هفتمين روز پس از سقوط هواپيماي تهران-ياسوج
شنبه 5 اسفند 1396 - 1:41:54 PM
چه خبر - رد فرضيه وضعيت نامساعد جوي و توربولانس در سقوط هواپيماي تهران - ياسوج

محمدرضا رضايي گفت: براساس گزارش يکي از خبرنگاران صدا و سيما که در کانال تلگرامي‌اش انتشار يافت و مورد تاييد مقامات مسئول قرار گرفت، چهار دقيقه قبل از سقوط هواپيما يکي دو نفر از مسافران داخل هواپيما به مدت 80 ثانيه با آشنايان خود روي زمين صحبت کرده‌اند که اين مسئله نشان مي‌دهد تا قبل از سقوط، شرايط جوي و وضعيت داخل هواپيما کاملا عادي بوده است.
نماينده مردم جهرم در مجلس يادآور شد: فرضيه اوليه اين بود که شايد وضعيت جوي و توربولانس شدن هواپيما در آسمان عامل سقوط بوده باشد اما در 80 ثانيه مکالمه قبل از سقوط هواپيما هيچ نشاني از اضطراب و نگراني در افراد مکالمه کننده ديده نمي‌شود.
وي ادامه داد: حالا فرضيه ديگري شکل گرفته مبني بر اينکه چرا هواپيما در ارتفاع پايين‌تر از حد مجاز پرواز کرده که در نهايت در همان ارتفاع با ديواره کوه دنا برخورد کرد؟ البته هر گونه اظهار نظر قطعي دراين‌باره نيز پس از پيدا شدن جعبه سياه نزديک به واقعيت است.
رييس کميسيون عمران مجلس با بيان اينکه جعبه سياه هواپيما به دليل شدت برودت هوا و شرايط برفي کوهستان هنوز پيدا نشده است، گفت: محدوده زمين خوردن هواپيما و حدود جغرافيايي سقوط جعبه سياه مشخص است، البته با کاهش بارش برف در اين منطقه به زودي عمليات تجسس براي يافتن آن آغاز مي‌شود.
رضايي توقف پرواز هواپيماهاي اي تي آر 200 و 500 تا زمان پيدا شدن جعبه سياه هواپيما ساقط شده را مورد اشاره قرار داد و افزود: دلايل فني يا مسن بودن هواپيما يا شرايط جوي و خطاي ديد خلبان از جمله فرضيات سقوط هواپيماست اما تا پيدا نشدن جعبه سياه و بررسي دقيق اطلاعات آن نمي‌توان اجازه پرواز هواپيماهاي اي تي آر قديمي را داد.
نماينده مردم جهرم در مجلس از پيگيري مستمر موضوع سقوط هواپيماي تهران - ياسوج در رايزني با وزرا و مسؤولان ذيربط سخن گفت و افزود: پس از يافتن جعبه سياه هواپيما توسط نيروهاي ايراني کار متخصصان فرانسوي شرکت اي تي آر براي خواندن اطلاعات آن آغاز مي‌شود.
وي پرداخت بيمه سرنشينان هواپيماي آسمان را منوط به پيدا شدن جعبه سياه هواپيما ندانست و افزود: شرکت بيمه‌گر بايد هر چه سريعتر تعهدات بيمه‌اي خود را به شرکت آسمان و خانواده سرنشينان جانباخته اين هواپيما پرداخت کند.

هيچ جاي دنيا مرسوم نيست که همه فرودگاه‌ها رادار داشته باشند

سرپرست مديريت ايمني شرکت فرودگاه‌ها در پاسخ به برخي ابهامات مطرح شده درباره نبود امکانات لازم در فرودگاه ياسوج براي کنترل هواپيماي سقوط کرده اعلام کرد که در هيچ جاي دنيا مرسوم نيست در تمامي فرودگاه‌ها رادار وجود داشته باشد.
الهي‌نيا اعلام کرد: هيچ يک از مديران صنعت هوانوردي اعلام نکرده که هواپيما در رادار فرودگاه ياسوج ديده شده است و اين حرف صرفا يک شايعه بوده که واقعيت ندارد.
وي درباره‌ وضعيت پوشش راداري در فرودگاه‌هاي ايران، گفت: ما فقط در چند فرودگاه کشورمان رادار داريم. در کنار آن شبکه راداري فعال است که آسمان ايران را تحت کنترل دارد و هواپيماها را هدايت مي‌کند.
سرپرست مديريت ايمني شرکت فرودگاه‌ها با بيان اين‌که کنترل ترافيک هوايي در ياسوج اگر به رادار دسترسي داشت نيز تنها مديريت فاصله ميان موانع با هواپيما در اختيار خلبان بود، اظهار کرد: در اين شرايط رادار صرفا يک وسيله است که فاصله بين پروازها در آسمان حفظ شود از اين‌رو زماني که رادار نداشته باشيم هدايت هوايي تعطيل نمي‌شود.
الهي‌نيا به آمار ايکائو درباره سوانح هوايي اشاره کرد و افزود: بر اساس اين آمار 75 درصد از سوانح هوايي به دليل عوامل انساني و تنها 25 درصد به دليل مشکلات در تجهيزات اتفاق مي‌افتند. از تجهيزات ايمني نمي‌آفريند بلکه انسان‌ها و نوع عملکردهاست که ايمني را ايجاد مي‌کند.
وي که در يک برنامه تلويزيوني صحبت مي‌کرد ادامه داد: آمار سازمان هواپيمايي کشوري نيز نشان مي‌دهد تا چند سال پيش فقط 25 درصد سوانح به دليل مشکلات تجهيزات بوده و اين آمار با شرايط جهاني هماهنگ است. همچنين در طول روزهاي گذشته صحبت‌هايي درباره سيستم‌هاي منسوخ در دنيا مطرح شد که حتي در صورت صحت داشتن نيز مربوط به فرودگاه مي‌شد، در حالي که سانحه اخير در فرودگاه اتفاق نيفتاده است.
به گفته سرپرست مديريت ايمني شرکت فرودگاه‌ها در حال حاضر در فرودگاه ياسوج دستگاه DME/NDB فعال است که در بسياري از فرودگاه‌هاي جهان نيز از آن نيز استفاده مي‌شود و نبايد با اطلاع‌رساني غلط درباره آن ذهن مردم با ابهام‌هاي جديد مواجه شود.
الهي‌نيا ادامه داد: تمامي طرح‌هاي تقرب به فرودگاه و مسيرهاي ورود و خروج با نرم‌افزارهاي خاصي طراحي مي‌شود و سپس به مرحله وارثي مي‌رسد. وقتي يک طرح تمام اين مراحل را طي کرد يعني ايمن است و اين به شرايط آب و هوايي مربوط نيست. از اين‌رو مي‌توان گفت چنانچه رادار هم در فرودگاه ياسوج نصب مي‌شد نمي‌توانست از وقوع اين سانحه جلوگيري کند.

