ورود غذاي سگ و گربه به کشور به عنوان واردات در 11 ماه گذشته
چهارشنبه 8 فروردين 1397 - 6:06:08 PM
چه خبر - عدم توجه به برندهاي داخلي نشان دهنده مشکلات عديده فرهنگي است

حميدرضا غزنوي دبير مجمع کارآفرينان کشور گفت: اينکه دولت تنها در 11 ماه گذشته اقلامي چون غذاي سگ و گربه، ميخ و زيرپوش وارد مي کند نشان دهنده بي اعتمادي به توليد داخل است، لذا بايد به توليد داخل اعتماد کرد و نسبت به آن فرهنگسازي کرد.
در جايي که تورم پايين است، شاهد حرکت پول به سمت بازار ارز هستيم، همين مثال براي توليد داخلي هم صادق است، به اين صورت که اگر از توليد داخل حمايت کمي صورت بگيرد، هيچ اتفاق مثبتي در اين حوزه نمي افتد، بنابراين اگر به دنبال يک معجزه در اين عرصه هستيم، بايد يک حمايت 360 درجه‌اي در اين حوزه را شاهد باشيم.
همه به دنبال حمايت از کالاي ايراني هستيم از حکومت تا مردم، اما اشکال کار کجاست که آن کيفيت مورد انتظار را بعضا شاهد نيستيم، اين موضوعي است که بايد به درستي مورد بررسي قرار بگيرد.
متاسفانه با توجه به اينکه بازار ايران بسيار بزرگ و جذاب است و حتي براي ساير کشورها بازار اول و بعضا دوم به حساب مي‌آيد، برخي از مسئولان اين طور تبليغ مي کنند که توليدکننده داخلي بهتر است به بازارهاي خارجي توجه کند، در حقيقت با اين ديدگاه ما بازار خود را در اختيار بازار خارجي قرار داده‌ايم، در اين شرايط برندهاي خارجي از حمايت هاي ويژه و حتي امتيازات برابر با توليدکنندگان داخلي بهره مند مي شوند، بطور مثال يک برند کره‌اي نصف هزينه‌هاي تبليغي خود را از کشور خود دريافت مي کند، در کنار حمايت‌هاي داخلي از برندهاي خارجي ديگر جايي براي تبليغ اقلام داخلي باقي نمي‌ماند و به اين ترتيب اين اقلام ضرر ده و محکوم به شکست مي‌شوند.
ما بهترين مصوبه‌ها را براي حمايت از کالاهاي ايراني داريم اما در مقابل آيين نامه هايي داريم که اثر اين مصوبه ها را خنثي مي کند. نامهاي تجاري معتبر در کشور در انحصار اقلام خارجي است لذا مردم در کنار اين خلا بزرگ ديگر ديگر اقلام داخلي را نمي شناسند تا نسبت به خريد آن اقدام کنند، در هيچ جاي دنيا فضاي تبليغي به صورت انحصاري براي برندهاي خارجي حفظ نمي شود به جز در کشور ما که متاسفانه شاهد آن هستيم.
ما اقلام خارجي را به اين دليل مي خريم که از قديم با آنها آشناييم در حقيقت اين برندها در ذهن ما شناخته شده هستند در نتيجه به آساني به آنها اعتماد مي کنيم و نسبت به خريد آن رغبت داريم.
اگر صدا و سيما رسالت حمايت از اقلام ايراني را دارد بايد نام کالاهاي ايراني را راحتي منتشر کند اين درحالي است که اين موضوع محقق نمي شود درحالي که در ساير کشورها اين امر ساري و جاري است.
اين يک مشکل فرهنگي است، ما به برند هايمان توجه نداريم، درحالي که اقلام خارجي با برند سازي اقلامشان، نه تنها محصولات خود را در کشور ما به فروش مي رسانند بلکه براي اقلام و کشورشان هم ارزش افزوده ايجاد مي کنند.
