وزير راه و شهرسازي:بايد هر کس به سهم خودش در حوادث پاسخگو باشد
يکشنبه 6 اسفند 1396 - 8:42:34 AM
چه خبر - وزير راه و شهرسازي: جامعه در حال زوال اجتماعي است

وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه جامعه ما در حال زوال اجتماعي است، گفت: هر حادثه‌اي رخ مي‌دهد، به جاي اصلاح فرآيندها سريعا دنبال يک نفر مي‌رويم که با او درگير شويم.
عباس آخوندي در اولين جشنواره نشان تعالي HSE که به مناسبت روز مهندس برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترين بحث مهندسي، اخلاق و اميد اجتماعي است. تقريبا تمام مطلبي که مهندس رجبي (رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان) به آن اشاره کردند، بحث سرمايه اجتماعي و اعتماد اجتماعي است.
وي افزود: اميد و سرمايه اجتماعي بدون عدل قابل تحقق نيست. مهندسي مبتني بر عدالت است چون عدالت، ثبات و پايداري از طريق قرار گرفتن اشيا در جاي خودش است. گمگشته ايران نيز همين عدالت است.
وزير راه و شهرسازي با تفکيک دو حوزه اخلاق خصوصي و اخلاق عمومي گفت: اخلاق عمومي مي‌تواند محور اعتماد جامعه باشد که اعتماد عمومي را نسبت به اين قشر بالا ببرد. اين در حالي است که ما معمولا در ايران هر دو حوزه را با هم جمع مي‌کنيم و آن را تحت عنوان اخلاق مي‌شناسيم.
آخوندي با اشاره به روز مهندس گفت: خواجه‌ نصير در عين حال که يک مهندس و منجم سرشناس بود، يک سياستمدار بود که کتاب ماندگار او در حوزه سياست با عنوان اخلاق ناصري ارائه شد. يعني اصلي‌ترين بحث او فضيلت و عدالت است و بدون عدالت، اخلاق مفهومي نخواهد داشت.
وي اظهار کرد: واقعيت اين است که جامعه ما در حال زوال اجتماعي است. يعني امکان اينکه مشکلات بنيادي خود را رفع کند، ارزش افزوده ايجاد کند و اميد را تزريق کند، ندارد. اين يک واقعيت است که اگر آن را در لفافه بيان کنيم، راهي براي درمان آن پيدا نخواهيم کرد.
وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد: ما در کشور کمتر مشکلي را مي‌توانيم به صورت اجتماعي حل کنيم؛ چه گرد و غبار باشد، HSE باشد چه حوادث باشد يا مسائل اقتصادي. مدتي است که نمي‌توانيم مسائل اجتماعي را حل کنيم. در هر مسئله تاب‌آوري بسيار در آستانه پاييني قرار دارد.
آخوندي ادامه داد: وقتي مسائل را نگاه مي‌کنيم مي‌بينيم که به سرعت يک تجمع به يک آشوب تبديل مي‌شود، يک برف بلافاصله تمام جامعه را به هم مي‌ريزد. اين نشان مي‌دهد که تاب‌آوري اجتماعي به مفهوم استوار و پايدار آن دچار مشکل است.
وي با اشاره به بودجه‌هاي کشور گفت: زماني مي‌گفتند اگر 30 درصد بودجه حال توزيعي و 70 درصد حالت عمراني داشته باشد، خوب است. الان بودجه ما صددرصد توزيعي است. يعني قدرت ارزش افزوده به سمت صفر گرايش پيدا کرده است.
وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: مشکلي که ما در ايران داريم که منشا يک سوء تفاهم ملي است به اين برمي‌گردد که همه چيز را به حوزه اخلاق خصوصي همچون متواضع، فداکار مهربان، مودب بودن و ... محدود مي‌کنيم. البته اينها صفات خوبي است و اما همه آن در حوزه اخلاق خصوصي است. در حالي که معيار اخلاق عمومي فقط و فقط عدالت است. اين خلط مبحث عمومي است که ما با آن مواجه هستيم.
آخوندي ادامه داد: اصلي‌ترين ماموريت اخلاق، مهار قدرت است. ولي در حوزه عمومي، مهار قدرت فقط از طريق اجراي عدالت صورت مي‌گيرد و با توصيه‌هاي فردي امکان‌پذير نيست.
وي با بيان اينکه فعاليت‌ مهندسان در تمام زمينه‌ها به عدالت و ارزش عمومي مربوط مي‌شود، گفت: مهندس کارش با حوزه عمومي است به همين دليل بايد متخلق به اخلاق عمومي باشد. به همين دليل است که من در ماه‌هاي گذشته مکررا به عدم تعارض منافع تاکيد کرده‌ام.
وزير راه و شهرسازي بزرگترين ظلم در جامعه را بحث تعارض منافع دانست و گفت: تعارض منافع در واقع ريشه تمام مفاسد است. من نمي‌توانم دو طرف ميز بنشينم. اگر به هر نحوي اين را توجيه کنم، همان جا لغزش اخلاق اتفاق افتاده است. مي‌گويند فلاني خيلي آدم خوبي است. اگر دو طرف ميز بنشيند، خودش رعايت مي‌کند. چنين چيزي اصلا نداريم.
آخوندي جامعه مهندسي را به دوري از تعارض منافع دعوت کرد و گفت: مهندسان بايد تعارض منافع را از خودشان شروع کنند. متاسفانه به دليل غفلت نظري داريم مي‌گوييم اشکالي ندارد که مهندس، پزشک، صنعتگر دو طرف ميز بنشيند.
وي خاطرنشان کرد: در روز مهندس بايد به اخلاق ناصري برگرديم. متاسفانه در حال حاضر به اين صورت است که همه چيز را شخصي کرده‌ايم به همين دليل هر حادثه‌اي رخ مي‌دهد به جاي نگاه به فرآيندها سريعا مي‌رويم دنبال اينکه يک نفر را پيدا کنيم که با او درگير شويم. در حالي که HSE يک فرآيند است که افراد مختلفي در آن درگير هستند و بايد هر کس به سهم خودش در حوادث پاسخگو باشد.
وزير راه و شهرسازي اظهار کرد: در قانون مدني چيزي داريم به عنوان عدالت عرفي. ممکن است تقوا در يک نفر بسيار زياد باشد ولي به محض اينکه دو طرف ميز نشست، از عدالت عرفي ساقط مي‌شود. زيرا جامعه نگاه مي‌کند به اينکه اين فرد در موضوعي که اظهارنظر مي‌کند، نفع دارد يا ندارد.
آخوندي با اشاره به تفکيک سازمان هواپيمايي کشوري و شرکت فرودگاه‌ها که در دهه 70 به دستور ايکائو صورت گرفت، گفت: سوال اين است که چرا ايکائو اين دستور را صادر کرد. چون سازمان هواپيمايي کشور خودش در حوادث منافع نداشته باشد. بنابراين بحث تفکيک بايد به اجزاي خود تبديل شد تا اجزا بتوانند حل مسئله کنند. اين انتظاري است که از جامعه مهندسي وجود دارد.


منبع: isna.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/92940/وزير راه و شهرسازي-بايد هر کس به سهم خودش در حوادث پاسخگو باشد
بستن   چاپ