آخرین اخبار

خجسته: به سيف حمله نکرديم، حس مردم به او را القا کرديم! سياسي

خجسته: به سيف حمله نکرديم، حس مردم به او را القا کرديم!

  بزرگنمايي:

چه خبر - اگر هجمه‌نمي‏‎کرديم، مردم باز به خيابان مي‎آمدند

در جلسه علني صبح امروز مجلس شوراي اسلامي که به بررسي شرايط نابسامان بازار ارز اختصاص داشت و از رييس کل بانک مرکزي دعوت شده بود تا به نمايندگان گزارش دهد، برخي نمايندگان به يکباره با هجوم به تريبوني که ولي‎الله سيف در حال سخنراني از آن بود، براي دقايقي نظم جلسه را برهم زدند.
امير خجسته يکي از همين نمايندگان بود که در صحنه اين درگيري حضور داشت. او مي‎گويد که اين اقدام، "حمله" نبود، بلکه القاي حس مردم به رييس کل بانک مرکزي بود. او حتي معتقد است که اگر اين حس را در مجلس نشان نمي دادند، مردم آن را در خيابان ها نمايش مي دادند.
نماينده مردم همدان در مجلس صحبت هايي را هم که در اين درگيري خطاب به سيف مطرح شد، اينگونه روايت کرد: ما مي گفتيم که آقا شما برويد! براي چه آمديد؟ دوره قبل هم آمديد و صحبت کرديد ولي عمل نکرديد. او ادامه داد: چطور ارز رها شده و به اين قيمت در بازار رسيده و شما عکس العملي نشان نمي دهيد؟ يک بار بگير و ببند مي کنيد و بعد هم بحث را رها مي کنيد؟
مشروح اين گفت‌وگو را در ادامه بخوانيد:

آقاي خجسته! امروز شاهد تنش بين برخي نمايندگان و آقاي سيف بوديم. هجمه دسته جمعي نمايندگان به تريبون ناطق آن هم نماينده دولت در صحن علني مجلس، اتفاق نادري است. شما هم يکي از اين نمايندگان بوديد. در اين مورد توضيح مي دهيد؟

اين کار ما، حمله نبود. حرکتي که امروز از سوي نمايندگان صورت گرفت، القاي حس مردم نسبت به رييس بانک مرکزي بود که همه چيز را رها کرده و به بازي گرفته است.

حرف شما چه بود؟

ما مي گفتيم که آقا شما برويد! براي چه آمديد؟ دوره قبل هم آمديد و صحبت کرديدولي عمل نکرديد. مگر شما مسئول بانک مرکزي نيستيد؟ مگر ارز زير نظر شما نيست؟ چطور ارز رها شده و به اين قيمت در بازار رسيده و شما عکس العملي نشان نمي دهيد؟ يک بار بگير و ببند مي کنيد و بعد هم بحث را رها مي کنيد؟ مردم نگران هستند. آنها عصباني هستند. مردم وقتي اين شرايط را مي بينند فکر مي کنند کسي نيست که بر اقتصاد و بازار ارز نظارت و آن را مديريت کند.
آن کاري که امروز انجام شد، يک حس مردمي بود که به نمايندگي از مردم به مسئولان بانک مرکزي نشان داده شد. ما به سيف مي گفتيم که از مجلس برو، براي چه به اينجا آمدي؟ شما که ارز را تا قيمت 6 هزار تومان برده اي، در طول يک روز 500 تا 600 تومان بر نرخ ارز افزوده شد. اين اتفاق ديگر براي مجلس قابل تحمل نبود.
مجلس هم تحت فشار مردم هستند. مردم مي گويند که اين چه مجلسي است که خاصيت ندارد، چه مجلسي است که نمي تواند از قدرت نظارتي خود استفاده کند و با اين بي سروساماني در بازار ارز مقابله کند. واقعا ما نمي توانيم عمل کنيم؟ اتفاقا مي توانيم عمل کنيم! چطور با اين فشاري که در چند روز اخير آورده شد، نرخ ارز به 4200 رسيد؟ چه کسي اين را مديريت مي کند؟ اين همه صرافي درست کردند، که چه بشود؟ اين براي ما قابل قبول نيست.
ما مي گوييم که آقاي سيف و يا وزير اقتصاد اگر مي توانند بمانند، مديريت کنند و اين وضعيت را جمع کنند و مردم را از نگراني دربياورند. الان قيمت اجناس دو برابر شده است. کسي که دو ميليون حقوق داشته، امروز ارزش آن به يک ميليون رسيده است. چرا بايد اينگونه باشد؟
اگر اين حس امروز از سوي نمايندگان نشان داده نمي شد، مردم حرصشان را در خيابان نشان مي دادند.