تعرفه واردات هم دست دولت است اينکه چند ميليون دلار زيرپوش، اسباب بازي، مداد تراش، غذاي سگ و گربه، ميخ و پونز و ... را تنها در 11 ماه گذشته وارد کشور کرده ايم، چه معنايي دارد؟ چرا بايد به ترکيه تعرفه ترجيهي بدهيم، با اين امتياز ترکيه مي تواند در لحظه تعرفه خود را بالا ببرد و حتي مي تواند مانع تراشي براي واردات کالاي ما به کشورش کند اين در حالي است که ما نمي توانيم اين گونه عمل کنيم.
تا زماني که بازار در اختيار کالاهاي خارجي است نمي توانيم به توليد انبوه برسيم در نتيجه به آن کيفيت و قيمت مطلوب هم نمي رسيم، زيرا اين يک اصل و در اقتصاد يک قانون است.
مقيمي معاون سازمان صنايع کوچک گفت: با توجه به شعار امسال در تلاشيم تا فرهنگ اعتماد و استفاده از توليدات داخل را در بين مردم نهادينه کنيم.
ما امروز نبايد شاهد اين موضوع باشيم که برخي از توليد کنندگان ما که اتفاقا در حوزه صادرات هم فعال هستند تنها به دليل بي اعتمادي نسبت به کيفيت اقلام ايراني، متضرر شوند، اگرچه توليدکنندگان ما نيز بايد تلاش کنند تا کيفيت اقلام توليد خود را افزايش دهند.
يکي از نکاتي که مصرف کننده را به سمت خريد جذب مي کند بسته بندي است، اين موضوع باعث مي شود تا خريدار در هنگام خريد نه تنها به قيمت کالا بلکه حتي به کيفيت کالا هم توجه نکند. اين موضوعي است که ما در آن ضعف داريم، بحث بعدي معرفي اقلام به بازاراست، ما بعضا برندهاي خوب کشور را در اقلام مختلف از جمله اغذيه، پوشاک و حتي اقلام خدماتي نمي شناسيم بنابراين معرفي محصول موضوع خيلي مهمي است، ما نيازمند توسعه و معرفي برندهاي تجاري هستيم حقيقت اين است که ما در اين زمينه خوب عمل نکرده ايم.
ما امروز بايد يک سري نام و نشان ملي در کشور تعريف کنيم، ما بايد زيرساختهاي نرم افزاري را براي اين حوزه تعريف کنيم از جمله شبکه ايران کالا که با هدف معرفي محصولات ايران تاسيس شد، حال بايد اين شبکه مخاطب و جذابيت هايي هم داشته باشد، ما بايد فضا هاي ديگري را هم تعريف کنيم که بخشي از اين اهداف ايجاد شده و برخي نيز در نوبت اجراست که به کمک بخش خصوصي راه‌اندازي مي‌شوند.
کشورهاي صنعتي پيشرفته تنها چند نام تجاري معتبر دارند، از جمله در کره که اين نشان ها به چند برند محدود مي شود، اصل بر اين است که تنها در لواي يک برند تجاري، محصولات متنوعي توليد شود، زيرا همين نام به ساير اقلام توليد اعتبار مي بخشد.
ما اگر خودمان نسبت به توليد خود اعتماد نداشته باشيم هيچ فرد ديگري هم نمي تواند به محصولات ما اعتماد کند، اين اعتماد در حال حاضر کم است، اگرچه با پويش‌هاي صورت گرفته اين روند رو به بهبود گذاشته است.
خريد محصولات خارجي مي تواند خسارتهايي به همراه داشته باشد، از جمله خروج ارز و نيز اشتغال زايي براي کشورهاي خارجي لذا براي جلوگيري از اين روند تخريبي همه بخش هاي اعم از مردم، قواي حاکميت و نيز بخش خصوصي بايد در اين زمينه کار کنند و به اعتماد سازي کمک کنند.
با فرهنگ سازي مي‌توان ارزش استفاده از کالاي خارجي را که يک ارزش خوب در ذهن ايرانيان به حساب مي‌آيد به يک ضد ارزش تبديل کرد بطور مثال 50 درصد از مردم فرانسه معتقدند که بايد از اقلام فرانسوي استفاده کنند و به اين طريق به توليد ملي خود کمک مي‌کنند.


منبع: farsnews.com

http://www.CheKhabar.ir/News/97365/ورود غذاي سگ و گربه به کشور به عنوان واردات در 11 ماه گذشته
بستن   چاپ