن؟

شرايط ويژه در بازار اجاره مسکن

کاهش تلفات برق از جيب پرمصرف‌ها

اطلاعيه‌اي مهم در خصوص قيمت‌هاي بازار خودرو

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/28

توضيح درباره واريز افزايش حقوق در فروردين‌ماه

بنزين تا يک ماه آينده دو نرخي مي‌شود

قيمت گوشت تا پايان هفته کاهش مي‌يابد

عرضه پرايد 37ميليوني در بازار

جزئيات پيشنهاد حذف چهار صفر از پول ملي

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/27

محبوبيت ميوه‌هاي گنديده در بازار ميوه و تره‌بار

کاهش تقاضا در بازار؛ مردم گوشي نمي‌خرند

جعفرزاده: افزايش حقوق‌ها بر اساس قانون باشد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/26

سقف وام ساخت مسکن 170ميليون شد

شاخص کل بورس تهران رکورد زد

جزئيات حکم متهمان پرونده بانک سرمايه

اتحاديه قنادان: امسال شيريني گران مي‌شود

الزام بانک‌ها به ارائه رمز يک‌بار مصرف به مشتريان

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/25

افزايش قيمت پياز ادامه دارد

تازه‌ترين قيمت خودرو‌هاي داخلي

شاخص کل بورس تهران رشد کرد

قيمت طلا، قيمت دلار، قيمت سکه و قيمت ارز امروز 98/01/24

قيمت خودروهاي داخلي

چرا کسي در بورس، نفت نمي‌خرد؟

جزئيات افزايش 400هزار توماني حقوق‌هاي 98

قيمت انواع خودرو داخلي در بازار

ميزان افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي