آخرین اخبار

جهانگيري: کشور با چالش‌هاي جدي روبه‌روست سياسي

جهانگيري: کشور با چالش‌هاي جدي روبه‌روست

  بزرگنمايي:

چه خبر - کسي حق ندارد به راي مردم يزد بي‌احترامي کند

اسحاق جهانگيري (معاون اول رئيس‌جمهور) در جلسه شوراي‌عالي استان‌ها با اشاره به مشکلات ارزي کشور گفت: آيا فکر مي‌کنيد مشکلات و مسائل ارزي همه ريشه اقتصادي دارد؟ ما در سال 96 نزديک به 94 ميليارد تومان به خاطر صادرات وارد داشتيم و حداکثر نياز ما براي واردات 54 ميليارد تومان است. از سوي ديگر خدمات هم بين 25 تا 35 ميليارد دلار هزينه مي‌برد. در نتيجه بين 18 تا بيست ميليارد دلار درآمد اضافه داريم که بايد به ذخاير ارزي اضافه شود.
باتوجه به اين آمار‌ بايد بگوييم که بخشي از اتفاقات در زمينه ارز سياسي است، نه اينکه کسي مداخله کرده تا قيمت افزايش يابد بلکه به اين معنا که برخي مردم را نگران آينده کرده و همين باعث مي‌شود مردم حس کنند براي اطمينان بايد ارز خريده و براي اطمينان در خانه نگه دارند. همين نگراني در مردم باعث شده با خريد ارز در خارج از کشور ملک خريداري کنند درحالي که فقط با اجازه آن کشور مي‌توانند وارد ملک خود شوند. اما همين امر برايشان اطمينان ايجاد مي‌کند.
وي با بيان اين مطلب که مسئله ارزي کشور راهکار ساده‌اي دارد و آن افزايش اعتماد عمومي است، گفت: با افزايش اعتماد مردم ديگر کسي به فکر خريد ارز نمي‌افتد.
معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به موقعيت سياسي ايران در منطقه افزود: برخي قدرت‌هاي بزرگ و کشورهاي منطقه متحد شده‌اند که به ايران آسيب برسانند. در برخي کشورهاي غربي براي آسيب به ايران اتاق فکر ايجاد شده است، شرايط کشور بسيار حساس است. يک لحظه تصميم و فکر اشتباه سرنوشت مردم را تغيير خواهد داد، به همين دليل نيازمند تفاهم، انسجام و همبستگي هستيم.
وليعهد جوان آل سعود در همه جاي دنيا مي‌چرخد و عليه ايران فضاسازي مي‌کند. البته آنها کوچک‌تر از اين هستند که کاري انجام دهند. امروز برجي جريانات تندرو در امريکا و غرب به همراه منافقين و برخي کشورهاي منطقه مي‌خواهند به ما آسيب برسانند.
وي با بيان اينکه کشور با چالش‌هاي جدي روبه‌روست و با نقطه مطلوب فاصله داريم، ادامه داد: حق مردم ايران است که يک کشور توسعه يافته داشته باشند اما در داخل کشور در زمينه مسائل سياسي اختلافي وجود دارد و يک عده نان خود را در اين مي‌بينند که اين اختلافات باقي بماند.
معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه با تاکيد بر افزايش اعتماد عمومي بر ثبات بازار ارز گفت: پس از انتخابات و پس از توافقات ژنو شاهد بوديم که قيمت ارز کمي پايين آمد و با افزايش اطمينان، مردم به اين نتيجه رسيدند که ديگر نيازي به نگهداري ارز ندارند. من از شش ماه گذشته مدام در محافل مختلف مي‌گويم اگر دلسوز مردم، جامعه، جمهوري اسلامي و انقلاب هستيد با هم گفت‌وگو کرده و اميد مردم به جامعه را افزايش دهيد با گفت‌وگو مي‌توان بخش عمده‌اي از چالش‌ها را از فهرست مشکلات کشور حذف کرد و اين امر نياز به گفت‌وگو دارد.
