گزارش مقدماتي علت سقوط هواپيماي تهران-ياسوج منتشر شد
دوشنبه 21 اسفند 1396 - 11:17:07 AM
چه خبر - انتشار گزارش مقدماتي سانحه سقوط هواپيماي ATR

دفتر بررسي سوانح و حوادث سازمان هواپيمايي کشوري گزارش اوليه سانحه سقوط هواپيماي اي تي آر شرکت آسمان در 29 بهمن ماه امسال را منتشر کرد.
اين هواپيما که از تهران عازم ياسوج بود، در نزديکي فرودگاه اين شهر پس از برخورد با رشته کوه دنا دچار سانحه شد و همه 65 سرنشين آن کشته شدند.
در گزارش مقدماتي سازمان هواپيمايي کشوري ، در بخش نتيجه گيري گفته شده که تيم کارشناسان بررسي سانحه نمي تواند نتيجه گيري قطعي خود از سانحه را اعلام کند و نتيجه گيري منوط به بررسي هاي مضاعف و دقيق تر کارشناسان سانحه خواهد بود.
با اين حال در بخش تحليل و آناليز اين گزارش آمده:
خلبانان تنزل ارتفاع پرواز به 17 هزار پا را مطابق درخواست مرکز کنترل انجام دادند ولي کاهش مجدد ارتفاع پروازي به 15 و سپس 14 هزار پا خلاف مقررات بوده است.
خلبان اول محدوديت پزشکي براي پرواز داشته است.
خلبان اصلي مجاز به پرواز همزمان با يک کمک خلبان نبوده است.
خلبان مي بايست تا بالاي فرودگاه با ارتفاع 17 هزار پا پرواز مي کرد.
سيستم هشدار يخ زدگي بال ها و بدنه هواپيما به خلبان قابل قبول نبوده و بايد در آخرين تعميرات کلي (چک C) در آبان امسال صورت مي گرفته است که اين قصور شرکت تعميراتي قابل چشم پوشي نيست. اگر سيستم ضد يخ بال ها و بدنه هواپيما فعال مي شد، امکان کنترل هواپيما محتمل بود.
خلبان داراي محدوديت هاي پروازي بوده است که در صفحات 8 و 9، همچنين در بخش آناليز گزارش در صفحه 31 به آن اشاره شده است ولي اين محدوديت توسط واحد برنامه ريزي شرکت آسمان در نظر گرفته نشده است.
آرايش فني 0170-2009; No A اين هواپيما به دليل تحريم شرکت آمريکايي انجام نپذيرفته بوده با اين حال شرکت آسمان بر اساس دستورالعمل کارخانه اقدام به انجام يک راه حل مقطعي يا AMOC کرده است. اين راه حل بايد به اطلاع سازمان هواپيمايي کشوري مي رسيده که نرسيده است.
خلبان پرواز با اذعان به سقف پوشش ابر 15000 پايي در منطقه، در تماس با برج ياسوج قصد خود را ادامه مسير تا روي فرودگاه براساس طرح تقرب و پرواز به حالت VMC از سمت چپ باند براي فرود بيان کرده است. (صفحه 17)
پرواز براي کاهش ارتفاع به 17000 پايي مجاز شده بوده است وليکن کرو ابتدا با تنظيم ارتفاع 15000 پا روي خلبان خودکار اقدام به آغاز کاهش ارتفاع کرده و سپس ارتفاع 14000 پا را روي اتوپايلوت ست کرده اند و از ارتفاع مجاز شده و ارتفاع ايمن منطقه پايين تر آمده اند. (صفحات 29 تا 31)
سيستم هاي هواپيما از جمله موتورها و سيستم يخ زدايي طبق خواست خلبان ها کار مي کرده و مشکل فني تا اين لحظه ديده نشده است. (صفحه 31)
کرو در ساعت 9:31:14 هشدار استال دريافت کرده اند. سرعت هواپيما در اين لحظه 117 نات و گشتاور موتورها روي 67٪ بوده است. هواپيما سپس هشدار GPWS دريافت کرده است.
با توجه به اينکه اين گزارش نهايي نيست، سازمان هواپيمايي کشوري هنوز نتيجه گيري خود را اعلام نکرده است.
متن کامل اين گزارش را اينجا بخوانيد.


منبع: mehrnews.com

http://www.CheKhabar.ir/News/95110/گزارش مقدماتي علت سقوط هواپيماي تهران-ياسوج منتشر شد
بستن   چاپ