آخرین اخبار

چرت نيمروزي, خوب يا بد؟ سلامت روان

چرت نيمروزي, خوب يا بد؟

  بزرگنمايي:

فوايد خواب نيمروزي

نتايج پژوهش هاي متعدد نشان مي دهد که خواب نيمروزي به نيازهاي فيزولوژيکي ما جواب مي دهد و باعث بهبود خلق و خوي و ارتقاي سلامت بدن شده و راندمان کاري را بالا مي برد. در ادامه ي مطلب نگاه دقيق تري به فوايد چرت نيمروزي مي اندازيم.

چرت بعد از ظهر:عادت يا نياز بدن؟

در بسياري از کشورهاي آمريکاي لاتين و کشورهاي مديترانه اي، چرت بعد از ظهر يکي از عادت هاي روزمره ي مردم است. به اين ترتيب که مردم به مدت سه ساعت به خانه برمي گردند، ناهار مي خورند و کمي چرت مي زنند. اما در کشورهايي مانند کانادا، زمان مانند طلا است و هر نوع توقفي اگر به طول بيانجامد قابل پذيرش نيست. با اين حال بر طبق آمارهاي جهاني حدود 60 درصد افراد بزرگسال هر هفته حداقل يک بار نشسته روي صندلي کار، مترو يا حين تماشاي تلويزيون چرت کوتاهي مي زنند.


چرا بايد چرت بزنيم؟

خواص چرت نيمروزي همانند خواب کامل است. محققان، داوطلب ها را در يک اتاق زيرزميني قرار داده و آنها را از هر نوع ساعت محروم کردند. اين افراد نمي توانستند روز و شب را تشخيص دهند و بايد به غريزه ي طبيعي خود رجوع مي کردند. بايد توجه کرد که انسان در دو مرحله مي خوابد که طولاني تر آن در شب و دوره ي کوتاه آن در طول روز رخ مي دهد.

نتايج تمام بررسي ها نشان مي دهند که چرت هاي کوتاه در بين روز باعث بهبود خلق و خوي، افزايش راندمان کاري و افزايش سلامتي بدن مي شود. در حالت کلي، چرت نيمروزي تاثير مثبتي روي سلامت عمومي بدن دارد.

خواب نيمروزي براي کاهش استرس

به عقيده ي متخصصان افرادي که در بين روز چرت مي زنند کمتر از ديگران از اثرات استرس آسيب مي بينند. نتايج پژوهش هايي که در دانشگاه کاليفرنياي سانديگو انجام شده است نشان مي دهند هر چه زودتر کم خوابي و بيخوابي شبانه جبران شود، به همان سرعت سيستم ايمني بدن به حالت نرمال برمي گردد.

اگر به هر دليلي نمي توانيد چرت بزنيد و خستگي تان را در کنيد، به جاي اينکه در نوشيدن قهوه يا چاي زياده روي کنيد، کمي هواي تازه تنفس کنيد. دريافت اکسيژن نيز مانند چرت زدن باعث برگرداندن انرژي به بدن مي شود.


افرادي که چرت نيمروزي دارند خلاق تر هستند

نتايج پژوهش ها نشان مي دهد که چرت هاي کوتاه بين روز باعث افزايش قدرت تمرکز، مقابله با استرس و تقويت سيستم ايمني بدن مي شود. به عقيده ي محققان افرادي که در بين روز چرت مي زنند، در حرفه ي خود خلاق تر هستند و کمتر غيبت مي کنند. در آمريکا بررسي هايي روي راننده تاکسي ها انجام شد. به اين ترتيب که استراحت 10 تا 20 دقيقه اي در بين روز براي آنها در نظر گرفته شد. محققان مشاهده کردند راننده هايي که در بين روز استراحت داشته اند هشيارتر و سرحال تر هستند و در مواقع ضروري عکس العمل هاي بهتري نشان مي دهند.


چرت 20 دقيقه اي براي پرکردن باک انرژي

لازم است که تا حدامکان محدوديتي براي چرت بين روز تعيين کنيد تا چرخه ي خواب شبانه بهم نخورد. يک چرت کوتاه بيست دقيقه اي براي اکثر افراد کافي و البته فوق العاده است. همين مدت زمان کوتاه باعث افزايش انرژي و استراحت شده و ساعت بيولوژيکي بدن را نيز به هم نمي زند.


بهترين زمان چرت زدن

بهتر است چرت نيمروزي حدود دوازده ساعت بعد از خواب شبانه باشد، يعني در حدود ساعت 3 بعد از ظهر. البته اين قانون جهاني و قطعي نيست و شما مي توانيد ساعتي از ظهر را انتخاب کنيد به شرطي که به خواب شبانه تان لطمه اي نزند.


عصرها چرت نزنيد

برخي افراد عادت دارند که بعد از رسيدن به خانه و عصرها در مقابل تلويزيون چرت بزنند. اين کار احتمال اينکه شب نتوانيد بخوابيد را افزايش مي دهد. بنابراين بهتر است از چرت هاي عصرگاهي و ديروقت بپرهيزيد.


براي چرت محيط مناسبي فراهم کنيد

هر جا که هستيد تا حد امکان تلاش کنيد در را ببنديد، کمي دراز بکشيد يا در حالت راحتي قرار بگيريد، چراغ ها را خاموش يا کم کنيد، اگر در محل کار کت به تن مي کنيد آن را دربياوريد و خلاصه اينکه شرايط مناسب و راحتي را براي يک چرت 20 دقيقه اي فراهم کنيد.