پيکرها و قطعات هواپيما در زير دو متر برف مدفون شده اند

رئيس کميسيون بررسي سانحه هواپيماي ATR با بيان اينکه خلبان در نوار مکالمات هيچ گزارشي از نقص فني هواپيما نداده است، گفت: تا قبل از بررسي اطلاعات جعبه سياه هواپيما احتمالات از علت وقوع سانحه مورد تاييد نيست.
حسن رضايي‌فرد درباره فيلم منتشر شده مبني بر خالي بودن کپسول آتش‌نشاني هواپيماي ATR اظهار داشت: هنوز اين فيلم به صورت رسمي به سازمان هواپيمايي و کميسيون بررسي اين سانحه تحويل داده نشده است و ما آن را نمي‌توانيم به صورت رسمي تاييد کنيم.
وي افزود: همچنين از خالي بودن اين کپسول آتش‌نشاني نمي‌توان به نتيجه‌اي دست يافت مگر اينکه در لابراتوارهاي تخصصي بررسي شود تا مشخص شود که محتويات اين کپسول بر اثر چه چيزي خارج شده است.
رئيس کميسيون بررسي سانحه پرواز تهران – ياسوج تاکيد کرد: احتمال اينکه محتويات اين کپسول بر اثر ضربه خارج شده باشد، وجود دارد اما باز هم بايد در آزمايشگاه‌هاي مخصوص اين کپسول مورد بررسي قرار گيرد بنابراين خواسته‌ايم که آن را در اختيار ما قرار دهند.
وي درباره حضور کارشناسان ATR فرانسه در محل سانحه گفت:‌ کارشناسان ATR فرانسه در محل سانحه حضور دارند و در حال آموزش تکاوران ارتش و افرادي هستند که توانايي صعود به نقطه وقوع سانحه را دارند تا مشخص کنند چه قطعاتي از هواپيما در اولويت کشف و انتقال هستند.
رضايي فرد تاکيد کرد: تنها يکي از مستندات براي بررسي علت سانحه، جعبه سياه است و ما به مستندات ديگري از جمله برخي از قطعات ديگر هواپيما نياز داريم.
رئيس کميسيون بررسي سانحه هواپيماي تهران – ياسوج با تاکيد بر اينکه پيکرها و قطعات اين هواپيما در حال حاضر زير برف مدفون شده است، گفت: پس از وقوع اين سانحه چندين بار شاهد بارش برف در ارتفاعات دنا بوده‌ايم و در حال حاضر حداقل دو متر برف بر روي پيکرها و قطعات هواپيما باريده است و بايد منتظر مساعد شدن شرايط جوي بمانيم.
وي درباره گمانه‌زني‌ها مبني بر نقص ارتفاع‌سنج هواپيماي ATR تاکيد کرد: قبل از بررسي FDR و CVR جعبه سياه هواپيماي ATR نمي‌توان هيچ اظهار نظري درباره اين موضوعات داشت.
رضايي فرد تاکيد کرد: بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که در نوار مکالمات، خلبان هيچ گزارشي درباره نقص فني هواپيما نداده است بنابراين نياز به بررسي‌هاي بيشتر در اين باره وجود دارد.
وي ادامه داد: بررسي اين موضوعات و کشف جعبه سياه هواپيما زمان‌بر خواهد بود.

توضيح پزشکي قانوني درباره اعلام اسامي جانباختگان هواپيماي تهران -ياسوج

رييس سازمان پزشکي قانوني کشور اخبار مربوط به اعلام اسامي اجساد شناسايي شده از سرنشينان هواپيماي مسافربري تهران ياسوج را تکذيب و توضيحاتي را در خصوص عملکرد پزشکي قانوني در اين زمينه ارائه کرد.
دکتر احمد شجاعي در اين‌باره گفت: تاکنون هيچ پيکر کاملي از قربانيان حادثه سقوط هواپيماي ياسوج به پزشکي قانوني تحويل داده نشده بلکه تنها بقايايي از اجساد به پزشکي قانوني ارجاع شده که بررسي هاي تشخيصي لازم در مورد آن‌ها انجام شده است.
وي با بيان اينکه آنچه که تحت عنوان تحويل 31 جسد به پزشکي قانوني مطرح شده، صحيح نيست، گفت:‌ همانطور که گفتم هيچ جسد کاملي به ما تحويل داده نشده است.
رييس سازمان پزشکي قانوني کشور با بيان اينکه بعد از تجميع و تحويل مابقي قطعات يا پيکرهاي اجساد اين حادثه به پزشکي قانوني ياسوج، نسبت به تکميل بررسي ها و اظهار نظر نهايي در خصوص تعيين هويت قربانيان سقوط هواپيما اقدام خواهد شد، گفت: در حال حاضر درمورد زمان قطعي اعلام اسامي و تحويل اجساد نمي‌توان اظهار نظر قطعي کرد اما تمام همکاران من در پزشکي قانوني در حال انجام وظايف خود هستند.


منبع: ilna.ir/isna.ir

http://www.CheKhabar.ir/News/92900/هفتمين روز پس از سقوط هواپيماي تهران-ياسوج
بستن   چاپ