نبايد به فهرست چالش‌هاي کشور که در حال حاضر آب، صندوق‌هاي بازنشستگي و بيکاري در صدر آن هستند، مشکل جديدي اضافه شود و با افزايش اميد و سرمايه اجتماعي مي‌توانيم به راحتي اين فهرست را کاهش دهيم.
معاون اول رياست جمهوري در ادامه به استعفاي شهردار تهران اشاره کرده و افزود: اگر نجفي نمي‌خواست استعفا دهد هيچکس نمي‌توانست او را وادار به استعفا کند. برخي مي‌گويند نجفي به علت فشارها استعفا داد اما همه مديران تحت فشار هستند. نجفي به واقع خودش از سمت شهرداري کناره‌گيري کرد و علت آن کسالت و بيماري جديدش بود.
از شوراي شهر تهران درخواست مي‌کنم سريعتر براي تهران، شهردار انتخاب کنند. شهردار قوي که دولت بتواند از او حمايت کرده و با او همکاري کند.
معاون اول در ادامه درخصوص سپنتا نيکنام (منتخب شوراي شهر يزد) که مانع از حضور او در جلسات شورا شده‌اند، افزود: موضع دولت در قبال پرونده سپتنا نيکنام روشن است و کسي حق ندارد به راي مردم يزد بي‌احترامي کند.
جهانگيري با اشاره به اينکه بارها به جلسات شوراي‌عالي استان‌ها دعوت شده اما تاکنون نتوانسته در آن حضور يابد، دليل آمدن خود را مرتضي الويري (رئيس شوراي‌عالي استان‌ها) عنوان کرده و گفت: ما هشت سال در مجلس زير يک سقف باهم همکاري کرديم. ايشان دستور دادند و ما هم قبول کرديم در اين جلسه شرکت کنيم.
وي ضمن تبريک به مناسبت عيد مبعث افزود: پيامبر اسلام، پيامبر محبت و رحمت بودند و رسالت بزرگي را برعهده داشتند و به فضل الهي و به عنوان يکي از افراد پيشرو معروف هستند اما متاسفانه در گوشه و کنار منطقه به اسم اسلام و پيامبر اتفاقاتي مي‌افتد که با پيامبر اسلام هيچ سنخيتي ندارد. بايد تلاش کنيم چهره واقعي اسلام که انسان‌ها را دوست دارد را به جهان نشان دهيم و نگذاريم چهره خشن به‌جاي اسلام مطرح شود.
جهانگيري در ادامه به سالگرد تاسيس شوراهاي شهر، استان و شهر اشاره کرده و افزود: وقتي آقاي خاتمي تصميم گرفت انتخابات شورا را برگزار کند برخي گفتند چرا اختيار دولت را کاهش داده و به نهادي مي‌دهيد که دولت روي آنها نظارت ندارد اما تاسيس شوراها يکي از ارکان مجموعه قانون اساسي بود که بايد اجرا مي‌شد و برگزاري انتخابات شوراها و تاسيس آنها برکات بسيار زيادي داشت که بي‌ترديد اين برکات بيشتر هم خواهد شد.
جهانگيري، شورا را مهمترين سازوکار تحقق حضور مردم در قدرت و نماد مردم‌سالاري دانسته و افزود: شورا مرکز تمرين دموکراسي است و موجب مي‌شود مردم احساس کنند در اداره امور مشارکت و دخالت دارند. برخي فکر مي‌کنند اينکه ما برخي از امور را به جمعي واگذار کنيم موجب بروز اختلاف مي‌شود اما نبايد فراموش کنيم که اين هشتاد ميليون نفر همه مثل هم فکر نکرده و همه مثل هم نمي‌انديشند. مردم داراي سلايق مختلف بوده و با ايجاد شوراها همه حس مي‌کنند در اداره کشور مشارکت دارند. در همين راستا نبايد از گفت‌وگو هراس داشته باشيم.
بسياري از مشکلاتي که در کشور همچنان باقي است به علت گفت‌وگو نکردن و ترس از گفت‌وگو است و با گفت‌وگوي ميان مسئولان مي‌توان بسياري از مشکلات باقي‌مانده را حل کرد. شورا تکيه‌گاه مردم است و باعث مي‌شود مردم حس کنند در مديريت نقش دارند.
