آخرین اخبار

وقتي بانک ها 20 درصد سود مي گيرند توليد داخل قابل رقابت نيست سياسي

وقتي بانک ها 20 درصد سود مي گيرند توليد داخل قابل رقابت نيست

  بزرگنمايي:

چه خبر - وقتي بانک ها 20 درصد سود مي گيرند توليد داخل قابل رقابت نيست

به نقل از خانه ملت، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي، امروز شنبه (18 فروردين ماه) در ديدار با رئيس و معاونين سازمان صدا و سيما، اظهار داشت: بعضي از مسائل در کشور هستند که به کاوش‌هاي عميق تري نياز دارند تا توليد کشور راه بيفتد و احتياج دارد وفاق روي چالش ها و حل مسائل ايجاد شود.

افکار مختلف در حل چالش‌هاي مهم کشور وفاق دارند

افکار مختلف در سياسيون و رسانه ها وجود دارد ولي وقتي به کُنه قضيه توجه مي‌کنيم متوجه مي‌شويم که در چالش‌هاي مهم کشور اين‌ها وفاق دارند.براي مثال در مورد بحران آب، خارج از دسته بندي ها همه قبول دارند که کمبود آب يک واقعيت است و شرايط بارندگي کشور مطلوب نيست و در بخش کشاورزي و آب شرب مشکلاتي داريم.
بايد تقاضا را کنترل کنيم و از اين آب موجود بهترين استفاده را بُرد و راه ديگري ندارد؛ مجلس تصويب کرد آب شيرين کنند، البته بايد توجه داشت که آب شيرين کردن، براي کشاورزي نيست، زيرا هزينه بالايي دارد مقداري را ممکن است به صنعت بدهند و براي آب شرب به استان هاي حاشيه اي تخصيص يابد ولي مناطق زيادي در کشور هستند که مشکل آب دارند در اين زمينه اختلافي بين جريان ها وجود ندارد.
در مورد توليد داخلي نيز مي توان گفت اين موضوع از جمله مسائلي است که همه آن را قبول دارند که بايد به توليد داخل توجه کنيم ضمن اينکه رقابت را نبايد از بين ببريم چون توليد داخل نيز ناکام مي ماند بلکه بايد مشکلات توليد داخلي را ريشه يابي کنيم.

جريان هاي مختلف کشور را در مسائل اصلي به مشارکت دعوت کنيم

مسئله اصلي اين است که روي چالش هاي اصلي کشور جريان هاي مختلف را به مشارکت دعوت کنيم و بايد توجه داشت که ايجاد وفاق به محور نياز دارد. بعضي مواقع محور سياسي تعريف مي کنند و در برخي مواقع نيز محور موضوعي تعريف مي کنند.
15 چالش مهم در کشور وجود دارد که همه وجود اين چالش ها را قبول دارند و آن ها محور وحدت هستند.
لاريجاني با بيان اينکه چالش بانک ها مشکلي مهم است، اظهار داشت: همه قبول دارند که بانک ها مشکل مهمي هستند همچنين صندوق هاي بازنشستگي نيز مشکلات بزرگي را به وجود آورده اند که از اين مسائل حدود 15 مورد را مي توان نام برد.
رئيس نهاد قانونگذاري کشور با بيان اينکه مي توان مشارکت و وفاق ملي براي منافع ملي را حول اين چالش ها ايجاد و باز کرد، گفت: اين موضوع نشان مي دهد در چه جاهايي به حاشيه مي رويم و اشتباهات معلوم شده و تقبيح مي شود.