اگر خواب تان نمي برد خودتان را مجبور نکنيد

نتايج پژوهشي که در دانشگاه اوهايو انجام شده است نشان مي دهد که دراز کشيدن در بين روز نيز به اندازه ي خوابيدن مفيد است. محققان دو گروه داوطلب را تحت نظر گرفتند. گروهي که چرت زدند و گروهي که صرفا دراز کشيدند. گروه اول 61 درصد زمان دراز کشيده را خواب بودند و گروه دوم به خواب نرفتند. نتايج بررسي ها نشان مي دهد بهبود خوبي در خلق و خوي و راندمان کاري هر دو گروه حاصل شد. يعني اينکه دراز کشيدن بدون به خواب رفتن نيز به اندازه ي خوابيدن باعث شارژ شدن بدن مي شود.

بنابراين حتي اگر موقعيت خوابيدن نداريد و يا به خواب نمي رويد مي توانيد کمي دراز بکشيد. قرار گرفتن بدن در حالت افقي احساس خوابيدن طولاني مدت را به بدن مي دهد. اگر خواب نيم روزي باعث مي شود که اختلالي در خواب شبانه ايجاد شود بهتر است از خير آن بگذريد و يا مدت آن را کوتاه تر کنيد.


اگر نمي توانيد چرت بزنيد اين کارها را بکنيد

اگر شرايط کاري يا زندگي تان به گونه اي است که امکان چرت زدن را نداريد، از روش هاي ديگري براي شارژ کردن باطري بدن استفاده کنيد:


پنجره ها را باز کنيد

لطفا پنجره ها را باز کنيد تا هوايي به سرو کله تان بزند، بيرون بزنيد و کمي راه برويد، دوش آب سرد بگيريد و يا دماي اتاق را کاهش دهيد. معمولا گرما و رطوبت محيط باعث خستگي و بي حالي مي شود. بنابراين خودتان را در معرض هواي خنک و تازه قرار دهيد.


کمي ورزش کنيد

فعاليت بدني سبک باعث کسب انرژي دوباره مي شود. بنابراين بهتر است صبح يا به هنگام شروع بعدازظهر کمي ورزش کنيد. توجه داشته باشيد که ورزش بعد از ساعت 19 امکان بروز بي خوابي را افزايش مي دهد. در حالت کلي بهتر است از سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب، بدن را آرام کنيد.


آب بيشتري بنوشيد

توجه داشته باشيد که يکي از اثرات کم آبي بدن، خواب آلودگي است. بنابراين براي رفع اين حالت بهتر است آب بيشتري بنوشيد.


به تغذيه تان اهميت بدهيد

مواد غذايي مغذي و کم چرب را در الويت قرار دهيد تا انرژي مدام و مورد نياز بدن تامين شود. از مصرف مواد غذايي سرشار از ويتامين و مواد معدني مانند ميوه ها و سبزيجات تازه غافل نشويد.




منبع:tebyan.net





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

لکنت زبان در کودکان

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

گلي که دشمن استرس است

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

مزاج مغز شما سرد, گرم, خشک يا تر است؟

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

استرس و اضطراب شديد داريد اگر اکثرا اين علايم جسماني را تجربه مي کنيد!

9 علامت نشان دهنده بدرفتاري و سوء استفاده از کودکان

ناخن جويدن در مورد شخصيت شما چه مي گويد + روش درمان

راه هاي پيشگيري از فروپاشي عصبي و کنترل اعصاب در مشکلات

چطور به حرف زدن کودکمان کمک کنيم

تا چه سني بايد موبايل و تبلت را از کودکان دور نگه داريم

5 قدم براي روبرو شدن با خاطرات ترسناک و پشت سر گذاشتن آن ها

افسردگي چه تاثيري بر ميل جنسي مي گذارد؟

کاهش ابتلا به افسردگي با زود بيدار شدن و تغيير عادت هاي صبح

کاهش علايم شيزوفرني با مکمل هاي غذايي

ترس هاي تخيلي کودکان را چگونه کنترل کنيم

درمان ناخن جويدن با چند روش ساده و موثر

افسردگي در نوجوانان را با اين علايم تشخيص دهيد

گلي که دشمن استرس است

روش هاي آشنا کردن کودکان با احساساتشان

چرا خواب نمي بينم ؟ براي خوب خوابيدن چه کنم؟

چگونه از افسردگي پس از سقط جنين پيشگيري کنيم

آنچه درباره آزمايش اعتياد نمي‌دانستيد

با اين روش ترمز استرس را بکشيد

افسردگي در کمين کودکان چاق

واکنش هاي کودکان نسبت به مرگ

آموزش مهارت هاي مقابله با استرس

لکنت زبان در کودکان

الکسي تيميا alexithymia چيست و چه ارتباطي با مشکلات روحي دارد؟

چرا پزشک ها بيشتر از هر شغل ديگري خودکشي مي کنند؟

عکس پروفايل شما چه حقايقي را در مورد شخصيت تان بر ملا مي کند؟

چرا ستاره هاليوود تماشاي کارتون سيندرلا را براي دخترش ممنوع کرد؟

چرا بيماري هاي روحي و رواني در بين دانشجويان فزايش يافته؟

افسردگي چيست؟

آيا شما هم وسواس داريد؟

دليل و درمان حرف زدن در خواب

افسردگي در مردان چه تفاوتي با افسردگي در زنان دارد؟

کاهش استرس با ماساژ نقاطي خاص در بدن

آيا آلزايمر ارثي است؟

درمان موثر دردهاي مزمن با بخشيدن ديگران!!