آخرین اخبار

کدام مرطوب کننده يا لوسيون مناسب پوست شماست؟ پوست، مو و زيبايي

کدام مرطوب کننده يا لوسيون مناسب پوست شماست؟

  بزرگنمايي:

براي هر نوع پوست کدام مرطوب کننده مناسب است؟

از برند تا شکل و شمايل، مرطوب‌کننده‌هاي زيادي در بازار لوازم آرايشي و بهداشتي هستند. برخي از آنها طبق تبليغ يا نوشته‌هاي روي بسته‌بندي ويژگي‌هاي متفاوت يا حتي متعددي دارند.بر همين اساس ممکن است بسياري از افراد هنگام خريد مرطوب‌کننده‌ براي پوستشان ندانند کدام‌ يک از انواع آن را انتخاب کنند و بخرند: لوسيون، محافظ در برابر اشعه خورشيد، در قالب تيوب يا...


مرطوب‌کننده‌ها چه مي‌کنند

چه به شکل لوسيون، چه به شکل کرم، اولين وظيفه مرطوب‌کننده‌ها همچنان که از اسمشان معلوم است مرطوب نگاه داشتن پوست است، و به‌ويژه براي آنها که پوستي خشک دارند، بسيار مفيد و کارساز به‌شمار مي‌رود. البته تنها استفاده‌کنندگان مرطوب‌کننده‌ها افرادي با پوست خشک نيستند، زيرا موادي که در اين فرآورده‌ها به کار رفته، براي نگهباني از پوست‌هايي با ويژگي‌هاي متفاوت هم کارآمد است. به بيان ديگر، اين محصولات بيشتر بهداشتي‌ اند تا آرايشي و از همين‌ رو بيشتر براي حفظ سلامت پوست به کار مي‌روند، تا آراستن و زيبا کردن آن.اگر دقت کرده باشيد، پس از استحمام معمولا احساس مي‌کنيد پوستتان شاداب‌تر و نرم‌تر است، اما اين شادابي و نرمي خيلي زود از دست مي‌رود، زيرا آب يا به بيان بهتر، رطوبت نمي‌تواند روي پوست بماند. کار مرطوب‌کننده‌هاي خوب اين است که، لايه‌اي از رطوبت را با درصدي از چربي لازم در قسمت رويي پوست نگاه دارند.

مواد تشکيل‌دهنده مرطوب‌کننده‌ها

لوسيون‌ها يا امولسيون‌ها رقيق‌ترند و چربي کمتر و آب بيشتري در آنها به کار رفته است؛ در عوض، کرم‌ها غليظ‌ تر و چرب‌ ترند. به همين دليل افراد داراي پوست خيلي چرب به جاي کرم بايد از لوسيون مرطوب‌کننده استفاده کنند و برعکس، صاحبان پوست‌هاي معمولي از کرم‌ها و به همين ترتيب هر چه پوست خشک‌تر باشد و زودتر پوسته‌ پوسته شود، کرم‌هايي با غلظت بيشتر يا حتي وازلين براي نرم نگاه داشتن پوست انتخاب درست‌تري به حساب مي‌آيد.ممکن است بر حسب کاربرد، ترکيبات ديگري نيز در اين نرم‌کننده‌ها به کار رود. به‌عنوان مثال آلفاهيدروکسي‌اسيدها مي‌توانند تا حدود زيادي لايه‌هاي سلول مرده را از روي پوست بزدايند و ويتامين‌ها و پروتئين‌ها نه‌تنها باعث جذب شدن رطوبت مورد نياز به سطوح پوست مي‌شوند، بلکه مثل رتالين ويتامين آ، سبب تغذيه بهتر سلول‌ها مي‌شوند. ترکيباتي با درجات متفاوت براي محافظت در برابر پرتو‌هاي مضر تابيده از خورشيد، عناصري با خاصيت‌هاي آنتي‌اکسيداني، گليسيرين، پترولاتون يا وازلين از ديگر ترکيبات به کار رفته در مرطوب‌کننده‌ها و نرم‌کننده‌ها محسوب مي‌شوند.