دولت و مجلس بايد چالش ها را مشخص کنند

اگر قبول داريد با وجود مشکلات داخلي و خارجي بايد وفاقي را ايجاد کنيم به محورهاي واقعي نياز داريم دولت و مجلس بايد چالش ها را مشخص کنند و براي مردم نيز باز شود.
بايد با مردم گفت وگوي صريح و روشن داشت، اگر مردم متوجه شوند مسئله آب در آينده کشور چقدر موثر است اراده ها به اين سمت معطوف مي شود. وقتي ابعاد آن روشن نيست کشمکش هاي استاني رخ مي دهد و دعواهاي حاشيه اي به وجود مي آيد.
متاسفانه بعضي از مسائلي که اصلا براي کشور اولويت ندارند به مسئله اصلي کشور تبديل مي شوند. شما مي توانيد در سمت و سو دادن به اراده جريان ها و مردم اثر بگذاريد تا اراده ها به سمت مسائل اساسي که به وفاق ملي احتياج دارند بروند.
باز کردن دقيق موضوع نيز نکته مهم ديگري است مثلا حمايت از توليد داخلي که مقام معظم رهبري نيز بر آن تاکيد کرده اند، موضوع مهمي است. راديو و تلويزيون وظايف ذاتي در راستاي ايجاد علاقه مردم به محصول داخلي دارد و در اين زمينه به يک تعصبي نيز نياز داريم که بايد از ظرفيت هاي مختلف براي ايجاد اين نياز کمک گرفته شود.

