کشف فايده جديد گرسنگي براي انسان!
شنبه 4 فروردين 1397 - 2:13:08 AM
چه خبر -

گرسنگي بکشيد تا دردهاي مزمن سرکوب شوند

پژوهش جديد دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه پنسيلوانيا نشان مي‌دهد که مي‌توان دردهاي مزمن را با احساس گرسنگي سرکوب کرد.

اين تغيير تکاملي منحصربه‌فرد که با تعداد بسيار کمي از سلول‌هاي مغزي کنترل مي‌شود، توانست اهداف جديدي را براي درمان درد به پژوهشگران ارائه دهد. تمرکز اين پژوهش روي بررسي روش‌هاي عصبي درک گرسنگي است.
«امبر الهادف» (Amber Alhadeff)، پژوهشگر فوق‌دکترايي که اين تحقيق را انجام داده است، مي‌گويد: «ما انتظار نداشتيم که گرسنگي به‌طور خاص، احساس درد را تحت تأثير قرار دهد؛ اما هنگامي‌که اين رفتارها را مشاهده کرديم، به آن پي برديم.»
پژوهشگران در تحقيقات اوليه، تفاوت‌هاي رفتاري موش‌ها را هنگامي‌که در معرض درد حاد يا درد التهابي طولاني‌مدت قرار داشتند و پس از 24 ساعت محروميت غذايي، موردبررسي قرار دادند. با اين‌که اثر گرسنگي، تأثير شديدي بر احساس درد مزمن حيوانات نداشت، کاهش قابل‌توجهي در پاسخ به درد التهابي مشاهده شد.
در اين بررسي، واکنش اوليه به درد کاملا بي‌نقص بود، اما درد التهابي به‌شدت سرکوب شد. نهايتا در اين پژوهش مشخص شد که مولکول خاصي موسوم به «نوروپپتيدYهيپوتالاموس» (NPY) که يک انتقال‌دهنده عصبي است، مي‌تواند احساس درد التهابي را متعادل کند. با توقف اين مولکول، گرسنگي از بين مي‌رود و احساس درد افزايش مي‌يابد.
اگر اين مدار عصبي در انسان محقق و مؤثر واقع شود، روش نويني براي کنار آمدن با درد التهابي مزمن خواهد بود.
الهادف مي‌گويد: «ما نمي‌خواهيم درد را به‌طور کامل خاموش کنيم. اگرچه دلايل زيادي براي درد وجود دارد، اما اگر بتوانيم درد التهابي را هدف قرار دهيم، نتيجه‌اي عالي خواهيم گرفت.
اين پژوهش در مجله «journal Cell» به چاپ رسيده است.

منبع: isna.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/95994/کشف فايده جديد گرسنگي براي انسان!