مصرف‌کنندگان هميشگي مرطوب‌کننده‌ها

همچنان که اشاره شد، دايره مصرف مرطوب‌کننده‌ها به شخص يا اشخاص خاصي محدود نمي‌شود. اين محصولات حتي خاص مرد يا زن هم نيست و هم مرد و هم زن براي محافظت از پوستشان، پيشگيري از شکست و از بين رفتن کلاژن‌ها و در نتيجه بروز زودهنگام چين و چروک (يا حتي احتمال ابتلا به سرطان در مناطق و زمان‌هايي که آفتاب شدت و سوزانندگي بيشتري دارد) مي‌توانند از آنها کمک بگيرند. در اين ميان کساني که پوست خشکي دارند، بهتر است پس از معاينه و راهنمايي متخصصان پوست، رفاقت بيشتري با اين محصولات از خود نشان دهند و برحسب توصيه‌ آنها نرم‌کننده مناسب پوست خود را انتخاب کنند.

توصيه‌هايي براي انتخاب، خريد و مصرف

- پيش از مصرف مرطوب‌کننده، سطح پوست خود را کمي با آب معمولي مرطوب کنيد. اين کار به جذب و ماندگاري بهتر آن کمک بيشتري مي‌کند.

- قبل از خريد اين محصولات ابتدا بايد بدانيد چه نوع پوستي داريد. علاوه‌ بر اين به تجربه بايد دانسته باشيد که آيا پوستتان به ترکيب يا عنصر خاصي مثل گليسيرين يا اسيد گليکوليک حساسيت دارد؟ اگر به پزشک متخصص پوست دسترسي نداريد، سوزش، خارش، قرمزي، التهاب يا کهير ناشي از مصرف مرطوب‌کننده قبلي، مي‌تواند راهنماي تجربي خوبي براي شما باشد، تا با مقايسه ترکيبات کرم يا لوسيوني خاص به دليل اين حساسيت پي ببريد و مرطوب‌کننده مناسب بخريد.

- اگر پوستي حساس يا نازک داريد که زود ملتهب و قرمز مي‌شود، افزون بر دقت در عناصر تشکيل‌دهنده بايد از محصولاتي استفاده کنيد که، ضدحساسيت هم باشند.

- مرطوب‌کننده‌هاي مرغوب ضد حساسيت علاوه بر جلوگيري از التهاب و قرمزي، باعث خارش پوست شما نمي‌شوند.

- در صورتي که از پوست خشک رنج مي‌بريد، بهتر است به دنبال کرم‌هاي غليظ‌ تر از مرطوب‌کننده‌ها باشيد که درصد چربي آنها بيشتر است. روغن‌هاي معدني به کار رفته در انواع مرغوب اين محصولات مي‌تواند جلوي آسيب ديدن و پوسته‌پوسته شدن سطوح پوستتان را بگيرد.

- اگر پوست صورت و دست‌هاي شما بسيار حساس است، پيشنهاد مي‌کنيم مرطوب‌کننده‌ها و نرم‌کننده‌هايي بخريد که ترکيباتشان کمتر از عدد 10 باشد. البته چنان که اشاره شد هر قدر حساسيت پوست بيشتر باشد، بهتر است خريدتان براساس توصيه پزشک متخصص پوست و زيبايي صورت گيرد.

- بر عکس تصور برخي، هواي سرد پوست را بيش از هواي گرم خشک مي‌کند. از اين رو بهتر است، در فصل پاييز و بويژه زمستان‌ از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنيد و در صورتي که پوستي بيش از حد خشک داريد يا خيلي زود پوستتان رطوبت طبيعي خود را از دست مي‌دهد، از مرطوب‌کننده‌هاي اندکي غليظ‌ تر استفاده کنيد.

- وجود ترکيباتي چون ويتامين آ در نرم‌کننده‌هاي پوست، مي‌تواند به حفظ سلول‌هاي پوستکمک شاياني کند، اما هنگام خريد دقت کنيد که، اگر پوستي حساس داريد، همين ترکيب مي‌تواند به دشمن پوستتان تبديل شود و با تحريک سلول‌ها سبب التهاب پوست شود.

- عناصري چون اسيدهيالورونيک در مرطوب‌کننده‌ها، رساندن رطوب به پوست را راحت‌تر مي‌کند. دايمتيکون نيز چنين خصوصيتي دارد. از اين‌رو براي پوست‌هاي بشدت خشک، کرم‌هايي با غلظت زياد و داراي اين ترکيبات توصيه شده است.

- در صورتي که احساس مي‌کنيد، منافذ پوستتان بسته شده و زودتر رطوبت پوست از دست مي‌رود، مي‌توانيد از محصولاتي استفاده کنيد که حاوي اسيدآلفاهيدروکسي هستند. اين عناصر شيميايي جلوي بسته شدن منافذ پوست را تا حد زيادي مي‌گيرند.

- در صورتي که پوستتان به نرم‌کننده‌هاي عطري حساس است، به طور جدي از به کار بردن اين محصولات پرهيز کنيد. زيرا باعث تحريک بيشتر و حساسيت شديدتر مي‌شود.




منبع:jamejamonline.ir





ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ضد آفتاب با SPF چند خوب است؟

عادت هاي اشتباهي که موهايتان را خراب مي کند

7 اشتباه بزرگ در زمان شستن صورت که بايد اجتناب کنيد

پرپشت کردن موها با استفاده از طب هندي

ميکرودرم ابريژن چيست و چه زماني از ميکرودرم ابريژن استفاده کنيم؟

روش هاي طبيعي براي از بين بردن خط اخم

چطور از بروز مشکلات پوستي شايع بارداري پيشگيري کنيم

چگونه از شر غبغب خلاص شوم

پيشگيري از سفيد شدن موها با 5 ماده غذايي

پوسته پوسته شدن نقاط مختلف پوست چه چيزي به شما مي گويد

کاهش سرعت پيري با نسخه هاي گياهي

چرا پوستم مي خارد؟ علت خارش پوست

آيا شکلات خوردن باعث جوش زدن مي شود؟

درمان بواسير با بلوط

آيا مي توان بدون جراحي، پلک هاي افتاده را درمان کرد؟

خطرات تاتو يا تتو که تاکنون هيچکس به شما نگفته + عکس

خوراکي هايي که باعث پيري پوست مي شوند

چطور در خانه تکاني از پوست خود مراقبت کنيم؟

بي ضررترين پاک کننده هاي پوست که در آشپزخانه يافت مي شوند

چند برابر شدن رشد موها با ترفندهاي خانگي و ارزان قيمت

10 ورزش صورت که شما را از جراح پلاستيک بي نياز مي کند

10 ماسک خانگي براي انواع پوست و زيبا شدن تا نوروز

درمان هاي طبيعي براي ريزش مو

چه زماني علت آکنه هاي هورموني افزايش تستوسترون است

آيا ليزر موهاي زائد ضرر دارد؟ و پاسخ به مهم ترين سوالات در مورد ليزر

وقتي کبودي پوست نشانه خطرناکي است

آشنايي با انواع روش هاي ليفت ابرو

اکستنشن مژه چيست و چه عوارضي دارد؟

ملاسما و لک هاي بارداري را با ماسکي خانگي کاهش دهيد

علت اصلي شوره سر چيست

درمان آکنه با ايزوترتينوئين چقدر موثر است؟

چگونه مي توان ريزش مو ارثي را کنترل کرد

عادت هاي بد مراقبت از مو که بايد در زمستان ترک کنيد

5 غذا که باعث چرب شدن موها ميشوند و 3 غذا که موها را زيبا مي کنند

اين خوراکي ها به جوان ماندن پوست شما کمک مي کنند

جوش نزن تا جوش نزني!!(علل،پيشگيري،درمان)

درمان خشکي و ترک پوست در پاييز با سيب

کمبود کدام مکمل ها باعث ريزش مو مي شود؟

حقايقي در مورد تزريق ژل لب که تاکنون گفته نشده

دلايل عجيبي که باعث ريزش موها مي شوند

کاشت مو به چه روش هايي انجام مي شود؟+ انواع روش کاشت مو

درمان عفونت فرو رفتن ناخن در گوشت با روش هاي خانگي

دستگاه جوانسازي پوست که شما را از بوتاکس بي نياز مي کند

علت خارش پوست در هواي سرد چيست؟

کم کاري تيروئيد يا پرکاري تيروئيد چه تاثيري بر پوست مي گذارند؟

نوشيدني هايي که باعث مي شوند صورتتان جوش بزند

نسخه اي جادويي براي خداحافظي با سفيدي مو در طب سنتي

علت دو رنگ شدن پوست و لک شدن پوست چيست

ديابت باعث ريزش مو مي شود؟ ديابت باعث چه بيماري هايي مي شود؟

نکات مهمي که لازم است بعد از حمام رعايت کنيد