وقتي بانک ها 20 درصد سود مي گيرند توليد داخل قابل رقابت نيست

توليد داخل بدون حل برخي چالش ها که استعداد براي توليد داخلي ايجاد مي کند امکان پذير نيست وقتي بانک ها 20 درصد سود مي گيرند که گاهي بيش از اين هم مي شود توليد داخل قابل رقابت نيست اين مشکل مهمي است و بايد مشخص شود که چرا بانک ها اينگونه رفتار مي کنند.
بانک ها نيز مشکلات اساسي دارند وگرنه آن ها نيز نمي خواهند سود بالايي بگيرند مشکلاتي در اين زمينه وجود دارد که مرکز پژوهش ها و دولت بررسي هايي را کرده اند و بايد حل شود در صورت روشن شدن اين موضوع اراده ها متمرکز مي شود و از حالت بحث هاي سطحي به مسائل عميق تر سوق پيدا مي کند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه بخش زيادي از منابع بانک ها زمين گير است، گفت: منابع بانک ها بعضا بد مصرف شده اند و مقداري نيز براساس دستوراتي که داده شده منابع تسهيلاتي در جاهايي مصرف شده که پس نمي آيد و اين شرايط به اضافه برخي مسائل ديگر منجر به اين مي شود که هر چقدر تسهيلات تعيين مي شود مقدار زيادي از آن کنار مي رود و مابقي آن مي ماند.
اولين مسئله بانک ها اين است که تسهيلات جديد را به کساني مي دهند که معوقه دارند تا آن ها بتوانند ادامه دهند که البته جرائم ديرکرد نيز اضافه مي شود و اين ها کنار مي رود و چيز زيادي براي توليد باقي نمي ماند، اگر کسي بخواهد سرمايه گذاري کند نرخ خيلي بالايي را بايد بپردازد از جمله مسائلي که بايد باز شود اين است که چرا بانک ها اين طور هستند و چرا اين مشکلات حل نمي شود؟
راه حل اين مشکلات ممکن است به جراحي نياز داشته باشد که بايد اين جراحي را مطرح کرد تا زمينه آن فراهم شود مثلا براي مجوز سرمايه گذاري رتبه خيلي پاييني داريم کسي که مي خواهد سرمايه گذاري کند بايد اجازه دستگاه هاي مختلف را دريافت کند که بسيار زمان بر است در حالي که در قانون برنامه بايد ظرف دو ماه با دريچه واحد اين کار انجام شود.
وقتي فردي به وزارت صنايع مراجعه مي کند بايد صرفا از همين وزارتخانه اجازه بگيرد البته با اجراي قانون بسياري از مشکلات افراد سرمايه گذار حل مي شود.
وي با بيان اينکه اين موضوع اگر باز شود دستگاه‌ها بايد سيستم‌هاي خود را فعال کنند تا اين امر محقق شود، اظهار داشت: اگر مي‌خواهيم توليد راه بيفتد فقط بحث خريد نيست بلکه بايد مشکلات توليد را رفع کرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ضمن بيان اينکه دستور مقام معظم رهبري در مورد حمايت از کالاي داخلي، توليد ملي و صادرات بسيار به موقع و مهم است، گفت: اين مسائل به لوازمي نياز دارد تا موانع آن حل شود. ايجاد وفاق و عميق شدن در موضوع از جمله لوازم حل مشکلات توليد است، در اين زمينه نيز صدا و سيما مي‌تواند موثر باشد و فضا را به سمت کار و تلاش و مسابقه در توليد و رفع مشکلات پيش برد.
دولت و مجلس نيز بايد پاي کار بيايند تا موانع را از پيش پاي توليدکنندگان بردارند و راهي جز اين وجود ندارد.
لاريجاني با بيان اينکه بعضي از مصوبات مجلس اگر براي مردم باز نشود خاصيتي براي آنها ندارد، بيان کرد: مثلا در بودجه نکاتي وجود دارد که اگر اين نکات باز نشود خاصيتي نخواهد داشت براي مثال صادرات غيرنفتي که مسئله‌اي بسيار مهم است داراي مشکلاتي است. صادرکنندگان ما بايد قبل از اينکه محصولات خود را صادر کنند در جامعه هدف خود هزينه کنند، در نمايشگاه‌ها شرکت‌ کنند، تبليغات داشته باشند و مورد پشتيباني قرار گيرند.
نهادهاي مردمي مانند اتحاديه‌ها، بنيه اينکه بتوانند اين کار را انجام بدهند ندارند، صادرکنندگان ما بايد قدري بر فناوري‌هاي روز مسلط شوند ولي به علت عدم اين امکان در ابتداي کار مي‌مانند.
در گذشته ما پولي را مي‌گذاشتيم تا دولت به عنوان مشوق صادراتي پرداخت کند اما هنگامي که دولت در پرداخت حقوق و دستمزد دچار مشکل مي‌شد اين مبلغ را هزينه مي‌کرد و چاره‌اي هم نداشت بنابراين مشکل حل نمي شود.
در بودجه امسال تبصره‌اي آمده است که از يکسري واردات تعرفه‌اي را به صورت اضافه دريافت مي‌کنند که پول منابع وارداتي براي پشتيباني از صادرات هزينه مي‌شود و اين از منابع دولتي نيست بلکه يک منبع پايدار است و دولت نيز نمي‌تواند آن را جايي مصرف کند بلکه پشتيباني براي صادرات است؛ بايد صادرکنندگان را کمک کنيم و بايد اين موضوع را باز کنيم تا همه بدانند. خيلي‌ها نمي‌دانند که چنين حمايت‌هايي وجود دارد و لازم است نکات اينچنيني را برجسته کرد تا افراد به سمت آن بروند.
رئيس قوه مقننه در خصوص طرح‌هاي عمراني نيمه‌کاره‌ اظهار داشت: 95 هزار طرح عمراني نيمه کاره وجود دارد که 600 هزار ميليارد تومان اعتبار براي تکميل آنها نياز است. چند سال بود که گفته مي‌شد اين طرح‌ها بايد واگذار شود ولي اين موضوع محقق نشد، اکنون ساز و کار جديدي نوشته شده و براي هر استان تعيين گرديده که چه طرح‌هايي بايد واگذار شود.
وي با بيان اينکه براي اين پروژه‌ها رديف‌هاي بودجه‌اي تعيين شده است، گفت: به طور مثال براي يک پروژه که 50 ميليارد رديف تعيين شده، 500 ميليارد هزينه نياز داريم بنابراين مقرر شد تا 50 ميليارد را براي يارانه تسهيلات بانکي بدهند و به جاي اينکه تسهيلات با سود 20 درصد دريافت کنند، تسهيلاتي با سود 8 درصد بگيرند و ما 50 ميليارد را بپردازيم تا بخش خصوصي اين پروژه را تکميل کند.
لاريجاني ادامه داد: اين موضوعات بايد براي مردم روشن شود و در استان‌ها و شهرستان‌هاي مختلف بايد مردم مطلع شوند تا در صورت تمايل براي اين پروژه‌ها سرمايه‌گذاري کرده و يارانه دريافت کنند، اگر اين روش اجرايي شود مقدار زيادي از اين پروژه‌ها توسط مردم تکميل مي‌شود و تسهيلات ارزان قيمت دريافت مي‌کند که با تکميل اين پروژه‌ها توليد در کشور تکان مي‌خورد و به طور طبيعي بعد از تکميل اين پروژه‌ها کارهاي توليدي نيز دچار جهش مي‌شود که البته براي اطلاع‌رساني به مردم بايد اين مسائل به طور مرتب بيان شده تا جا بيفتد اگر راديو و تلويزيون پاي کار بيايند مشکلات حل مي‌شود.

مقام معظم رهبري براي توسعه روستاها کمک کردند تا از وضع فعلي خارج شويم

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: در توسعه روستاها مقام معظم رهبري کمک کردند تا از اين وضع فعلي خارج شويم و مهاجرت‌هاي بلاوجه از روستاها صورت نگيرد که ريشه اصلي آن چرخه نامطلوب اقتصادي روستاها بود. مقام معظم رهبري اذن فرمودند تا براي توسعه روستاها از صندوق توسعه ملي 1.5 ميليارد دلار با نرخ صفر درصد برداشته شد و پس از ترکيب با منابع بانکي مردم 50 درصد سود تسهيلات بپردازند که با اين تسهيلات مي‌توانند در زمينه گردشگري، سيستم‌هاي گلخانه‌اي، معادن اطراف روستاها و کارخانه صنايع تکميلي را ايجاد کرده تا جوانان در روستاها باقي مانده و علاوه بر کار کشاورزي اقدامات توليدي را انجام دهند.
بعضي از بخش‌ها که با آنها ديدار داشتم از اين موضوع مطلع نبوده و گاهي فکر مي‌کنند براي روستا نفعي ندارد. متموليني که از روستاها به شهرها آمده‌اند مي‌توانند از اين تسهيلات استفاده کنند و براي روستايشان کاري انجام دهند که اين اقدام براي روستاييان و توليدکننده منافعي را به دنبال دارد. بايد توجه داشت اگر اين اقدامات در جامعه مطرح نشود و نفوذ نکند حادثه‌اي رخ نمي‌دهد، اين مسائل بايد مستمراً مورد بحث و تکرار قرار گيرد تا کاملا فهم شود و اراده‌ها به اين سمت منعطف گردد.
کارهاي صدا و سيما در بخش‌هاي خبري و توليدي ارزشمند است و صحنه را به سمت توليد مي برد؛البته تا توليد راه نيفتد مشکل کشور حل نمي شود.شما مي‌توانيد در اين زمينه نقش داشته باشيد و درکنار وظايف مهمي که داريد مي‌توانيد صحنه کشور را به سوي مسائل مهم و واقعي ببريد.
بعضي از مشاجراتي که شاهد آن هستيم، جنبه وهمي دارد و خاصيتي براي دنيا و آخرت مردم ندارد؛اما اين مسائل اصلي به مصلحت کشور هستند و بايد مورد توجه قرار گيرند.
دراين ديدار علي عسکري رئيس سازمان صداوسيما نيز تلاش رسانه ملي در ايام نوروز را مقبول مردم توصيف کرد و گفت: براساس نظرسنجي صورت گرفته بيش از 83 درصد مخاطب برنامه‌هاي راديو و تلويزيون در ايام نوروز بوده اند که دراين فضاي پيچيده رسانه‌اي آماري قابل تامل و تا حد زيادي نزديک به نقطه مطلوب است.
رئيس رسانه ملي به برنامه ويژه سازمان صدا و سيما در سال 97 براي حمايت از کالاي ايراني اشاره کرد و افزود:ما همچنان که درسال گذشته نگاهي ويژه به توليد و­ اشتغال داشتيم؛امسال هم کار جدي را براي حمايت از کالاي ايراني در دستور قرار داده ايم و دراين مسيرخبر‌هاي خوشي براي توليدکنندگان کشورمان خواهيم داشت.
علي عسکري از ارائه تسهيلات ويژه رسانه ملي براي شرکت‌هاي دانش بنيان در سال حمايت از کالاي ايراني خبرداد و گفت: سازمان صدا و سيما با تمام توان در مسير شعار هوشمندانه و به موقع رهبرانقلاب حرکت و از همه ظرفيت‌هاي خود براي حمايت از توليدکنندگان استفاده خواهد کرد.
رئيس سازمان صدا وسيما به آغاز چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي و اهميت آن اشاره کرد و افزود: چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي که از 22 بهمن 96 شروع شده و تا 22 بهمن امسال ادامه دارد فرصتي استثنايي براي به تصويرکشيدن پيشرفت‌هاي خيره کننده جمهوري اسلامي دراين چهار دهه است و ما دراين مدت با توليد مستند‌هاي موثر و غني سعي مي‌کنيم گوشه‌اي از اين پيشرفت‌ها را به نمايش گذاريم.


منبع: farsnews.com



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محکوميت حبس نسرين ستوده قطعي شد

توضيح درباره پرونده طاهري، سيف و سعيد قاسمي

نيرو‌هاي «سنتکام» تروريست اعلام مي‌شوند

ائتلاف دو شهردار غيرپاسخگو براي انتخابات 1400

سمت جديد فرمانده سابق سپاه

توافق ايران و پاکستان در مبارزه با تروريسم

محمد خاتمي: قطعا رفع حصر به نفع نظام است

آمريکا معافيت نفتي ايران را تمديد نمي‌کند

شکايت نمايندگان لرستان و خوزستان از وزير نيرو

کنايه به طراحان تحريم آيفون؛ از خودتان شروع کنيد

سردار سلامي به فرماندهي کل سپاه منصوب شد

روحاني: امسال مثل سال 57 سالي پر نعمت بود

حملات ارتش اسرائيل به نوار غزه

تماس تلفني ترامپ با فرمانده ارتش ملي ليبي

صديقي: به جهنم که تحريم‌ها تشديد مي‌شود

رئيسي: مردم نگران جبران خسارات سيل نباشند

روحاني: توهين به سپاه، توهين به مردم ايران است

رويترز: آمريکا، تحريم‌هاي ايران را کاهش مي‌دهد

پژمانفر: وزير ارتباطات استيضاح شود

رئيس‌جمهور پيشين پرو خودکشي کرد

تقدير رهبر انقلاب از اتحاد ارتش و سپاه

دادستاني: چاره‌اي نباشد، اينستاگرام را فيلتر مي‌کنيم

ضرغامي: روحاني من را فيلتر کرده است

اسامي فرماندهان تروريست سنتکام اعلام مي‌شود

اعتراض ايران و 7 کشور به اقدامات آمريکا

آمريکا، آسانژ را اعدام نمي‌کند

ظريف با بشار اسد ديدار کرد

ترامپ باز هم کنگره را دور زد

انهدام تيم تروريستي در سيستان و بلوچستان

ماجراهاي تقابل ازغدي و ضرغامي با روحاني

وکيل احمدي‌نژاد: از عباس اميري‌فر شکايت مي‌کنيم

آمريکا اقدام خصمانه عليه سپاه را رسمي کرد

وضعيت پرونده نرگس محمدي، ستوده و زاغري

صف‌ بنزين در سوريه به خاطر تحريم نفت ايران

داماد روحاني: نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم!

ماجرايي که روحاني را عصباني کرد

تقاضاي وام 18ميليارد دلاري ايران صحت ندارد

درخواست اعدام مرسي به اتهام جاسوسي براي سپاه

ظريف: آماده همکاري با فرانسه هستيم

ترامپ: ما نباشيم، ايران دو هفته‌اي رياض را مي‌گيرد

عراقچي: پاريس فوراً شفاف‌سازي کند

محکوميت دختر خيابان انقلاب به يک سال حبس

فريدون به کريمي‌قدوسي: فايل صوتي را منتشر کن

تاکيد نامزد انتخابات آمريکا بر بازگشت به برجام

ادعاي حمله اسرائيل به پايگاه ايراني در سوريه

سردار سلامي: ترامپ هيچ غلطي نمي‌تواند بکند

تغيير رويکرد روس‌ها در قبال ايران در سوريه

وزير احمدي‌نژاد: مجلس آينده متحول مي‌شود

متهم پرونده پتروشيمي: مرجان معتقد و محجبه بود

«اون» به ترامپ اولتيماتوم داد