يعني شما معتقديد که اين اقدام شما به نمايندگي از مردم بوده و جلوي اعتراضات ديگر آنان را مي گيرد؟

بله؛ اعتراض ما به حضور سيف در مجلس به همين دليل بود. به او گفتيم شما که به حرف هايتان عمل نمي کنيد، ما را سر کار گذاشتيد، الان براي چه آمديد؟
البته رييس مجلس هم وارد شدند براي آرام کردن نمايندگان و ...
ايشان گفتند که اجازه بدهيد سيف حرف خود را بزند ولي خواسته ما اين بود که از آن بالا، پايين بيايد و بجايش آقاي رييس جمهور به مجلس بيايد تا تصميم متقني گرفته شود. ما حامي دولت هستيم و از دولت حمايت مي کنيم اما اگر بخواهد اينگونه آشفتگي در بازار ارز باشد که نمي شود. قيمت آهن به دو برابر افزايش يافت.
قيمت اجناس همه بالا رفته چه کسي مي خواهد جواب بدهد؟ يک نفر بايد در اين کشور جواب بدهد. چه کسي؟ رييس بانک مرکزي بايد پاسخگو باشد. اما ما در او بي عرضگي ديديم. خاصيت و کارآمدي را در او نديديم. به او گفتيم وقت مردم را نگير و رها کن. کسي که مي تواند، بايد بيايد و کار کند تا بتواند جواب مردم را بدهد. الان کاري را که دشمن مي خواهد انجام بدهد را برخي دارند انجام مي دهند. استکبار نارضايتي ايجاد مي کند، خودمان هم در سيستم خودمان نارضايتي ايجاد مي کنيم. اين موضوع براي نمايندگان قابل قبول نبود. وگرنه نمايندگان دولت را دوست دارند و از او حمايت مي کنند. اما هر طور باشد نماينده مردم هستند. اينکه بازار رها شود و کسي هم نظارت نداشته باشد براي ما قابل قبول نيست. مردم منتظر تعيين تکليف هستند.

يعني شما خواهان آمدن آقاي روحاني به مجلس هستيد؟

بله، قبلا يکبار آقاي سيف به مجلس آمده بود. براي چه دوباره آمد که وقت مردم را بگيرد؟ ما به او حمله نکرديم. ما نسبت به مردم بي تفاوت نيستيم. اگر ما عکس العمل نشان ندهيم، بعدا مردم در خيابان به آن عکس العمل نشان مي دهند. کشور نياز به قاطعيت دارد. سيف اگر وضعيت را کنترل مي کرد که ما از او تشکر مي کرديم.

ارز تک نرخي 4200 توماني شما را راضي نکرد؟

سيف امروز آمد و گفت که قيمت دلار 4200 تومان مي شود. نمي توانست از اول اين قيمت را نگه دارد؟ چه شد که در اين فشارها اين قيمت را اعلام کردند؟

آقاي سيف در آن شلوغي چه عکس العملي داشتند، توانستند جواب سوالات شما را بدهند؟

حالا! در نهايت ما منتظريم که دلار 4200 توماني عملي شود. بايد با وزير اقتصاد هم در اين مورد صحبت کرد. بايد با آقاي رييس جمهور هم هماهنگي کرد. اين قيمت اگر در 4200 تومان ثابت بماند خوب است. اما چون قبلا هم آقاي سيف اين حرف را زد و کاري نکرد، ما ديگر به او اعتماد نداريم.

آن وسط کداميک از نمايندگان، مسئول آرام کردن شما بودند؟

نه بحث آرام کردن نبود. ما داشتيم حرف مي زديم. درگير نبوديم که بخواهند ما را آرام کنند.

پس آقاي مطهري و اميرآبادي فراهاني براي چه از جايگاه هيات رئيسه، پشت تريبون آمده بودند؟

خب قاعدتا برخي از دوستان بايد مي آمدند و به نمايندگان مي گفتند که بنشينيد و صحبت هاي او را بشنويد. اما ما گفتيم که اين حرف ها را قبلا هم گفته بود. ما را آرام نمي کردند. آقاي مطهري و اعضاي هيات رييسه مي گفتند که بنشينيد و صحبت هاي او را بشنويد.

فکر نمي کنيد اين نوع مذاکره کردن، حرمت ها را ميان مجلس و دولت زير سوال مي برد؟

اصلا. حرمت ها و احترام ها سرجاي خود ماند. ما مشکلي با ايشان نداشتيم. بحث ما بر سر مديريت است. اگر مي توانند بسم الله، اگر نمي توانند هم بروند و نگذارند مردم اذيت شوند.

نمايندگان معترض به آقاي سيف، از چه طيف سياسي در مجلس بودند؟

از همه طيف ها بودند. هم اصولگرا و هم اصلاح طلب. هرکسي که احساس مردم را درک کرد، معترض بود. حالا برخي مي گفتند حرف هاي خود را بزند و برخي هم مي گفتند نه، حرف هاي او بس است.


منبع: khabaronline.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد