مهران احمدي: مصادره داستان فردي ست که هويتش را به زور از وي گرفته اند
چهارشنبه 15 فروردين 1397 - 2:46:38 PM
چه خبر - گفت و گوي منبع: سيمرغ با مهران احمدي: تراژيک ترين درام ها را مي توان با زبان کمدي بيان نمود

مهران احمدي اين روزها کمدي موفق مصادره را که با اقبال منتقدين و مردم مواجه شده است, بر روي پرده دارد. مصادره را ميتوان اثري متفاوت و جسورانه در سينماي ايران دانست. طنز مصادره, تلخ و سياه است, سبکي که سال هاست در سينماي ايران اثري از آن نبوده است. به همين بهانه سيمرغ با مهران احمدي گفت و گويي داشته است که در ادامه ميخوانيم.

فيلم مصادره به نوعي طنز تلخ و گروتسک به حساب مي آيد

طنز و يا کمدي سياه, البته گروتسک تا حدودي متفاوت است, ولي شايد به نوعي بتوان اين نام را بر آن نهاد.

فيلم مصادره, طنزي ست که در مقايسه با فيلم هاي طنز پرفروشي که در يکي دو سال اخير اکران شده اند, از ساختار محتوايي قوي تر و منسجم تري برخوردار است, شايد بتوان به نوعي گفت, مساله محتوا داشتن طنز, چند سالي ست که به فراموشي سپرده شده, به نظرتان فيلمي که شما ساخته ايد تا چه حد مي تواند در تغيير در محتواي فيلم هاي طنز در سينماي ايران تاثير گذار باشد؟

قطعا تاثير خودش را خواهد گذاشت, من اگر مي خواستم کمدي هاي رايج را تکرار کنم, کار خيلي مهمي را انجام نداده بودم. من به شدت به کمدي هاي تلخ و سياه, علاقمند هستم. زيرا تراژيک ترين درام ها را ميتوان با کمدي به گونه اي بيان نمود که هم برخورنده نباشند , و هم اقبال مخاطب را داشته باشند و همين ويژگي باعث کشش من نسبت به اين سبک کمدي ست.
و دوم آنکه بايد از جايي شروع کرد, البته من نمي گويم که پايه گذار اين سبک بوده ام, درسينماي ايران, پيش از من نيز کارهايي در اين سبک ساخته شده اند, از جمله "اجاره نشين ها" و حتي "مهمان مامان" و برخي آثار ديگر که شايد نسبت به آن ها در اين لحظه حضور ذهن نداشته باشم , اما آثار شايان توجه و برجسته اي را ما در دهه هاي گذشته در زمينه طنز سياه داشته ايم. ولي مدت ها بود اين سبک به فراموشي سپرده شده بود. حالا مصادره مي تواند, دوباره اين تجربيات را يادآوري نمايد.

بسياري از بينندگان مصادره در عين رضايت داشتن از فيلم, از اينکه چنين فيلمي مجوز اکران گرفته است, متعجب بودند. چرا که موضوع خاص اين فيلم, تا کنون در سينماي ايران با چنين جسارتي بيان نشده بود, به عنوان مثال مي توان به موجه و دوست داشتني نشان دادن يک ساواکي در فيلم تان اشاره کرد.

تاريخي که ما در دوران انقلاب داشته ايم بخشي از آن برميگردد به ندانستن ها, همه ساواکي ها شکنجه گر نبوده اند. همين الآن در ايران کساني حضور دارند که درگذشته کارمند ساواک بوده اند ولي الآن حقوق بازنشستگي مي گيرند, امام خميني گفته بودند که تنها روساي ساواک و شکنجه گرها بايد محاکمه شوند. شخصيت اصلي داستان فيلم مصادره يک کارمند ساده بوده است, مسئول امور خريد. و اين حقيقتي ست که در تاريخ و انقلاب وجود دارد.

مهران احمدي در فيلم مصادره

مهران احمدي در فيلم مصادره

شما هم به نوعي روي بخش مگوي تاريخ دست گذاشته بوديد.

موضوع اين است که فيلم من اساسا يک فيلم سياسي نيست, فيلم من در مورد انساني ست که هويتش را از وي به زور گرفته اند, و به همين دليل او در نهايت به مسخ شده گي مي رسد و تبديل به يک اسب مي شود و در نتيجه علي رغم بستر سياسي مصادره بايد گفت اين فيلم سياسي نيست, و هدفش بيان حرفي انساني ست. و در نهايت در پاسخ به شما مي گويم, اگر اين فيلم اکران شده , نشانگر آن است که مسئولان با جامعه به تعامل رسيده اند, و به هر صورت ما رو به پيشرفت هستيم. و از طرفي ديگر, من در حدود بيست و پنج ساله است که در سينماي ايران حضور دارم, و چون خط قرمزها را مي شناسم و ميدانم که در ايران مشغول فيلمسازي هستم, پس خط قرمزها را رعايت مي نمايم. اگر با نگاهي منصفانه و غيرمغرضانه به اين فيلم نگاه کنيم, مصادره, اثري کاملا ملي ست. يک آشتي بين آن ور آبي ها که با خود فکر ميکنند ايران هنوز در شرايط دهه شصت به سر مي برد و ماهايي که چندان با خبر از از آدم هايي که مهاجرت نموده اند, نيستيم و نمي دانيم آن ها چه ماجراهايي دارند. اين فيلم در مورد مليت ايراني ست و اگر هم چيزهايي در اين فيلم وجود دارد بهانه اي ست براي گفتن اصل اين کانسپت و هويت ايراني


منبع: سيمرغ

http://www.CheKhabar.ir/News/99712/مهران احمدي- مصادره داستان فردي ست که هويتش را به زور از وي گرفته اند
بستن   چاپ