وقتي که شورا موفق باشد مردم، نظام و دولت خوشحال خواهند بود و همين امر اعتماد عمومي و سرمايه اجتماعي را افزايش مي‌دهد.
جهانگيري با تاکيد بر اينکه امروز کشور نيازمند اعتماد و سرمايه اجتماعي است، افزود: موفقيت شورا به معناي موفقيت دولت، نظام و مردم است و در همين راستا تلاش مي‌کنيم شوراها با موفقيت کار خود را انجام دهند چراکه با افزايش اعتماد افق جديدي به روي مردم باز شده و اميد به آينده افزايش مي‌يابد.
موفقيت همه نظام‌هاي سياسي ارتباط مستقيمي با سرمايه اجتماعي دارد. در حال حاضر درست است که کشور با مسائل عديده‌اي روبروست اما ظرفيت‌ها فراوان بوده و داشتن اميد به آ‌ينده راز و رمز براي پيشبرد اعتماد عمومي و سرمايه اجتماعي است. بايد همه نهادها و ارگان‌ها باهم متحد شده و به اين ترتيب مي‌توانيم از مسائل عبور کنيم.
جهانگيري در ادامه به موضع دولت در برابر شوراي‌عالي استان‌ها اشاره کرده و گفت: دولت طرفدار تقويت شوراها است و ما به دنبال اين هستيم تا جايي که قانون اساسي اجازه داده به مديريت شهري اختيارات بدهيم. البته کساني که اختيارات را مي‌پذيرند پاسخگو و مسئوليت‌پذير باشند. شوراها نيز بايد نظارت خود را به‌صورت جدي اعمال کرده و ناظر بر اقدامات شهرداري‌ها باشند. هيچ نهاد اجرايي نبايد از نظارت مصون باشد چراکه موجبات ايجاد فساد را فراهم مي‌کند و شهرداري‌ها بايد بيش از دولت و يا به همان اندازه تحت نظارت قرار گيرند.
اينکه برخي مديران آنقدر خود باخته باشند که هر کاري مي‌خواهند انجام دهند از دستگاه‌هاي نظارتي اجازه بگيرند هم درست نبوده و من اگر چنين مديري را ببينم با او برخورد خواهم کرد.
معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه با اشاره به اينکه مساله حمل و نقل اولويت اول در حل مسائل کلان‌شهرهاست، افزود: براي شهرداري کلانشهرها دو ميليارد تومان اختصاص داديم تا واگن خريده و از آن استفاده کنند. اخيرا در جلسه‌اي که با حضور شهردار و شوراي شهر برگزار شد، گلايه کردم که از زماني که ما اين فاينانس را تخصيص داديم پيشرفت کم بوده است. نصف اين واگن‌ها متعلق به تهران بوده و اگر تهران از اين فاينانس استفاده کند زيرساخت‌هاي حول و نقل عمومي تا دو برابر افزايش مي‌يابد. حمل و نقل براي من داراي اهميت فراوان بوده و سال جاري بيشتر به آن توجه خواهيم کرد.
جهانگيري در ادامه با اشاره به لوايح مهمي که در خصوص مديريت شهري در دست دولت است، تصريح کرد: لايحه مديريت شهري و درآمد پايدار توسط دولت در دست بررسي است. در هر حال اداره کشور با چنين گستردگي به شکل متمرکز دشوار بوده و بايد به نوعي از مديريت برسيم که اختيارات به استان‌ها واگذار شود.
معاون اول در پايان به بحران آسيب‌هاي اجتماعي که تبديل به يکي از دغدغه‌هاي جدي مقام معظم رهبري شده و در جلسه شوراي اجتماعي نيز مدام در مورد آن صحبت مي‌شود، اظهار کرد: شهرداري‌ها نقش مهمي در اين حيطه دارند و بايد به‌صورت جدي به وظايف خود عمل کنند و وظايف آنها به شدت با زندگي روزمره مردم در ارتباط است.


منبع: ilnanews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد