آخرین اخبار

خط و نشان روحاني براي آمريکا درباره نقض برجام سياسي

خط و نشان روحاني براي آمريکا درباره نقض برجام

  بزرگنمايي:

چه خبر - روحاني: فکر مي‌کنند با توئيت ساختمان برجام مي‌لرزد

حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني امروز در دوازدهمين سالروز ملي انرژي هسته‌اي در سالن اجلاس سران، اظهار کرد: ما پس از برجام توانستيم از همکاري ساير کشورهاي ديگر به خوبي استفاده کنيم. ما با برخي کشورهاي اروپايي، روسيه و چين همکاري داريم و در بسياري از پروژه‌ها در حال همکاري هستيم. مراکز جديدي در فردو براي تحقيقات در زمينه ايزوتوپ پايدار ايجاد کرده‌ايم و مسير تحقيقات ما با سرعت بيشتري ادامه مي‌يابد.
بعد از برجام کشور ما در مسير تجارت هسته‌اي قرار گرفت. ما حدود 400 تن کيک زرد را خريده‌ايم و مقداري مواد غني شده را فروختيم و در همکاري هسته‌اي مسير جديدي آغاز کرديم. ما همچنين قدم‌هاي اوليه براي ساخت راکتورهاي جديد را در بوشهر برداشته‌ايم. در مسير فناوري هسته‌اي ما کوتاه نيامده و نمي‌آييم. ملت بداند، جوانان انديشمند براي دستاوردهاي علمي کشور يک لحظه هم درنگ نمي‌کنند. ما براي تحقيق در زمينه هسته‌اي از کسي اجازه نمي‌گيريم البته آماده همکاري و تعامل در اين زمينه هستيم. مبناي ما هم از اول همکاري و تعامل سازنده با دنيا بود.
وي با تشکر از همه کساني که در سال‌هاي گذشته در زمينه هسته‌اي فعاليت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: از سال 60 در کنار مسئوليت‌هايي که در مجلس و شوراي عالي امنيت ملي داشته‌ام، کاملا در جريان هستم که چه گام‌هاي مهم، استوار و البته سختي در اين زمينه برداشته شده است. ما به شهداي هسته‌اي که در اين راه جان خود را نثار کردند درود مي‌فرستيم.
گزارش امروز رييس سازمان انرژي هسته‌اي دستاوردهاي افتتاح شده و رونمايي شده و نمايشگاهي که امروز بازديد کردم خيلي پيام روشني دارد براي برخي دوستان که گاهي بدون دقت حرف مي‌زنند و فکر مي‌کنند در دولت يازدهم و دوازدهم حرکت هسته‌اي ما کند شده است و سانتريفيوژها نمي‌چرخد يا کند مي‌چرخد.
من به ملت بزرگ ايران با صراحت و شفافيت عرض مي‌کنم که صنعت هسته‌اي ما با توان و دقت بيشتر و محاسبه دقيق‌تر نسبت به ديروز حرکت مي‌کند. ما سال گذشته 42 پروژه افتتاح کرديم و امسال 83 پروژه. اين نشانگر آن است که ما در مسير فناوري علمي راه خود را ادامه مي‌دهيم.
وي با بيان اينکه يکي از وظايف مهم دولت و مسئولان اين است که فضا براي همه انديشمندان فراهم کند، تصريح کرد: امروز اقتصاد ما و زندگي ما دانش بنيان است، کسب و کار هم به تدريج دانش بنيان مي‌شود. اکنون بيش از سه هزار شرکت دانش بنيان فعال بوده و درآمدهاي فراواني دارند و با سرعت زياد و تحسين‌برانگيزي در مسير علم، دانش و توانمندي کشور حرکت مي‌کنند.
رييس‌جمهور در بخش ديگري از اظهارات خود با تاکيد بر اينکه يکي از اهداف ما، تامين اقتدار ملي است، بيان کرد: اقتدار به معناي قدرت مشروع و مفيد براي کشور است، قدرتي که بنيانش تهديد، زورگويي و تجاوز نيست بلکه قدرتي مشروع براي منافع ملي، امنيت و ثبات منطقه و صلح جهاني است. در اين اقتدار ملي ما به قدرت نرم و قدرت سخت نياز داريم که ترکيب صحيح اين دو، قدرت هوشمند را براي ما مي‌سازد.
