چه خبر - سازمان هواپيمايي کشور مسئول تاييد سلامت خلبانان است
مسوول نظارت بر عملکرد شرکت هاي هواپيمايي، خود شرکت سازمان هواپيمايي است که در کنترل اجراي دستورالعملها غفلت داشته است و وزير راه و شهرسازي فردا در جلسه استيضاح بايد درباره عملکرد سازمان هواپيمايي در صحن علني مجلس در جلسه استيضاح پاسخگو باشد.
صبح روز بيست و نهم بهمن ماه يک فروند هواپيما اي تي ار متعلق به شرکت هواپيمايي آسمان ميان ارتفاعات دنا دچار سانحه شد و 66 نفر از سرنشينان اين هواپيما جان خود را از دست دادند.
در همان ساعات اوليه سقوط هواپيما در حالي که تمام جزييات اين سانحه و علت وقوع آن در هالهاي از ابهام قرار داشت، يک جريان هدايت شده، باب صحبتها را درباره احتمال وجود نقش خطاي انساني در وقوع اين سانحه باز کرد.
تمام عوامل از جمله شرايط جوي هوا دست به دست هم دادند تا کشف جعبه سياه هواپيما در ارتفاعات کوه دنا ١4روز به طول بينجامد.
در طول اين مدت،بحث سومين استيضاح وزير راه و شهرسازي از سوي نمايندگان مجلس کليد خورد و نمايندگان مدعي شدند که قصور در نظارتهاي سازمان هواپيمايي در وقوع اين سانحه سهم قابل توجهي داشته اما به هر حال هيچ يک از مسئولان سازمان هواپيمايي حاضر به استعفا و حتي عذرخواهي نشدند.
در حالي که سازمان هواپيمايي در همان ساعات اوليه وقوع سانحه مدعي بود تمام نرم افرازهاي لازم براي بازخواني جعبه سياه هواپيما را در اختيار دارد اما پس از کشف جعبه سياه، آن را براي بازخواني به کشور فرانسه ارسال کرد.
در همان روز وقوع سانحه، استيضاح وزير راه براي سومين بار در مجلس کليد خورد و در حالي يک روز به استيضاح عباس آخوندي باقي مانده سازمان هواپيمايي در يک اقدام تامل برانگيز گزارش مقدماتي از وقوع سانحه را منتشر کرده و در اين گزارش مدعي شد شرکت آسمان نسبت به شرايط خلبان که چيزي حدود 8سال پيش جراحي قلب باز داشته بي توجه بوده است و باز هم داستان تکراري خطاي انساني در وقوع سانحه را تکرار کرد.
هر چند که عوامل مهمتري از جمله يخ زدگي بال هواپيما در وقوع اين سانحه در گزارش سانحه مطرح است اما سازمان هواپيمايي گويي تعمدا به بحث شرايط خلبان در همان ابتداي گزارش پرداخته است و مدعي شده شرکت آسمان به محدوديت پروازي براي اين خلبان با اين شرايط از جمله جراحي قلب باز، توجهي نکرده است.
حال بايد ديد آيا اين ادعا قابل قبول است و اينکه آيا خلبان هواپيما اي تي ار آسمان تنها خلباني است که در پرونده خود سابقه جراحي قلب را داشته يا اينکه اين موضوع قرار است به دستاويزي براي نجات وزير راه براي رهايي از استيضاح تبديل شود و داستان تکراري خطاي انساني و شرکت هواپيمايي، سازمان هواپيمايي را از مسووليت خطير نظارت بر عملکردهاي شرکتها و مديريت پروازها رها سازد.
اين سوالي است که در اين گزارش، کارشناسان هواپيمايي به آن پاسخ دادهاند:
ابهامات گزارش اوليه سازمان هواپيمايي از سانحه
بر اساس گفته کارشناسان، طبق مقررات موجود گزارش سانحه قبل از انتشار بايد به شرکت بهره بردار ارايه شود تا شرکت حق ارايه و انتشار دفاعيات خود را داشته باشد.
از سوي ديگر در حالي در اين گزارش سعي شده علت اصلي سانحه وضعيت جسمي خلبان تلقي شود که خلبان اين هواپيما در سال ٨٨ تحت جراحي قلب بود و در سال ٨٩ هم با تاييد سازمان هواپيمايي به عنوان معلم برتر پرواز انتخاب ميشود و خود سازمان اجازه پرواز را به اين خلبان ميدهد.
از سوي ديگر اگر سازمان مدعي است هواپيما نقص فني دارد چرا اجازه پرواز به اين هواپيما داده است.
همچنين خلبانها هر 6ماه يکبار تست پزشکي از جمله معاينات قلبي انجام ميدهند که اين خلبان هم معاينات قلبي سازمان هواپيمايي را انجام داده است.
مقصود اسعدي ساماني با تاکيد بر اينکه هر شش ماه يکبار تمام خلبانها توسط سازمان هواپيمايي چک پزشکي ميشوند، گفت: به هيچ وجه جراحي قلب محدوديتي براي خلبانها براي پرواز ايجاد نميکند به شرطي که صلاحيت پرواز خلبان را سازمان هواپيمايي تاييد کند.
دبير انجمن شرکت هاي هواپيمايي ادامه داد: قطعا مسايل پزشکي خلبان هواپيما سانحه ديده آسمان توسط سازمان هواپيمايي تاييد شده که اجازه پرواز به وي داده شده است.
ساماني ادامه داد: از سوي ديگر اين خلبان تنها خلباني نيست که جراحي قلب باز داشته و بسياري از خلبانان ناوگان هوايي کشورمان و ساير کشورها تجربه جراحي قلب را داشتهاند.
وي تاکيد کرد: خلبانهايي با اين شرايط بايد تحت دستورالعملهاي مشخص شده از سوي سازمان هواپيمايي پرواز داشته باشند که مسوول نظارت بر آن هم طبيعتا خود سازمان هواپيمايي است.
همچنين مهدوي رييس اسبق دفتر نمايندگي ايران در ايکائو اظهارداشت: صلاحيت پرواز خلبانها را سازمان هواپيمايي تاييد ميکند و اگر خلبان هواپيمايي اي تي ار سانحه ديده اجازه پرواز داشته اين اجازه را سازمان هواپيمايي داده است.
وي ادامه داد: اگر در پرونده پزشکي خلبان کوچک ترين موردي وجود داشته باشد سازمان تاييديه پزشکي را صادر نمي کند.
در حالي که سازمان هواپيمايي سعي دارد اينگونه تصويرسازي کند که شرکت آسمان از رعايت مقررات سرباز زده و خلبان اين هواپيما بايد تحت دستورالعمل هاي خاص پروازها را کنترل و مديريت ميکرده اما مسوول نظارت بر عملکرد شرکت هاي هواپيمايي، خود شرکت سازمان هواپيمايي است که در کنترل اجراي دستورالعملها غفلت داشته است و وزير راه و شهرسازي فردا در جلسه استيضاح بايد درباره عملکرد سازمان هواپيمايي در صحن علني مجلس در جلسه استيضاح پاسخگو باشد.
منبع: ilna.ir
http://www.CheKhabar.ir/News/95148/مقصر خواندن خلبان هواپيماي ياسوج راهي براي نجات آخوندي از استيضاح!