وي با اشاره به اينکه ديپلماسي و فعاليت انديشمندان هسته‌اي دو روي يک سکه هستند، افزود: در يک سمت تلاش مي‌کنيم به فناوري روز که براي انرژي، بهداشت و سلامت، کشاورزي، معادن، صنعت و مواد غذايي ما لازم است دست يابيم و به صورت مستمر فعاليت کنيم و از سويي به قدرت ديپلماسي نيازمنديم زيرا قدرت ديپلماسي همان هنري است که حق ما را تثبيت مي‌کند، حقي که بدخواهان مي‌خواهند از ما بگيرند و آن را در مراجع بين‌المللي نامشروع جلوه دهند، ديپلماسي حق ما را پايدار مي‌کند.
روحاني در ادامه با بيان اينکه ديپلماسي نشان داد ملت ايران منطق و استدلال کافي براي حرف زدن پاي ميز مذاکره دارد و مي‌تواند با بزرگ‌ترين قدرت‌هاي دنيا از لحاظ فني، حقوقي و سياسي حرف بزند، گفت: ديپلماسي ما نشان داد کشور ما مي‌تواند به توافقي برسد که بتواند بار را از دوش مردم کم کرده و مسير پيشرفت را فراهم کند. ديپلماسي به راه ما سرعت داد و هزينه‌هاي ما را کم کرد. بدون ديپلماسي هم مي‌شود کار کرد ولي با هزينه بسيار بالا. ديپلماسي موانع ما را بر مي‌دارد و مسير را کوتاه‌تر مي‌کند.
ما به قدرت نظامي و دفاعي، اقتصادي، فرهنگي، سياست داخلي و خارجي و قدرت سخت و نرم نيازمنديم. ما به يک اقتدار مشروع در سطح منطقه و جهان نيازمنديم اما بعضي‌ها يک روي سکه را نگاه مي‌کنند، اگر سکه را بلند کنند پشتش معلوم است اما حوصله اين کار را ندارند، فکر مي‌کنند پشت سکه خبري نيست.
رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه ما ملت بزرگي داريم که در روزهاي سخت روي پاي خود ايستاده است، اظهار کرد: عده‌اي مي‌خواهند ما تسليم و تابع باشيم و از منافع خود چشم بپوشيم در حالي‌که ما هيچ‌گاه دنبال رضايت و خشنودي بدخواهان نيستيم. ما خشنودي خدا و ملت خود را مي‌خواهيم البته براي همه ملت‌ها هم آرزوي خوشبختي داريم و اگر کمکي از ما بر بيايد به ساير ملت‌ها هم کمک مي‌کنيم. همانطور که در يکي دو سال گذشته دنيا شاهد بود براي کمک به ملت‌هاي منطقه در برابر تروريسم، ايستادگي کرديم و پشت تروريست‌ها و حاميان آنها را شکستيم بنابراين آنها از ما ناراحت و ناراضي‌اند و اگر در جامعه ما مشکل کوچکي باشد آن مشکل را چند برابر مي‌کنند زيرا فکر مي‌کنند ما براي مشکلات خود راه‌حل نداريم در حالي‌که ما براي تمام مشکلات برنامه داريم و مشکلات هر چه بزرگ باشد، ملت از مشکلات بزرگتر است. اتکاي ما به خداوند و ملت يکپارچه و متحد خودمان است.
رييس دولت دوازدهم با اشاره به ادعاهاي بدخواهان ملت ايران در طول ساليان گذشته، گفت: آنها مي‌خواستند بگويند ايران در پي اهداف غيرقانوني و نامشروع است و بين گفتار و عمل مردم و مسئولان ايران فاصله دارد. مي‌خواستند ما را در قطعنامه‌هاي ناحق زنداني کنند و با تحريم‌هاي غيرانساني ملت ما را در فشار بگذارند. آنها فکر مي‌کردند اگر شش قدرت جهاني يک طرف ميز مذاکره باشد ما توان آن را نداريم که منطق خود را به کرسي بنشانيم. ما نيازمند فناوري هسته‌اي براي علوم و رشته‌هاي مختلف علمي داريم زيرا فناوري هسته‌اي جزو علوم پيشتاز ماست و ما آن را ادامه مي‌دهيم، تعامل سازنده با دنيا را هم ادامه مي‌دهيم. البته ما دستاورد جديدي در ميان افکار عمومي جهان به دست آورديم و ثابت کرديم به عهدمان وفاداريم. فرهنگ و دين ما به ما ياد داده است اگر با کسي عهدي بستيم آغازگر نقض آن نباشيم. بعد از برجام تحقيقات زيادي انجام دادند که برجام را با دست خودمان تخريب کنند که اين از سادگي آنها بود زيرا نمي‌دانستند ملت ما بيدارتر از اين‌هاست. آنها اگر مي‌خواهند نقض عهد کنند، بهاي آن را بايد خودشان بدهند نه اينکه ملت ايران آن بها را بپردازد.
روحاني با بيان اينکه 15 ماه است که تلاش مي‌کنند که برجام را بشکنند و مي‌گويند تازه فهميده‌ايم که در برجام سر ما کلاه رفته است، تصريح کرد: اين ادعاي درستي نيست. ما در مذاکرات دنبال برد ـ برد بوديم تا کسي ضرر نکند. ساختمان برجام آنقدر محکم بود که در اين 15 ماه با انواع فشارها اين ساختمان سالم مانده است. ميلياردها پول خرج کردند تا اين ساختمان را بلرزانند، فکر مي‌کنند با توئيت اين ساختمان مي‌لرزد ولي تا به امروز موفق نبوده‌اند. البته اگر روزي بتوانند به برجام لطمه وارد کنند، ما ملت پيروز هستيم. اگر از برجام عقب‌نشيني کنند آبروي و حيثيت خود را لکه‌دار مي‌کنند.
روحاني با تاکيد بر اينکه ما براي همه شرايط پيش‌بيني لازم را داريمو به برجام با آمريکا يا بدون آمريکا فکر کرده‌ايم، خاطرنشان کرد: در هيچ شرايطي مشکلي براي فناوري يا زندگي مردم پيش نمي‌آيد. آنها فکر مي‌کنند با تبليغات خود مي‌توانند ملت ما را از استقلال، آزادي و حاکميت ملي پشيمان کنند در حاليکه ملت از مسير انقلاب دست بر نمي‌دارد. ما آغازگر نقض پيمان نيستيم اما اگر آنها برجام را نقض کنند حتما پشيمان مي‌شوند.آمادگي ما بيشتر از آن است که آنها فکر مي‌کنند. اگر برجام را نقض کنند آثارش را در کمتر از يک هفته مي‌بينند. من پارسال دستور دادم که تحقيقات درباره پيشران هسته‌اي انجام شود و ما امروز شاهد اولين دستاورد پيشران هسته‌اي بوديم.
ما به فکر تهديد کسي نيستيم. قدرت ما و حتي قدرت نظامي ما براي تجاوز به کشوري نيست. روابط ما با همسايگان دوستانه خواهد بود. آنهايي که سخنان ناروا مي‌زنند مي‌فهمند که اين حرف‌ها به سودشان نيست. ما 40 سال حکومت‌هاي مختلف در آمريکا را ديده‌ايم، يکي هم همين دولت اخير است. دولت‌هاي منطقه هم به جاي تکيه بر آمريکا بايد به ملت خود و ملت‌هاي منطقه تکيه کنند، بياييد کنار هم باشيم.
سلاح و موشک ما دفاعي است و ما براي دفاع هر سلاحي لازم باشد درست مي‌کنيم. سلاح ما براي تجاوز نيست و عليه همسايگان هم نيست. ما مي‌خواهيم همه با هم قدرت منطقه‌اي بزرگ باشيم و مشکلات را با هم حل کنيم.
وي در پايان با اشاره به اينکه راه و مسير ما در چارچوب مصلحت و منافع ملي ترسيم شده و آن مسير را ادامه مي‌دهيم، گفت: دستاوردهاي هسته‌اي ما بيشتر مي‌شود، جايگاه ايران در افکار عمومي جهان بالاتر مي‌شود و ملت از مشکلات عبور مي‌کند. روز فناوري هسته‌اي، روز تلاش مستمر جوانان، انديشمند و دانشمند کشور ما براي تحقق منافع ملي و پيشرفت کشور است.


منبع: isna.ir



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد